Jag hoppas ju också att du kan ha kvar honom, men jag förstår samtidigt precis hur du tänker här och dilemmat.

När jag staplar alla räkningar ovanpå varandra och ska få ihop hö och ett torrt jävla bete så suckar jag över ofta hur fasen jag kunnat dra på mig ansvar för en grupp om tre stora hästar. Men när jag ser hur ungdomarna galopperar och leker - eller när Dominus kommer dragandes med en pinne i munnen och med glimten i ögat ska utmana Darwin att ta den från honom - samtidigt som de uppfostras av och umgås så fint med farbror Ziggy, så hade jag helt enkelt inte kunnat göra något annorlunda.

Därmed inte sagt att det är ett dåligt hästliv att ha en stabil flock i hagen intill, men det är för mig begripligt att man ännu vill lite mer som hästägare.
Det är ju det. En stor glädje är att ha en trivsam flock. Det är lika underbart som individerna var och en för sig. :heart
 
Nu har min fantastiska häst undersökts inifrån och ut och röntgats i sjuttioelva vinklar + ultraljudats över den svullna framsidan av hasen. Ynnesten att ha en treårig unghäst med holländsk dressyrstam som går att lasta hemma inom en minut och utan någon hjälp, helt lugn och nöjd, sedan köra iväg och lasta av ensam på ett helt nytt ställe, fortfarande cool och lätthanterlig bland gnäggande hästar och lastbilar runt om. Och till sist avslappnat lasta in på samma ställe - fortfarande utan medhjälpare - och åka hem. Och däremellan stickas och klämmas på och röntgas i mer än en timme, förvisso med lite sedering till stöd.

Jag blir så jäkla glad och stolt och imponerad över hans psyke och personlighet, och hur han kan ha sådant lugn och förtroende för människor i helt nya situationer. :heart Röntgensvaren var inga stora orosmoment, ett par Birkelandfragment på ena kotleden bak var det enda. Svullnaden fram på hasen är däremot lite inflammerat över senskidorna, där är tömt ut lite överflödig vätska och kortisonbehandlat. Hoppas nu att detta gör susen! Inken avvaktar vi och ser utvecklingen, men ev åtgärd med salva i det lilla fönstret mellan flugsäsongen i sommar och gyttjesäsongen i höst.

Men inridningen rond 2 är nu lite till framskuffad till juli pga behandlingen. Och kan då synkas med treårstest i slutet på augusti, OM allt vill sig väl nu. (hoppas!)

Veterinären frågade eftersom han röntgades om tanken var att han skulle säljas, och jag nästan skrek NEJ FÖR I HELVETE. Han är verkligen den ur alla avseenden mest fullkomliga häst jag haft, och någonsin kommer att ha.
Vilket fantastiskt fint psyke. Även om det är tråkiga omständligheter att upptäcka det med.

Bra att han är bättre också. Man kan förresten inte snöra inken?

Det gjordes på en häst när jag var liten och den ramlade snällt av.
 
Vilket fantastiskt fint psyke. Även om det är tråkiga omständligheter att upptäcka det med.

Bra att han är bättre också. Man kan förresten inte snöra inken?

Det gjordes på en häst när jag var liten och den ramlade snällt av.

Jo det hade varit skönt om det funkat - jag har läst om metoder att snöra inkar också men inte testat det själv. Tror tyvärr att den här sitter lite knepigt till även för det, liksom ganska lite "utstickande" och mer som en ojämn skrovlighet direkt på hasen, så jag misstänker att det kan vara svårt att få till något bra grepp för att strypa den rackarn.
 
Låter hoppfullt!

Då får jag ta ett föl varje år!
:cool:

Vi får se vad som händer. Han kan få gå bredvid också, men jag gillar inte det.

På vintern är det inga bekymmer. Värre sommartid då jag helst inte vill dela av sommarhagar.

I år får stona gå i hage utan bete och blir utfodrade med hö.

Pojkarna går ute på ett stort grönt fält.

Det löser sig nog. Tack för uppmuntran!
Precis is, du får bli uppfödare, då finns alltid ett dräktigt sto eller en åring/unghingst att tussar ihop honom med 😁
Men ja, det är klurigt just med sommarbete när man har en som går själv, det kan bli meckigt. Senare om han är fin ridhäst/körhäst eller annan arbetande typ kanske han inte skall gå och bli sommartjock ändå, men då blir det nästa femma hur man löser det att någon inte skall beta medan andra ska. Vi gjorde en lång remsa jäms med hagen till valacken innan stoet var dräktig så hon kunde gå med honom.
 
Min treåring har blivit väldigt otrevlig mot andra människor. Han vill inte att dom är nära mig om jag är där. Han vänder och sparkar för att få bort dom och vill inte bli fångad av någon annan (har stallhjälp ibland). Mot mig är han som en ängel. Veterinärkollad och röntgad bara för en kort tid sedan, ua så inget smärtrelaterat. Jättesvårt för mig att kunna träna på att andra ska kunna hantera honom eftersom ingen vill ha med honom att göra när han sparkar efter dem. Hoppas det bara är en fas. 🙈
 
Min treåring har blivit väldigt otrevlig mot andra människor. Han vill inte att dom är nära mig om jag är där. Han vänder och sparkar för att få bort dom och vill inte bli fångad av någon annan (har stallhjälp ibland). Mot mig är han som en ängel. Veterinärkollad och röntgad bara för en kort tid sedan, ua så inget smärtrelaterat. Jättesvårt för mig att kunna träna på att andra ska kunna hantera honom eftersom ingen vill ha med honom att göra när han sparkar efter dem. Hoppas det bara är en fas. 🙈
Sicken en....

Unghästar- I say no more. 😁

Det kanske är bra om andra hanterar honom ett tag?
 
Sicken en....

Unghästar- I say no more. 😁

Det kanske är bra om andra hanterar honom ett tag?

Ja unghästar kan hitta på lite allt möjligt alltså..Jag tror han har blivit ”uppmuntrad” av att kunna flytta på andra och ingen av dom liksom sagt ”nej”.
Nej, jag tror inte det är inte bra om andra hanterar honom just nu. Han blir mycket lätt uppvarvad och jag använder väldigt små signaler och ”hjälper” för denna hästen och de som inte vågar hantera honom gör tvärtom för de blir rädda.
Ska börja med att träna med min ”stackars” man. (Han är hästvan). Sen får jag nog träna dom andra personerna i hur dom ska bemöta hästen efter hand.
Jag bor på gård så det är mest jag själv som hanterar honom men vi har ju stallhjälp ibland så det är bra om det fungerar med andra också.
Eamon Hickey har visst träning i grannskapet i bland så det är min plan c 😅
 
Ja unghästar kan hitta på lite allt möjligt alltså..Jag tror han har blivit ”uppmuntrad” av att kunna flytta på andra och ingen av dom liksom sagt ”nej”.
Nej, jag tror inte det är inte bra om andra hanterar honom just nu. Han blir mycket lätt uppvarvad och jag använder väldigt små signaler och ”hjälper” för denna hästen och de som inte vågar hantera honom gör tvärtom för de blir rädda.
Ska börja med att träna med min ”stackars” man. (Han är hästvan). Sen får jag nog träna dom andra personerna i hur dom ska bemöta hästen efter hand.
Jag bor på gård så det är mest jag själv som hanterar honom men vi har ju stallhjälp ibland så det är bra om det fungerar med andra också.
Eamon Hickey har visst träning i grannskapet i bland så det är min plan c 😅
Eamon är bra! Heja heja!
Det låter som en bra plan.
Fel behandling av andra är förstås verkligen inte önskvärt.
:nailbiting:
 
Eamon är bra! Heja heja!
Det låter som en bra plan.
Fel behandling av andra är förstås verkligen inte önskvärt.
:nailbiting:

Eamon är jättebra, han har ”fixat” mycket som andra människor ställt till med på vissa hästar😇
Nej verkligen inte, jag är inte för hårda ord och slag heller som bestraffning. Misstänker att ngn har försökt sätta honom på plats på det viset och han är en häst som reagerar starkt. Självklart inte ok att sparka mot människor men det känns lite konstigt att han skulle börjat med det från ingenstans.
 
Idag har jag suttit upp på den ena av mina treåringar för första gången, förvisso bara en liten liten stund. Men det är alltid en stor händelse när man blickar fram mellan hästöronen för första gången. :love: Och det var nu Darwin som ju inte heller haft någon människa sittandes på sig alls förut, men som tog detta nya med den sinnesro som det anstår en klok och snäll nordsvensk.

På söndag åker Dominus iväg för rond 2 i skolan "Att bli en ridhäst". Och så är han anmäld till treårsvisningen i Halmstad sista helgen i augusti, så nu väntar det många jobbiga veckor som jag måste vara utan min svarta kronprins. Men tur då att ha en kramgo och härlig nordsvensk att själv få jobba med under tiden!
 
Idag har jag suttit upp på den ena av mina treåringar för första gången, förvisso bara en liten liten stund. Men det är alltid en stor händelse när man blickar fram mellan hästöronen för första gången. :love: Och det var nu Darwin som ju inte heller haft någon människa sittandes på sig alls förut, men som tog detta nya med den sinnesro som det anstår en klok och snäll nordsvensk.

På söndag åker Dominus iväg för rond 2 i skolan "Att bli en ridhäst". Och så är han anmäld till treårsvisningen i Halmstad sista helgen i augusti, så nu väntar det många jobbiga veckor som jag måste vara utan min svarta kronprins. Men tur då att ha en kramgo och härlig nordsvensk att själv få jobba med under tiden!
Vad roligt!!

Kanske skall jag anmäla min till Halmstad också. Vi får se!
Nu är iaf ordentligt inridning bokad. Jag gav upp till sist. Jag är för långsam när jag bara har hjälp någon gång i veckan och knappt det.
Nu är han insutten och riden i skritt inför sin vistelse hos ett proffs.
 
Det ser ut som att det är fullt i anmälningslistan (45 av max 45) men det kan ju bli reservplatser eller omflyttningar. Men kanske värt att kolla om du skulle vilja visa, han ser ju väldigt fin ut så det vore kul att få se honom live också! :)
 
Darwin, idag tre år och tre månader ung, har nu även kånkat runt på mig några varv i skritt - alltsammans mycket odramatiskt. Skönt att få till lite regelbunden träning nu på sommaren med bättre tillgång till hjälp att hålla och leda från marken i början.

Dock är det bra tryck i honom när jag longerar, mycket hopp och bock och rivstarter, så misstänker att det nog kommer att bli några skutt när vi ökar tempot lite till och jag sitter ovanpå. :D Men ändå inte riktigt den katapulteffekt som en mer högrest individ kan få till, och så praktiskt att det finns så mycket lång man att hålla sig i! Så det känns inte överdrivet stressande även om det var några år sedan jag satt på en bockande häst senast.
 
Darwin, idag tre år och tre månader ung, har nu även kånkat runt på mig några varv i skritt - alltsammans mycket odramatiskt. Skönt att få till lite regelbunden träning nu på sommaren med bättre tillgång till hjälp att hålla och leda från marken i början.

Dock är det bra tryck i honom när jag longerar, mycket hopp och bock och rivstarter, så misstänker att det nog kommer att bli några skutt när vi ökar tempot lite till och jag sitter ovanpå. :D Men ändå inte riktigt den katapulteffekt som en mer högrest individ kan få till, och så praktiskt att det finns så mycket lång man att hålla sig i! Så det känns inte överdrivet stressande även om det var några år sedan jag satt på en bockande häst senast.
Min har fått lufta sig i kontrollerad form genom löshoppning.

Det var såpass att även hoppryttare tyckte att han dög.

Mäkta stolt, blir man!
 
Anton har fyllt tre år den 4 juli. Bild från den dagen

Sen har vi precis flyttat från lite mindre stall på landet till stora ridskolan. För att äntligen kunna komma vidare med inridningen, vill gärna ha ridbana då och orkade inte vänta mer

IMG_20230713_200707.jpg
 

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
1
· Visningar
411
Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 262
Senast: Jaasse
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
621
Senast: Ketrawzc
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
13 14 15
Svar
281
· Visningar
33 606
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp