Födda 2017 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har fått ett litet hack i skivan. Inget allvarligt men ett litet skavsår som får några dagar på sig att läka ut. Jag blir ofta väldigt besviken på mig själv i de här lägena, så även nu. Well well. Det var bättre idag så han fick lösgaloppera och göra av med energi i alla fall. Han är en riktig spjuver, han är inne på fjärde grimman på ganska kort tid (han fick en supersnygg rosa) och han ha på sig nya hagbootsen en hel vecka innan de gick sönder. Den här gången hade jag tack och lov köpt två par billigt på en utförsäljning så det fanns att byta med direkt. Han har ju tidigare varit strulig att hämta i hagen, så de vill helst att han har grimman så de slipper jaga honom. Funderar på att köpa godis till honom som de kan ha och ge honom vid insläpp så han kan gå utan grimma tids nog.

Har i alla fall, fast jag knappt vågar tänka på det, anmält till Flyinge. Är så ledsen för att det inte får vara någon publik. Men det kan också vara till vår fördel, för han är lite skygg ibland, bebis som han är. Försöker tänka på det så.

38C85888-6328-4FC7-BCD5-C22F858A92F2.jpeg
 
Så fin hon är!:love:

Förra veckan red jag ut Merida tillsammans med en kompis på min andra häst. Då kom vi iväg lite längre, och vågade rida lite längre sträcka på vägen och kunde återigen konstatera att hon är väldigt trafiksäker, skönt.

Hon tyckte det var sådär att rida ut med sällskap, blev lite bromsig när hon gick bakom och hon bryr sig inte om att kompisen galopperar iväg.
Sen har jag inte hunnit med henne på en vecka, men ikväll red vi igen. Ledde henne ett varv på gårdsplanen innan jag satt upp och red ut igen, lite längre på vår lilla runda, lägger till en bit i taget. Hon var väldigt pigg och ville galoppera redan en bit ifrån gården, ville inte vända när vägen tog slut men sen på hemvägen stannade hon flera gånger och ville inte gå. Jag undrar om sadelgjorden klämmer ibland, för hon vänder huvudet och visar på den med nosen. Satt av och sadlade om och sen fick jag parkera henne vid en stubbe för att kravla upp igen, och sen ville hon gå igen (trava jättefort) ett tag tills det tog stopp igen. Sen började det bli mörkt och det var nåt stort djur (älg eller hjort) i skogen som skrämde henne, så jag ledde henne en bit, parkerade vid en stubbe och kravlade upp och sen travade vi hem.

Hon är ju väldigt snäll och modig iaf, hoppas att den här av eller på-grejen löser sig så småningom. Hon ska snart få en lite längre vila nu.

Typiskt fuxdamer att känna efter om det är något som känns bra :angel:
Det släpper nog snart med stannandet. Trodde inte att det skulle släppa så här snabbt för Elsa men hon bara går nu efter vilan :)
 
Var och hälsade på Svea igår och fick köra en runda med rockarden. Först testade hon lite om hon verkligen var tvungen när det var jag som körde och inte tränaren, men sen gick hon som en klocka runt sin runda. Hon är oerhört trafiksäker i alla fall! Och när hon någon enstaka gång blir rädd för något skvätter hon bara till lite, sen knallar hon vidare. Jag hoppade mer än vad hon gjorde ett par gånger :D
118120361_10158590335557566_2798300874026435690_n.jpg

118206933_10158591855417566_1299121303822311146_n.jpg

Så fin och vad kul att köra! :)
 
Vi har fått ett litet hack i skivan. Inget allvarligt men ett litet skavsår som får några dagar på sig att läka ut. Jag blir ofta väldigt besviken på mig själv i de här lägena, så även nu. Well well. Det var bättre idag så han fick lösgaloppera och göra av med energi i alla fall. Han är en riktig spjuver, han är inne på fjärde grimman på ganska kort tid (han fick en supersnygg rosa) och han ha på sig nya hagbootsen en hel vecka innan de gick sönder. Den här gången hade jag tack och lov köpt två par billigt på en utförsäljning så det fanns att byta med direkt. Han har ju tidigare varit strulig att hämta i hagen, så de vill helst att han har grimman så de slipper jaga honom. Funderar på att köpa godis till honom som de kan ha och ge honom vid insläpp så han kan gå utan grimma tids nog.

Har i alla fall, fast jag knappt vågar tänka på det, anmält till Flyinge. Är så ledsen för att det inte får vara någon publik. Men det kan också vara till vår fördel, för han är lite skygg ibland, bebis som han är. Försöker tänka på det så.

Visa bifogad fil 56057

Tråkigt med skavsåret, hoppas det läker fort!
Kul att ni är anmälda till Flyinge :bump:
 
Jag passar på att rida på stubben. Lite studs i galoppen blir det varje gång men det blir bättre och bättre. Hon var så himla sned i våras och det var jättesvårt att fatta höger galopp men nu har hon blivit mycket rakare och hon fattar oftare höger än vänster galopp nu. Formen i galoppen börjar komma men jag litar inte riktigt på henne så oftast håller jag upp huvudet på henne lite för att slippa flyga av :angel::p
IMG-20200821-WA0002.jpg
 
Typiskt fuxdamer att känna efter om det är något som känns bra :angel:
Det släpper nog snart med stannandet. Trodde inte att det skulle släppa så här snabbt för Elsa men hon bara går nu efter vilan :)

Skönt att höra!
Red lite i paddocken idag med varierande bjudning. Sen bestämde fröken Rödluva att hon var klar och backade helt enkelt ut genom grinden till paddocken. O_o Synd för henne bara att hon råkade backa rakt in i staketet till hagen.:angel: Efter att fått ström på rumpan kunde hon ändå tänka sig att gå in i paddocken igen. 🙄

Red ett varv till och sen skrittade vi av ute.
Orkade äntligen lägga en liten stund på att frisera manen lite också!
6A5F30C0-17B9-4DE5-B0BE-23068F0155B4.jpeg
 
Skönt att höra!
Red lite i paddocken idag med varierande bjudning. Sen bestämde fröken Rödluva att hon var klar och backade helt enkelt ut genom grinden till paddocken. O_o Synd för henne bara att hon råkade backa rakt in i staketet till hagen.:angel: Efter att fått ström på rumpan kunde hon ändå tänka sig att gå in i paddocken igen. 🙄

Red ett varv till och sen skrittade vi av ute.
Orkade äntligen lägga en liten stund på att frisera manen lite också!
Visa bifogad fil 56078

Typiskt när inte ens staketet var på hennes sida :angel: Hoppas det gick bra iaf, en stöt när man rider känns ju inte så optimalt :nailbiting:
 
Det är först nu min hästs stora gångarter börjar ställa till det lite för oss. Han känner sig stark och pigg, är lite onödigt energisk och lite obstinat och då blir balansen därefter. Den lilla behändiga hästen som var mer avrastad som jag hade i våras är tyvärr bara kvar i minnet. Det kommer säkert bli bättre när jag ridit en vecka till eller två men just nu är han en slyngel. Jag tror att han har en tidig fyraårstrots, så just nu vill jag bara köpa ett lagom trevligt föl och för att fokusera på något för framtiden när det känns lite tråkigt.

Provade dressyrsadel igår. Och han säger ju inget om den, han var rädd när jag kom med den, men det är helt omöjligt att veta vad han tycker om den i ridningen för han är så ofokuserad ändå just nu. Ska be att få prova den en dag till, och sen bestämma mig.
 
I söndags hämtade jag hem Svea. Fick köra samma runda som förra gången innan vi åkte hem. Vi gick efter ett annat hästochvagnekipage, men jag körde själv hela vägen och vi testade även att trava, så nu vet vi att vi kan det också. Allt gick utmärkt bra!

Igår blev det en liten tömkörningssväng i känd terräng med ridsällskap och idag tänkte jag klättra upp och rida samma runda. Med samma sällskap. På torsdag ska vi åka och prova ut sadel!
 
Red idag, drygt en månad sen sist nu då. Jättelugn och avspänd, gick tom rätt lätt att komma upp på honom (vilket inte varit så lätt utan medhjälpare när man är smidig som ett kylskåp). Men -han är rätt avrastad, går ute dygnet runt ihop med tre hingstar, så har inte så mycket överskottsenergi att sprattla för nu.
 
Tog samma runda med samma sällskap idag som igår, men idag lånade jag kompisens sadel och red istället. Ingen har suttit på henne sen i mars, men jag tror ärligt talat inte hon kunde brytt sig mindre :D Ingen som helst reaktion när jag satt upp eller någon gång under hela turen. Dessutom gick hon snällt med in från hagen ensam i bara grimma, och det var ett tag sedan jag ens försökte med. När det gäller arbete har det ju egentligen aldrig varit några konstigheter, utan det är ju det allmänna uppförandet som har varit lite tveksamt ibland...
118470173_10158606540647566_122640457609109070_n.jpg
 
Igår vad sadelprovaren ute i stallet så jag passade på att be henne kolla om andra hästens sadlar funkade på Korre. Hoppsadeln som jag hittills ridit i låg bra. Dressyrsadeln som jag ansett inte ligger bra låg heller inte bra. Så det kändes bra att vi var överens :). Väntar nog något år innan jag försöker hitta en dressyrsadeln till honom. Han kan behöva växa på sig lite mer.

Nu börjar det bli dags att sätta igång honom igen. Jag har haft väldigt mycket sista veckorna så tanken har varit att avvakta tills livet lugnat sig lite. Det börjar det göra nu, så det ska bli kul att få börja jobba med Korre igen. Det verkar han också tycka. Han kommer travandes så fort jag visar mig, och när jag la på sadeln härom dagen som träning inför sadelprovaren stod han som ett ljus 😊. Hoppas på en fin och rolig höst!
 
Idag testade jag tömkörning igen, och nu fick jag till det! Dels kom jag åt henne när hon stannade och vägrade gå, och dels lyckades jag för första gången få henne att runda sig i formen och söka sig framåt/neråt och plötsligt visade hon en helt annan trav och kunde dessutom galoppera i bägge varven, även vänster, utan att byta fram och tillbaka eller bryta av. 🤷‍♀️
 
Nu är sadel inköpt! Blev en mycket billig syntetlösning så här i början. Så nu har jag tyvärr varit tvungen att beställa en massa schabrak. Trist! :D

Hon skötte sig hur som helst utmärkt (bortsett från att hon tycker att det är onödigt att gå in i transporten så man får trycka in henne med lina) och gjorde ingen affär av lastbilar, blå bussar och motorcyklar som åkte förbi alldeles bredvid provridningsplatsen.
 
Tömkörde en kort stund idag igen, idag försökte hon inte stanna eller vända alls. Hade min GoPro-kamera på hjälmen, insåg att jag inte skulle kunna hantera både tömmar, pisk och telefonen samtidigt.
Jag är ju inte så bra på tömkörning, men försöker att vara lätt på yttertömmen för att inte knyckla ihop henne.
Efteråt fick hon hoppa några språng löst, testade en annan uppsättning av hinder, hon ska ju ändå inte visas.

Hon är alltså så tjock att hon har hjärt-rumpa upptäckte jag idag. 🙄 Min andra rids fullt och är fin, de 2 andra unghästarna på samma bete är lite tunna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 943
Senast: zassoo
·
Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
402
· Visningar
50 663
Bukefalos Jag försökte svara och sedan multicitera ett inlägg men det dyker aldrig upp någon text eller ruta i svarsrutan där den ska dyka upp...
Svar
3
· Visningar
858
Senast: Gunnar
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 913
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp