Bukefalos 28 år!

Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi promenerar och promenerar. Lägger in lite tömkörning i skritt över bommar ibland för variation. Nelly har så mkt överskottsenergi att hon håller på att explodera 💣 men tycker hon är väldigt duktig på att hålla ihop sig ändå❤️

Igår tyckte jag att överbenet kändes svalt, första gången på hela hösten!🤗
Hoppas det betyder att det håller på att lugna sig..

Vi byter stall om drygt 1,5 vecka, ska bli spännande! Jag är lite orolig för hur Nelly kommer ta flytten. Hon varvar upp så lätt nu när hon är understimulerad, går från lugn och sansad till helt galen på nolltid om något triggar henne. Känns helt enkelt inte som de bästa förutsättningarna för miljöbyte, men jag hoppas att det ändå kommer funka drägligt. Vem vet, hon kanske tar det bättre än mina katastroftankar bygger upp😆

Håller hoppas vi att allt går lugnt med flytten. Nasse är oftast lugnare på bortaplan. Hemma står han och hoppar och reser sig när han är själv inne och uppbunden. Borta är han kolugn.
Skönt med överbenet också!
Nu håller vi tummar att allt vänder för er❤!
 
Idag har vi skrittat 15 minuter och travat i 2 minuter! Sist jag testade det (för 2 veckor sen) blev han tydligt varm i knät, precis där han fick sparken. Men idag kunde vi göra det utan att det blev någon värme eller svullnad :)

så nu ska vi väl försöka komma igång och rida lite och hålla tummarna för att 2021 blir ett bättre år!
 

Bifogade filer

  • D07E7CE8-6F5E-4C9E-9BB2-ACB11E205803.jpeg
    D07E7CE8-6F5E-4C9E-9BB2-ACB11E205803.jpeg
    305,1 KB · Visningar: 25
Vi flyttade igår! Så stolt över min lilla häst. Inga problem med lastning en av/på vilket tidigare varit lite rörig (hon fick en liten dutt Domosedan för säkerhets skull dock) Hon verkar ha tagit flytten bra och har enligt stall ägaren skött sig fint och lugnt. Var och hälsade på idag och det var som om hon alltid bott där. Hon ska få några dagar på sig att landa innan vi börjar hitta på saker och utforska våra omgivningar 😁
 
Vi flyttade igår! Så stolt över min lilla häst. Inga problem med lastning en av/på vilket tidigare varit lite rörig (hon fick en liten dutt Domosedan för säkerhets skull dock) Hon verkar ha tagit flytten bra och har enligt stall ägaren skött sig fint och lugnt. Var och hälsade på idag och det var som om hon alltid bott där. Hon ska få några dagar på sig att landa innan vi börjar hitta på saker och utforska våra omgivningar 😁
Skönt att det gick bra! Duktig häst👍
 
Idag var vi iväg och tränade dressyr. Noella skötte sig som vanligt väldigt bra, men idag fick jag träna på min sits och att rida med "lugna" händer. Blir gärna lite "flaxig" i händerna.
Fick rida med gummiband runt mina lår och upp till handen.
Det blev en sån otrolig skillnad!!!👍
Jag var försöksperson åt min tränare för hon ville se om det blev någon skillnad och vi var helt förvånade över resultatet. Har aldrig känts så lätt att rida, hamnade mer rätt i sadeln, satt rakare och händerna blev stilla! Kan verkligen rekommendera att testa!😉

Idag kom det en ny häst till stallet.
Blev inte 3-åringen utan hon valde att ställa upp sin nya här istället.
Den är också född -16 så passar ju in här i tråden. Ska bli spännande att lära känna honom.😃
 

Bifogade filer

  • 20201228_171349.jpg
    20201228_171349.jpg
    183,4 KB · Visningar: 23
Idag var vi iväg och tränade dressyr. Noella skötte sig som vanligt väldigt bra, men idag fick jag träna på min sits och att rida med "lugna" händer. Blir gärna lite "flaxig" i händerna.
Fick rida med gummiband runt mina lår och upp till handen.
Det blev en sån otrolig skillnad!!!👍
Jag var försöksperson åt min tränare för hon ville se om det blev någon skillnad och vi var helt förvånade över resultatet. Har aldrig känts så lätt att rida, hamnade mer rätt i sadeln, satt rakare och händerna blev stilla! Kan verkligen rekommendera att testa!😉

Idag kom det en ny häst till stallet.
Blev inte 3-åringen utan hon valde att ställa upp sin nya här istället.
Den är också född -16 så passar ju in här i tråden. Ska bli spännande att lära känna honom.😃
Såg ett inlägg på fejan med gummibandet runt lår till händer. Har lite problem med säkerheten där. Vad händer om du åker av?
 
@Fiorano det sitter ju inte fast någonstans så jag ser inte att det skulle vara någon säkerhetsrisk.🤔
Åker man av så släpper du ju händerna och då lossnar ju bandet även från låret.😃
För mig var det en aha upplevelse, framför allt att mitt vänster ben, som jag har problem med efter en skada, hamnade rätt i sadeln och inte gjorde mig sned!😉
Känslan var ju kvar även när vi tog bort bandet.
 
@Gabby_Ossi om du sitter i sadeln och lägger ett gummiband (eller elastisk benlinda) över låren, lika långt på båda sidor, tar runt låret på utsidan och upp mellan benen och håller med händerna, tygelfattning, i ändarna som blir kvar.
Hoppas du förstår, svårt att förklara!😉
 
@Gabby_Ossi om du sitter i sadeln och lägger ett gummiband (eller elastisk benlinda) över låren, lika långt på båda sidor, tar runt låret på utsidan och upp mellan benen och håller med händerna, tygelfattning, i ändarna som blir kvar.
Hoppas du förstår, svårt att förklara!😉
Som en kringla typ? 🥨 (se fin illustration :D)

Jag har sett varianten med t.ex bensnöre fäst i sadeln som man sen håller i, men vad är syftet med att ha det runt låren? Är det för att man ska känna i händerna om man snedfördelar vikten?

541043DE-60DE-42EC-80D8-018250EDDE8F.jpeg
 
@Frokennordberg vet faktiskt inte syftet eftersom jag aldrig gjort det innan och vi ville bara testa för att se vad som hände eftersom vi sett det på FB!😉
Vi provade att ha bandet på olika sätt men det var detta sättet som gav mig mest hjälp. Är säkert väldigt olika beroende på person till person.
Tror det finns mer att läsa om det på svensk hästrehab. 😃

Idag blev det ihopsläpp med nya hästen. Våran islandshäst lade öronen bakåt och sparkade bakut i luften ett par gånger, sen var det frid och fröjd och de åt lunch hö ur samma hög. Trots att vi säkert lagt ut 15 högar!😂
 
Vi har varit på inomhusterräng två dagar nu, lite vingel i början och lite av och på innan vi hittade lagom "dragläge", ffa dag 1. Men idag var hon nästan helt klockren, så duktig! :love:
Ska klippa ihop från båda dagarna men ligger fler kortare klipp på min instagram och här är banan vi hoppade som avslutning, där är de flesta svårigheterna vi gjorde med :). Rivningen är helt mitt fel, jag red iväg henne för mycket istället för att balansera upp så vi fick en galoppsprång till.

 
@Gabby_Ossi Vad duktig hon är!! Svåra vägar och smala hinder, bra jobbat!

Tack! Känns nästan som att hon kanske kan gå 100 i slutet på nästa år, om jag satsar och tränar mer regelbundet. Sen är det såklart skillnad på att rida svåra linjer på hinder man tränat på två dagar och i ett ridhus, mot att komma på tävling med helt nya hinder. Men hon är ju bara 4 och inte hoppad så mycket terräng och ännu mindre banhoppning 😅. Får satsa på någon 80-90 start i alla fall när vi nu får börja tävla igen. :)
 
Tack! Känns nästan som att hon kanske kan gå 100 i slutet på nästa år, om jag satsar och tränar mer regelbundet. Sen är det såklart skillnad på att rida svåra linjer på hinder man tränat på två dagar och i ett ridhus, mot att komma på tävling med helt nya hinder. Men hon är ju bara 4 och inte hoppad så mycket terräng och ännu mindre banhoppning 😅. Får satsa på någon 80-90 start i alla fall när vi nu får börja tävla igen. :)
Ni är så duktiga båda två! Måste vara kul att ha en så fin häst som både går breeders i dressyr och är så fin i terräng/hoppning!
 
Ni är så duktiga båda två! Måste vara kul att ha en så fin häst som både går breeders i dressyr och är så fin i terräng/hoppning!

Tack! Ja, det är kul att kunna göra lite av varje, och att hon är så med på allt! Hon går kanske aldrig några 140-klasser eller får 9or på gångarterna men man kan ha mycket roligt ändå :love:
 
Grattis till alla nyblivna 5-åringar!!! :bump:

Min häst är glad igen! 😭

Hon drar repor i hagen, får igång de andra hästarna, och är så himla full av LIV och GLÄDJE! Inser nu hur mkt hon måste ha vantrivts på förra stället, med tanke på vilken skillnad det är på henne nu. Fortfarande läskigt att vara i stallet själv och stallägaren har höns strax utanför (som är urgulliga) vilket B är högst misstänksam mot, och det drakblåses och trippas rätt mkt ute men blir bättre och bättre, och med med tanke på att hon endast varit på nya stället sex dagar bådar det gott för framtiden. Vi har ingen brådska nånstans, ingen tävling att träna för, ingen stress eller panik nånstans så vi tar en dag i sänder 😊 På onsdag planeras premiärskritt-turen tillsammans med en av stallägarens hästar. Det är fantastiska ridvägar i vår omedelbara närhet, och med snön som kommit och verkar vara här för att stanna en stund tror jag det kommer vara helt magiskt! 😁
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 996
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 686
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 509
Senast: Milosari
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 938
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp