Födda -21

IMG_5284.jpeg

Jaha kul kul att börja semestern såhär 🙄 Med obstinat tvååring som aldrig stått på box och nu är ordinerad boxvila/sjukhage 😛
 
Aj då! Stackars :( Men skönt med något som snart blir bra igen ❤️
Ja, var livrädd att det skulle vara typ fång eller nåt 😬 Han var blockhalt från ingenstans när jag tog ut honom ur hagen idag och hade 39 i temp. Lögn att få tag i veterinär som kunde komma ut en lördag också så hade smått panik ett tag, men det löste sig som tur var! 🙏 Dock satt bölden djupt så hon kunde inte gräva upp den ordentligt utan vi får hoppas att den ”läcker ut” av sig självt. Han får antibiotika nu iaf, vilket också är spännande att ge då han hatar sprutor 😛
 
Ja, var livrädd att det skulle vara typ fång eller nåt 😬 Han var blockhalt från ingenstans när jag tog ut honom ur hagen idag och hade 39 i temp. Lögn att få tag i veterinär som kunde komma ut en lördag också så hade smått panik ett tag, men det löste sig som tur var! 🙏 Dock satt bölden djupt så hon kunde inte gräva upp den ordentligt utan vi får hoppas att den ”läcker ut” av sig självt. Han får antibiotika nu iaf, vilket också är spännande att ge då han hatar sprutor 😛
Stackars liten ❤️ Hoppas han håller sig i skinnet på boxvilan och att sprutandet funkar!
 
Fick samtal från stallägaren igår precis när jag hade gått och lagt mig att Kaj hade börjat bävra bort sitt gips 😛 Alltså detta kommer bli en utmaning för oss alla, han är 0% van att stå på box och så jävla klåfingrig med allt. Allt ska gnagas på 😬
 
Ja, var livrädd att det skulle vara typ fång eller nåt 😬 Han var blockhalt från ingenstans när jag tog ut honom ur hagen idag och hade 39 i temp. Lögn att få tag i veterinär som kunde komma ut en lördag också så hade smått panik ett tag, men det löste sig som tur var! 🙏 Dock satt bölden djupt så hon kunde inte gräva upp den ordentligt utan vi får hoppas att den ”läcker ut” av sig självt. Han får antibiotika nu iaf, vilket också är spännande att ge då han hatar sprutor 😛
Det brukar lösa sig, bara det blir rengjort och så vidare. Nu har du även fått antibiotika och det är jättebra!

Tag hjälp av en bra hovslagare är mitt tips.

Själv har jag hanterat tre bölder på min unghäst, och man kan både gipsa själv och hålla efter den, med lite instruktioner.

Det har varit nödvändigt för mig att även linda det andra benet, eftersom det blir belastat när de har så ont.
 
Det brukar lösa sig, bara det blir rengjort och så vidare. Nu har du även fått antibiotika och det är jättebra!

Tag hjälp av en bra hovslagare är mitt tips.

Själv har jag hanterat tre bölder på min unghäst, och man kan både gipsa själv och hålla efter den, med lite instruktioner.

Det har varit nödvändigt för mig att även linda det andra benet, eftersom det blir belastat när de har så ont.
Oj jösses tre bölder 😬 Hur gammal är hästen?

Vi har ju Richard som hovis som du tipsade om, han kommer ut på tisdag och lägger om gipset så får hoppas att det stannar på tills dess 🤞 Vi fick ju förstärka det igår en del med silvertejp då han gick till angrepp och bara skulle ha av det till varje pris 😛 Nackdelen med att ha en häst som är van vid andra ytor att röra sig på och massvis med kompisar att leka med, han blir väldigt rastlös och påhittig när man ställer honom på box/sjukhage.
 
Fick samtal från stallägaren igår precis när jag hade gått och lagt mig att Kaj hade börjat bävra bort sitt gips 😛 Alltså detta kommer bli en utmaning för oss alla, han är 0% van att stå på box och så jävla klåfingrig med allt. Allt ska gnagas på 😬
Min (vuxna) häst är likadan. När hon hade hovböld satte jag på en toffla över omslaget/gipset (sån billig man kan köpa på hööks), sen väldigt mycket tejp över + antibitmedel.
 
IMG_5300.jpeg

Gipset satt kvar! 🙏 Han fick komma ut och beta en stund på gräsmattan nu när det är torrt, husse försökte muntra upp honom med godis (togs glatt emot). Däremot känner han sig ensam, gapar efter dom andra som är på bete. Absolut inte van att gå själv, men så länge han inte gör mer än ropar känns det ok. Ska ut lite senare idag och ge dagens dos antibiotika när någon kan hjälpa till att hålla honom.
 
Oj jösses tre bölder 😬 Hur gammal är hästen?

Vi har ju Richard som hovis som du tipsade om, han kommer ut på tisdag och lägger om gipset så får hoppas att det stannar på tills dess 🤞 Vi fick ju förstärka det igår en del med silvertejp då han gick till angrepp och bara skulle ha av det till varje pris 😛 Nackdelen med att ha en häst som är van vid andra ytor att röra sig på och massvis med kompisar att leka med, han blir väldigt rastlös och påhittig när man ställer honom på box/sjukhage.
Hon är bara tre år, och tyvärr hade hon hovar med hålväggar, så det har varit ganska besvärligt.

Skon nedan köpte jag på Granngården och jag har även införskaffat en för stor joggingsko, så man får plats med up'n'go- blöja i.
 

Bifogade filer

  • 20221123_151231.jpg
    20221123_151231.jpg
    580,1 KB · Visningar: 46
Maggan har fått nya skor nu. Väldigt snäll och sko måste jag säga 🙃 Nog för att det sagt att hon varit snäll förutom första gången när det valde att avbryta direkt och istället droga henne för att det inte skulle bli någon dålig upplevelse. Hon är lite rastlös ja men går bra så länge någon kliar henne på halsen. Tror attans det är den snällaste unghästen vi haft och skott. Hennes mamma är oförbätterlig trots att hon är 12 år .. Hon sätter sig på hovslagaren 🫣 Tur inte Maggan har kommit på att man kan göra det. Just nu har hon haft lite sommarlov, hon skjuter i höjden massor och därför har hon fått ta det lite lugnt ett tag.
 
350D7488-162E-4BA2-B369-4BDC82C7FAD7.jpeg


Bästisarna ❤️
Kompisen är ute på annons den ett tag nu men det är kanske svår tid att sälja. Jag är glad så länge B får stå kvar där, även om det är lite meckigt med hästarna i olika stall så är det både mer ekonomiskt och bättre förutsättningar för en unghäst där han bor nu!
 
Står i läget att jag kanske behöver fundera på sälja någon i höst med dom ökade kostnaderna och en alltför låg lön (vården)

Ridhästen har jag behandlat sen i januari och han är under igångsättningen och finns ingen förutom min medryttare eller första ägaren som ens skulle vilja ha honom eventuellt.
Special skoning var 5:e vecka, väldigt svårfödd och hög krävande kroppsligt.
Annars är det ta bort honom, och ha slösat bort alla pengar på veterinär kostnader för ingenting.

Icarus är ju min bebis, så speciell på alla sätt.
Efter mitt gamla sto och han är hästen som kommer när man ropar. Finner sig i det mesta och har ett helt fantastiskt temperament
Men mest lämplig att sälja såklart

Men jag skulle ångra mig hela livet om jag säljer honom och sen måste jag iallafall ta bort ridhästen för att han inte håller här i höst/vinter.

Skitläge helt enkelt och ångesten börjar krypa på att det börjar bli för dyrt helt enkelt
 
Står i läget att jag kanske behöver fundera på sälja någon i höst med dom ökade kostnaderna och en alltför låg lön (vården)

Ridhästen har jag behandlat sen i januari och han är under igångsättningen och finns ingen förutom min medryttare eller första ägaren som ens skulle vilja ha honom eventuellt.
Special skoning var 5:e vecka, väldigt svårfödd och hög krävande kroppsligt.
Annars är det ta bort honom, och ha slösat bort alla pengar på veterinär kostnader för ingenting.

Icarus är ju min bebis, så speciell på alla sätt.
Efter mitt gamla sto och han är hästen som kommer när man ropar. Finner sig i det mesta och har ett helt fantastiskt temperament
Men mest lämplig att sälja såklart

Men jag skulle ångra mig hela livet om jag säljer honom och sen måste jag iallafall ta bort ridhästen för att han inte håller här i höst/vinter.

Skitläge helt enkelt och ångesten börjar krypa på att det börjar bli för dyrt helt enkelt
Usch vilken jobbig situation. 😞 Hoppas att du kan komma fram till en bra lösning.❤️
 
@service
Usch vilken jobbig situation.
Vad är prognosen på din ridhäst? Om den är bra så kanske din medryttare skulle kunna tänka sig ta honom på halvfoder iallafall? Det gjorde jag på min gamla medryttarhäst.
 

Liknande trådar

Avel Hittar ingen tråd om just hur juvret skall kännas. Skall de vara mjukt? Hårt? 😊hur såg era ut och kändes när dom börjat sätta juver?
Svar
5
· Visningar
368
Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
409
· Visningar
51 676
  • Artikel
Hästnyheter Mannen födde upp fler hästar än han hade tillstånd för. Nu döms han i tingsrätten för brott mot djurskyddslagen.
Svar
0
· Visningar
120
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Mitt barn har fått jobb på ett kafé/restaurang som inte har något kollektivavtal. Jag vill, såklart, att han ska vara ordentligt...
Svar
2
· Visningar
392
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp