Idag är Sally en månad. Hovis fixade lite med hennes hovar och plastade, samt gav order om att fortsätta stretcha. Hov och kotor ser bra ut men som ni ser hänger hon i knäna lite så det är mycket vila som gäller ännu. Vi har också varit ute och åkt transport och försökt (förgäves) att fånga hennes fina gångarter på film... :grin: Det är mest bock när man filmar, och stänger man av springer hon fint. Nåja, hon är inte till salu så det spelar kanske ingen roll.
ahPdRMH.jpg

wZKkUIF.jpg

u0nI4Cq.jpg
 
Jag hoppas du har rätt, men just att det gick genom leden är inte bra, så det hänger på hur den pallar belastningen. Börjar leden reagera är det kört. Sen är ju åldern rätt, de har bra läkekött, men positivt lät det absolut inte. Vi får bara hålla tummarna och se tiden an helt enkelt..

Hoppas verkligen att det går väl! Är det boxvila eller kontrollerad belastning framöver som gäller?
 
Hoppas verkligen att det går väl! Är det boxvila eller kontrollerad belastning framöver som gäller?
Just nu box, men jag bad honom att lägga upp allt som han ville. Jag har ingen möjlighet att ta hem en fölunge med den prognosen i dagsläget då jag ska ha bebis själv om några veckor så de får sätta in de insatser de tycker är lämpliga, utvärdera och sen lägger vi upp en plan efter det. Alternativt ta bort då. Vi kommer inte hålla på in absurdum med honom, men vi var överens om att det är trist att behöva ta bort en så liten när det finns en chans. Det är enorm skillnad mot stofölet där Ultuna ville operera på måfå utan att ens ha en riktig diagnos, och där inga garantier kunde ges för att samma sak inte skulle drabba det andra ögat. Här vet vi vad vi har att jobba med, det gör mig mer motiverad att ge honom en chans.
 
På 345 dygn så fölade Röskva. Hon valde 7 tiden på morgonen, vilket både hennes mamma och mormor också gjort.
0710 såg man fosterhinnorna, men då bara framhovarna stack ut 0730 så hjälpte vi till att dra ut fölet. I efterhand kanske hon skulle ha fått försöka längre själv, men jag blev orolig för fölet.
Honom var det tack och lov inget fel på! Jättefin musblackskäck, men pappan är skimmel så vi får väl se om han får behålla sin fina färg. Uppe på benen inom 30 minuter och diade inom en timme.
Detta är Röskvas första föl och hon är en mycket engagerad mamma. Han får inte gå en meter utan att hon är efter, ligger han och sover står hon och vaktar. Inget läskigt får komma nära, inklusive staketet. Alltid oroligt att fölungar ska trilla ut ur hagen, men denne har inte en chans. Jag får komma med mat, men Röskva har inte ro att äta. Hela tiden måste hon titta var fölet är, även när han står precis jämte.

Påminner mig onekligen om när jag själv kom hem med ny bebis och det enda som gick att göra vara att titta på honom.
 

Bifogade filer

  • 2020-05-23 20.49.49.jpg
    2020-05-23 20.49.49.jpg
    401,6 KB · Visningar: 136
En liten uppdatering om min Stig. 😊 Det går framåt, sakta men säkert, han är tydligen ohalt nu iaf, och pigg som en spigg enligt uppgift. De röntgar om honom med jämna mellanrum för att hålla koll på frakturen, men det lät försiktigt försiktigt positivt. 3-4 månader i första skedet kan jag räkna med, så får han till en läkningsprocess och det går fortsatt framåt tills dess så kanske jag kan hoppas lite iaf.
Mattehjärtat blöder för de behöver stå inne på box, oklart hur länge. Samtidigt så står det mellan liv eller död så är det väl ett rätt lågt pris att betala i slutändan.

Förhoppningsvis semineras mamma häst i nästa vecka med samma hingst, så att Stig kan få ett helsyskon nästa år. Mina nerver kommer vara helt förstörda efter det här så jag lär inte våga ha henne hemma för fölning, men det är ett senare bekymmer..
 
En liten uppdatering om min Stig. 😊 Det går framåt, sakta men säkert, han är tydligen ohalt nu iaf, och pigg som en spigg enligt uppgift. De röntgar om honom med jämna mellanrum för att hålla koll på frakturen, men det lät försiktigt försiktigt positivt. 3-4 månader i första skedet kan jag räkna med, så får han till en läkningsprocess och det går fortsatt framåt tills dess så kanske jag kan hoppas lite iaf.
Mattehjärtat blöder för de behöver stå inne på box, oklart hur länge. Samtidigt så står det mellan liv eller död så är det väl ett rätt lågt pris att betala i slutändan.

Förhoppningsvis semineras mamma häst i nästa vecka med samma hingst, så att Stig kan få ett helsyskon nästa år. Mina nerver kommer vara helt förstörda efter det här så jag lär inte våga ha henne hemma för fölning, men det är ett senare bekymmer..
Håller verkligen tummarna! ❤️
Vad var det som hände och varför vill du inte ha henne hemma för fölning?
 
Håller verkligen tummarna! ❤️
Vad var det som hände och varför vill du inte ha henne hemma för fölning?
Nä vi har ingen aning om vad som har hänt med lille Stig, hade jag vetat det så hade jag inte varit lika orolig. Han var ju halt där när han reste sig i hagen, så antingen om det hade hänt nåt under dagen, eller om det hänt nåt innan så han fått en spricka som gick upp, jag kommer aldrig få veta och det retar mig nåt oerhört.
 

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
238
Senast: Görel
·
Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 259
Senast: Jaasse
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
600
Senast: Ketrawzc
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
32 533
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp