Födda -21

D421870A-04F5-4439-8B08-1C163ADF9B0E.jpeg


Mindre suddig på väg till ridhuset 😁
 
Busen 💕

Stackarn skulle ju gå med min andra häst men han har dragit på sig skit och står i sjukruta.
Så stackars icarus går själv, ingen som vill släppa ihop för endast någon månad. Vilket är förståeligt.

Men busen har såklart tråkigt själv och är något dryg men försöker hitta på lite annat.
Tränsa,stå på gången, spola ben, lägga på täcke, sadel osv.
Gården har även kor,får,höns osv. Så han får lite alltiallo träning.
Vilket kanske var bra eftersom han är rätt rädd för kor.
Screenshot_20230412-221500_Gallery.jpg

Så lite chock terapi.
 
Lilla B har också mycket fästingar nu.

Hur är era 2-åringar nu? Har dom ändrat sig i temperament/personlighet?
Jag tror B är i nån fas. Han har gått från att vara lägst i rang, och blivit runtflyttad av kompisen till att vara halvt maktgalen 🤪 Han bestämmer över kompisen nu, kompisen får snällt vänta på sin tur vid matning och han är ganska stursk! Häromdagen la han öronen bakåt åt mig, vilket han aldrig gjort tidigare. Förhoppningvis går det över, men det skulle nog vara bra om han hade nån vuxen i flocken (vilket tyvärr inte är möjligt precis nu).

Sista veckorna har vi lasttränat ett par gånger, pysslat nån gång i veckan men annars lever han livet i lösdriften och är tonåring. Nästa vecka blir det vaccination och tandkoll.
 
@emma-vsm Boriz kastrerades i slutet på mars och när vi var där för 2 veckor sen tycker jag han var lugnare än innan, han hade börjat bli lite stursk innan kastreringen :p
Men generellt är han väldigt vänlig och hanterbar.

Han blir kvar på denna lösdrift till efter sommaren. Då tar vi hem honom till lösdrift hos oss och då blir det blandflock i olika åldrar, kön samt med kor. Då är det också dags att börja skolan så smått.
 
@emma-vsm Boriz kastrerades i slutet på mars och när vi var där för 2 veckor sen tycker jag han var lugnare än innan, han hade börjat bli lite stursk innan kastreringen :p
Men generellt är han väldigt vänlig och hanterbar.

Han blir kvar på denna lösdrift till efter sommaren. Då tar vi hem honom till lösdrift hos oss och då blir det blandflock i olika åldrar, kön samt med kor. Då är det också dags att börja skolan så smått.
Min kastrerades i september och har varit så timid fram tills för typ en månad sen. Nu har han humör mer likt sin mor 🙄

Än så länge är han lätt att hantera och gör fortfarande vad jag ber honom om men det har blivit stor skillnad på honom i relation till kompisen. Jag är nog bara rädd att han ska bli en mobbare som är grinig och sur men det kan hända att jag drar lite för stora växlar på det här… Hur som helst är det nog en bra påminnelse till mig själv, att vara tydligare och mer konsekvent med vad jag förväntar mig av honom.
Beroende på hur snabbt kompisen kommer säljas så kommer han få flytta hem och då blir det enbart vuxensällskap på gott och ont.
 
Min kastrerades i september och har varit så timid fram tills för typ en månad sen. Nu har han humör mer likt sin mor 🙄

Än så länge är han lätt att hantera och gör fortfarande vad jag ber honom om men det har blivit stor skillnad på honom i relation till kompisen. Jag är nog bara rädd att han ska bli en mobbare som är grinig och sur men det kan hända att jag drar lite för stora växlar på det här… Hur som helst är det nog en bra påminnelse till mig själv, att vara tydligare och mer konsekvent med vad jag förväntar mig av honom.
Beroende på hur snabbt kompisen kommer säljas så kommer han få flytta hem och då blir det enbart vuxensällskap på gott och ont.
Är nog inte helt fel att de har en äldre som trycker ner dem lite. Jag märkte i samband med att Boriz började bli hingstig så var det en del 3 åringar som åkt hem och det hade kommit 2st åringar = inte yngst längre hahaha
 
Är nog inte helt fel att de har en äldre som trycker ner dem lite. Jag märkte i samband med att Boriz började bli hingstig så var det en del 3 åringar som åkt hem och det hade kommit 2st åringar = inte yngst längre hahaha
Det känns tråkigt att han kommer bli av med sin jämnåriga kompis (kan iofs dröja) men samtidigt tänker jag som du, att det inte vore fel att han tas ner på jorden lite av en vuxen nu när han tror att han är the one and only boss 😂
 
Lilla B har också mycket fästingar nu.

Hur är era 2-åringar nu? Har dom ändrat sig i temperament/personlighet?
Jag tror B är i nån fas. Han har gått från att vara lägst i rang, och blivit runtflyttad av kompisen till att vara halvt maktgalen 🤪 Han bestämmer över kompisen nu, kompisen får snällt vänta på sin tur vid matning och han är ganska stursk! Häromdagen la han öronen bakåt åt mig, vilket han aldrig gjort tidigare. Förhoppningvis går det över, men det skulle nog vara bra om han hade nån vuxen i flocken (vilket tyvärr inte är möjligt precis nu).

Sista veckorna har vi lasttränat ett par gånger, pysslat nån gång i veckan men annars lever han livet i lösdriften och är tonåring. Nästa vecka blir det vaccination och tandkoll.
Kaj har behållit sin personlighet ganska så intakt tycker jag. Kanske att han är i någon slags ”spökfas” nu dock då han kan reagera lite på blåst och saker som han öht inte brytt sig om innan. Men verkligen inget extremt, han är fortfarande en av dom coolaste hästar jag mött rent tempramentsmässigt. Hans instinkt om nånting är läskigt, typ vattenspridare eller liknande, är att först stanna och glo, sedan närma sig och undersöka ”faran”. Så han är ju modig!

Han har ju gått i större flock med blandade åldrar i princip hela tiden, nu har han ju sedan i vintras en kompis som är precis jämngammal vilket är kul! Han leker dock mycket med dom vuxna också, flera i flocken som fortfarande har barnasinnet kvar 😁 Men helt klart får han en och annan åthutning också, kanske därför han är så ödmjuk 😂

I gamla stallet var det en hästägare som tyckte att han var nästan onaturligt lugn, och att hon också blev helt lugn i hans närvaro. När hon sa det skojade jag och sa att han måste vara en gammal själ, men lite så känns det ibland. Jag kan verkligen se framför mig hur han kommer vara som vuxen redan för han är liksom ”lillgammal” på nåt vis.
 

Bifogade filer

  • B44B9E39-6076-47CC-BC86-9727D187B688.jpeg
    B44B9E39-6076-47CC-BC86-9727D187B688.jpeg
    592,1 KB · Visningar: 16
Lilla B har också mycket fästingar nu.

Hur är era 2-åringar nu? Har dom ändrat sig i temperament/personlighet?
Jag tror B är i nån fas. Han har gått från att vara lägst i rang, och blivit runtflyttad av kompisen till att vara halvt maktgalen 🤪 Han bestämmer över kompisen nu, kompisen får snällt vänta på sin tur vid matning och han är ganska stursk! Häromdagen la han öronen bakåt åt mig, vilket han aldrig gjort tidigare. Förhoppningvis går det över, men det skulle nog vara bra om han hade nån vuxen i flocken (vilket tyvärr inte är möjligt precis nu).

Sista veckorna har vi lasttränat ett par gånger, pysslat nån gång i veckan men annars lever han livet i lösdriften och är tonåring. Nästa vecka blir det vaccination och tandkoll.
Hahaha våran har blivit ett as i hagen 😆 Drf hon hamnar i skottlinjen hela tiden. Inte hälsat på henne på ett par tre veckor nu. Men de börjar dra ihop sig för att hon ska komma hem efter över 1 år borta.
 
Arielle har nog snarare blivit mildare tycker jag, hon har varit över sin storasyster i rang tidigare men nu gissar jag att mamman har slutat backa upp minstatjejen, så hon är inte så kaxig längre.

Jag har ju inte hanterat henne särskilt mycket alls, men häromveckan var vi ute på en liten promenad för kanske 5. gången i hela helles liv och 2. gången i år. Då blev hon lite brötig och "glömde" lyssna på mig, så jag har kommit fram till att vi behöver backa lite och inte gå för långt utanför hennes komfortzon. Det känns ganske skönt att jag haft hennes mamma och två äldre syskon, så jag vet ungefär hur hon kommer funka utifrån det. Storasyster är ju rätt enkel och okomplicerat, men resten av familjen är rätt speciella och "kokar över" snabbt... Känns som om Ari kan ha lite av det också, så därför vill jag fokusera på att hon ska lyssna och inte springa ner mig även om det kan bli lite hett mellan öronen. 😅 Särskilt som hon nog blir en del större än sina syskon, nu är hon typ 161,5 över manken och nästan 165 över rumpan... Hur stora är era?
 
6C8F2CDA-50F1-4C99-A59E-ED2966C1A609.png


Vi preppar lite för inkörning i höst nu redan. Inget avancerat men tömkör/longerar eller går på promenad någon dag/vecka. Provar lite olika utrustning och sånt. Kaj är så extremt cool, vår största utmaning ligger i att hitta en stadig framåtbjudning då det gärna blir en del stopp/såsande utan draghjälp 😜 Känns dock som att vi gör små framsteg!

Just nu håller vi på att leta vagn, vill ha en rockard som passar både Kaj och Norlie då Norlie ska köras in först. Sofia som äger Norlie har jobbat i travstall och kört in många hästar innan så det känns tryggt att ha henne som mentor 😁
 
Arielle har nog snarare blivit mildare tycker jag, hon har varit över sin storasyster i rang tidigare men nu gissar jag att mamman har slutat backa upp minstatjejen, så hon är inte så kaxig längre.

Jag har ju inte hanterat henne särskilt mycket alls, men häromveckan var vi ute på en liten promenad för kanske 5. gången i hela helles liv och 2. gången i år. Då blev hon lite brötig och "glömde" lyssna på mig, så jag har kommit fram till att vi behöver backa lite och inte gå för långt utanför hennes komfortzon. Det känns ganske skönt att jag haft hennes mamma och två äldre syskon, så jag vet ungefär hur hon kommer funka utifrån det. Storasyster är ju rätt enkel och okomplicerat, men resten av familjen är rätt speciella och "kokar över" snabbt... Känns som om Ari kan ha lite av det också, så därför vill jag fokusera på att hon ska lyssna och inte springa ner mig även om det kan bli lite hett mellan öronen. 😅 Särskilt som hon nog blir en del större än sina syskon, nu är hon typ 161,5 över manken och nästan 165 över rumpan... Hur stora är era?
168 cm när jag mätte sist och jag tror att han har växt lite till..:crazy:
 
Ni som varit med från början och följt Maggan sedan hon var föl vet ju att hon skadade sig illa när hon var runt 3-4 månader. Hon gjorde illa bogen och muskel där. Inget hon haft bekymmer med efteråt, syntes varken något då eller senare på röntgen som 1 åring. Sen har hon ju inte gjort så mycket i vinter mer en lättare körpass två till tre gånger i veckan för att hon skulle lära sig start, stopp, trava rakt fram och kunna gå i grupp när de tränar. Sen nu på senaste tiden har man börjat köra mera fartlekar med alla 2 åringar, och då har man upptäckt att Maggan är svagare i vänster fram en och hon har fått en grop i bogen i muskeln. Hon vill alltså inte svänga som hon ska riktigt utan "tappar" benet lite i svängen men direkt när hon kommer ut på rakt spår igen syns ingenting. Hon är inte halt eller speciellt bekymrad de är vi som är då vi ser att hon uppenbart är svagare i vänster sida. Den här hästen är verkligen mitt sorgebarn. Hon har fått genom gå så mycket under sitt korta liv att matte blir helt uppgiven.

Nu spånar vi allihopa hur vi ska hjälpa henne och på bästa sätt. Ska be min hästmassör jag har till min äldre vallack att gå igenom henne när hon kommer hem. Hen är bra och ger alltid bra råd vad nästa steg borde vara. Jag vet inte om en veterinär egentligen kan göra så mycket, antagligen så har väl muskeln fått så mkt stryk när hon var föl att den helt enkelt inte är som den ska, även om prognosen var god när de hände när vi väl hittade felet och två veterinärer bedömde henne då .Och inget som märkts för ens nu när de börjat ställa lite mer krav på henne vad det gäller att svänga. En travhäst måste ju kunna volta i löp ..

Vandrande pinnar känns mer och mer lockande. Maggan är bara i början av sitt liv och hon ger mig redan gråa hår. Och jag som ska betäcka om hennes mamma i år med en av mina drömhingstar. Nej suck. Inte konstigt att man aldrig sover när man har hästar 🫣

Men ska hälsa på skrället idag, gråta en skvätt och sen ta nya tag igen ♥️ Vi har gått igenom så mycket tillsammans som borde gjort oss starkare men just nu känner jag mest uppgivenhet, det är verkligen inte meningen att Maggan ska bli en travhäst eller liknande. Slutar väl med att jag får ha henne som sällskap till vallacken.
 

Liknande trådar

Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
18 19 20
Svar
399
· Visningar
49 570
Senast: Esswe
·
  • Artikel
Hästnyheter Mannen födde upp fler hästar än han hade tillstånd för. Nu döms han i tingsrätten för brott mot djurskyddslagen.
Svar
0
· Visningar
106
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Mitt barn har fått jobb på ett kafé/restaurang som inte har något kollektivavtal. Jag vill, såklart, att han ska vara ordentligt...
Svar
2
· Visningar
357
Senast: VLMF
·
Avel I förmiddags 11.21 kom det en liten hingstunge till världen! Mycket pigg, fina tecken (bläs, vita strumpor) och korrekt i benen. 🥰 Lite...
Svar
3
· Visningar
533
Senast: Hippocampus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp