Gullefjunet fyller 3 år idag! 🥳
Vi firade med knäckebrödstårta med rivna morötter och äppelskivor.
IMG_20230311_155219972.jpg
 
Jag har börjat klänga på Ares (Welsh cob) och han är verkligen ett skolboksexempel! :love: Han står stilla vid pallen, han bryr sig inte om att sadeln kan råka glida lite, han är bara glad över att få vara i mitten där allt händer. Tyvärr är det för halkigt för att man ska våga ta ut svängarna allt för mycket, och det lär vara halkigt i minst två veckor till... Nu längtar jag mer än någonsin!
19.inridning1.jpg
 
Nuu har jag suttit upp! Helt utan problem! Han stod stilla vid pallen, gick lugnt lite med mig på ryggen, lät sig klappas en stund, och stod relativt stilla när jag skulle av. Det är så skönt med en första, lyckad uppsittning!! :love: Jag kände verkligen självförtroendet stiga i detta. Han är ett guldhjärta!

25.inridning.jpg
 
IMG_20230528_120930808.jpg

Gullefjunet/Guldhästen/ Mattes lilla Zaffransbulle blev klass 1 som hopptalang idag. 🥰
Hon visade inte sin fina gång, utan blev lite matt kom av sig när det var mycket folk, publik på läktaren, brunst m.m. Meeeen, jag vet ju att hon kan röra sig bättre. I hoppningen slappnade hon av mer och fick mycket beröm för sitt fina temperament och sin samarbetsvilja, både vid löshoppning och vid ridprov. 8 på extremiteterna är jag väldigt nöjd med, för hon var ganska vriden i vf som föl, men en skicklig hovslagare fick alltså bra ordning på det.

(Hon lastar sig själv, åker bra och kan stå och smaska hö i transporten på tävlingsplatsen utan att bry sig det minsta om allt annat. Så cool!)
 
Vi har mest gjort ingenting, men det lilla vi gjort tar han som en stjärna. Springa runt i ring är dock väldigt svårt förstå meningen med ;)

Har konstaterat att han bryr sig noll om sadel, att jag hänger mm. Så vi behöver miljöträna helt enkelt, det är det som kommer riskera att ställa till det när jag sitter upp.

Först gången med stigbyglar och han kunde inte brytt sig mindre om det. Men prasslar det i löven eller nån dyker upp runt ett hörn.... 🙈

Bild från film, därav kvalitén
Screenshot_20230529_170739.jpg
 
Vi har mest gjort ingenting, men det lilla vi gjort tar han som en stjärna. Springa runt i ring är dock väldigt svårt förstå meningen med ;)

Har konstaterat att han bryr sig noll om sadel, att jag hänger mm. Så vi behöver miljöträna helt enkelt, det är det som kommer riskera att ställa till det när jag sitter upp.

Först gången med stigbyglar och han kunde inte brytt sig mindre om det. Men prasslar det i löven eller nån dyker upp runt ett hörn.... 🙈

Bild från film, därav kvalitén Visa bifogad fil 120078
Snygg häst!!!
 
Kul med lite rapporter från alla fina treåringar!

Här är det ännu lite stiltje på rapporterna tyvärr - det blev ingen start som tänkt på treårstestet pga att en jävla ink på utsidan av hasen har suttit där i ett år och inte gjort något väsen av sig. Men lagom till det var dags för inridning omgång 2 så började den gå sönder och vätska sig och swoosh så kom det en rejäl lymfangit som tråkig och väldigt ovälkommen gäst.

Så det blev uppskjutet alltihop och förhoppningsvis ska jag lämna honom till C till helgen igen, så får vi se om det funkar med någon av de sena visningarna i sommar sedan. Det är en envis vätskebubbla kvar på framsidan av hasen efter lymfangitskiten så veterinären ska komma och inspektera den i morgon för säkerhets skull.

Men det har gjort honom gott i kroppen att få ett par månader till, han fyller inte tre förrän i övermorgon och har lagt på sig jättefint på alla håll nu. Och växt till sig till 167 i manken senaste mätningen med option på ett par centimeter till.
 
Kul med lite rapporter från alla fina treåringar!

Här är det ännu lite stiltje på rapporterna tyvärr - det blev ingen start som tänkt på treårstestet pga att en jävla ink på utsidan av hasen har suttit där i ett år och inte gjort något väsen av sig. Men lagom till det var dags för inridning omgång 2 så började den gå sönder och vätska sig och swoosh så kom det en rejäl lymfangit som tråkig och väldigt ovälkommen gäst.

Så det blev uppskjutet alltihop och förhoppningsvis ska jag lämna honom till C till helgen igen, så får vi se om det funkar med någon av de sena visningarna i sommar sedan. Det är en envis vätskebubbla kvar på framsidan av hasen efter lymfangitskiten så veterinären ska komma och inspektera den i morgon för säkerhets skull.

Men det har gjort honom gott i kroppen att få ett par månader till, han fyller inte tre förrän i övermorgon och har lagt på sig jättefint på alla håll nu. Och växt till sig till 167 i manken senaste mätningen med option på ett par centimeter till.
Så tråkigt!

Men det betyder att vi är i gott sällskap!
Jag funderar på att åka antingen i september eller nästa vår.

Inridningen är segdragen och eftersom jag gör allt själv så tar allt hundra gånger så lång tid.

Nu har jag iaf en dressyrtränare som åtagit sig att komma en gång i veckan och hjälpa mig.

Man måste ju vara minst två för att det skall bli något vettigt gjort.
 
Så tråkigt!

Men det betyder att vi är i gott sällskap!
Jag funderar på att åka antingen i september eller nästa vår.

Inridningen är segdragen och eftersom jag gör allt själv så tar allt hundra gånger så lång tid.

Nu har jag iaf en dressyrtränare som åtagit sig att komma en gång i veckan och hjälpa mig.

Man måste ju vara minst två för att det skall bli något vettigt gjort.
Jag har också ridit in själv, men har turen att ha världens bästa hjälpreda (som var medryttare till mammahästen, som tyvärr somnade in nyligen.🥺)
Svårt utan hjälp!

Det står en annan treåring i stallet, men den är (trots hjälp) inte redo att visas. Den är ett nervvrak och har inte velat släppa upp någon på ryggen och varit svår i hanteringen. Jag är så himla glad över min trygga, stabila lilla gula som tar det mesta med ro! 🥰
 
Jag har också ridit in själv, men har turen att ha världens bästa hjälpreda (som var medryttare till mammahästen, som tyvärr somnade in nyligen.🥺)
Svårt utan hjälp!

Det står en annan treåring i stallet, men den är (trots hjälp) inte redo att visas. Den är ett nervvrak och har inte velat släppa upp någon på ryggen och varit svår i hanteringen. Jag är så himla glad över min trygga, stabila lilla gula som tar det mesta med ro! 🥰
Fy så besvärligt det skulle vara med en sådan häst! Det måste vara lätt att misströsta och bli osäker själv?

Hade min varit sådan så hade jag skickat honom till ett proffs.

Min är lugn, men försiktig och har sin nerv där.

Det är hopplöst utan rätt hjälp, och jag har bett barnen några gånger, men det är för osäkert. Det måste vara någon som kan parera och läsa av hästen.

Han är inte lugn som en filbunke, utan kan bli lite ängslig.

Men här har jag iaf en fin utsikt.
20230518_160759.jpg
 
Vi strök våran från 3-års testet också. Hon fick stora skälvan när vi var och tränade på visningsplatsen innan, såg sedan superfin ut veckan efter när vi åkte till annan plats O_o

Funderade på att visa på annan plats lite senare men delvis kändes hon klar i början på maj. Jag hade för mycket andra hästar igång och hade inte lust att hålla igång en månad till för varken hennes eller min skull, så hon är betäckt nu istället 😅
 

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
198
Senast: Görel
·
Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 247
Senast: Jaasse
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
580
Senast: Ketrawzc
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
31 821

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp