Bukefalos 28 år!

Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har hört att domesedan är bättre om man behöver lugna för att tex lägga om sår osv, att de blir mer dåsiga. Plus svårare att ge tror jag, är väl det som de inte ska svälja?
Men hoppas det funkar bra för er!
Jag har haft problem med plegg om hästen redan är lite uppe i varv. Då har det slagit åt fel håll. Eller inte märkts alls. I de lägena är Domosedan bättre enligt min erfarenhet.
 
Jag har haft problem med plegg om hästen redan är lite uppe i varv. Då har det slagit åt fel håll. Eller inte märkts alls. I de lägena är Domosedan bättre enligt min erfarenhet.
Ja, jag är alltid jättenoga med att Nelly är helt lugn när jag ger pleg och ca 30 min efter. Ger tex ofta ute i hagen där hon står och chillar istället för att ge inne i stallet om inga andra hästar är inne.
 
Såg ni hade diskuterat vargtänder i denna tråden. Har en valack (nyköpt) som är född 2016 som ska dra ut sina vargtänder om 1 vecka. Hur har ni gjort efter? Kan man rida dagen efter utan bett eller bör man vänta en vecka med att rida överhuvudtaget? Vet det kan ta upp till 2 veckor innan man kan använda sig utav bett igen.
 
Såg ni hade diskuterat vargtänder i denna tråden. Har en valack (nyköpt) som är född 2016 som ska dra ut sina vargtänder om 1 vecka. Hur har ni gjort efter? Kan man rida dagen efter utan bett eller bör man vänta en vecka med att rida överhuvudtaget? Vet det kan ta upp till 2 veckor innan man kan använda sig utav bett igen.
Fråga din veterinär som gör ingreppet eftersom det nog kan vara lite olika beroende på hur stort ingreppet blir. Min sa att det var okej att rida dagen efter och att inte ha bett på 14 dagar.
 
Ok. Tänker mer om det inte är så snällt mot hästen?! Tänker dagen efter den fått lugnande och säkerligen öm i munnen. Tänderna har stora rötter. Såg någon här som hade gjort det på sin 4 åring nyligen. Min häst har en hel del energi.
Fråga din veterinär som gör ingreppet eftersom det nog kan vara lite olika beroende på hur stort ingreppet blir. Min sa att det var okej att rida dagen efter och att inte ha bett på 14 dagar
 
Ok. Tänker mer om det inte är så snällt mot hästen?! Tänker dagen efter den fått lugnande och säkerligen öm i munnen. Tänderna har stora rötter. Såg någon här som hade gjort det på sin 4 åring nyligen. Min häst har en hel del energi.
Promenera eller longera i grimma dagarna efter? En fyraåring rids ändå inte alla dagar i veckan så ett par dagars vila är väl inte heller hela världen.
 
Varit på klinik idag både för att följa upp hältan och för att kolla så hon inte skadade ngt när hon fastnade i staketet. Såg bättre ut idag än i fredags när jag kollade snabbt själv så det känns bra. Är ganska säkert att det är överbenet som spökar, kan tydligen ta jättelång tid. Framförallt om hästen inte håller sig lugn🙃
Nu har hon iaf fått en kortisoninjektion och så blir det mer metacam. Vet funderade först på att jag skulle fortsätta ge kortison ett tag men Nelly har blivit tjock så hon tyckte det var dumt att riskera utifrån fångrisken.

Känns positivt iaf. Och inga konstigheter på UL varken framknä eller senor👍
 
Igår åkte Elli till sin nya ägare och det är skönt att ha fått ett avslut. Är förstås piss att detta slutade som det gjorde men så är det med livet. Nu har jag beställt mig en spanjor på 10 år som jag hoppas blir en snäll kompis att komma igång med!
 
Varit på klinik idag både för att följa upp hältan och för att kolla så hon inte skadade ngt när hon fastnade i staketet. Såg bättre ut idag än i fredags när jag kollade snabbt själv så det känns bra. Är ganska säkert att det är överbenet som spökar, kan tydligen ta jättelång tid. Framförallt om hästen inte håller sig lugn🙃
Nu har hon iaf fått en kortisoninjektion och så blir det mer metacam. Vet funderade först på att jag skulle fortsätta ge kortison ett tag men Nelly har blivit tjock så hon tyckte det var dumt att riskera utifrån fångrisken.

Känns positivt iaf. Och inga konstigheter på UL varken framknä eller senor👍
Är den hältan där det ev var en fraktur på samma ben som överbenet? När Koop hade sitt envisa överben lånade jag en liten pharmalight photizo och lös med. Först då blev det inaktivt. Är verkligen ingen evidensbevisad behandling, men det hjälpte oss! Nu har jag köpt en egen för att behandla min nacke 😁
 
Är den hältan där det ev var en fraktur på samma ben som överbenet? När Koop hade sitt envisa överben lånade jag en liten pharmalight photizo och lös med. Först då blev det inaktivt. Är verkligen ingen evidensbevisad behandling, men det hjälpte oss! Nu har jag köpt en egen för att behandla min nacke 😁
Ja precis. Vä fram som hon varit mer eller mindre halt på sedan oktober, det var ju ingen fraktur men troligen överbenet som blev retat rejält.

Ah ok! Tack för tips! Ska googla👍
 
Ja precis. Vä fram som hon varit mer eller mindre halt på sedan oktober, det var ju ingen fraktur men troligen överbenet som blev retat rejält.

Ah ok! Tack för tips! Ska googla👍
Är ju en rätt dyr pryl att köpa för att testa, jag hade tur och kunde låna. Samtidigt så känns det som att du kommer ha nytta av den med allt möjligt så som din lilla loppa skadar sig🙈😁
 
Är ju en rätt dyr pryl att köpa för att testa, jag hade tur och kunde låna. Samtidigt så känns det som att du kommer ha nytta av den med allt möjligt så som din lilla loppa skadar sig🙈😁
Bra investering för framtiden kanske😆
Just nu känns det dock lite saftigt med tanke på alla veterinärräkningar🤑🤑
 
Varför så bråttom med att rida? Tänk på att hästen fått lugnande och gjort ett ingrepp och säkerligen är öm några dagar efter. Låt hästen få lite andrum. Den går väl ändå ute i hage om dagarna? Jag hade inte ridit på min dagen efter utan låtit hästen vila några dagar upp mot en vecka. Känns snällast så gentemot hästen!
Såg ni hade diskuterat vargtänder i denna tråden. Har en valack (nyköpt) som är född 2016 som ska dra ut sina vargtänder om 1 vecka. Hur har ni gjort efter? Kan man rida dagen efter utan bett eller bör man vänta en vecka med att rida överhuvudtaget? Vet det kan ta upp till 2 veckor innan man kan använda sig utav bett igen.
 
Ok. Tänker mer om det inte är så snällt mot hästen?! Tänker dagen efter den fått lugnande och säkerligen öm i munnen. Tänderna har stora rötter. Såg någon här som hade gjort det på sin 4 åring nyligen. Min häst har en hel del energi.
Jag planerar alltid in tandkoll i samband med vila så kan jag låta honom gå någon vecka utan att det gör något.
 
Ok. Tänker mer om det inte är så snällt mot hästen?! Tänker dagen efter den fått lugnande och säkerligen öm i munnen. Tänderna har stora rötter. Såg någon här som hade gjort det på sin 4 åring nyligen. Min häst har en hel del energi.

Min fröken fick sina dragna i september. Litet ingrepp. Red ett pass på morgonen innan vet kom och sen tror jag hon fick vila nån - några dagar innan jag red bettlöst. Jag aktiverar henne ca 4 ggr per vecka, och hon kan vila flera dagar i sträck utan att bli galen. Hade hon inte kunnat det hade jag nog löslongerat om jag var orolig för ömhet och överskottsenergi ☺️
 
Så var vargtänderna ute och allt gick jättebra. Så skönt!
Dem räknades som stora men inte de största :)

202012111327185256.jpg


202012111327206797.jpg
Hur gjorde du med ridning och dagarna efter?🙂
 
Hur gjorde du med ridning och dagarna efter?🙂

Vi drog tänderna på morgonen på torsdagen så den dagen vilade hon. Enligt veterinären som drog ut tänderna kunde jag rida bettlöst redan dagen efter om jag ville men jag lät henne vila även dagen efter (fredag). Dagen efter de (lördag) joggade jag henne på lina i grimma tror jag och sedan red jag på hackamore på söndagen.

Enligt veterinären kan de bli lite olika rekommendation beroende på hur de går att dra ut tänderna. Om de inte är hela när de kommer ut behöver man ett återbesök inom 2 veckor och då kanske rekommendationen ser annorlunda ut 😊
 
@Fiorano vad spännande med en spanjor!😀
Är det PRE eller något annat?
Tycker att du måste presentera den här sen, trots att den inte är en -16!😁😉

Igår hade vi sista dressyrträningen för året. Min sambo var med och filmade. Tycker det är så kul att jämföra utvecklingen från termin till termin!
Vi rider ju självständigt men skrittar fram en stund när ekipaget före tränar. Igår fick hästen innan spelet och sparkar bakut i full galopp och rensade runt hela banan innan de fick stopp på den.
Noella blev lite stressad, men hon lyssnar så fint när man ber henne!
Träningen gick toppen och hon har utvecklats så mycket denna terminen!😍
 
Igår red jag ut en kort vända, vill hellre vända innan han tröttnat :)

Han har fått för sig att han inte vill lämna stallplanen och halkade ner i diket en gång när han studsade runt. Men när vi väl lyckas komma iväg går det bra. Igår när jag sa till honom att galoppera ökade han först traven mycket, sen blev det pass. Inte så långt dock, han orkar inte så mycket än. Jag visste ju att han troligtvis var femgångare, men trodde inte att han skulle välja passen :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 986
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 670
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 492
Senast: Milosari
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 936
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp