:crazy:

Gahhh!!!

Nej, tack och lov är han snyggt ihoptråcklad och det hann nog läka ganska bra de första 7-9 dagarna.

Svullnaden har främst legat längst ned på "tyngsta" punkten på skapet.

Sedan har det successivt svällt "uppåt".

Nu har han två bollar i den forne pungen.

Jag minns, när jag var barn/ungdom, att de nyblivna valackerna bara skickades rätt ut på betet på sommarmånaderna.

Vi gjorde liksom ingen affär av det där och pållen såg lite ledsen ut, tyckte jag.

Men vad de vuxna gjorde, och hur de följde upp hur allt gick, det var jag aldrig involverad i.

Det var dock inga promenader, vad jag minns.

Nåväl - handbollsstorlek känns som om jag inte hade klarat.

Nu har skapet varit/är som en grapefrukt. Det tycker jag är magstarkt!

:eek:

Hur länge kan man förvänta sig denna svullnad?
Men hur länge har han varit svullen? Mina brukar bara behöva stå inne 2 dagar innan dom kan gå ut och då rör dom sig själva i hagen. Har han feber?
 
Nej, ingen feber. Svullnaden kom efter en vecka, och på tisdag är det två veckor sedan operationen.
Skönt att han inte har feber iaf. Om han inte är allmänpåverkad och såret är läkt hade jag släppt i hage. Vad säger veterinären?
Det brukar bara ta max en vecka för mina att vara som vanligt men det kanske beror på att dom går ut i hage och rör sig mkt.
 
Skönt att han inte har feber iaf. Om han inte är allmänpåverkad och såret är läkt hade jag släppt i hage. Vad säger veterinären?
Det brukar bara ta max en vecka för mina att vara som vanligt men det kanske beror på att dom går ut i hage och rör sig mkt.
Han har varit i hage hela tiden. Idag ser det bättre ut än igår, och igår var bättre än förrgår.

Veterinären säger att jag skall höra av mig om han får feber, eller om ingen förbättring sker.

Men det blir långsamt bättre. Sämsta, mest svullna dagen var nog dag 9. Nu är vi på dag 12 och det går trots allt åt rätt håll.
 
:crazy:

Gahhh!!!

Nej, tack och lov är han snyggt ihoptråcklad och det hann nog läka ganska bra de första 7-9 dagarna.

Svullnaden har främst legat längst ned på "tyngsta" punkten på skapet.

Sedan har det successivt svällt "uppåt".

Nu har han två bollar i den forne pungen.

Jag minns, när jag var barn/ungdom, att de nyblivna valackerna bara skickades rätt ut på betet på sommarmånaderna.

Vi gjorde liksom ingen affär av det där och pållen såg lite ledsen ut, tyckte jag.

Men vad de vuxna gjorde, och hur de följde upp hur allt gick, det var jag aldrig involverad i.

Det var dock inga promenader, vad jag minns.

Nåväl - handbollsstorlek känns som om jag inte hade klarat.

Nu har skapet varit/är som en grapefrukt. Det tycker jag är magstarkt!

:eek:

Hur länge kan man förvänta sig denna svullnad?

Det kan vara svullet länge. Precis som din veterinär säger så sålänge de inte har feber eller markant påverkat allmäntillstånd och det går åt rätt håll så ha is i magen! Håller tummarna det snart är över.
 
Det kan vara svullet länge. Precis som din veterinär säger så sålänge de inte har feber eller markant påverkat allmäntillstånd och det går åt rätt håll så ha is i magen! Håller tummarna det snart är över.
Tack! Jag gör det med. Men idag känns det faktiskt lite bättre. Det är inte lika svullet, längre även om det är på tok för svullet... om du förstår hur jag menar?

MEN

Ursäkta denna detaljrikedom, men det kändes bra att se att snoppen tittar fram naturligt.

:o

("Tippen", sticker fram lite.)
 
Tack! Jag gör det med. Men idag känns det faktiskt lite bättre. Det är inte lika svullet, längre även om det är på tok för svullet... om du förstår hur jag menar?

MEN

Ursäkta denna detaljrikedom, men det kändes bra att se att snoppen tittar fram naturligt.

:o

("Tippen", sticker fram lite.)
Gahhh!

Nu får jag ju ännu mer ångest för kastration av Lillen. Känner mig hemsk som ska sno hans familjejuveler och kan han dessutom blir svullen och komplikation och och och... Gaaahhh, paniiik!!

Han kollades förra veckan av vet, men då var en av kulorna inte nere så, vi avvaktar en sväng till. Jag gissar att den aldrig kommer ner, nu när han sett vad som hände med övriga gänget som var inne och kastrerades ;-).

Annars går han mest på lösdrift och skräpar med sin bff och sin storebror.
 
Förstår inte oroligheten över att kastrera?Det är väl klart det att det blir svullet och kan bli komplikationer? Det är ett ingrepp?
Informerar inte era veterinärer er om detta eller varför blir det en så stor grej?

Jag var extremt nojig över att kastrera Anton. Just för jag var fullt medveten om komplikationrisk. Min rea unghäst kastrering var en lång rad komplikationer och klinikbesök. Antons kastrering fick super.

Men jag tycker inte det är ett dugg konstigt man är orolig eller nervös, oavsett hur vän man informerats om komplikationer. Och det kan vara svårt förstå hur mycket de kan svullna, hur mycket som är normalt osv. Det är ju få andra situationer där en svullnad kan bli lika stor utan att det är minsta fara på taket tex
 
Förstår inte oroligheten över att kastrera?Det är väl klart det att det blir svullet och kan bli komplikationer? Det är ett ingrepp?
Informerar inte era veterinärer er om detta eller varför blir det en så stor grej?
Klart man fattar det.

Men innan jag har en egen erfarenhet, så kan det vara svårt att föreställa sig exakt hur svullet det kan bli, och hur det skall se ut/när är det ev dags att ta hästen till veterinär för "komplikationer".

Erfarenheter för att bedöma detta är givetvis svåra att få innan man haft ansvar för en häst efter ingreppet.

Det finns givetvis grader av ovisshet och oro, om inte hästen uppvisar feber/akut sjukdom, för då vet man i regel.

Men du kanske har ett bra tips till förstagångs-kastrerare, så att all oro elimineras?

Jag kan nämligen meddela att Google inte är nedlusad av diverse bilder på sökning "swelling of sheath after gelding", "svullet skap", "gelded with complications", "care after castrating a stallion", etc etc
 
Klart man fattar det.

Men innan jag har en egen erfarenhet, så kan det vara svårt att föreställa sig exakt hur svullet det kan bli, och hur det skall se ut/när är det ev dags att ta hästen till veterinär för "komplikationer".

Erfarenheter för att bedöma detta är givetvis svåra att få innan man haft ansvar för en häst efter ingreppet.

Det finns givetvis grader av ovisshet och oro, om inte hästen uppvisar feber/akut sjukdom, för då vet man i regel.

Men du kanske har ett bra tips till förstagångs-kastrerare, så att all oro elimineras?

Jag kan nämligen meddela att Google inte är nedlusad av diverse bilder på sökning "swelling of sheath after gelding", "svullet skap", "gelded with complications", "care after castrating a stallion", etc etc
Nej faktiskt inte. Det är som sagt ett ingrepp och görs på olika sätt. Veterinären bör berättat om tecken och när veterinären ska kontaktas. Tycker inte det borde vara svårt att förstå när det är normalt respektive onormalt. Man känner sin häst och märker när ngt är fel.
 
Nej faktiskt inte. Det är som sagt ett ingrepp och görs på olika sätt. Veterinären bör berättat om tecken och när veterinären ska kontaktas. Tycker inte det borde vara svårt att förstå när det är normalt respektive onormalt. Man känner sin häst och märker när ngt är fel.

Fast med all respekt. Så det är otroligt svårt som lekman avgöra vid en första kastrering. Är det normalt att hästen inte vill röra sig alls? Är det normalt att den inte verkar bry sig alls utan galopperar så blodet stänker? Etc. Hästar är inte stöpta I en form, och reagerar inte lika.

Jag har kastrerat flera men förra blev som sagt en mardröm av komplikationer. Och inte ens veterinärerna visste vad det var eller vad man skulle göra. Så nej det är absolut inte plättlätt. Och är det då första gången, ännu svårare.

Som en jämförelse så förra unghästens sår slöt sig inte riktigt "I tid". Det krävdes flera klinik besök och en operation pga det och tog en månad "extra"
Antons sår slöt sig inte riktigt "I tid" heller. (gissa hur mkt jag hann noja..) Det krävdes inga veterinära åtgärder och tog en vecka "extra"
Symptomen var exakt lika, allmäntillstånd på hästarna lika osv.
 
Nej faktiskt inte. Det är som sagt ett ingrepp och görs på olika sätt. Veterinären bör berättat om tecken och när veterinären ska kontaktas. Tycker inte det borde vara svårt att förstå när det är normalt respektive onormalt. Man känner sin häst och märker när ngt är fel.
Det är bra att du är så kunnig.

Själv är jag inte okunnig, men funderar trots allt på om jag har rätt i bedömningen av hästen.

Man kan kalla det vetgirighet, ödmjukhet inför att jag inte vet allt, eller uppmärksamhet efter detaljer.

Nu är svullnaden i princip ingenting att tala om, och mina funderingar/oro har nog varit obefogade.

Det lär jag ha med mig till nästa gång, och då kommer jag sannolikt inte ringa veterinären i "onödan".

Jag tycker för övrigt att din inställning och attityd gentemot mig är något snorkig.

Det är tråkigt att bemötas på det viset.
 
Det är bra att du är så kunnig.

Själv är jag inte okunnig, men funderar trots allt på om jag har rätt i bedömningen av hästen.

Man kan kalla det vetgirighet, ödmjukhet inför att jag inte vet allt, eller uppmärksamhet efter detaljer.

Nu är svullnaden i princip ingenting att tala om, och mina funderingar/oro har nog varit obefogade.

Det lär jag ha med mig till nästa gång, och då kommer jag sannolikt inte ringa veterinären i "onödan".

Jag tycker för övrigt att din inställning och attityd gentemot mig är något snorkig.

Det är tråkigt att bemötas på det viset.
Jag varken vill eller kan inte ändra på din uppfattning. Min uppfattning är de flesta här är ganska lättkränkta om man tycker annorlunda eller inte klappar medhårs och även om ngn skulle skriva motsatsen ändrar det inte min uppfattning. 🤷‍♀️ Det är liksom så det är att alla tycker olika, utrycker sig olika osv men man väljer också själv hur man tar emot det.

Det är alltid bättre att konsultera sin veterinär om man är osäker och det var inte vad mitt inlägg handlade om utan, att det är inte ett dugg konstigt att svullnad uppstår efter ett ingrepp och jag undrade om era veterinärer inte informerade er om detta.
 
IMG_20220301_123151980.jpg

Man blir trött av tandläkarbesök... :sleep:
Tyvärr blir det ett till inom några veckor, för vargtänderna var inte riktigt samarbetsvilliga.
 

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
1
· Visningar
391
Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 261
Senast: Jaasse
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
614
Senast: Ketrawzc
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
12 13 14
Svar
273
· Visningar
32 838

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp