Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har min lilla Korazon varit i min ägo i nästan exakt 1 månad. Vi har kämpat på med extrafodringar och behandlat ett sår på kotan som vägrat läka. Nu verkar vi ha lite medflyt och såret verkar till slut läka efter en del svallkött, och han börjar dessutom runda sig en hel del. Det finns dock fortfarande utrymme för att lägga på sig mer, så vi kämpar på med extra foder. Han är ca 160 cm hög fram och något högre bak för stunden. Jag hoppas på att han trillar över 165-strecket i alla fall. Hans storasyster växte nästan 10 cm till från hösten som två-åring till fullvuxen. Hon är idag närmre 180 cm. Så stor lär inte denna gossen bli dock.

Han har lärt sig att jag ger honom mat och han kommer numera när jag ropar 💕. Han har inte haft någon superaptit men idag sparkade han med frambenet på krubban när matte inte var tillräckligt snabb, så aptiten kommer mer och mer!

Snart kanske han börjar kännas redo att göra något mer än bara borstas, äta och kratsa hovar, men jag stressar inte! :)Visa bifogad fil 34027
Kan tipsa om Equijewel till svårfödda hästar. Lättsmält högenergifoder med mycket protein, det är riskli. Gav det till min i vintras när han var så tunn och det gav bra resultat, man behöver inte ge så mycket av det heller.
 
Råkade tappa grimskaftet och vem var snabb o plocka upp det tro? 😂😂
283A0BD9-C1E4-4E71-A1F8-440C93AED29D.jpeg
 
Nugget kastade sig bakåt i veckan när hon skulle verkas så nu ska jag se om det är efter vårat missförstånd hon gör såhär eller varför... jag kommer träna henne att stå still igen utan att jag binder upp henne. Börja om lite :)

67950147_10156384916926099_3709917545407447040_n.jpg

Stå lös i gången är ingen fara :heart

15 maj verkades hon senast och fötterna ser inte roliga ut... *peppar peppar* har de inte spruckit så mycket men jag tycker faktiskt inte jag ska behöva påpeka när hon ska verkas (detta ska ingår i hyran jag betalar)
Nu blev det bakslag såklart då hon inte ville stå uppbunden men jag kan raspa på fötterna och ha henne lös.
Ska inte klaga men jag tycker det är lite tråkigt då det ligger flikar invikta under hovarna (de är stenhårda så får inte bort så mycket med raspen)
Jaja, nog med klagomål...
 
Idag har Svea flyttat igen. Det blev lite tidigare än beräknat, men för mig är det perfekt, för nu bor hon på gården min tomt är avstyckad ifrån. Asnära, alltså! De två klenbeningarna hon bor med nu behöver nog ett par dagar på sig att släppa in henne i gänget, men jag tror att det kommer bli jättebra när de får bekantat sig lite. Bortsett från att det är nära så finns det också paddock och jättehärliga rid- och körvägar. Dessutom verkar de andra människorna fullkomligt rimliga, vilket man ju inte alltid kan räkna med i hästvärlden :D
 
15 maj verkades hon senast och fötterna ser inte roliga ut... *peppar peppar* har de inte spruckit så mycket men jag tycker faktiskt inte jag ska behöva påpeka när hon ska verkas (detta ska ingår i hyran jag betalar)
Nu blev det bakslag såklart då hon inte ville stå uppbunden men jag kan raspa på fötterna och ha henne lös.
Ska inte klaga men jag tycker det är lite tråkigt då det ligger flikar invikta under hovarna (de är stenhårda så får inte bort så mycket med raspen)
Jaja, nog med klagomål...

Är det stallägaren som ska verka hovarna? Du kan ju fråga om det är verkning med ett visst intervall som ingår i hyran, eller om det är "efter behov" sas. De kanske vill att du är där när hon ska verkas, så det behöver göras ett avtal?
 
Är det stallägaren som ska verka hovarna? Du kan ju fråga om det är verkning med ett visst intervall som ingår i hyran, eller om det är "efter behov" sas. De kanske vill att du är där när hon ska verkas, så det behöver göras ett avtal?

Det står i kontraktet att det är var 8de vecka med 200kr extra i månaden.
Hon verkade henne den 15de Maj men nu fick jag säga till på vecka 10 :)
Jag har visat mig behjälplig nu iom att hon ej kan stå uppbunden
 
34255
20190802_135540.jpg
Idag var vi iväg på 'domedagsbesöket' med Calle! Röntgen, böjning och rörelsekoll och allt såg jättefint ut! Han åkte själv idag och skötte sig som ett fullblodsproffs,vi röntgade honom osederad och sen stod han som ett ljus i typ 40 minuter medan vi pratade skit :DNu väntar inridningi oktober. Egentligen "borde" jag väl sälja nu, men så vill jag ju se honom på ett 3-årstest, bra visad. Så svårt!
 
Idag var jag ute och åkte med min andra häst så när jag kom tillbaka passade jag på att lastträna den lilla. Han var lite ovillig när jag hämtade honom (tog ca 15 min så inget jättehemskt) och jag hatar svårlastade hästar så jag tänkte att jag kan underhålla det lite. Två gånger gick han in i nästan utan tvekan och stod snällt kvar tills jag bad honom backa. Jag var ju dum och tänkte att jag skulle gå in en tredje gång. Då orkade han inte riktigt så vi bråkade lite. Efter några minuter var vi på banan igen och han gick in. Han stod snällt kvar då också och somnade typ där inne. Märktes tydligt att han var väldigt trött mentalt. Var längesen jag hade egen unghäst. Jag har nästan glömt hur lite deras huvuden orkar i den här åldern... 💕
 
Var hos Tage idag. Det har inte blivit av på flera veckor fast jag haft semester eftersom vi renoverat och en massa annat. Han fortsätter växa och ser nu riktigt fin ut. :love: Lite spinkig fortfarande, men med tanke på hur mkt han vuxit är det inte så konstigt och unghästarna ser jag hellre att de inte är överviktiga. Han och kompisen har gått med kor några veckor och E säger att de verkligen var en del av flocken. Tom så att kvigorna kallade på dem när de fick byta tbx till sin gamla hagen.:D

Bild från idag

 
Den här gulliga har nu blivit accepterad i gänget. Hon har också haltat lite på ett framben några dagar, men inte särskilt mycket och inte hela tiden. Tänker att det är någon typ av lättare ihopsläppningsblessyr. Hon blev ändå rätt jagad i början. På söndag blir det premieringsträning, så då får vi se hur det ser ut.
67978065_10157477632207566_2963590716288139264_n.jpg
 
Min lille Kamel ligger ute till försäljning nu, efter att matte velat fram och tillbaka. Det som avgjorde var att utbildaren som skulle ta honom i oktober ville skjuta fram det, troligtvis är det fullt i stallet. Ingen katastrof så egentligen men jag la ju upp det med operation och konvalescens för att allt skulle klaffa tidsmässigt och bokade in Calle för inridning redan i vintras.

Calle känns väldigt "klar" både i kroppen och mentalt, han vill börja göra nåt här i livet nu och jag har verkligen inte tid att förvalta honom. Jag hade visning på honom hemma igår och han är ju en stjärna, visade att han går att lasta själv, tränsades utan problem i trädgården och gick en liten promenad. I den bästa av världar kan jag välja vem som får köpa honom, jag är rätt "pipplig" med den där hästen.
 
Min lille Kamel ligger ute till försäljning nu, efter att matte velat fram och tillbaka. Det som avgjorde var att utbildaren som skulle ta honom i oktober ville skjuta fram det, troligtvis är det fullt i stallet. Ingen katastrof så egentligen men jag la ju upp det med operation och konvalescens för att allt skulle klaffa tidsmässigt och bokade in Calle för inridning redan i vintras.

Calle känns väldigt "klar" både i kroppen och mentalt, han vill börja göra nåt här i livet nu och jag har verkligen inte tid att förvalta honom. Jag hade visning på honom hemma igår och han är ju en stjärna, visade att han går att lasta själv, tränsades utan problem i trädgården och gick en liten promenad. I den bästa av världar kan jag välja vem som får köpa honom, jag är rätt "pipplig" med den där hästen.

Vad tråkigt, men hoppas du hittar en bra köpare som kan fortsätta förvalta honom! Han ser SÅ fin ut på sista bilden du la ut 😍 håller tummarna att det blir bra!
 
Min har fått smygstarta förskolan idag, longerad med sadel & så hängde jag på henne lite. Såå himla snäll & duktig, trots att hon tyckte det var lite obehagligt att trava med spänd gjord runt magen. Först lite studsigt & sen smög hon runt i ganska långsamt tempo ett par varv åt varje håll, vågade inte riktigt släppa loss 😂😅 väldigt nöjd med sig själv efteråt, och med all rätt 🤩🌟
34636
 
Varit på promenad med Nicke i skogen idag. Det är power walk som gäller när man är ute med denna gossen 😅. Han är otroligt framåt men ändå väldigt lyhörd på vad jag vill, det hördes en hel del skjutande i skogen men han brydde sig nada. Är så himla glad över både honom och Hebbe ❤️❤️.
324DFC3D-49B5-4CDC-9B9D-EDFE828325C1.jpeg
 
När tänker ni skicka på inridning? Jag har ett sto hemma som känns så jäkla färdig till att börja göra något. Den som är tre i år reds in nu innan sommaren men där har vi tagit det lugnt. Tvååringen vill jag visa på treårs.
 
När tänker ni skicka på inridning? Jag har ett sto hemma som känns så jäkla färdig till att börja göra något. Den som är tre i år reds in nu innan sommaren men där har vi tagit det lugnt. Tvååringen vill jag visa på treårs.

Jag rider in min själv (har jobbat som unghästutbildare), börjar lite redan nu men stressar inte utan räknar med att hon är riden i alla gångarter oktober/november om hon är redo hela vägen. Anpassar utifrån mina egna förutsättningar (tid o.s.v, råkar t.ex passa bra nu) samt hennes utveckling förstås (den styr ju i grund och botten).
Brukar normalt börja någon gång mellan augusti-oktober om de känns redo, då tycker jag man hinner med en bra, lång vila under vintern & sen har lite marginal inför fortsatt utbildning om man vill matcha mot treårs med någon kortare vila på vägen :)
 
När tänker ni skicka på inridning? Jag har ett sto hemma som känns så jäkla färdig till att börja göra något. Den som är tre i år reds in nu innan sommaren men där har vi tagit det lugnt. Tvååringen vill jag visa på treårs.

Rider in mina själv, men det blir nästa år. Förbereder dem med annat, såsom tömkörning, ev inkörning, promenader i skog o mark, lite hängande på dem och ha utrustning på sig. Om det blir treårsvisning är det en fördel m ponnyer, då visningen är på hösten där jag bor samt att man inte behöver visa dem ridna. 😊
 
Idag var det Hebbes tur att komma ut i skogen. Det är så lustigt med honom, för han är som en jättebebis för det mesta, gnäggar efter kompisen när man går med den andre, är allmänt nappig och plockig m munnen och när man kommer tillbaka m Nicke och släpper ut honom så dyker han under magen för att snutta :o. Men när jag går m Hebbe själv så har han fullt fokus på mig, svarar inte när Nicke gnäggar och inget puffig och bufflig alls. Han är så avspänd, kliver på ordentligt och verka njuta av att komma ut på tur :). Kan inte fatta att jag har så otroligt goa hästpojkar :love:.
23D9DC82-97A6-41DD-843B-7A95EA797846.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
213
Senast: Görel
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
706
Senast: Nikan
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
733
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
1
· Visningar
396
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp