Födda -21

Tänker ni börja rida in era hästar nu i höst? Arielle ser absolut inte färdig ut för att sittas på, även om hon f.n. är högre fram än bak och mkt harmonisk i kroppen (peppar peppar) så är hon smal och tanig och mycket mera "bebis" än vad hennes äldre syskon var vid den här åldern. Så jag tänker nog inte börja med ryttarinvänjing förän tidigast i januari, innan dess kan vi göra saker som inte belastar fysiskt, som att vänja vid bett och tömköra lite lätt.

Testade att ha med henne som handhäst häromdan när jag red storasyster, och hon skötte sig superbra! De två är som ler och långhalm, så hon tyckte nog det var mycket roligare att få följa med - annars brukar hon vänta vid grinden medan syrran tränar. Får passa på lite nu att göra saker innan de åker på semester, Ari har ju mest bara gått och skrotat på lösdriften i hela vinter. Så i dag spolade vi ben i värmen när jag var klart med att fylla upp deras badkar, det kan ju vara bra att lära sig när man har tre långa, vita strumpor.... :angel:
Vi har för plan att köra in i höst och ta inridningen därefter. Dock kommer sonen få skritta lite har jag tänkt, han väger bara sisådär 28 kg eller nåt och jag använder honom som en lättare träningsvikt 😂 Men kommer ta inridning sen när Kaj känns mentalt mogen och redo för uppgiften, det har hänt väldigt mycket i kroppen nu bara dom senaste månaderna men iom att han är ponny och inte ska visas uppsuttet på treårs så har vi ingen stress.
 
@sorbifolia

Hade plan på rida in i höst men får se hur pass mogen han känns.
Han är så kort i kroppen än tycker jag och väldigt tanig i fram partiet.

Men hinner kanske ändras innan I höst.

Men ska tömköras först, löshoppas osv.
Men vet inte vart tiden tar vägen 🙈
Hopplöst ha hästar på 2 ställen varav min ridhäst är konvalescent och tar massa tid varje dag

Här är grodan boll
 

Bifogade filer

  • 20230617_211821.jpg
    20230617_211821.jpg
    549,9 KB · Visningar: 36
@sorbifolia

Boriz ska ridas/sittas in i höst är planen. Egentligen har vi ingen brådska men tycker det är skönt att ha suttit in dem på hösten så man vet om det är en galenpanna man har att göra med eller om den är cool. Planen är ju att visa honom nästa år också.
Han kommer dock forsätta gå på lösdrift. Stallas in gör vi nog våren när han är 4 så 2025 :p
 
Era ser ju iaf inte ut som vårat taniga bakhöga benrangel 🫣 Konstant hungrig, vi matar henne hela tiden men det verkar mest gå åt för att skjuta på höjden i bakdelen. Hon är säkert tio femton cm högre i baken en framdelen .. Tur hon inte ska ridas på ett par år eller så om hon någonsin blir inriden 😂 Trodde hon skulle bli lite men sen så i vintras sköt hon iväg något extremt och husse tror att hon landar runt 170 i mankhöjd eller där omkring. Mindre en mamma blir hon inte och mamma är 165 i mankhöjd.
 
IMG_5127.jpeg

Måste få skryta lite om Kaj bara 😁 Vi har ju en tjej som hjälper oss två dagar i veckan men ibland kör vi tillsammans för att vissa saker är enklare att göra när vi är två. Idag tömkörde hon medan jag promenerade jämte och vi mötte riktigt jobbiga grejer (grävskopa i gräv-mode, stora pysande Scanialastbilen). Kaj gnäggade två gånger på lastbilen men gick beskedligt förbi 😂 Känns väldigt skönt att han är så trygg med trafik, för det är en sån grej jag har dåliga erfarenheter från när det blir ett problem. Mer av en utmaning är att gå i skogen och förhindra att han dyker ner i grönskan och börjar mumsa 😜
 
Alltså, vilket huvud han har! Så fin ponny!

Du verkar ha fått världens finaste newforest. Både utseende och mentalitet.

Ni skall vara så glada för honom. Vilket bra beslut.
Tack! 😁 Han är verkligen allt jag kan önska mig i en häst. Tror det var William Nilsson Fryer som sa att man ska leta efter en häst som kompletterar en själv personlighetsmässigt, dvs om du själv är en hetsporre ska du ha en häst som är lite mera cool och tvärt om. Jag är lite ”hispig och vispig” som person och Kaj tar liksom det så himla bra iom att han själv är en cooling 😎 Sällan han blir rädd för nånting, han kan bli tveksam, men är liksom alltid nyfiken samtidigt.
 
Tack! 😁 Han är verkligen allt jag kan önska mig i en häst. Tror det var William Nilsson Fryer som sa att man ska leta efter en häst som kompletterar en själv personlighetsmässigt, dvs om du själv är en hetsporre ska du ha en häst som är lite mera cool och tvärt om. Jag är lite ”hispig och vispig” som person och Kaj tar liksom det så himla bra iom att han själv är en cooling 😎 Sällan han blir rädd för nånting, han kan bli tveksam, men är liksom alltid nyfiken samtidigt.
Jag håller med! Jag trivs bäst med känsliga och försiktiga hästar.
Jag är envis som en lus och på ytan lugn som en filbunke.

Det gör att jag har relativt lätt att skapa harmoni med en häst som har mer nerv.

Så jag tror du har helt rätt! Är han så cool, så är det förmodligen din energi han behöver och du behöver inget drama. :D
 
@sorbifolia
Jag tänker nog vänta till i vinter med att sitta på B. Har ingen stress, inget mål med att visa honom i vår heller, känns han redo så vore det kul men jag tar det hellre långsamt. I höst när ev vargtänder är borta får han vänja in sig på bett, och tömköra lite.
Han går ju på bete nu såklart men tar in och pysslar några dagar i veckan. Han har fått på sig tömkörningsgjord och gått några varv på ridbanan i grimma. Han har dock visat att han har mycket nerv och kan bli hispig i vissa situationer så det blir nog mest fokus på hantering och miljöträning först och främst.
 
Nu har min tös också kommit på "riktigt" bete, tillsammans med sin storasyster som fått gå på semester. 🥰
Tror det här är finaste betet som finns i hela länet, och det ligger bara 3-400 meter från stallet, så helt perfekt! Var lite tveksam om jag vågade släppa dom där pga det är blandat flock med valacker, men ingen av valackarna som går där i år verkar interesserade av att betäcka så då chansade jag (peppar, peppar!).

Det går även en flock med kor där, samt att det går en lite större väg förbi ena "kortsidan", så de får vänja sig vid både kor och diverse trafik under sin semester. :up:

Arielle är då den längst fram (till vänster) i bilden.

IMG_3979.JPG
 
IMG_20230630_123943.jpg

Vi prövade att släppa ihop dem i fredags. Kommer aldrig mer hända kan jag säga. Vallacken är tydligen inte gjord för att ha kompisar i sin hage. Vilket han i för sig alltid varit rätt säker på, han försökte helt enkelt ta död på Maggan bokstavlig.. Första 5 minutrarna gick bra då nosade det på varandra och sprang ett par varv i hagen sen fick han nog och skulle köra ut henne eller ta död på henne vilket som typ. Så nu går det åter igen i varsin hage och så får det fortsätta vara. Kanske kan hon gå med sin mamma om hon blir dräktig igen. Vi får se, lite tråkigt för Maggan men visste att han har en historik av att inte fixa att gå med andra hästar.
 
Visa bifogad fil 122723
Vi prövade att släppa ihop dem i fredags. Kommer aldrig mer hända kan jag säga. Vallacken är tydligen inte gjord för att ha kompisar i sin hage. Vilket han i för sig alltid varit rätt säker på, han försökte helt enkelt ta död på Maggan bokstavlig.. Första 5 minutrarna gick bra då nosade det på varandra och sprang ett par varv i hagen sen fick han nog och skulle köra ut henne eller ta död på henne vilket som typ. Så nu går det åter igen i varsin hage och så får det fortsätta vara. Kanske kan hon gå med sin mamma om hon blir dräktig igen. Vi får se, lite tråkigt för Maggan men visste att han har en historik av att inte fixa att gå med andra hästar.
Det som är så roligt med det här två, det är jätte bra kompisar inne, kliar varandra över staketet osv därför tänkte vi att det här borde ju fungera när det bara är det två hemma. Mamma mu är på stuteri och lillasyster på bete. Det har ju svetsas samman av att det är själva. Men se du vallacken sa att han fick nog av att gå i flock innan han kom hit. Till och från genom åren har det prövat. Han har ju gått på både fölbete och 1 års bete med andra hästar. Men han är som han är och det får man väl respektera. Pratade med hans fd tränare för ett år sedan och hen förstod inte varför han inte gick med någon av våra andra hästar ..Jo det skulle han få om han kunde sköta sig 💔
 
Det som är så roligt med det här två, det är jätte bra kompisar inne, kliar varandra över staketet osv därför tänkte vi att det här borde ju fungera när det bara är det två hemma. Mamma mu är på stuteri och lillasyster på bete. Det har ju svetsas samman av att det är själva. Men se du vallacken sa att han fick nog av att gå i flock innan han kom hit. Till och från genom åren har det prövat. Han har ju gått på både fölbete och 1 års bete med andra hästar. Men han är som han är och det får man väl respektera. Pratade med hans fd tränare för ett år sedan och hen förstod inte varför han inte gick med någon av våra andra hästar ..Jo det skulle han få om han kunde sköta sig 💔

Har ni testat med tillräckligt med mat i hagen? Dvs riktigt bete eller fri tillgång på hö som utfodras på flera platser? Ofta så är det ju mataggressivitet det beror på när hästar jagar varandra.... Några dagar till en vekca med mat tillgängligt 24/7, innan man släpper ihop dom, kan göra enorm skilnad.

I övrigt så är min erfarenhet att knepiga hästar snarare bör flyttas till en ny hage än att få in någon i den hage de anser som "sin".
 
Har ni testat med tillräckligt med mat i hagen? Dvs riktigt bete eller fri tillgång på hö som utfodras på flera platser? Ofta så är det ju mataggressivitet det beror på när hästar jagar varandra.... Några dagar till en vekca med mat tillgängligt 24/7, innan man släpper ihop dom, kan göra enorm skilnad.

I övrigt så är min erfarenhet att knepiga hästar snarare bör flyttas till en ny hage än att få in någon i den hage de anser som "sin".
Vi släppte den inte i hans hage. Utan vi släppte dem i den med stora betet som nyss vart öppnat innan för att det skulle ha plats utan ett behöva gå på varandra plus att äta. Men han gav sig ändå på henne och verkligen siktade .. Nog för att hästar slåss ibland men han gick verkligen in för att skada. Tog ett bra tag att få honom att varva ned efter att vi hade fångat in Maggan och fått ur henne ur hagen. Vill inte riskera att han sparkar henne heller på hennes opererade has, hon har ju redan fått en sådan sparkskada. Nu är han precis som vanligt när han får gå i sin vanliga hage själv. Ropar på henne osv som vanligt igen. Men han vill absolut inte ha henne i hagen. Han gick själv i många år innan han bytte tränare. Han har aldrig varit speciellt intresserad av andra hästar. Skadar han inte dem så skadar han sig själv i frustration.
 

Liknande trådar

Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
402
· Visningar
50 745
Senast: Ketrawzc
·
  • Artikel
Hästnyheter Mannen födde upp fler hästar än han hade tillstånd för. Nu döms han i tingsrätten för brott mot djurskyddslagen.
Svar
0
· Visningar
119
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Mitt barn har fått jobb på ett kafé/restaurang som inte har något kollektivavtal. Jag vill, såklart, att han ska vara ordentligt...
Svar
2
· Visningar
389
Senast: VLMF
·
Avel I förmiddags 11.21 kom det en liten hingstunge till världen! Mycket pigg, fina tecken (bläs, vita strumpor) och korrekt i benen. 🥰 Lite...
Svar
3
· Visningar
582
Senast: Hippocampus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp