Födda 2017 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu är sadel inköpt! Blev en mycket billig syntetlösning så här i början. Så nu har jag tyvärr varit tvungen att beställa en massa schabrak. Trist! :D

Hon skötte sig hur som helst utmärkt (bortsett från att hon tycker att det är onödigt att gå in i transporten så man får trycka in henne med lina) och gjorde ingen affär av lastbilar, blå bussar och motorcyklar som åkte förbi alldeles bredvid provridningsplatsen.

Åhnej, köpa en massa schabrak, stackars dig!:D:angel:

Jag råkar ha väldigt många, men Merida har bara 1 som är hennes. Aldrig använt dock, för sadeln ska ridas i 25 gånger efter omstoppningen för att sätta sig. Är uppe i 6 gånger nu.:angel: Kanske till våren då...
(Råkade precis upptäcka le mieuxs ink blue, OMG!! :d)
 
Åhnej, köpa en massa schabrak, stackars dig!:D:angel:

Jag råkar ha väldigt många, men Merida har bara 1 som är hennes. Aldrig använt dock, för sadeln ska ridas i 25 gånger efter omstoppningen för att sätta sig. Är uppe i 6 gånger nu.:angel: Kanske till våren då...
(Råkade precis upptäcka le mieuxs ink blue, OMG!! :d)
Ja, det är Mycket Synd om mig! :angel: Jag tänker att om sadeln bara kostar två tusen så kan man ju lägga lite mer på schabraken :D Blev bland annat ett Hansbo Earthy Glam i gult. Men vill helst ha de andra två färgerna också :D
 
Red ett sista pass innan vilan på Merida idag och det var så roligt! Hon stökade lite vid uppsittningen så jag fick lägga lite tid på det, men sen var hon pigg och glad och sugen på äventyr! Ödetorpet vi skulle förbi visade sig inte vara öde längre, där var grejer överallt, nån piskade mattor på baksidan och värst av allt var kläderna som hängde på tork några meter från vägen. Hon stannade flera gånger och tittade på allt, men det var inte det där tjurskalliga stannandet utan hon var rädd, jag kunde känna hennes hjärta slå. Så jag satt bara still och uppmuntrade henne och då gick hon, en liten bit i taget och fick massor med beröm.

Väl förbi testade vi att lämna grusvägen för att klättra i sluttningen vid sidan av, hon tyckte det var väldigt kul att gå nerför, desto jobbigare uppåt. Galopperade lite på hemvägen och fick för första gången vänstergalopp uppsuttet.

Red förbi läskiga inte-längre-öde-torpet igen och skrittade sedan avslappnat på lång tygel sista biten. Så skönt att få avsluta med en bara positiv runda! Duktiga Luvan!:love:

758CACA7-CA83-43F2-AF92-60316007119B.jpeg
 
Vilken besvikelse - 0,5 poäng från hoppdiplom. Känns rätt värdelöst just nu.
Förstår att det är surt.

Klyschigt som tusan men ni åkte ändå hem med en lika fin häst som ni kom dit med. Jag hade samma känsla med min när han hamnade 0.5 poäng från klass 1, men samtligt så genomförde han hela testet utan att blinka, och om 5 år är det nog det som kommer ge mig mest glädje.
 
Jag har varit på Strömsholm hela helgen och "jobbat" med SWB Mälardalens sociala medier. Om någon av er tycker det är roligt så finns det gif-stickers för Stories att använda hur mkt man vill... Jag har gjort en del sånt i mitt civila liv så jag tyckte det var dags för SWB att få några egna.

I vilket fall så kommer jag efter den här helgen verkligen släppa vår fölvisning. På tiden eller hur? Det har nämligen visats två andra föl från samma visning som då fick 71 och 74 %. Nu i helgen fick den ena 85,8 % (dvs 51,5 p och bäst i Sverige) och den andra fick också diplom... Så även om domarna är diplomatiska nog att inte kommentera en annan domares bedömning så kunde jag se viss förvåning i blicken när jag berättade om det efteråt. Vi roade oss med att titta på vilka treåringar som visats som föl, och det var lite olika vilka resultat de fått, om vi säger så. Dagsform är ordet, tror jag.

I morgon drar jag ner till Skåne igen, och ska prova nytt träns och nytt lågstärkelse-foder. Blir spännande att se om popcornet blir lite mer smörigt.
 
Jag har varit på Strömsholm hela helgen och "jobbat" med SWB Mälardalens sociala medier. Om någon av er tycker det är roligt så finns det gif-stickers för Stories att använda hur mkt man vill... Jag har gjort en del sånt i mitt civila liv så jag tyckte det var dags för SWB att få några egna.

I vilket fall så kommer jag efter den här helgen verkligen släppa vår fölvisning. På tiden eller hur? Det har nämligen visats två andra föl från samma visning som då fick 71 och 74 %. Nu i helgen fick den ena 85,8 % (dvs 51,5 p och bäst i Sverige) och den andra fick också diplom... Så även om domarna är diplomatiska nog att inte kommentera en annan domares bedömning så kunde jag se viss förvåning i blicken när jag berättade om det efteråt. Vi roade oss med att titta på vilka treåringar som visats som föl, och det var lite olika vilka resultat de fått, om vi säger så. Dagsform är ordet, tror jag.

I morgon drar jag ner till Skåne igen, och ska prova nytt träns och nytt lågstärkelse-foder. Blir spännande att se om popcornet blir lite mer smörigt.
Jag blir ibland förvånad att många lägger så stor vikt vid föl och unghästtester. Såklart att det är roligt att få bra poäng men det handlar om väldigt unga individer där dagsformen är helt avgörande. De kan vara i växtfaser, vara spända, ha en väldigt bra period, ha en sämre period etc. Domaren kan ju inte göra mer än döma det han/hon ser för dagen.
Jag vet ju också treåringar som varit bland de högst bedömda men som senare när kraven i ridningen höjts varit i princip oridbara och skickat av folk högt och lågt. Då spelar det ingen roll att de har höga poäng på unghästtester. Om det är ett sto kan man ju alltid slänga in den i avelsboxen och hänvisa till de fantastiska poängen på 3-års.

Nu tror jag inte din hör till sorten som tänker börja slänga av folk men han hade knappast varit en sämre individ utan resultatet från treårs.
 
Jag har varit på Strömsholm hela helgen och "jobbat" med SWB Mälardalens sociala medier. Om någon av er tycker det är roligt så finns det gif-stickers för Stories att använda hur mkt man vill... Jag har gjort en del sånt i mitt civila liv så jag tyckte det var dags för SWB att få några egna.

I vilket fall så kommer jag efter den här helgen verkligen släppa vår fölvisning. På tiden eller hur? Det har nämligen visats två andra föl från samma visning som då fick 71 och 74 %. Nu i helgen fick den ena 85,8 % (dvs 51,5 p och bäst i Sverige) och den andra fick också diplom... Så även om domarna är diplomatiska nog att inte kommentera en annan domares bedömning så kunde jag se viss förvåning i blicken när jag berättade om det efteråt. Vi roade oss med att titta på vilka treåringar som visats som föl, och det var lite olika vilka resultat de fått, om vi säger så. Dagsform är ordet, tror jag.

I morgon drar jag ner till Skåne igen, och ska prova nytt träns och nytt lågstärkelse-foder. Blir spännande att se om popcornet blir lite mer smörigt.
Måste säga att jag verkligen uppskattar Mälardalen uppdateringar från sina test, jag följer dem noga även när jag inte har ett egenintresse av dem, så att säga.
Klart det är dagsform, jag var skitnervös rent ut sagt inför Calles visning just för att det nästan känns som ett lotteri ibland hur det går, beroende på hur hästen funkar för dagen.
Nu är det samma häst man åker hem med och bla bla bla, men i mitt fall var det viktigt för stoets skull eftersom jag vill fortsätta använda henne i avel.
 
Jag blir ibland förvånad att många lägger så stor vikt vid föl och unghästtester. Såklart att det är roligt att få bra poäng men det handlar om väldigt unga individer där dagsformen är helt avgörande. De kan vara i växtfaser, vara spända, ha en väldigt bra period, ha en sämre period etc. Domaren kan ju inte göra mer än döma det han/hon ser för dagen.
Jag vet ju också treåringar som varit bland de högst bedömda men som senare när kraven i ridningen höjts varit i princip oridbara och skickat av folk högt och lågt. Då spelar det ingen roll att de har höga poäng på unghästtester. Om det är ett sto kan man ju alltid slänga in den i avelsboxen och hänvisa till de fantastiska poängen på 3-års.

Nu tror jag inte din hör till sorten som tänker börja slänga av folk men han hade knappast varit en sämre individ utan resultatet från treårs.

Om man visar sitt sto som man planerar att sätta i avel kan poängen påverka både intresset för och värdet på hennes avkommor.
 
Måste säga att jag verkligen uppskattar Mälardalen uppdateringar från sina test, jag följer dem noga även när jag inte har ett egenintresse av dem, så att säga.
Klart det är dagsform, jag var skitnervös rent ut sagt inför Calles visning just för att det nästan känns som ett lotteri ibland hur det går, beroende på hur hästen funkar för dagen.
Nu är det samma häst man åker hem med och bla bla bla, men i mitt fall var det viktigt för stoets skull eftersom jag vill fortsätta använda henne i avel.
Var Touchdown-hästen din? Det ringde någon klocka på namnet, men det var för mkt info den dagen för att huvudet skulle hitta rätt info.
 
Om man visar sitt sto som man planerar att sätta i avel kan poängen påverka både intresset för och värdet på hennes avkommor.
Jo jag vet det men jag tycker det är lite märkligt när det handlar om så unga individer. Jag vet att när jag visade Hedwig på kvaliten som 4-åring sa domaren att han hade dömt henne som föl och att hon var ett av de högst bedömda fölen de året. Det var ju trevligt men som 3-åring blev hon ”bara” klass I med 46 poäng. Hennes uppfödare sa att om hon hade fått diplom hade hon betäckt istället för att sälja henne. Så en stackars liten poäng skulle då avgöra om hon var värd att ta föl på eller inte.
Som 4-åring blev hon klass 2. Jag kan inte avgöra om det berodde på att jag var allt för dålig på att visa henne eller om hon blivit en sämre individ. Vet att vi i princip låg ner i hörnpasseringarna i galoppen och det fanns inte på världskartan att jag skulle kunna korta upp henne som domarna bad om.😯
Så en 8 på galoppen på 3-års blev en 6 på kvaliten. Vad var egentligen korrekt?🤷🏼‍♀️

Samtidigt så förstår jag att man vill ha något slags mätinstrument på framför allt stona om man vill sätta in dem i avel. Det är ju bättre att avla på unga ston än som i mitt fall betäcka en 18-åring som aldrig haft föl.

Jag tycker bara det är lite sorgligt att en dålig dag i en 3-årings liv ska vara så avgörande. 😊
 
Jo jag vet det men jag tycker det är lite märkligt när det handlar om så unga individer. Jag vet att när jag visade Hedwig på kvaliten som 4-åring sa domaren att han hade dömt henne som föl och att hon var ett av de högst bedömda fölen de året. Det var ju trevligt men som 3-åring blev hon ”bara” klass I med 46 poäng. Hennes uppfödare sa att om hon hade fått diplom hade hon betäckt istället för att sälja henne. Så en stackars liten poäng skulle då avgöra om hon var värd att ta föl på eller inte.
Som 4-åring blev hon klass 2. Jag kan inte avgöra om det berodde på att jag var allt för dålig på att visa henne eller om hon blivit en sämre individ. Vet att vi i princip låg ner i hörnpasseringarna i galoppen och det fanns inte på världskartan att jag skulle kunna korta upp henne som domarna bad om.😯
Så en 8 på galoppen på 3-års blev en 6 på kvaliten. Vad var egentligen korrekt?🤷🏼‍♀️

Samtidigt så förstår jag att man vill ha något slags mätinstrument på framför allt stona om man vill sätta in dem i avel. Det är ju bättre att avla på unga ston än som i mitt fall betäcka en 18-åring som aldrig haft föl.

Jag tycker bara det är lite sorgligt att en dålig dag i en 3-årings liv ska vara så avgörande. 😊
Det är rätt stor skillnad på att springa själv och med ryttare på ryggen. Det var flera fina hästar som i helgen som inte hade lika lätt med ryttare men också några som resultatet blev det omvända. Som treåringar har de tid på sig att förstå hur de ska använda sin kropp, så det säger inte så mkt vad de får på treårs, inte för alla i alla fall.
 
Jo jag vet det men jag tycker det är lite märkligt när det handlar om så unga individer. Jag vet att när jag visade Hedwig på kvaliten som 4-åring sa domaren att han hade dömt henne som föl och att hon var ett av de högst bedömda fölen de året. Det var ju trevligt men som 3-åring blev hon ”bara” klass I med 46 poäng. Hennes uppfödare sa att om hon hade fått diplom hade hon betäckt istället för att sälja henne. Så en stackars liten poäng skulle då avgöra om hon var värd att ta föl på eller inte.
Som 4-åring blev hon klass 2. Jag kan inte avgöra om det berodde på att jag var allt för dålig på att visa henne eller om hon blivit en sämre individ. Vet att vi i princip låg ner i hörnpasseringarna i galoppen och det fanns inte på världskartan att jag skulle kunna korta upp henne som domarna bad om.😯
Så en 8 på galoppen på 3-års blev en 6 på kvaliten. Vad var egentligen korrekt?🤷🏼‍♀️

Samtidigt så förstår jag att man vill ha något slags mätinstrument på framför allt stona om man vill sätta in dem i avel. Det är ju bättre att avla på unga ston än som i mitt fall betäcka en 18-åring som aldrig haft föl.

Jag tycker bara det är lite sorgligt att en dålig dag i en 3-årings liv ska vara så avgörande. 😊

Jag håller med dig i sak. Efter att ha sett säkert 1000 unghästtester vid det här laget så vet jag att siffrorna kan visa att en häst hade en dålig dag just då, att visarna inte fick fram hästens bästa sidor, eller att den inte är värd högre siffror av olika anledningar.

Men eftersom jag vet att det i olika sammanhang läggs väldigt hög vikt vid siffrorna har jag full förståelse och respekt för att siffrorna kan betyda väldigt mycket.
 
Då vet jag :) Ett tag trodde jag att det var @jealles men den är fux och mamman hette ngt annat. Men nu vet jag exakt, ägaren är ju väldigt glad i den.
Såg dessutom att du gillade massa inlägg hos oss men aldrig sidan, :angel: och vi vill sååå gärna ha 4000 gillare så vi Bjuder in alla vi kommer åt.
Visst gillar jag sidan, den dyker upp i flödet så fort ni har era evenemang 😊 Ja, det låter som att hon är nöjd, jag är väldigt nöjd med hans nya hem iaf, hon visade honom fint också, jag tycker det är ett bra betyg när mina uppfödningar både kan ridas in och visas av sina vanliga ägare och inte av proffs och göra jobbet bra 😊
 
Idag fick jag slita lite. Eller ja, slita och slita, jag fick tänka till och plocka fram extra tålamod. Senaste dagarna har Fille varit lite ”svår”, han har varit nästan lite hetsig i känslan, pigg och tappat lite takt, kort i nacken och ”tom” i fram varvat med lite tjafsig liksom. Tömkörde igår och försökte få honom att sträcka ut lite och slappna av, men lyckades väl inte 100 även om det var bättre.
Idag var förutsättningarna för lugn och ro inte skitbra då lilla b-ponnyn reds- och hoppades samtidigt och hingstflocken kom farande och började köra bock- och galopprejs, brottades och hoppade fram och tillbaka över gärdesgården i buskaget intill paddocken...dessutom skippade jag att lina innan uppsittning (flocken kom när jag redan hoppat upp).
Trippigt och spänt i början och även lite tjafsigt, slänga med huvudet och gå på tvären -men jag gjorde så att jag bara travade runt på en stooor åttvolt, lite övergångar här och där men mest bara trava och andas, driva framåt och försöka att vända honom runt (och peta in) högerbogen som just nu är ute och seglar. Under tiden jag låg och cirkulerade på åttan så började halsen sjunka och man kunde nästan känna hur han andades ut.
Ridpasset blev längre än vad jag brukar rida, men han slutade så mycket bättre och jag hoppas att nästa pass börjar närmare för vi slutade idag.
 
Visst gillar jag sidan, den dyker upp i flödet så fort ni har era evenemang 😊 Ja, det låter som att hon är nöjd, jag är väldigt nöjd med hans nya hem iaf, hon visade honom fint också, jag tycker det är ett bra betyg när mina uppfödningar både kan ridas in och visas av sina vanliga ägare och inte av proffs och göra jobbet bra 😊
Calle fick trava löst också för Ove förstod att det kan finnas så mkt trav i den att det är svårt att hänga med för hand. Det var klokt! Har du sett den fina bilden i Tidningen Ridsport?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 943
Senast: zassoo
·
Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
402
· Visningar
50 674
Senast: Ketrawzc
·
Bukefalos Jag försökte svara och sedan multicitera ett inlägg men det dyker aldrig upp någon text eller ruta i svarsrutan där den ska dyka upp...
Svar
3
· Visningar
858
Senast: Gunnar
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 913
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp