Födda -21

Skulle ha hälsat på Maggan i torsdags men legat i influensa med 40 graders feber så det sket sig ju, så ledsen för det men nya tag nästa vecka. Dock tröst shoppat lite egna ryktborstar åt henne idag ♥️ Dags för stora tjejen att bli extra stor och få sin egen uppsättning som jag kan ha med mig när jag hälsar på henne. Lättare då vi alltid själva tar hand om henne när vi är där och gillar att pyssla med henne då och hon älskar det. Istället för att matte ska behöva springa runt och fråga personalen om allt så får hon en egen uppsättning som jag har med mig när jag är dit istället. Enligt husse som var där i torsdags ( han ringde när jag låg i sängen och tyckte synd om mig själv ) så växer hon som attans igen 😂 Vet inte hur stor min bruna tjej tänker bli egentligen .. Bred som en ladugårdsvägg är hon iaf ska försöka ta lite nya kort på henne nästa vecka.
 
Mätte Uncial häromdagen, han är 168 cm och rumpan är ännu högre. Undra hur stor han tänker bli? Här bredvid halvbror e: Hip Hop, 4 år och 166 cm hög. Uncial till höger.
 

Bifogade filer

  • 20230115_105408.jpg
    20230115_105408.jpg
    192,5 KB · Visningar: 92
Kvälls funderingar här ..
Ni som tänkt behålla era ett bra tag framöver..

Röntga innan inridning?
Jag tänker att det är skönt veta vad som finns där om något är där.
Är inte så brydd i röntgen fynd, men händer något i framtiden kan det vara skönt ha koll så att säga.

Samtidigt så är ju tanken och behålla så varför röntga om man inte märkt nå problem?

Hur tänker ni?
Jag lutar starkt åt att röntga i höst iaf..

Arielle är redan röntgad, skönt att vara klar med det. Om det är något som ligger dumt till kan det vara bra att få bort det innan det ev blir förslitningsskador.
 
Arielle är redan röntgad, skönt att vara klar med det. Om det är något som ligger dumt till kan det vara bra att få bort det innan det ev blir förslitningsskador.

Ja det också såklart, hinna ta eventuella problem i tid.

Funderar om det kan vara någon form av nackdel försäkrings mässigt?
Måste man rapportera in på något vis om man åker in och vi säger hittar något som kan påverka i framtiden?
Reservationer mm...
Om ni hänger med hur jag tänker 😅
 
Ja det också såklart, hinna ta eventuella problem i tid.

Funderar om det kan vara någon form av nackdel försäkrings mässigt?
Måste man rapportera in på något vis om man åker in och vi säger hittar något som kan påverka i framtiden?
Reservationer mm...
Om ni hänger med hur jag tänker 😅

Ah, jag har dolda fel försäkring på mina från dom är bebisar, så det täcker oavsett. Men annars kan du nog behöva rapportera in ev fynd, och gissar att det kan bli reservation om du ska höja livvärdet....
 
Ah, jag har dolda fel försäkring på mina från dom är bebisar, så det täcker oavsett. Men annars kan du nog behöva rapportera in ev fynd, och gissar att det kan bli reservation om du ska höja livvärdet....

Har dolda fel på min också.. men tänker ändå om man är skyldig på något vis rapporta in eventuella fynd?
Eller över tänker jag nu och krånglar till det 😅

Ni som röntgar, kör ni ben bara eller alltihop ben,nacke,rygg?
 
Har dolda fel på min också.. men tänker ändå om man är skyldig på något vis rapporta in eventuella fynd?
Eller över tänker jag nu och krånglar till det 😅

Ni som röntgar, kör ni ben bara eller alltihop ben,nacke,rygg?
Jag röntgade min som är född 2020, när han ändå skulle kastreras.

Jag rapporterade ingenting och tänkte inte att jag skulle behöva det heller.

Bilderna är mina och jag gör vad jag vill med dem.

Skulle min häst, mot förmodan, säljas, så kan köparen få ta nya bilder om den vill.

Jag tog bara mina för eget bruk, så att säga.

Nu fanns det inga egentliga avvikelser ändå, men i alla fall så är det min information.

Jag tog sk "unghäströntgen" dvs kotor och bakknä.
 
Vi lattjar lite med trickträning emellanåt (Kaj kan nu puss och ”vacker tass”). Och snälla försök ignorera mitt face, ser ut som att jag ska kissa på mig av med exhightment typ 🙈
 

Bifogade filer

  • BC6814F8-860B-407F-825A-D8D38865F37C.jpeg
    BC6814F8-860B-407F-825A-D8D38865F37C.jpeg
    141,3 KB · Visningar: 59
Hälsade på Maggan förra veckan, och hon är en dm högre i rumpan en framdelen. Vi får hoppas hon snart tänker börja växa ikapp. Tyvärr hade hon busat i hagen med de andra och fått en smäll på fram knäet som ömmade. Men vi passa på att köra lite laser där med när ändå hasen skulle få sig en omgång. Hasen har inga gallor längre och är helt torr och fin. De hade man inte kunnat tro varken före eller efter operation för den såg för jäkligt ut speciellt efteråt. Det var gråtvarning varje gång man såg den. Men med Maggan får man ta en dag i taget men än så länge peppar peppar så har hon inga bekymmer alls av sin has.
IMG_20230309_102942.jpg
 
Maggan åkte på en dusch efter träning igår när hon ändå behövde stå inne pga av att hon skulle få laser behandling av hasen.
Hon visa magen för alla som gick förbi eller slog med sin berömda framhov pga att hon ansåg att hon behövde då inte stå inne när det andra fick gå ut 😆 Riktig primadonna de här 💣
Tränaren säger att han kanske börjar våga hoppas nu när hon inte haft några bakslag i princip alls efter operation att det ska gå vägen för henne. Vi får se man tar alltid en dag i taget med Maggan. Dock tyckte jag hon hade vuxit ikapp bakdelen lite den här gången. Såg inte henne förra veckan då både matte och husse hade fullt upp på varsitt håll.
IMG_20230320_153947.jpg
 
Min lilla fis behöver flytta snabbare än tänkt, redan nästa helg. Hade tänkt ha kvar han till hösten men blir av med sin kompis lite hastigt här.

Men han får komma till samma stall som min andra, lite tråkiga hagar och eventuellt kommer han få gå ensam tyvärr, men är för max 2 månader i såfall tills han kan köras iväg på bete. Så får jag till hösten på mig hitta plats till dom båda på samma ställe.
Så nu blir det in på box och vi ska passa på träna lite på vardags hyffs osv.
Så pepp, knappt sett han sen jag flyttade min äldre häst i november 🥰

Mina fina grabbar
 

Bifogade filer

  • 20220913_182625.jpg
    20220913_182625.jpg
    538,4 KB · Visningar: 25
Boriz kastrerades igår. Allt gick bra så nu är det bara att hoppas på okomplicerad läkning. Han får bo kvar där han är nu till efter betet men sen flyttar han till lösdriften som vi har i stallet och som är fantastisk och då kan vi börja jobba honom lite mer. Planerad insittning i höst också om han fortsätter se bra ut i kroppen. Man både längtar till hösten och inte hahahaha vill ha en lång härlig vår och sommar först. Är så trött på den här vintern.
 
Visa bifogad fil 116440
Kajan har skuttat idag! 😁 Hur ser päls-status ut på era nu? Kaj har såååå mycket vinterpäls kvar, och det börjar bli varmt här nu.
Ja Maggan har just börjat fälla såg jag sist vi var nere men de har ju gått ute dygnet runt hela vintern så hon satte ju björnpäls. Blir täcke för henne i höst och vinter sen då jag inte vill klippa henne och de tränar ju rätt hårt.
 
Och Maggan den lilla ja vad ska vi kalla henne? Ragatan kanske? Men nej sedan flocken började tunnas ur då många av 2 åringarna åkt till sina respektive tränare så har fröken kommit på att hon är jätte kaxig och stor. Tre spark skador senaste tiden, förra veckan på hasspetsen på den opererade hasen. Hästen svullen och irriterad, Grattis boxarrest, laser och några tårar. Förstår inte varför hon ställer till de för sig hela tiden!? De har varit något nästan varje vecka nu ett tag. Nu funderar de på att splittra resterande sju och försöka räkna ut vilka som kan tänka sig gå ihop. Maggan tycker ju bara om ett av de andra stona och ger sig på resten och då kommer spark skadorna då det fortfarande haft brodd fram till nu pga av underlaget.

Husse har hotat med bubbelplast och egen hage när hon kommer hem om hon inte skärper sig. De värsta är att hennes mamma har precis samma beteende mot andra hästar både ston och Vallackar, jagar dem tills de ger sig eller hoppar ur hagen ungefär. Maggan har ändå gått i flock i 1 års tid idag och de har fungerat utmärkt fram tills för ca ett par månader sedan så hon helt plötsligt fick för sig att alla hästar utom en är okej. Dessa sju ston har gått ihop sedan tidigt i höstas. Snark.

Tur hon är gullig annars hade matte brutit ihop för länge sedan. Maggan fick iaf lämna påskgodis till hästskötare och tränare för matte tyckte de förtjänar de efter ha stått ut med alla hennes skador och annat senaste tiden 🙃
IMG_20230404_140204.jpg
 
Lilla B har också lekt löshoppning idag! Det blev en utflykt till ett ridhus en halvtimme bort och han åkte med sin kompis men det blev ändå mycket för hjärnan att hantera. När vi skulle lasta och åka hem var han inte så sugen. I övrigt sköter han sig bra och jag tycker det är spännande att göra nya saker ihop så att man lär känna nya sidor (dagens upptäckt: när han blir stressad blir han mest introvert).
Pälsstatus: björn som börjat fälla nu.

Suddig bild från film:
4B5C11F6-1FAE-45FF-B2A7-7BDE8D0CF766.jpeg
 

Liknande trådar

Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
18 19 20
Svar
392
· Visningar
48 064
  • Artikel
Hästnyheter Mannen födde upp fler hästar än han hade tillstånd för. Nu döms han i tingsrätten för brott mot djurskyddslagen.
Svar
0
· Visningar
88
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Mitt barn har fått jobb på ett kafé/restaurang som inte har något kollektivavtal. Jag vill, såklart, att han ska vara ordentligt...
Svar
2
· Visningar
304
Senast: VLMF
·
Avel I förmiddags 11.21 kom det en liten hingstunge till världen! Mycket pigg, fina tecken (bläs, vita strumpor) och korrekt i benen. 🥰 Lite...
Svar
3
· Visningar
440
Senast: Hippocampus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Kämpa på
  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp