Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ska visa i Dingle den 17:e augusti!

Idag var vi ute och tömkörde igen. Kommer få hjälp ett par gånger i veckan typ, så nu händer det nog lite grejer. Vi repterade linor och svängel också och hon bryr sig inte alls. Öronen framåt och fullt fokus framåt hela tiden bara. Hon tycker verkligen att det är jätteroligt! Sen hoppar hon ju till lite när sommargästbarnen spelar fotboll bakom häckar och så, men det gjorde jag också, så det är ju rätt rimligt :D
65230709_10157368694067566_5437867658357768192_n.jpg

Då var det ju åt ett helt annat håll, vi åker till Sången dock lite osäkert än om vi ska visa någon. Tror att det kommer gå bra för dig, ser fin ut. Är planen att behålla och fortsätta visa även som tre och fyraåring?
 
20190626_134346.jpg
Kamel har fått komma hem till gården ihop med sin mamma idag. De är ju ganska lika såtillvida att de ställde sig och åt omgående, de reflekterade inte ens över att ha nytt hem... Innan jag flyttade dem stod de och glodde intresserat på den enorma kantgräsklipparen som kommunen körde i dikena precis utanför deras hage, så det är inte så mycket som bekommer dem här i världen.
 
Då var det ju åt ett helt annat håll, vi åker till Sången dock lite osäkert än om vi ska visa någon. Tror att det kommer gå bra för dig, ser fin ut. Är planen att behålla och fortsätta visa även som tre och fyraåring?
Ja, planen är att behålla för alltid ;) Har "lovat" uppfödaren att hon ska göra FKP och KBI och stambokföras, så vi har lite att jobba på :D Hoppas på diplom nästa år också :angel:
 
Suck, pojkar och deras fipplande :)
Visa bifogad fil 32355

Vi har oväder idag och det spratt nåt väldans i benen på grabben så jag tog med mig pisken ut i hagen, det var superkul. Givetvis kunde inte mamma låta bli att haka på ett hörn också, hon vet precis vad "busa fritt" innebär..
Haha, vad jag känner igen det där med pojkars fipplande. Tar ju m mig en liten hink ut m flugspray, huvor o annat i, varje dag. När jag grejar med den ena så plockar den andre med sig grejer och bär iväg och vice versa 😂
 
Haha, vad jag känner igen det där med pojkars fipplande. Tar ju m mig en liten hink ut m flugspray, huvor o annat i, varje dag. När jag grejar med den ena så plockar den andre med sig grejer och bär iväg och vice versa 😂
Ja herregud, när jag skulle stängsla det sista förra veckan, jag hade honom i nacken hela tiden! "Vad gör du? Får jag vara med? Kan jag äta det där? Kan jag gå här? Hallå, kolla på mig!!" :laugh:
 
Igår hämtade vi hem min nya häst, Korazon, så nu tillhör jag tråden på riktigt! Han har tidigare åkt typ 5 km i transport till bete och liknande. Igår åkte han mer än 15 mil transport utan att blinka. Han stod som ett ljus hela vägen, som om han aldrig gjort annat ❤️. Han fick sova inne inatt då vi kom fram sent och idag har han fått gå ensam i en hage bredvid sina framtida kompisar utan problem.

Såklart är han lite förundrad över alla hästar som kommer och går i stallet (är ett mindre privatstall men är ju lite spring på eftermiddagarna) och lite skraj för skjutdörren till boxen vilket han aldrig stött på tidigare, men han landar nog snart i detta :). Blev lite borstning i boxen och alla hovar kratsade utan problem. Han är inte supermycket hanterad så vi börjar om lite från början.

Han behöver nu landa här och gödas! Han är väldigt tunn just nu. Så snart han släpps ihop med de andra finns det gott om mat i hagen. Hade tänkt tilläggsfodra lite med lucern också, men idag tyckte han tre tuggor var tillräckligt. Får se om det blir bättre när han kommit till ro mer ❤️.

 
Ja herregud, när jag skulle stängsla det sista förra veckan, jag hade honom i nacken hela tiden! "Vad gör du? Får jag vara med? Kan jag äta det där? Kan jag gå här? Hallå, kolla på mig!!" :laugh:

Så här såg det ut när vi fixade m stängslet tidigare i våras :D de joggade typ efter traktorn o kärran varje gång vi körde en bit och sen var det ett väldigt plockande m grejerna :rofl:
 

Bifogade filer

  • IMG_1575.JPG
    IMG_1575.JPG
    123,4 KB · Visningar: 21
Det är så härligt att de kan vara så olika. Lilla F är också nyfiken men mer reseverad och försiktig i typen. Går och undersöker om han får tid men han är inte först fram. Känner att det kommer ta lite tid att få honom att vänja sig vid världen, men det är tid han får ta. De andra killarna, som @Wonderwoman ´s Uffe är mycket mer framfusiga. På gott och ont. Det är nog bra med tanke på att min stora är dominant.
 
Det är så härligt att de kan vara så olika. Lilla F är också nyfiken men mer reseverad och försiktig i typen. Går och undersöker om han får tid men han är inte först fram. Känner att det kommer ta lite tid att få honom att vänja sig vid världen, men det är tid han får ta. De andra killarna, som @Wonderwoman ´s Uffe är mycket mer framfusiga. På gott och ont. Det är nog bra med tanke på att min stora är dominant.
Ja Uffe kan definitivt bli för mycket. Kommer bli mycket träning när han kommer hem från betet med det. Gillar inte hästar som går på en.. :meh:
 
Fast jag föredrar de sociala mot de som inte går att fånga för att det inte ”passar”.. :meh:

Min första häst gick inte att fånga alls överhuvudtaget när hon var på ålder med vad din är nu. Men hon blev supertrevlig och lätthanterlig sedan. :) Så jag föredrar sådana som din F, mot de översociala unghästar jag har nu.
 
Idag blev det första gången med sadel.
Föredrar att vara utomhus och ha hästen i grimma när jag introducerar sadeln. Vill att det ska bli odramatiskt och kul så jag hade med morötter. Vill inte att de ska känna sig trängda utan om de vill röra sig ifrån det läskiga ska de kunna det.
Fick typ ingen reaktion alls mest intresserad av att gå runt och äta lite gräs eller få en morotsbit :)
65994816_10156323648556099_6562503500490604544_n.jpg

65589773_10156323648541099_6315530395500675072_n.jpg
 
Idag fick min lilla kille gå ut i hela flocken för första gången. Han har provat att gå med de andra lite stegvis med en kompis två dagar och två andra kompisar en dag. Idag släppte vi ihop alla 4. Först brydde sig inte de andra, men när åringen försökte gå och hälsa så blev det liv i luckan. De två vuxna hästarna var väldigt på och den ena hängde i nacken på Korazon en bra stund innan han gav sig. De jagade honom och trängde in honom i hörn ett par gånger. Stod med hjärtat i halsgropen i typ 10 min innan de varvade ned. Sedan dess har de hållit sig lugna. De har jagat iväg Korazon några gånger, men han är snabbare än de andra så det överlever han nog. Kommer nog ha svårt att sova inatt!

32560
 
Idag fick min lilla kille gå ut i hela flocken för första gången. Han har provat att gå med de andra lite stegvis med en kompis två dagar och två andra kompisar en dag. Idag släppte vi ihop alla 4. Först brydde sig inte de andra, men när åringen försökte gå och hälsa så blev det liv i luckan. De två vuxna hästarna var väldigt på och den ena hängde i nacken på Korazon en bra stund innan han gav sig. De jagade honom och trängde in honom i hörn ett par gånger. Stod med hjärtat i halsgropen i typ 10 min innan de varvade ned. Sedan dess har de hållit sig lugna. De har jagat iväg Korazon några gånger, men han är snabbare än de andra så det överlever han nog. Kommer nog ha svårt att sova inatt!

Visa bifogad fil 32560
Ihopsläpp är det värsta som finns, men de flesta hästar är ju snälla även om det kan vara lite jobbigt ett litet tag.
 
Ja ihopsläpp testar ju verkligen ens nerver ibland! Min -17 är ju oftast den som bestämmer, leader of the pack liksom, så mitt hjärta i halsgropen handlar ofta om att hon inte ska vara dum mot någon annans häst. Men hästar brukar ju klara det där rätt bra själva utan att någon kommer till skada trots allt, även om det ibland kan se brutalt ut för ett människoöga 😅
32733

Tack och lov har Flisan inte insett att hon tekniskt sett skulle kunna bossa över mig också, utan är fortsatt from som ett lamm i all hantering! Longerade en väldigt kort stund i corallen & hon uppförde sig som att hon aldrig gjort annat. Trav- & skrittövergångar med bara nåt enstaka busförsök. Passade på att leda in henne från hagen med tränset på också, det är verkligen inga konstigheter. Nu blir det inte så mycket mer ”träning”/hantering förrän i slutet av sommaren då vi fortsätter med sadelvänjning & om allt går vägen - insittning. So far, so good! 🤩
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
223
Senast: Görel
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
712
Senast: Nikan
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
743
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
1
· Visningar
417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp