Status
Stängd för vidare inlägg.
Kamel fick springa fint i ridhus ikväll. Imorgon bitti ska han göra om det. Tur han är snäll. :)
received_388059048574779.jpeg
 
När tänker ni skicka på inridning? Jag har ett sto hemma som känns så jäkla färdig till att börja göra något. Den som är tre i år reds in nu innan sommaren men där har vi tagit det lugnt. Tvååringen vill jag visa på treårs.

Jag har tänkt rida in min själv men ska gå ner semesterkilona först. Så jag kommer nog inte börja förrän i september när hon är hemma från betet.
Drömmen hade ju varit att kunna skritta ut lite barbacka med sällskap innan hon åker från betet men vet inte om det känns genomförbart. Vi får se :)
 
Senast ändrad:
När tänker ni skicka på inridning? Jag har ett sto hemma som känns så jäkla färdig till att börja göra något. Den som är tre i år reds in nu innan sommaren men där har vi tagit det lugnt. Tvååringen vill jag visa på treårs.
Båda mina kommer sittas/ridas in under hösten efter betet. Ponnyn ska säljas SWBn ska jag ha kvar och hon ska visas på treårstest. Än gör dom inte ett piss mer än äter sig feta
 
För mig beror det på hur min vuxna häst mår. Vi ska till veterinären nästa vecka och det kan gå precis hur som helst. Blir han utdömd flyttar jag nog ner till Skåne och hjälper till att sitta in i nov/dec. Får jag en plan att lösa höftproblemen med så får vi se när de har tid med honom.
 
Jag ska rida in min själv i höst. Funderar även på att byta stall och tittade på en lösdrift i helgen som ligger mycket närmare mig.
Trivs jättebra där jag har henne nu men det tar 1 timma enkel resa och vi har haft problem att ta ut henne ur hagen eftersom kompisarna får panik tyvärr...
Paddocken ligger på andra sidan vägen och pga stressen de andra unghästarna visar har jag aldrig vågat gå dit med Nugget.

Har ridit in några hästar i mina dagar och även jobbat i stall där vi red in en handfull också.
Jag ska inte visa min så mina mål är bara att allt ska bli så odramatiskt och kul som möjligt :)
Märker även som några andra här att hon söker sig till mig och vill hitta på nått nu!
 
Jaha ja. Unga Fröken har ju varit lite knackig ett tag. Mycket oklart vad som varit orsaken. Jag tyckte inte att det var jättemärkligt eftersom hon sprang en del när hon släpptes ihop med de nya kompisarna. Hon har även varit lite lång i tårna och jag hade kontakt med min hovslagare så han skulle komma före eventuell visning. Hon hade en liten (den var verkligen liten) spricka i tån på vänster fram i början på förra veckan så jag ringde och tjatade lite. Till helgen såg hoven ut som första bilden :nailbiting::crazy: Idag kom äntligen hovslagaren och verkade så nu ser det bättre ut, även om det är trasigt fortfarande. Nu återstår att se om det växer ner utan problem eller hur det går. Det blir i alla fall ingen premiering till helgen :D Min förhoppning nu är att hoven varit själva grundorsaken till knackigheten och att det ska gå över nu. Hon gick med mycket lättare steg till hagen direkt efter verkning, tyckte jag. Men jag kan eventuellt också ha inbillat mig :angel:
69227056_10157487754152566_7913978383959064576_n.jpg

68539753_10157487754117566_1857773647024881664_n.jpg
 
@dobbis Ja, jag ser lite ut som den smileyn också, men jag försöker hålla mig lugn och tänka att det säkert blir jättebra och att det säkert inte är så farligt som jag inbillar mig. Vad vet jag om hovar, liksom :crazy: Det är dock rätt lätt att hitta på hur mycket katastroftankar som helst! Hovslagaren verkade dock lugn, så jag har bestämt mig för att försöka med det också...
 
Jaha ja. Unga Fröken har ju varit lite knackig ett tag. Mycket oklart vad som varit orsaken. Jag tyckte inte att det var jättemärkligt eftersom hon sprang en del när hon släpptes ihop med de nya kompisarna. Hon har även varit lite lång i tårna och jag hade kontakt med min hovslagare så han skulle komma före eventuell visning. Hon hade en liten (den var verkligen liten) spricka i tån på vänster fram i början på förra veckan så jag ringde och tjatade lite. Till helgen såg hoven ut som första bilden :nailbiting::crazy: Idag kom äntligen hovslagaren och verkade så nu ser det bättre ut, även om det är trasigt fortfarande. Nu återstår att se om det växer ner utan problem eller hur det går. Det blir i alla fall ingen premiering till helgen :D Min förhoppning nu är att hoven varit själva grundorsaken till knackigheten och att det ska gå över nu. Hon gick med mycket lättare steg till hagen direkt efter verkning, tyckte jag. Men jag kan eventuellt också ha inbillat mig :angel:
69227056_10157487754152566_7913978383959064576_n.jpg

68539753_10157487754117566_1857773647024881664_n.jpg

Vet hur du känner, Hebbe hade en hel del problem med sprickor som åring, de var ungefär liknande din hästs. Jag var supernojig o trodde att han skulle få permanenta problem med hovarna livet ut typ :meh:. Hovslagaren var hela tiden lugn o försäkrade mig att det inte skulle bli några problem. Ja, han hade nog rätt, för sedan i vintras har han inte haft tillstymmelse till spricka eller sprickor:) hoppas på samma för er:)
 
Idag har Korre inte bara haft träns på sig för tredje gången. Han har även varit på EB kort promenad i skogen för första gången. Nemas problemas enligt den lille. Han har fått ärva storasyrrans träns :). Han har Cob i grimma, men i träns fick vi faktiskt uppgradera till Full. Han är så otroligt lätt att hålla på med än så länge. Så genomsnäll och orädd.

När vi kom tillbaka lät jag honom stå kvar inne och äta när jag red min andra häst. När jag kom tillbaka från ridturen hade Korazon lagt sig ned för en tupplur. Tror att jag ska se till att strö upp boxen till nästa gång, så han slipper sova på betongen (vi har precis skurat stallet så det är tomt i boxen). :idea:🙈

ACE16C71-D932-4922-9DB6-2D8100C1E4C0.jpg
 
Varit på åb med min för check efter lös benbit-op! Allt var superfint så nu är det bara att tuta och köra vidare med inridning :)

Så glad för min ändå helt otroliga 2-åring som bara följde med upp i bussen från betet fast resten av flocken misstyckte högljutt & dramatiskt 🙄 och sedan bara sköter sig som en stjärna med allt på kliniken, trots att det går in & ut hästar & hon stundvis var helt ensam i boxlängan. Hon har verkligen exakt mitt drömtemperament hos en häst, så himla glad i henne!
35531
 
Vi började med lite tömkörning idag. Gick jättebra, kunde styra runt på en åttvolt. En del vinglande då men så är det ju i början :) Nöjd med att det fungerar att styra.
Sen inga reaktioner varken på att jag kastade tömmarna eller pisken på marken. Eller när hon välte ner kvasten mellan bakbenen i stallet när hon stretchade ut bakbenet ända i väggen när jag skulle kratsa hoven.
Hon har varit lite nervigare än jag vill ha mina hästar så det är skönt när hon inte bryr sig om saker :)

IMG_20190825_081421_370.jpg
 
Jag har bokat inridning av Mirre där han står på vintrarna. Jag kommer troligtvis vara där mkt själv också då min stora häst ska tas bort i veckan men jag kan inte göra det helt själv ändå och jag känner ingen för utom stallägaren i det området. De kommer börja med att tömköra in honom och sen sitta på honom när han kan gas och broms och jobbar i rätt form så de inte sitter på ryggraden. Känns bra!

@Wonderwoman fotade honom åt mig i veckan:

4878F877-FF13-4247-8CB9-5FAE1FCD7478.jpeg
 
Min Rödluva blev halt i förra veckan, först bara lite men sen rejält halt, såklart när jag var iväg på konferens och inte kunde åka ut och kolla henne. Betesägaren ringde ut sin hovslagare då vi misstänkte hovböld och det var det mycket riktigt. Vi kunde dock glömma att få lägga nåt förband över hoven! :devil:

Nu är hon glad och ohalt igen. Hon är snäll så länge man inte försöker göra nåt hon inte vill. Jisses.
Men nu börjar jag faktiskt längta efter att få ”hem” henne och börja jobba lite med henne. Det verkar behövas. 🙄🙈

9C6A73DA-DAE6-4855-9E12-AB2EA48FB512.jpeg
 
Min Rödluva blev halt i förra veckan, först bara lite men sen rejält halt, såklart när jag var iväg på konferens och inte kunde åka ut och kolla henne. Betesägaren ringde ut sin hovslagare då vi misstänkte hovböld och det var det mycket riktigt. Vi kunde dock glömma att få lägga nåt förband över hoven! :devil:

Nu är hon glad och ohalt igen. Hon är snäll så länge man inte försöker göra nåt hon inte vill. Jisses.
Men nu börjar jag faktiskt längta efter att få ”hem” henne och börja jobba lite med henne. Det verkar behövas. 🙄🙈

Visa bifogad fil 35780

Skönt att hon blev ohalt fort! Elsa fick en hovböld i somras, hon tyckte dock det var helt okej att gå med en toffla som tur var för hon var jättehalt utan.
 
35870
Calle Kamel lämnar härmed tråden. Det var med blandade känslor som jag lämnade honom uppe i Mantorp till nya ägaren efter att han gått igenom sin klinikbesiktning med högsta betyg. Personalen verkade lite imponerade när de kunde genomföra både munhåleundersökning och röntga en 2-åring utan att plegga. Han kommer alltid vara min lille guldklimp, nu hoppas jag att han får förgylla livet för sin nya ägare i många år framöver.
Lycka till alla ni andra med era fina 2-åringar!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Görel
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
706
Senast: Nikan
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
733
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
1
· Visningar
392
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII
  • Magsår eller kolik?

Omröstningar

Tillbaka
Upp