8.tomkorningA2.jpg


Jag och min welsh cob Ares har börjat med tömkörning nu! Han har alltid bett på sig men jag har fäst tömmarna i grimman. Han sköter sig utmärkt. Han testade från början att gå runt i cirklar runt mig, eftersom jag longerat honom så mycket, men den förvirringen lade sig snabbt. Jag tycker han är så otroligt enkel och fin. När han blir förvirrad stannar han ofta av och glor på mig, i stället för att växla upp och börja stressa. Det gör allt så enkelt!

Och som ni ser har vi mycket snö i västerbotten, och hittills har han alltid varit varm och torr i underpälsen, oavsett väder. Det är så skönt att slippa greja med täcken!

Jag har beställt en kapson som både ger plats för bett men har ringar på sidorna, så han slipper gå med både grimma och träns. Då kan jag finlira i longeringen också. Längtar så mycket tills den kommer!
 
Idag har stora svarta varit borta på inridning i sex veckor, och först denna veckan har de suttit upp och skraittat på henne. Enligt utbildaren är hon mycket känslig och framåt och de är säkra på att set blir en styrka i framtiden. De trodde absolut det skulle gå att röra på henne i alla tre gångarter med ryttare inom kort, så får hon komma hem och vila inför vårens unghästtest sen. 🙂
Ahh!!

Jag borde komma igång!

Nu har jag ett legitimt skäl till att avvakta något, men ändå...

(Jag har ett brutet revben och ganska ont, så uppsittning är inte aktuellt ännu)

På vilket sätt är hon känslig, anser de?
 
Ahh!!

Jag borde komma igång!

Nu har jag ett legitimt skäl till att avvakta något, men ändå...

(Jag har ett brutet revben och ganska ont, så uppsittning är inte aktuellt ännu)

På vilket sätt är hon känslig, anser de?
Ja det är kanske bra om man inte har brutna ben innan man börjar med uppsittningen 😅
De är mycket fåordiga på meddelande så jag vet inte mer än så, men det har alltid varit en mycket tryck och beröringskänslig häst. De tyckte hon var en oborstad hillbilly när hon kom (sa ordagrant att hon fått lära sig ha respekt för människor, något jag tycker hon visar om man bara begär det men där tycker vi olika, I guess) och har väl säkert korrigerat henne en del, vilket nog lett till den spänning/känslighet de upplever. Men det är min spekulation baserat på vad jag hört från bekanta som haft sina unghästar där. Det lät ändå som att de tycker det är en fin häst så jag försöker att inte oroa mig.
 
Ja det är kanske bra om man inte har brutna ben innan man börjar med uppsittningen 😅
De är mycket fåordiga på meddelande så jag vet inte mer än så, men det har alltid varit en mycket tryck och beröringskänslig häst. De tyckte hon var en oborstad hillbilly när hon kom (sa ordagrant att hon fått lära sig ha respekt för människor, något jag tycker hon visar om man bara begär det men där tycker vi olika, I guess) och har väl säkert korrigerat henne en del, vilket nog lett till den spänning/känslighet de upplever. Men det är min spekulation baserat på vad jag hört från bekanta som haft sina unghästar där. Det lät ändå som att de tycker det är en fin häst så jag försöker att inte oroa mig.
Hm.

Den tryggaste häst kan ju bli känslig om den är ovan vid lite bryskare hantering.

Det jag gillar med min unghäst är att han är mjuk och försiktig. Jag har aldrig behövt ta i, utan vi funkar bra med väldigt lite "tryck"


Men någon annan kanske tycker att han är bortskämd. Vi är ju olika vi människor också. :cool:
 
Hm.

Den tryggaste häst kan ju bli känslig om den är ovan vid lite bryskare hantering.

Det jag gillar med min unghäst är att han är mjuk och försiktig. Jag har aldrig behövt ta i, utan vi funkar bra med väldigt lite "tryck"


Men någon annan kanske tycker att han är bortskämd. Vi är ju olika vi människor också. :cool:
Eftersom det är så fåordigt vet jag ju inte exakt hur känsligt som menas, människan är ändå mycket erfaren och brukar nästan uteslutande få diplom på hästarna hen visar (vilket säger mig att de är duktiga på att förbereda unghästarna). Kanske brukar denne alltid ge feedbacken att hästen är känslig och explosiv, och att bekanta bara inte nämnt det när vi talat om deras upplevelse av denne utbildaren. Jag tog det dock som att hon varit lite väl mycket och att de har backat av och tagit det extra lugnt. Får tala lite mer med dem när det är dags att ta hem henne, och jag antar att vi får se henne riden en vända då också.

Det här med uppfostran alltså, det är intressant att se hur olika man kan tycka. Sally är en jäkel på att vilja tugga på saker, vilket jag kan tänka mig de tyckt är en hemsk olat. Jag håller förvisso med, men i mina ögon är hon ett enormt, hårigt barn med massor med energi som inte gått åt till något vettigt. Så istället leker hon landbäver, och ja, det är lite jobbigt men jag uppskattar att hon är med, nyfiken, glad, lite busig. Hon biter inte folk och är man med och avbryter beteendet kvickt och odramatiskt kan hon hålla sig. Men hon står inte rakt upp och ned och gör ingenting här hemma och det tycker jag är okej. Med en häst som är äldre har jag högre förväntningar på uppförande, men det är ju också en överenskommelse mellan mig och hästen och ingen regellista den skall födas med i huvudet.

Samtidigt har jag känt mig lite som en sådan där halvt hysterisk husdjursförälder den senaste månaden (sen uppdateringen om att hon fått lära sig ha respekt för människor) som legat vaken på nätterna med ångest över hur hon mår.
 
Eftersom det är så fåordigt vet jag ju inte exakt hur känsligt som menas, människan är ändå mycket erfaren och brukar nästan uteslutande få diplom på hästarna hen visar (vilket säger mig att de är duktiga på att förbereda unghästarna). Kanske brukar denne alltid ge feedbacken att hästen är känslig och explosiv, och att bekanta bara inte nämnt det när vi talat om deras upplevelse av denne utbildaren. Jag tog det dock som att hon varit lite väl mycket och att de har backat av och tagit det extra lugnt. Får tala lite mer med dem när det är dags att ta hem henne, och jag antar att vi får se henne riden en vända då också.

Det här med uppfostran alltså, det är intressant att se hur olika man kan tycka. Sally är en jäkel på att vilja tugga på saker, vilket jag kan tänka mig de tyckt är en hemsk olat. Jag håller förvisso med, men i mina ögon är hon ett enormt, hårigt barn med massor med energi som inte gått åt till något vettigt. Så istället leker hon landbäver, och ja, det är lite jobbigt men jag uppskattar att hon är med, nyfiken, glad, lite busig. Hon biter inte folk och är man med och avbryter beteendet kvickt och odramatiskt kan hon hålla sig. Men hon står inte rakt upp och ned och gör ingenting här hemma och det tycker jag är okej. Med en häst som är äldre har jag högre förväntningar på uppförande, men det är ju också en överenskommelse mellan mig och hästen och ingen regellista den skall födas med i huvudet.

Samtidigt har jag känt mig lite som en sådan där halvt hysterisk husdjursförälder den senaste månaden (sen uppdateringen om att hon fått lära sig ha respekt för människor) som legat vaken på nätterna med ångest över hur hon mår.

Usch, jag förstår verkligen att det är jobbigt att de är fåordiga hur kompetent utbildare det än handlar om. Jag var jätterädd för just att jag skulle få för lite information och att det skulle göra mig superstressad. Samtidigt som jag kände att jag måste stålsätta mig för att inte själv tjata, utan visa förståelse för att en professionell utbildare behöver ägna sig åt att jobba med hästarna och inte som terapeut åt alla stolliga ägare. Tänkte också att jag helst ville undvika att bli stämplad som fullständigt galen och överbeskyddande dressyrtant direkt (ok liiiite av de sidorna kan jag nog inte dölja men då får det väl vara så, kan ju inte hjälpa att jag bara älskar min fantastiska häst?! :p )

Men sedan gick det ändå ganska bra i mitt fall i och med att jag lugnades med bilder och lite filmer från början så jag själv kunde se att han såg glad ut både i stallet och ridhuset och hagen. Och framför allt beskrivningen hur hon kände av pyttesmå tecken på att han spände sig lite i början med sadeln och då inte gick vidare förrän det var helt borta.

Hoppas du får hem din fina häst igen snart! Det är en sån glädjedag, även om de ska iväg (minst) en vända till. Men hoppas att det känns lite lättare då.
 
Usch, jag förstår verkligen att det är jobbigt att de är fåordiga hur kompetent utbildare det än handlar om. Jag var jätterädd för just att jag skulle få för lite information och att det skulle göra mig superstressad. Samtidigt som jag kände att jag måste stålsätta mig för att inte själv tjata, utan visa förståelse för att en professionell utbildare behöver ägna sig åt att jobba med hästarna och inte som terapeut åt alla stolliga ägare. Tänkte också att jag helst ville undvika att bli stämplad som fullständigt galen och överbeskyddande dressyrtant direkt (ok liiiite av de sidorna kan jag nog inte dölja men då får det väl vara så, kan ju inte hjälpa att jag bara älskar min fantastiska häst?! :p )

Men sedan gick det ändå ganska bra i mitt fall i och med att jag lugnades med bilder och lite filmer från början så jag själv kunde se att han såg glad ut både i stallet och ridhuset och hagen. Och framför allt beskrivningen hur hon kände av pyttesmå tecken på att han spände sig lite i början med sadeln och då inte gick vidare förrän det var helt borta.

Hoppas du får hem din fina häst igen snart! Det är en sån glädjedag, även om de ska iväg (minst) en vända till. Men hoppas att det känns lite lättare då.
Haha ja precis så, stollig ägare :D:angel: Siktar på att hämta henne mot slutet på nästa vecka, då har hon varit borta lite drygt 8 veckor så får vi se. Just nu smider vi avelsplaner för henne, jag skall börja höra mig om röntgenstatus och endoskopi på ett par möjliga kandidater.
 
Idag fick jag en liten filmsnutt, andra gången de rider henne lös och man ser att det kokar lite men att hon försöker göra allt rätt. Jag är så sjukt nöjd med henne, hon blev bättre än jag vågade hoppas på när vi valde Imposantos även om jag önskade mig en svart hingst vi kunde sälja där och då. Nu är jag inte besviken på hur det blev, hoppas bara domarna håller med mig i Maj 🦄🖤
 
Nu har äntligen kapsonen kommit! Ares (welsh cob) har fått på sig en ordentlig tömkörningsgjord med flera ringar att variera mellan! Finally! Han tyckte gjorden var lite otäck då den är hårdare och mindre flexibel än travgjorden han haft förut, men äntligen kan man finlira lite och börja pilla med form och böjning! Jag längtar!

20.kapson.jpg
 
Min Lille har äntligen blivit berövad på sina bollar.
Det blev en titthålsoperation för att lokalisera och få ut dom. Han har varit VÄLDIGT mån om att inte bli av med dom ;-).

Nu får han 1 månad på rehabstall, för bästa läkning. Han charmade alla på sjukhuset och lastade sig duktigt i lastbil första gång i sitt liv på bortaplan. Jag är så stolt över honom :heart
 
Nu är hon hemma, kärleken. Hon klev rakt på transporten och såg nöjd och glad ut hem, men hagkompisarna vrålar oxh skriker och sparkas som om de inte gått tillsammans sen Sally föddes. Jag fick se henne riden och jag tycker hon är så fin. De hade en massa fina saker att säga om henne. Det blir dock igen film här eftersom det alltid blir en massa tråkiga åsikter på Buke 🙂
Nu vilar hon tills månadsskiftet mars/april, och så går hon unghästtest i början på Maj. Vi ska kanske löshoppa någon gång samt lasta och bara åka lite "på skoj" innan bara.
 
Nu är hon hemma, kärleken. Hon klev rakt på transporten och såg nöjd och glad ut hem, men hagkompisarna vrålar oxh skriker och sparkas som om de inte gått tillsammans sen Sally föddes. Jag fick se henne riden och jag tycker hon är så fin. De hade en massa fina saker att säga om henne. Det blir dock igen film här eftersom det alltid blir en massa tråkiga åsikter på Buke 🙂
Nu vilar hon tills månadsskiftet mars/april, och så går hon unghästtest i början på Maj. Vi ska kanske löshoppa någon gång samt lasta och bara åka lite "på skoj" innan bara.
Åh vad roligt! Vilket jobb de gjort!

Synd att du inte vill visa film.
 
IMG_20230129_154916_553.jpg

Mattes lilla gullefjun löshoppade för några dagar sedan. 😍 Tjolahopp, vad roligt! Det här var 3e gången i hennes liv och hon har fattat grejen. Stannar självmant på bortre långsidan och behöver bara en smackning för att sätta fart och det räcker att "gå med", så jag behöver inte driva vid hinder. Nu har jag snackat ihop mig med en kompis som ska visa ett gäng ponnyer på 3-års, så vi ska löshoppa tillsammans några gånger, ha en viloperiod och sen köra igång med några täta tillfällen igen. Skönt att vara flera stycken så jag slipper släpa fram allt själv. 😅
 
NU - mina vänner, nu händer det grejer!

I förra veckan kom mitt syskonbarn hem till oss och vi tog fyra dagars "intensivkurs", med gosse och tös födda 2020.

Så roligt, inte minst då deras personligheter är totalt motsatta, även om båda är lugna.

Vi gjorde allt möjligt, och ett axplock är följande:

Sadel på båda
Westernsadel på unge herrn också
Lite skutt över små hinder i frihet (de fick välja lite själva och stoet ville aldrig sluta, hon älskar att hoppa!)
Stå helt still vid pall
Fot i stigbygeln och liggande över sadeln (herrn)
Uppsuttet barn barbacka på stoet
Longering
Inspänningstygel introducerad
Promenad i blåsten på öppet fält (sämsta aktiviteten :idea: )
Träns med bett

Och massa mer i stallet, med mycket pyssel och framför allt, roliga stunder.

Det är så roligt, och tänk vad underbart det är att man med 30 års åldersskillnad har så stort utbyte av varandra! Det är särskilt kul att min kompanjon förra veckan, ju också går på ridgymnasiets sista år.

Hon kunde mycket som jag också fick lära mig av.
 

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
210
Senast: Görel
·
Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 252
Senast: Jaasse
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
585
Senast: Ketrawzc
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
32 009

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp