Ett sista inlägg om vår lilla Nemo.
Idag fick han somna in efter fyra månader av kämpande med hans ben.
Infektionen gav inte med sig trotts rätt sorts antibiotika.
Han var superpigg igår och det kändes som att faran var över. Men idag när jag kom in i stallet så såg jag direkt att han inte mådde bra. Hans annars så pigga och nyfikna blick var inte alls lika pigg. Och han blev inte smärtstillande trotts metacam.
När vet kom ut för att ge antibiotikan så tog vi av bandaget för att se hur operationssåren såg ut. Och dom var inte fina. Fulla med var och såg värre ut än i tisdags.
Så det fanns inte mycket annat att göra ön att låta honom somna in.

Känns fruktansvärt orättvist att en eländig infektion skulle bli hans fall efter allt han gått igenom. Han skulle ju bli bra av operationen.
Och sista veckorna har han verkligen växt till sig och blivit så himla snygg!
Ädel långbent och med riktigt fina gångarter. Och ett supertemprament, social, nyfiken och orädd. Längtade så efter att få rida på honom...
Kan dock inte låta bli att tänka hur det hade gått om han fått rätt sorts antibiotika från början. Men nu är det som det är.

Stoet tig det bra. Nemo fick somna in i stora hagen utanför stallet. Tog ut stoet efteråt och släppte in i hagen. Hon sprang fram och nosade och sedan var det klart. Då drog hon iväg i full galopp, överlycklig över att vara ute i stor hage igen. Hon har inte brytt sig om honom sedan dess.
Nu ska hon få gå ut med min valack på betet och så ska vi begrava Nemo uppe i skogen.

Vet inte vad jag ska göra med stoet. Om jag ska sälja henne eller behålla för att göra ett helsyskon till våren. Men just nu vore det bästa att sälja då all pengar gått till att rädda Nemo. Men hjärtat säger behålla och betäcka om då jag verkligen gillar stoet och ungen blev så bra.
Vi får se. Ska inte göra något förhastat. Stoet är ett selektionssto med 8 på typ och gång och så himla trevlig i allt. Så hon är väl värd att ha i aveln, men jag vet inte om jag orkar vänta två år till på en ny fölunge och flera år därefter innan jag har något att rida på.

Klappa om era fölungar lite extra i kväll och skänk en tanke till tappra lilla Nemo som varit så glad och positiv hela den här tiden trotts allt som varit. 💕

Visa bifogad fil 19156
Så sorgligt, beklagar 😞
 
@Kristall10
Åh, jag beklagar din förlust! Även jag har följt tråden för att få veta hur det gått för Nemo. Det är så himla orättvist för er alla att det skulle sluta så här. Du har verkligen kämpat och givit allt för det här lilla livet. All heder till dig. :heart
 
Nu hjälpte ju inte den antibiotika hon gav och hela hennes besök i fredags natt var egentligen meningslöst. Lite surt att betala 4500kr för något som inte hjälpte oss ett dugg.

Du kanske vet men om du ska klaga så gör det till Jordbruksverket, de skickar tillbaka klagan till chefsveterinären i ditt område och så hör de av sig till dig. ( som kanske har flera distrikt)
Glöm inte att be om uppskov av fakturan.
Om inte det fungerar kan du gå till Ansvarsnämnden för djurens hälso och sjukvård.

Du kommer inte få tillbaka pengar för att ett antibiotikum inte fungerar, däremot kan du ha chans i och med att dv inte , fast det fanns möjlighet, gav det antibiotika som Strömsholm rekommenderat.

Jag gjorde det, klagade på en felaktig behandling som skulle kostat mig ca 12.000 kr och jag fick till slut betala 1500 ung, men det var inte lätt och det är fortfarande en frostig relation då jag hade oturen att chefsveterinär var en av de inblandade och behandlade veterinärer.

Trist med ditt föl.
 
Tack för alla fina ord från er här 💕
Ja det känns fruktansvärt orättvist att det blev en infektion som avgjorde nu när vi nästan var i mål. En månad till och han hade varit rak och fin i benet...
Det är en tung dag. All vår vakna tid nästan har vi tänkt på och tagit hand om Nemo. Var konstigt att gå ut till ett tomt stall i morse, dom andra går på bete ännu. Inget litet fölgnägg när jag gick över gården mot stallet och inget piggt och nyfiket litet fölhuvud som hänger över boxkanten när jag öppnar dörren.
Men mamman är nöjd ute på betet. Mjölken sprutade för fullt igår kväll när hon rörde sig så det är ju bra att den kommer ut. Hoppas hon slipper djuverinflammation. Har anmält henne till ammajouren men det är nog inte så stor efterfrågan den här tiden på säsongen.

Jag kommer inte att bråka om att rätt antibiotika inte användes från början. Jag tror att den vet som tog det beslutet själv nu inser att hon kanske borde ha agerat annnorlunda. Hon gjorde ju det hon trodde var bäst. Dessutom är det inte så stor stad och det finns inte så många veterinärer så jag vill inte få en dålig relation till dom som finns. Hade det varit en mer uppenbar felbehandling som man kunnat påvisa hade fått en annan utgång om rätt behandling satts in så hade det varit en annan sak. Men man kan ju så klart inte låta bli att undra om det hade gått annorlunda med rätt antibiotika från början. Det är ju inte säkert att det hade hjälp, vet misstänker att han fick infektion direkt men att den har varit lågintensiv och inte märkts av förrän det hade blivit för allvarligt eftersom att den kom nästan två veckor efter op. Finns ju även en risk att det var en resistent bakterie han hade fått.

Jag kommer inte att få ut någon livförsäkring på honom eftersom att han hade reservation för kontrakturer samt komplikationer därav. Och jag antar att dom kommer att räkna detta som en komplikation.
Så i nuläget känns min hästframtid osäker. Jag har min 19-åriga dressyrvalack men när han inte går att rida längre så kommer jag inte ha råd att köpa en ny. Nemo skulle ju säkra min hästframtid.

De andra tre fölen jag har fött upp har all varit sålda redan i magen. Detta var mitt första egna föl.
Men så är det ju att ha djur. Att vara utan djur i sitt liv skulle vara ännu värre.
 
Tack för alla fina ord från er här 💕
Ja det känns fruktansvärt orättvist att det blev en infektion som avgjorde nu när vi nästan var i mål. En månad till och han hade varit rak och fin i benet...
Det är en tung dag. All vår vakna tid nästan har vi tänkt på och tagit hand om Nemo. Var konstigt att gå ut till ett tomt stall i morse, dom andra går på bete ännu. Inget litet fölgnägg när jag gick över gården mot stallet och inget piggt och nyfiket litet fölhuvud som hänger över boxkanten när jag öppnar dörren.
Men mamman är nöjd ute på betet. Mjölken sprutade för fullt igår kväll när hon rörde sig så det är ju bra att den kommer ut. Hoppas hon slipper djuverinflammation. Har anmält henne till ammajouren men det är nog inte så stor efterfrågan den här tiden på säsongen.

Jag kommer inte att bråka om att rätt antibiotika inte användes från början. Jag tror att den vet som tog det beslutet själv nu inser att hon kanske borde ha agerat annnorlunda. Hon gjorde ju det hon trodde var bäst. Dessutom är det inte så stor stad och det finns inte så många veterinärer så jag vill inte få en dålig relation till dom som finns. Hade det varit en mer uppenbar felbehandling som man kunnat påvisa hade fått en annan utgång om rätt behandling satts in så hade det varit en annan sak. Men man kan ju så klart inte låta bli att undra om det hade gått annorlunda med rätt antibiotika från början. Det är ju inte säkert att det hade hjälp, vet misstänker att han fick infektion direkt men att den har varit lågintensiv och inte märkts av förrän det hade blivit för allvarligt eftersom att den kom nästan två veckor efter op. Finns ju även en risk att det var en resistent bakterie han hade fått.

Jag kommer inte att få ut någon livförsäkring på honom eftersom att han hade reservation för kontrakturer samt komplikationer därav. Och jag antar att dom kommer att räkna detta som en komplikation.
Så i nuläget känns min hästframtid osäker. Jag har min 19-åriga dressyrvalack men när han inte går att rida längre så kommer jag inte ha råd att köpa en ny. Nemo skulle ju säkra min hästframtid.

De andra tre fölen jag har fött upp har all varit sålda redan i magen. Detta var mitt första egna föl.
Men så är det ju att ha djur. Att vara utan djur i sitt liv skulle vara ännu värre.
Har följt tråden hela våren och hoppades så att Nemo skulle repa sig. Beklagar sorgen, det skulle ju inte sluta så här! Men ni gjorde allt ni kunde och ibland går det inte ändå.. :heart
 
Idag har jag fått åka med mitt föl till Mälarkliniken då hon behöver opereras för senkontration i båda fram:( Vi har försökt att spruta henne och plastat fötterna och stretchat. Tyvärr blir hon inte bättre utan vi måste operera båda fram...Hoppas på bra resultat och att allt går bra... så fruktansvärt jobbigt.:(
 
Idag har jag fått åka med mitt föl till Mälarkliniken då hon behöver opereras för senkontration i båda fram:( Vi har försökt att spruta henne och plastat fötterna och stretchat. Tyvärr blir hon inte bättre utan vi måste operera båda fram...Hoppas på bra resultat och att allt går bra... så fruktansvärt jobbigt.:(

Tack för dina ord 💕
Ja jag är ändå glad över den tid vi fick med Nemo. Han var en otroligt härlig individ på all sätt och vi alla som på ett eller annat sätt har varit inblandad i allt detta runt honom har lärt oss massor. Så inget ont som inte har något gott med sig sägs det ju, även om det känns förfärligt att det skulle skuta så här.

Fy så trist att din fölis inte blir bättre. Hoppas verkligen att operationen går bra och att det inte blir några elaka komplikationer för er. Håller tummarna!
 
Jag är så ledsen för din skull @Kristall10

Jag har följt tråden hela tiden och jag trodde att det skulle gå bra men så är det ju inte i alla fallen men man hoppas ju hela tiden.
:heartheart
 
Åh nej vad ledsen jag blev nu... :cry: Jag har följt tråden i det tysta och har gått in med jämna mellanrum för att se hur det gått för lille Nemo. Och detta var ju inte vad jag ville läsa... Jag beklagar verkligen. :heart
 

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
228
Senast: Görel
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
715
Senast: Nikan
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
1
· Visningar
429
Hemmet Uttag och strömbrytare som passar till 1900-talshus? I huset är det just nu väldigt blandat med gammalt från gissningsvis 60-talet...
Svar
14
· Visningar
418
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp