Bukefalos 28 år!

Här var det mer extremt men tror det luras lite…
93523164-673D-4882-8D23-631FEE4EE47C.jpeg
 
Hur gammal är hon nu?

Jag funderade på höjden. Min är ca 155 och han får gärna växa långsamt, och inte bli högre än 165. Gärna något lägre...
Hon är född 11/3 2020. Alltid varit mini pga föddes lite för tidigt. Mamman är ca 160, så jag hoppas att hon blir där omkring. Jag la in en beställning på en häst mellan 160-165 cm :angel:
Blir hon över 157-158 ish så är jag ganska nöjd
 
Hon är född 11/3 2020. Alltid varit mini pga föddes lite för tidigt. Mamman är ca 160, så jag hoppas att hon blir där omkring. Jag la in en beställning på en häst mellan 160-165 cm :angel:
Blir hon över 157-158 ish så är jag ganska nöjd
Ja, beställa går ju bra! Jag skrev mellan 162-165 i min. 😉

Leverans kan dock variera lite, uppenbarligen.

Min har ungefär jämnstora föräldrar, dock misstänker jag att pappans mått "sockrats" lite. Han ser inte särskilt stor ut, när han rids av en nätt kvinna.

Uppgifter om hans höjd varierar dessutom. 166 cm på något ställe, 169 cm är uppgivet på ett annat.

Jag hoppas dock att den lägre höjden är den korrekta.

Men det kan vara riktigt med båda. 166, kanske var vid tre år och 169 som sexåring?

Nåväl.... det blir det det blir.
 
Lilla gullefjunet ska för övrigt flytta tillbaka till sina vänner på lösdriften nästa vecka. Idag var jag och tävlade en annan häst, så jag och hjälpredan passade på att träna lastning när släpet ändå var framme. Eller själva lastningen har inte varit något problem, men hon har tyckt att det är äckligt att backa ut och vill försöka vända. Bara det att hon är för stor för det numera. Det gick ju an när hon var en liten plutt och fick plats på bredden i ena spiltan i släpet. 😂
Hon var så himla duktig! 😍 Första gången var det jääätteläskigt att sätta tassarna på rampen men sen gick det hur bra som helst. Hon skulle kunna lära den där andra kusen hur man gör. Det är så skönt att hon är lik sin mor i mångt och mycket. Väldigt lätt att ha att göra med.
 
Kastrerat ja, sen länge. Röntgen nej. Däremot Stallägarens 2020:a han röntgades innan kastrering. Och hade han haft benbitar hade de sövt och tagit bort dem samt kastrerat. Men han var ren på röntgen så han fick stående kastrering.
Min lades eftersom testikeln inte ville ned. Den hade visst roterat något dessutom, så den hade troligen inte kommit ned om vi väntade längre heller.

Men eftersom han skulle sövas, så passade vi på att röntga också. Jag som är ny på swb börjar inse hur mycket det är med dessa röntgenbilder högt och lågt.

Jeez, vilket nålsöga, det verkar vara!

Nåväl, han hade ju inget att ta bort, och vargtänderna hade inte heller kommit ned, så dessa fick vara också.

Nu är jag bara lättad at allt gick bra. Det är knappt någon svullnad att tala om ens en gång, men det kanske blir mer om några dagar?
 
Gahhh!!!!:eek:

Jag skrev visst att det var knappt någon svullnad att tala om, men en vecka efter ingreppet, jeez.....

Nu har jag med mitt nojiga jag, varit helt upp-o-ner, han har varit och ÄR jättesvullen.

Skapet var som en mindre grapefrukt tidigare i veckan!!

Så, efter konsultation med veterinär, så är det ett bra tecken att han ingen feber har, äter och dricker, och bajsar som han skall.
Men kisseriet är lite påverkat då snoppen knappt kommit ut.

Jag döööör.... vilket drama detta blev!

Och så promenerar vi, pållen och jag, jag jagar på honom i hagen lite också, men inte är det någon märkbar större effekt.

Ta mig härifrån.

Varför sade ingen att det kan bli så här? Jag som tyckte han var absolut snyggast i världen efter veterinärens sömnad...
 
Gahhh!!!!:eek:

Jag skrev visst att det var knappt någon svullnad att tala om, men en vecka efter ingreppet, jeez.....

Nu har jag med mitt nojiga jag, varit helt upp-o-ner, han har varit och ÄR jättesvullen.

Skapet var som en mindre grapefrukt tidigare i veckan!!

Så, efter konsultation med veterinär, så är det ett bra tecken att han ingen feber har, äter och dricker, och bajsar som han skall.
Men kisseriet är lite påverkat då snoppen knappt kommit ut.

Jag döööör.... vilket drama detta blev!

Och så promenerar vi, pållen och jag, jag jagar på honom i hagen lite också, men inte är det någon märkbar större effekt.

Ta mig härifrån.

Varför sade ingen att det kan bli så här? Jag som tyckte han var absolut snyggast i världen efter veterinärens sömnad...
Det är vanligt att det blir svullet 🙂
Har varit med om nästan handbollssize i svullnad på några men det går oftast ner efter en tid 🙂
Var glad att såren inte har spruckit så det hänger ut saker 🙈😁
 
Det är vanligt att det blir svullet 🙂
Har varit med om nästan handbollssize i svullnad på några men det går oftast ner efter en tid 🙂
Var glad att såren inte har spruckit så det hänger ut saker 🙈😁
:crazy:

Gahhh!!!

Nej, tack och lov är han snyggt ihoptråcklad och det hann nog läka ganska bra de första 7-9 dagarna.

Svullnaden har främst legat längst ned på "tyngsta" punkten på skapet.

Sedan har det successivt svällt "uppåt".

Nu har han två bollar i den forne pungen.

Jag minns, när jag var barn/ungdom, att de nyblivna valackerna bara skickades rätt ut på betet på sommarmånaderna.

Vi gjorde liksom ingen affär av det där och pållen såg lite ledsen ut, tyckte jag.

Men vad de vuxna gjorde, och hur de följde upp hur allt gick, det var jag aldrig involverad i.

Det var dock inga promenader, vad jag minns.

Nåväl - handbollsstorlek känns som om jag inte hade klarat.

Nu har skapet varit/är som en grapefrukt. Det tycker jag är magstarkt!

:eek:

Hur länge kan man förvänta sig denna svullnad?
 

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
4
· Visningar
837
Senast: jemeni
·
Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 314
Senast: Jaasse
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
652
Senast: Ketrawzc
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
14 15 16
Svar
312
· Visningar
35 720
Senast: Jaasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Var vill vi bo?
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp