Status
Stängd för vidare inlägg.
Min 3-åring inseminerades igår med Emerald :love: Nu blir det en nervös väntan...
Tanken är att hon får gå på bete på seminstationen hela sommaren sen får jag se vad som händer. Blir hon dräktig kommer hon mest att ta det lugnt men kanske longeras o tömköras lite under hösten. Blir hon inte dräktig får hon åka o vidareutbildas på samma ställe hon blev inriden på.
 
Nu har Noella fått sommarlov!:) Kommer få vila i ca 2 månader.
Har pratat med dem jag ska lämna henne på utbildning hos, de var rätt fullbokade så kommer förmodligen lämna henne november/december.
Då hinner jag rida igång henne lite under hösten och även träna någon gång för min dressyrtränare innan. Då har ju även tränaren hunnit se henne lite, är samma som ska ha henne på utbildning.
Ska ha ut sadelprovare igen innan hon lämnas också så att sadeln är ok.
 
Igår red jag igen, tredje gången. Nu var vi på utebanan för första gången, hon var lite spänd när jag longerade men skötte sig lika bra som vanligt när jag väl satt på!
Stor förbättring med galoppfattningarna och igår hade hon fin bjudning även om hon också blir jättetrött väldigt snabbt.

Det här är så himla roligt, när man märker då tydliga framsteg varje gång!

Vi jobbar också med lite hanteringssaker, som att bli sprayad med flygspray och duschad i spolspiltan. Hon är väldigt lätt att muta, bara att stoppa en godis eller typ morot i munnen på henne så går allt bra 🤣
 
Kul med nya hästar i tråden!

Jag har varit iväg och tittat på kor med min. Hon har ju semestrat en månad så jag longerade henne en dag innan, hon svarade fint på allt så det blev en kort longering. Lastningen och åkandet gick fint, jag väntar lite grann på den dag då hon ska kolla läget med det. Jag har ju lastat och åkt ensam med henne sedan förra året utan problem så det kanske inte kommer något ifrågasättande från hennes sida.

Väl framme så började jag med att longera i alla gångarter och det var ju lite spännande med kor lite längre bort och tre andra hästar på banan. Efter en stund dämpade hon sig och jag satt upp (från pall för första gången!) och red i skritt och trav. Inget problem alls, bara att fortsätta där vi stannade sist.

De övriga red ner till korna men jag valde att sitta av, vi har ju aldrig ridit utanför ridbana ens en gång. Hon var riktigt intresserad av korna och det var häftigt att känna det där suget mot korna. De var förstås lite otäcka också men i grunden ville hon bara fram till dem. Lite rädda får de ju vara (mitt kallblod är för het på korna och vill ibland ta en tugga) för att fungera bra. Vid ett tillfälle när de andra samlat flocken och vi stod vid sidan om smet en ko och kom galopperande åt vårt håll och då kastade sig min häst bakåt och tyckte att det var otäckt men lugnade sig väldigt snabbt ändå. Tränaren tyckte att jag skulle sitta upp men det vågade jag inte. Han gjorde det istället och red några minuter i skritt en bit ifrån flocken, det var inga problem trots att hon hade stort fokus på korna och vad de gjorde (=inte så intresserad av ryttarens signaler).

Kanske det blir något mer tillfälle med kor i år, vi får se. Det är roligt men samtidigt lite otäckt tycker jag :p

Nu ska jag komma igång med träningen igen har jag tänkt, i juli ska jag åka till tränaren på tvådagars kurs. Kanske hon får prova på att sova borta för första gången då.
 
Och film:


Jag sitter som en kratta. Känner mig lite hämmad av att hålla i säkerhetssnöret samtidigt, vanesak tänker jag. Men hästen är duktig!
Trots att jag inte tillhör tråden så måste jag svara ;). Ser väldigt fint och stabilt ut, och som andra sagt så ser det verkligen ut som en typisk Canterbury-avkomma. Härlig inställning!

*stalkervarning* Sen känner jag igen ridhuset ;). Fått för mig att vi inte hänger på samma sida av stan, men i det där stallet stod jag också uppstallad en kort period :)
 
Hej allihop,

Jag är på gång att köpa en valack född -16 och har lite funderingar, kan inte tänka mig en lämpligare tråd att skriva i :)

Många av era treåringar här inne ser så klara ut i kroppen, hästen jag är intresserad av är långt ifrån klar. Är dock både grövre och högre bak så antar att han är mitt i en växtfas. MEN finns det nåt sätt att veta säkert? Kanske har han en hel-tokig exteriör :D Hästen är ett svensktfött halvblod, både mamman och hingsten är korrekta i typen och hingsten är godkänd. Dela gärna med er av exteriörbilder och erfarenheter av växtfaserna. Finns det långsiktiga "negativa aspekter" av att de växer långsamt? Själv har jag inte bråttom utan kan vänta på hans kropp och uppfödaren har tagit stor hänsyn till att han är sen och han har inte gjort så mycket ännu.

Tacksam för svar!
 
Trots att jag inte tillhör tråden så måste jag svara ;). Ser väldigt fint och stabilt ut, och som andra sagt så ser det verkligen ut som en typisk Canterbury-avkomma. Härlig inställning!

*stalkervarning* Sen känner jag igen ridhuset ;). Fått för mig att vi inte hänger på samma sida av stan, men i det där stallet stod jag också uppstallad en kort period :)
Tack! 😁
Jag tycker hon är typ världens bästa 😍

Åh men världen är liten! Det är egentligen fel sida av stan för mig men vägs upp då mina kompisar har häst här så jag har tillgång till mycket stöd och hjälp 😊👍
Jag har varit medryttare i det stallet i typ 2 år tror jag. Var det länge sen ni stod där?
 
Hej allihop,

Jag är på gång att köpa en valack född -16 och har lite funderingar, kan inte tänka mig en lämpligare tråd att skriva i :)

Många av era treåringar här inne ser så klara ut i kroppen, hästen jag är intresserad av är långt ifrån klar. Är dock både grövre och högre bak så antar att han är mitt i en växtfas. MEN finns det nåt sätt att veta säkert? Kanske har han en hel-tokig exteriör :D Hästen är ett svensktfött halvblod, både mamman och hingsten är korrekta i typen och hingsten är godkänd. Dela gärna med er av exteriörbilder och erfarenheter av växtfaserna. Finns det långsiktiga "negativa aspekter" av att de växer långsamt? Själv har jag inte bråttom utan kan vänta på hans kropp och uppfödaren har tagit stor hänsyn till att han är sen och han har inte gjort så mycket ännu.

Tacksam för svar!
Alltså min kan verkligen se ut som sju svåra år i ”fel” position :angel:
Hon är överbyggd och rätt kantig egentligen. Tänker att många treåringar ser rätt tonårsaktiga ut, det känns helt normalt!
 
Tack! 😁
Jag tycker hon är typ världens bästa 😍

Åh men världen är liten! Det är egentligen fel sida av stan för mig men vägs upp då mina kompisar har häst här så jag har tillgång till mycket stöd och hjälp 😊👍
Jag har varit medryttare i det stallet i typ 2 år tror jag. Var det länge sen ni stod där?
Då hade jag inte helt fel med andra ord 👍🏻. Jag stod där typ 2011 tror jag, så det är ett tag sedan nu. Har haft lite bekanta där dock så jag har varit där lite även efteråt :). Det har hunnit växa lite sedan dess! Kul att veta var ni håller hus i alla fall 😊.
 
Har tömkört Nelly för första gången (någonsin som jag förstått från uppfödaren). Det gick väldigt enkelt och okomplicerat.
Startade med dubbellongering med innertömmen fäst typ som en longerlina och kände lite på det först. Sen kopplade jag om, ställde mig bakom och smackade - så tömkörde vi. Nemas problamas. Fullt styrbart och kunde tömköra i alla gångarter 👍

Jag var lite mesig men min kompis (/tränare) stod på läktaren och pushade så att jag vågade testa lite mer än jag annars hade gjort. Hade jag varit ensam hade jag nog inte ens försökt att lämna volten 😆

Gillar verkligen den här hästen. Allt är så enkelt med henne! Det här är precis vad jag behöver för typ av häst dessutom, mkt ”go” i men välbalanserad och som inte stressar upp sig i tid och otid 😍
 
Sist jag skulle rida så hade jag som vanligt min kompis/tränare med. Hon gick och satte sig på läktaren och bara ”du kan sitta upp”. Jag: ”själv?:eek:”. Men det var ju inga problem. Nelly står still vid pallen som ett litet A-barn så vi behöver ju definitivt ingen som håller i oss egentligen:laugh:

Nu vågar jag mig nog på att rida utan att ha kompisen med, men såklart inte helt ensam utan sålänge någon har koll på vart vi är. Tycker det är viktigt med lite säkerhetstänk på unghästarna ändå.
Idag får jag se, rider om jag har sällskap eller så blir det tömkörning igen👍
 
@MiniLi du verkar ha en trevlig häst! Jag har ridit min idag, sa till sambon innan jag gick ut att jag tänkt rida och att han kunde titta ut genom fönstret någon gång för att se så att det gick bra. Longerade i alla gångarter först vilket gick fint trots regn och blåst på tvären. Kände mig lite osäker när jag skulle sitta upp så jag gick tillbaka till stallet och red utanför hagen. Det var inga problem, red några cirklar och avslutade med att gå en liten bit efter vägen.

Igår tömkörde jag för första gången sedan i mars (eller om det var februari) vilket gick fint. Det enda hon reagerade lite på var när vi skulle vända och gå ut ur stallet, bakselen kändes nog lite ovan. Innan jag hängde på tömmarna fick hon gå några cirklar på lina i skritt och göra tvära vändningar för att påminna om bakselen. Nästa gång kan jag nog hänga på draglinor och svängel igen.
 
Det här var nog inte så nytt för hästen, men JAG har aldrig ridit henne samtidigt som det varit fler inne i ridhuset så jag blev lite nervös. Sätter ju större krav på styrförmågan 😅
Dessutom var det en häst som höll på och bråkade och jag visste inte riktigt hur hon skulle reagera.. Men det gick jättebra!👍


 
Nu är Fager äntligen ute på bete. Blev någon vecka försenat när beteskompisen plötsligt akut behövde tas bort och jag stod utan sällskap. Men nu går han med en annan häst i stallet och de har funnit varandra fort :love:

AC03C4D0-9847-486E-8716-5D09FDB77A68.jpeg
 
Nu har jag äntligen haft tid att lägga upp filmen på Pärlan från ett par veckor sedan. Lite spänd i början när hennes beteskompisar stod och skrek precis utanför ridhusporten men annars duktig! Hamnar lite bakom men tidigare har hon gärna gått med högt huvud och spänt sig i ryggen och i den här formen hittade hon bjudningen mycket bättre.

 
Jag har varit på tvådagars kurs med min och galopperat uppsuttet för första gången. Första dagen jobbade vi i rundkorall, började med lite longering innan uppsittning. Sedan lite galopp och ett bocksprång. Provade igen och då var det inga problem. Andra passet blev lite studsigare, bland annat höll jag lite för mycket i yttertygeln vilket orsakade studs istället för galopp. Andra dagen var vi ute på ridbanan och då var jag ju tvungen att styra (rida!) lite mer och då blev det lite stökigare. Hon blev överraskad av en hund eller något annat och provade att dra iväg men det gick bra att bromsa med inner tygel. Sedan var det inget mer stök. Till andra passet den dagen var jag trött i skallen så vi skrittade bara, över bommar och bro.

Hon är suveränt trevlig och har en mycket skön galopp, jag tror att det kommer att bli bra. Nu ska jag ”bara” våga galoppera här hemma också. Passade även på att låta henne sova borta för första gången vilket inte var några problem.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
220
Senast: Görel
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
709
Senast: Nikan
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
739
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
1
· Visningar
403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp