Bukefalos 28 år!

Födda 2017 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
När era vilar, går de bara i hage då, eller gör ni fortfarande mindre grejer med dem? Känns dumt att inte passa på att gå på promenad när jag har tid över.

Mina, som strax ska få långvila tom augusti typ, kommer vistas i sin megahage mest hela tiden. De har en fantastisk hage på 10 ha som erbjuder allt en häst kan önska. De är också aktiva gossar som leker mkt 😊. Det enda som ska hända är några löshoppningsträningar, annars inget annat. Jag tycker de kan det de ska för övrigt, känner mig trygg med det. Lite spännande blir det i juni, då de kommer få två polare till, två äldre valacker. Det är sonens flickvän som ska flytta hit sina hästar. Hoppas såklart att det ska funka 🙏🏼. Jag själv lär väl mest längta till hösten och igångsättning igen 😉.
 
Visa bifogad fil 49749
Lejonhjärta har lite viloperiod nu. Planen från början var att visa honom på 3 års 10 maj, men nu är det testet bara öppet för ston som ska betäckas. Så nu kommer vi visa honom 28 juni istället. Lite dumt datum med tanke på bete osv, men men.

Men det passar bra med lite vila nu, han håller på och fäller tänder och har haft lite trubbel med det. Han har matvägrat, fallit ur en del, inte varit lika pigg och vaken som vanlig, samt varit lite raggig i pälsen...Plus att kollamasken svaret kom förra veckan och visade 2200 epg 😳😲🤭. Nu är han avmaskad med cydectin och om några veckor blir det en ny koll.
Han ser väldigt fin ut i kroppen! Det blir ju omständigt när de flyttar proven. Man har ju hela tiden haft ett datum som lagt hela planen för träningen fram till testet. Men om han känns redo nu så skulle jag nog inte vara rädd för att ge honom lite vila nu innan, och sen ge lite längre vila efter provet. :)
 
här har jag haft en ledsen häst -vi trodde kolik först men var nog ”bara” smärtpåverkad stackarn. Körde ihop sig med receptet för metacam så han hade ingen smärtlindring = mycket eländig.
Hittade sen metacam i stallet och då kom han igång igen och åt mm. Åt frukost imorse men nu började han bli låg igen så stallägaren skulle ge ny dos. Har pratat med kliniken och har metacam att hämta idag.
 
Igår tömkörde jag Korazon en stund på banan. Det var första gången jag gjorde något med honom på 1,5 vecka. Han är så rolig att jobba med. Han hade mycket energi och ville gärna trava från start, men samtidigt är han väldigt sansad och håller sig på mattan. Han var väldigt lyhörd och stadig i formen nu. Man glömmer nästa bort att han bara är 3. Det gick bra att tömköra både på fyrkanten och på volt. Han är fortfarande för svag för att kunna tömköras i galopp, så då blev det lite ostadigt. Om några dagar blir det nog ett uppsuttet pass igen, efter några veckors uppehåll :).
 
Idag har det kommit ut information om sommarpremieringarna på SH:s sida. Det kommer bli utan publik, max två personer per häst och bara öppet för ston som kan tilldelas avelsdiplom och ston för stambokföring. Jag fattar naturligtvis att det behöver vara så och det är bra att de gör anpassningar så att det går att genomföra, men ändå. Besvikelsen, liksom. Jag har ju laddat för det här i snart tre år! Att visa min fina häst för alla på premieringen ;) Håller på och funderar över vad jag ska köra för plan nu. Antingen får jag åka med henne själv tillsammans med uppfödaren och göra både körningen och visningen själv. Angst. Eller så får jag se om jag hittar någon som kan åka med henne och i så fall kan jag inte se det live själv. Det handlar ju helt plötsligt BARA om poängen. Trist!
 
Idag har det kommit ut information om sommarpremieringarna på SH:s sida. Det kommer bli utan publik, max två personer per häst och bara öppet för ston som kan tilldelas avelsdiplom och ston för stambokföring. Jag fattar naturligtvis att det behöver vara så och det är bra att de gör anpassningar så att det går att genomföra, men ändå. Besvikelsen, liksom. Jag har ju laddat för det här i snart tre år! Att visa min fina häst för alla på premieringen ;) Håller på och funderar över vad jag ska köra för plan nu. Antingen får jag åka med henne själv tillsammans med uppfödaren och göra både körningen och visningen själv. Angst. Eller så får jag se om jag hittar någon som kan åka med henne och i så fall kan jag inte se det live själv. Det handlar ju helt plötsligt BARA om poängen. Trist!
Hur var din ursprungliga plan? Att ta hjälp med körningen? Körprovet är ganska enkelt så jag tror säkert du fixar det, men jag förstår din oro. Såklart att du ska vara där! Finns det ingen som är på plats redan som kan hjälpa dig?
 
Hur var din ursprungliga plan? Att ta hjälp med körningen? Körprovet är ganska enkelt så jag tror säkert du fixar det, men jag förstår din oro. Såklart att du ska vara där! Finns det ingen som är på plats redan som kan hjälpa dig?
Jo, jag vet ju hur det går till, men jag tänkte att jag för säkerhets skull skulle vara inblandad så lite som möjligt just vid provtillfället om jag skulle råka bli sjukt nervös eller så. Jag har ju ingen aning :D Sen har jag ju inte på hela tiden haft lust att visa henne själv, för jag tycker att hon är värd bättre än att släpa runt på mig. Jag vill ha någon som faktiskt kan göra henne rättvisa just den gången, eftersom man bara får en chans. Nu bygger ju det på att det är någon av de andra anmälda hästarna som har en visare som också kan tänka sig att visa henne, och det ÄR ju meckigt att visa flera hästar i samma ring.

Ursprungsplanen var att antingen uppfödaren och en av hans bekanta eller de som hade henne på inkörning skulle köra henne och att en kompis skulle visa. Nu gäller det att göra det bästa av situationen. Och det är eventuellt inte att jag är på plats.
 
Jo, jag vet ju hur det går till, men jag tänkte att jag för säkerhets skull skulle vara inblandad så lite som möjligt just vid provtillfället om jag skulle råka bli sjukt nervös eller så. Jag har ju ingen aning :D Sen har jag ju inte på hela tiden haft lust att visa henne själv, för jag tycker att hon är värd bättre än att släpa runt på mig. Jag vill ha någon som faktiskt kan göra henne rättvisa just den gången, eftersom man bara får en chans. Nu bygger ju det på att det är någon av de andra anmälda hästarna som har en visare som också kan tänka sig att visa henne, och det ÄR ju meckigt att visa flera hästar i samma ring.

Ursprungsplanen var att antingen uppfödaren och en av hans bekanta eller de som hade henne på inkörning skulle köra henne och att en kompis skulle visa. Nu gäller det att göra det bästa av situationen. Och det är eventuellt inte att jag är på plats.
Jag förstår hoppas att det löser sig för dig!
 
Jo, jag vet ju hur det går till, men jag tänkte att jag för säkerhets skull skulle vara inblandad så lite som möjligt just vid provtillfället om jag skulle råka bli sjukt nervös eller så. Jag har ju ingen aning :D Sen har jag ju inte på hela tiden haft lust att visa henne själv, för jag tycker att hon är värd bättre än att släpa runt på mig. Jag vill ha någon som faktiskt kan göra henne rättvisa just den gången, eftersom man bara får en chans. Nu bygger ju det på att det är någon av de andra anmälda hästarna som har en visare som också kan tänka sig att visa henne, och det ÄR ju meckigt att visa flera hästar i samma ring.

Ursprungsplanen var att antingen uppfödaren och en av hans bekanta eller de som hade henne på inkörning skulle köra henne och att en kompis skulle visa. Nu gäller det att göra det bästa av situationen. Och det är eventuellt inte att jag är på plats.

Vad tråkigt att det inte går att få till som du tänkt dig. Det blir ju lite meckigare när dem ska visas körda också. Hoppas det löser sig!
 
Idag har jag åkt iväg med Elsa och provat en sadel. Är så himla nöjd med henne :love:
Har inte ridit henne på en vecka, lastar och åker med henne utan medhjälpare. Kommer till ett helt nytt ställe. Hon kliver ut och är helt cool, på med sadeln, går in i paddocken och linade några varv mest för att hon skulle känna hur den nya sadeln satt. Sen satt jag upp och red.
Fick lite hjälp av hon som ägde sadeln med drivningen bara :) Men det räckte mest med att hon fanns i mitten av ridbanan så det går framåt :)
 
Jag håller mig från att spamma tråden varje dag men i förrgår hade vi vårt bästa pass (finns film på Insta) där det kändes som om han läste mina tankar. Helt plötsligt är det lätt att svänga och han håller ihop fint. Idag betade vi bara lite för det kommer bli hoppning båda dagarna i helgen för att se om poletten trillar ner. Dagsformen:
76410FBE-2F10-40E3-8EC3-A7E8D0F3DFF2.jpeg
 
4652FB46-9A26-4482-B109-879EB8FCE17B.jpeg

min är tillbaks på bett efter några veckor bettlöst, mycket mer nöjd i munnen. Har tagit några jättekliv med galoppen och har en superfin känsla verkligen! Går ett unghästtest på granngården i början av juni som jag hade missat, om allt känns rätt kanske vi satsar på det men vi ändrar ingen plan utifrån det datumet. Om hon är fint i fas kör vi, annars ut på bete & fortsatt utbildning i höst. Tror så himla mycket på henne för framtiden så känner mig inte ett dugg stressad!
 
Gårdagens försök att sätta henne för rockarden blev inte ens något försök, för efter en liten tömkörningssväng insåg jag att det inte var rätt dagshumör för det. Idag gjorde vi ett nytt försök och det var ju inga större problem! Första gången hon är förspänd här hemma och första gången för den rockarden. Nu får vi intensivträna lite så att hon blir mer självgående bara :) Mycket nöjd hästägare idag!
96087919_10158266289077566_446338597742706688_n.jpg
 
Jag kommer göra lite tvärtom som många andra och börja aktivera min nu och en bit in i Juni pga gräset och att hon typ inte gjort något på ett år :D
Har hängt flera gånger nu med sadel och utan men inte slängt över benet än då jag alltid är ensam i stallet typ...
Hovslagaren kommer i veckan, hon ska avmaskas igen och igår och förrgår gick vi promenader! Hon är verkligen jättesnäll att promenera och verkar tycka att det är kul. Gnäggade lite igår men hon försöker inte slita sig eller så.
 
Idag tog vi en runda till, något längre. Bra att ha en runda som vi kan gå först med medhjälpare några gånger och så småningom kanske på egen hand :) Testade att sitta i rockarden en liten bit på plan väg också. Stort att ha åkt bakom sin häst för första gången! Hon är så himla bra när hon är på sitt lugna humör! Ingenting bekommer henne och hon löser situationer som uppstår jättebra!
95479070_10158270268657566_2864466195401146368_n.jpg

95844235_10158270268787566_3589234376048640000_n.jpg
 
Vi var och löshoppade min igår i annat ridhus, hon ärså okomplicerad och lätt att ha at göra med så länge som det händer saker. Hoppningen var okej. Hon har bra avstamp och stor kapacitet, men använder inte sin kropp så smart - ganska typiskt vad man kan vänta sig med den pappan, jag är ju van med hästar som har mer teknik både i ben och kropp. Hon ska träna en gång till i annat ridhus därefter bestämmer vi när hon ska visas. Hon är i växtfas mest hela tiden och liksom behöver hitta sin kropp känns det som
 
Vi har också löshoppat i helgen, båda dagarna för att han skulle känna att han förstod bättre vad det handlar om, tredje och fjärde gången i hans liv var det. Första gången räknas knappt, det var rörigt och han var stressad. Andra gången hoppade han ju ok på det sista hindret men de andra var ju så där. Så igår: Han var sååå fin och duktig! Klev över 110 och öppnade upp så tjejen som hade ridhuset sa att diplom är möjligt med de bakbenen... Men idag var det mest :meh: Det blev stressat och gnäggigt och ofokuserat. Då glömde han tyvärr sina bakben och spände sig, så det blev plockepinn och han liknades vid en dovhjort i tekniken. Tyvärr blev han osäker också, och tyckte det var lite läskigt att slå sig. Men en bra sak ändå: han har ro att stå och beta vid parkeringen i väntan på att hans kompis skulle bli klar. OCH han är lättlastad som satan. Väldigt bra. :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
1 581
Senast: Tilly_85
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 460
Senast: zassoo
·
Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
419
· Visningar
55 355
Bukefalos Jag försökte svara och sedan multicitera ett inlägg men det dyker aldrig upp någon text eller ruta i svarsrutan där den ska dyka upp...
Svar
3
· Visningar
923
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp