Så tråkigt!

Men det betyder att vi är i gott sällskap!
Jag funderar på att åka antingen i september eller nästa vår.

Inridningen är segdragen och eftersom jag gör allt själv så tar allt hundra gånger så lång tid.

Nu har jag iaf en dressyrtränare som åtagit sig att komma en gång i veckan och hjälpa mig.

Man måste ju vara minst två för att det skall bli något vettigt gjort.

Ja jag har ju inte forcerat min treåriga nordsvensk heller precis. :) Men har inte heller känt anledning till det, han behöver också få växa ihop i sin rejäla kropp innan jag kommer klängande och belastar den lite till.

En av mina chefer - med lång häst- och unghästerfarenhet - har insisterat på att få komma och hjälpa/assistera mig med honom nu i sommar, så det är ju en stor ynnest även om det kanske blir lite oregelbundet. Och sedan har jag lite mer hjälp av vuxna med någon hästerfarenhet i sommar också, så jag satsar på att sitta upp och åtminstone kunna styra runt honom i paddocken då. Men jag har en bra känsla för att det kommer att gå lugnt till.

Han är också klart mer reaktiv för synintryck än för saker som händer runt och på honom, men vi övar successivt på det (och att vara utan hästkompisarna) med promenader i närområdet och blandade stopp för bete, klappar och godis. Det är verkligen en annan typ av reaktivitet än de flesta halvbloden, typ lugn - lugn - lugn - NEEEJ HJÄÄÄÄLP - lugn - lugn - lugn. Snabbt övergående ångesttoppar liksom. :D Men även en kort ångesttopp blir ju en del att parera med en häst i storlek nordsvensk.

Han är hur som helst också väldigt positiv och härlig att hålla på med, så allt som allt är det en helt fantastisk tid att få hantera dessa fina individer sida vid sida på deras respektive väg mot vuxna hästar.
 
Vår stora svarta är inriden och nu seminerad, men innan dess hann hon med ett unghästtest som var en blandning mellan glädje och förtvivlan. Hennes visare gjorde ett fantastiskt jobb och hon fick 8-9-8.5 för sina gångarter men bara 6.5 på sina ben. Jag hade verkligen hoppats på 7 eftersom hennes avvikelser är lindriga, vilket det linjära protokollet visar, men man får inte allt man vill ha i livet. Nu är hon seminerad med en välbenad, lite mindre hingst så hoppas vi på en mindre avkomma som rör sig lika bra, men med lite bättre framknän (hon är lite knipt på båda och aningens tryckt vä. fram).
FB_IMG_1685439241980.jpg
 
Jaha, fortsättning följer... inga rörelsestörningar identifierade vid veterinärkollen, gott så. Men svullnaden/gallan fram på hasen är sådan att vi går vidare med klinikröntgen också nästa vecka, lika bra att få det avklarat innan han börjar belastas så det inte visar sig senare att där finns en lös benbit också som stör.

Inken sitter dock förbaskat dumt till, vi pratade om olika sätt att få död på den men dels risk att den kommer tillbaka och dels en förhöjd risk att operera eller gå på med xxterra eller liknande så nära senskidor och annat som helst inte ska öppnas och skäras i. Så vi får helt enkelt se om det går att vänta ut att den tröttnar och ger upp.
 
Jaha, fortsättning följer... inga rörelsestörningar identifierade vid veterinärkollen, gott så. Men svullnaden/gallan fram på hasen är sådan att vi går vidare med klinikröntgen också nästa vecka, lika bra att få det avklarat innan han börjar belastas så det inte visar sig senare att där finns en lös benbit också som stör.

Inken sitter dock förbaskat dumt till, vi pratade om olika sätt att få död på den men dels risk att den kommer tillbaka och dels en förhöjd risk att operera eller gå på med xxterra eller liknande så nära senskidor och annat som helst inte ska öppnas och skäras i. Så vi får helt enkelt se om det går att vänta ut att den tröttnar och ger upp.
Inte gilla på de fortsatta problemen, men skönt i alla fall att han var u.a. rörelsemässigt 🙂
 
Fy så besvärligt det skulle vara med en sådan häst! Det måste vara lätt att misströsta och bli osäker själv?

Hade min varit sådan så hade jag skickat honom till ett proffs.

Min är lugn, men försiktig och har sin nerv där.

Det är hopplöst utan rätt hjälp, och jag har bett barnen några gånger, men det är för osäkert. Det måste vara någon som kan parera och läsa av hästen.

Han är inte lugn som en filbunke, utan kan bli lite ängslig.

Men här har jag iaf en fin utsikt. Visa bifogad fil 120118
Bor du i skåne så kan jag hjälpa dig lite när jag är här nere,samma om du bor i skaraborg
 
Nu har min fantastiska häst undersökts inifrån och ut och röntgats i sjuttioelva vinklar + ultraljudats över den svullna framsidan av hasen. Ynnesten att ha en treårig unghäst med holländsk dressyrstam som går att lasta hemma inom en minut och utan någon hjälp, helt lugn och nöjd, sedan köra iväg och lasta av ensam på ett helt nytt ställe, fortfarande cool och lätthanterlig bland gnäggande hästar och lastbilar runt om. Och till sist avslappnat lasta in på samma ställe - fortfarande utan medhjälpare - och åka hem. Och däremellan stickas och klämmas på och röntgas i mer än en timme, förvisso med lite sedering till stöd.

Jag blir så jäkla glad och stolt och imponerad över hans psyke och personlighet, och hur han kan ha sådant lugn och förtroende för människor i helt nya situationer. :heart Röntgensvaren var inga stora orosmoment, ett par Birkelandfragment på ena kotleden bak var det enda. Svullnaden fram på hasen är däremot lite inflammerat över senskidorna, där är tömt ut lite överflödig vätska och kortisonbehandlat. Hoppas nu att detta gör susen! Inken avvaktar vi och ser utvecklingen, men ev åtgärd med salva i det lilla fönstret mellan flugsäsongen i sommar och gyttjesäsongen i höst.

Men inridningen rond 2 är nu lite till framskuffad till juli pga behandlingen. Och kan då synkas med treårstest i slutet på augusti, OM allt vill sig väl nu. (hoppas!)

Veterinären frågade eftersom han röntgades om tanken var att han skulle säljas, och jag nästan skrek NEJ FÖR I HELVETE. Han är verkligen den ur alla avseenden mest fullkomliga häst jag haft, och någonsin kommer att ha.
 
Nu har min fantastiska häst undersökts inifrån och ut och röntgats i sjuttioelva vinklar + ultraljudats över den svullna framsidan av hasen. Ynnesten att ha en treårig unghäst med holländsk dressyrstam som går att lasta hemma inom en minut och utan någon hjälp, helt lugn och nöjd, sedan köra iväg och lasta av ensam på ett helt nytt ställe, fortfarande cool och lätthanterlig bland gnäggande hästar och lastbilar runt om. Och till sist avslappnat lasta in på samma ställe - fortfarande utan medhjälpare - och åka hem. Och däremellan stickas och klämmas på och röntgas i mer än en timme, förvisso med lite sedering till stöd.

Jag blir så jäkla glad och stolt och imponerad över hans psyke och personlighet, och hur han kan ha sådant lugn och förtroende för människor i helt nya situationer. :heart Röntgensvaren var inga stora orosmoment, ett par Birkelandfragment på ena kotleden bak var det enda. Svullnaden fram på hasen är däremot lite inflammerat över senskidorna, där är tömt ut lite överflödig vätska och kortisonbehandlat. Hoppas nu att detta gör susen! Inken avvaktar vi och ser utvecklingen, men ev åtgärd med salva i det lilla fönstret mellan flugsäsongen i sommar och gyttjesäsongen i höst.

Men inridningen rond 2 är nu lite till framskuffad till juli pga behandlingen. Och kan då synkas med treårstest i slutet på augusti, OM allt vill sig väl nu. (hoppas!)

Veterinären frågade eftersom han röntgades om tanken var att han skulle säljas, och jag nästan skrek NEJ FÖR I HELVETE. Han är verkligen den ur alla avseenden mest fullkomliga häst jag haft, och någonsin kommer att ha.
En fd stallkompis behandlade ink med salva förra sommaren. De satte bara plåster över som skydd mot flugor. Tror de växlade mellan snögg och sån rheva eller vad det heter.
 
Vår stora svarta är inriden och nu seminerad, men innan dess hann hon med ett unghästtest som var en blandning mellan glädje och förtvivlan. Hennes visare gjorde ett fantastiskt jobb och hon fick 8-9-8.5 för sina gångarter men bara 6.5 på sina ben. Jag hade verkligen hoppats på 7 eftersom hennes avvikelser är lindriga, vilket det linjära protokollet visar, men man får inte allt man vill ha i livet. Nu är hon seminerad med en välbenad, lite mindre hingst så hoppas vi på en mindre avkomma som rör sig lika bra, men med lite bättre framknän (hon är lite knipt på båda och aningens tryckt vä. fram).
Visa bifogad fil 120129
Vilket fint huvud! 😍 Älskar hennes mule 🥰
 
Här är min snygging (om jag får låta så skrytsam?).

Tyvärr brottas jag nu med hemska tankar om att sälja honom.

Anledningen är så urtråkig och så urdum...

Han kan inte umgås med ston, och på sikt kommer vi inte att ha någon kompis till honom.

Men nu sticker jag huvudet i sanden och låtsas som om det gäller någon annan.


VideoCapture_20230615-232714.jpg
 
Här är min snygging (om jag får låta så skrytsam?).

Tyvärr brottas jag nu med hemska tankar om att sälja honom.

Anledningen är så urtråkig och så urdum...

Han kan inte umgås med ston, och på sikt kommer vi inte att ha någon kompis till honom.

Men nu sticker jag huvudet i sanden och låtsas som om det gäller någon annan.


Visa bifogad fil 121419
Jag ser inte problemet, dom gånger jag haft en ensam valack får den gå i en hage sidan om dom andra, fungerar utmärkt.
 
Jag ser inte problemet, dom gånger jag haft en ensam valack får den gå i en hage sidan om dom andra, fungerar utmärkt.

Så länge de inte springer och är olyckliga ser inte jag heller problemet. Vi har haft en valack som sprängde staketet om gruppen gick för långt bort när de kom ner på gräshagar, så till honom fick vi ställa in ett ilsket dräktigt sto så blev det lugnt.
 
Så länge de inte springer och är olyckliga ser inte jag heller problemet. Vi har haft en valack som sprängde staketet om gruppen gick för långt bort när de kom ner på gräshagar, så till honom fick vi ställa in ett ilsket dräktigt sto så blev det lugnt.
Låter hoppfullt!

Då får jag ta ett föl varje år!
:cool:

Vi får se vad som händer. Han kan få gå bredvid också, men jag gillar inte det.

På vintern är det inga bekymmer. Värre sommartid då jag helst inte vill dela av sommarhagar.

I år får stona gå i hage utan bete och blir utfodrade med hö.

Pojkarna går ute på ett stort grönt fält.

Det löser sig nog. Tack för uppmuntran!
 
Senast ändrad:
Jag ser inte problemet, dom gånger jag haft en ensam valack får den gå i en hage sidan om dom andra, fungerar utmärkt.
Jag förstår att det går. Men det är inte så jag vill ha häst. Minst en kompis skulle jag önska för min pålle.

Att inte ha någon som kan klia en och mysa med en, känns för mig så sorgligt.

Jag vet som sagt att det går, men jag lider, även om hästen kanske ser nöjd ut.
 
Jag vet! Du behöver en häst till!
Jaaaa!

Så hinner man bara precis mocka för hästen och hästens alla kompisar, för varför nöja sig med en?

Det är då det blir lättare att slippa inridning och träning och annat onödigt tidsfördriv. :D :cool:

Skämt åsido - jag är lite dämpad över detta.

Han är en dröm, och jag vill inte göra mig av med honom.

Men då borde jag sälja någon annan (för jag har minst en för mycket) och som sagt, jag vill helst inte ha en ensam häst i en hage bredvid, även om jag vet att det är vanligt.

Den som är till salu först är hans kompis som är ett år.

Men marknaden är lika ökentorr som vädret.
 
Jag förstår att det går. Men det är inte så jag vill ha häst. Minst en kompis skulle jag önska för min pålle.

Att inte ha någon som kan klia en och mysa med en, känns för mig så sorgligt.

Jag vet som sagt att det går, men jag lider, även om hästen kanske ser nöjd ut.

Jag hoppas ju också att du kan ha kvar honom, men jag förstår samtidigt precis hur du tänker här och dilemmat.

När jag staplar alla räkningar ovanpå varandra och ska få ihop hö och ett torrt jävla bete så suckar jag över ofta hur fasen jag kunnat dra på mig ansvar för en grupp om tre stora hästar. Men när jag ser hur ungdomarna galopperar och leker - eller när Dominus kommer dragandes med en pinne i munnen och med glimten i ögat ska utmana Darwin att ta den från honom - samtidigt som de uppfostras av och umgås så fint med farbror Ziggy, så hade jag helt enkelt inte kunnat göra något annorlunda.

Därmed inte sagt att det är ett dåligt hästliv att ha en stabil flock i hagen intill, men det är för mig begripligt att man ännu vill lite mer som hästägare.
 
Jaaaa!

Så hinner man bara precis mocka för hästen och hästens alla kompisar, för varför nöja sig med en?

Det är då det blir lättare att slippa inridning och träning och annat onödigt tidsfördriv. :D :cool:

Skämt åsido - jag är lite dämpad över detta.

Han är en dröm, och jag vill inte göra mig av med honom.

Men då borde jag sälja någon annan (för jag har minst en för mycket) och som sagt, jag vill helst inte ha en ensam häst i en hage bredvid, även om jag vet att det är vanligt.

Den som är till salu först är hans kompis som är ett år.

Men marknaden är lika ökentorr som vädret.
Men kan inte han o 1åringen gå ihop?
 

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
1
· Visningar
411
Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 262
Senast: Jaasse
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
623
Senast: Ketrawzc
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
13 14 15
Svar
281
· Visningar
33 620
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • 1-årsvaccination
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp