Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hade från början tänkt visa både föl och sto men nu blir det inget dera. Går säkert utmärkt att visa med bonusmamman men jag känner att det prioriteras bort av en hel massa annat i sommar.

Öppnade en ny del av hagen idag. Guldgossarna har hittat varann och hänger ihop mest jämt. :love: Allan ser så himla stor och grov ut bredvid den lilla. :p

IMG_20210723_183410.jpg
 
@eventingmania Vill du utveckla hur man behandlar ft-fölen? Skillnader mellan Sverige och landet du bor i?
Jag har bara varir på fölvisningar för fälttävlansföl de senaste åren å lovat mig själv att aldrig utsätta mina hästar för det. Det är alldeles för mycker hets med skrammelburkar å plastpåsar för att det ens ska vara kul Jag går typ sönder varje gång jag ser det 😔
 
Jag har bara varir på fölvisningar för fälttävlansföl de senaste åren å lovat mig själv att aldrig utsätta mina hästar för det. Det är alldeles för mycker hets med skrammelburkar å plastpåsar för att det ens ska vara kul Jag går typ sönder varje gång jag ser det 😔
Herregud! Det låter sjukt. Tror inte SWB har speciella klasser (säger man klasser 🧐) för ft. Och jag har aldrig varit på någon fölvisning, bara sett på youtube och den verkade väldigt lugn och trevlig. Men de flesta uppfödare i min närhet brukar inte visa sina föl av någon anledning.
 
Herregud! Det låter sjukt. Tror inte SWB har speciella klasser (säger man klasser 🧐) för ft. Och jag har aldrig varit på någon fölvisning, bara sett på youtube och den verkade väldigt lugn och trevlig. Men de flesta uppfödare i min närhet brukar inte visa sina föl av någon anledning.
Ja jag med min gedigna svenska hästbakgrund kan inte riktigt acceptera det. Jag har jobbat med åringsauktioner å t.om det var så mycket lugnare än det här stressandet. Dessutom får man i motsats till vad de verkar tro inte fram gångarterna på rätt sätt genom att stressa upp både ston och föl 🙄
 
Hur går en fölvisning tillväga för ”vanliga” raser sas?

Jag har dålig koll förvisso på islandshästar också. Men där tror jag de springer lösa i ridhus och jag antar att man vill att de ska springa i helst alla gångarter och vara luftiga i steget. Sen tror jag man ställer upp dem och får en exteriör bedömning också.

Här är det inte aktuellt med visning, inte bara pga fötterna utan jag hade inte tänkt visa oavsett. Tycker inte en fölbedömning ger så mycket. Sett föl som fått bra bedömningar men inte är något extra som ridhästar sen ändå.
Tänker att en fölvisning mest innebär stress för båda ägare och häst.
 
Eventuellt tänkt visa men vi får se.
Han visas som hopp isåfall.
Trava kan han knappt 😆

Fick mitt kejsarsnitt uppskjutet en vecka så det kan bli för tajt för att jag ska kunna köra dom osv, har inte tänkt springa men behöver kunna vara med iaf :/
 
Spännande att ni tycker brun! Jag ställde samma fråga på ett färg-forum, och några få trodde brun, men de flesta sade skimmel.

Han har ett par små små vita strån på ögonlocket, vilket gör att jag tror att han kanske blir skimmel ändå?

Men det kanske är oväsentligt?

Vad säger ni andra som har längre erfarenhet av föl och deras päls?

Stoet är skimmel.

20210724_114505.jpg
 
Mina som har skimlat har visat det direkt efter att de fällt fölpälsen. Massa vita hår runt ögon och i öronen. Så har han fällt en gång så tycker jag han borde ha fler vita hår, om han inte tänker byta färg väldigt långsamt.
 
Spännande att ni tycker brun! Jag ställde samma fråga på ett färg-forum, och några få trodde brun, men de flesta sade skimmel.

Han har ett par små små vita strån på ögonlocket, vilket gör att jag tror att han kanske blir skimmel ändå?

Men det kanske är oväsentligt?

Vad säger ni andra som har längre erfarenhet av föl och deras päls?

Stoet är skimmel.

Visa bifogad fil 74290
Jag tror på skimmel. Ser lite lurig ut runt mulen som många skimlar gör, samt att ingen brun jag någonsin haft har varit sticklig på ögonlocken.
 
Tack för input och erfarenheter om fölvisning! För min del är fördelarna transport- och miljöträning och att få en objektiv bedömning vilket känns kul för egen del. Nackdelarna verkar vara smittorisk, kanske lite stress (främst stoet tror jag) och ev onödigt med bedömning när jag inte ska sälja?

Måste bestämma mig snart ju!

På betet går det framåt! Fölen får prata med varandra så länge dom inte är för nära mitt sto, hon jagar gärna bort det andra fölet men ger Bansai frihet att gå en bra bit ensam.
 

Bifogade filer

  • 249359F6-2556-4DC6-9FBC-FC77D37859EF.jpeg
    249359F6-2556-4DC6-9FBC-FC77D37859EF.jpeg
    145,3 KB · Visningar: 61
Spännande att ni tycker brun! Jag ställde samma fråga på ett färg-forum, och några få trodde brun, men de flesta sade skimmel.

Han har ett par små små vita strån på ögonlocket, vilket gör att jag tror att han kanske blir skimmel ändå?

Men det kanske är oväsentligt?

Vad säger ni andra som har längre erfarenhet av föl och deras päls?

Stoet är skimmel.

Visa bifogad fil 74290
Lurigt! Hade jag vetat att stoet var skimmel kanske jag inte hade svarat så tvärsäkert 😅

Men jag har inte sett så många skimmelföl och utifrån första bilden ser han brun ut för mig 😊
 
Spännande att ni tycker brun! Jag ställde samma fråga på ett färg-forum, och några få trodde brun, men de flesta sade skimmel.

Han har ett par små små vita strån på ögonlocket, vilket gör att jag tror att han kanske blir skimmel ändå?

Men det kanske är oväsentligt?

Vad säger ni andra som har längre erfarenhet av föl och deras päls?

Stoet är skimmel.

Visa bifogad fil 74290
Vita strån runt ögonen när de tappar fölpälsen brukar vara ett tecken på att de kommer skimla av. Det är en av få färgregler jag känner mig säker på 🤪 I övrigt brukar jag rådfråga typ @cirkus och andra experter 🥳
 
Spännande att ni tycker brun! Jag ställde samma fråga på ett färg-forum, och några få trodde brun, men de flesta sade skimmel.

Han har ett par små små vita strån på ögonlocket, vilket gör att jag tror att han kanske blir skimmel ändå?

Men det kanske är oväsentligt?

Vad säger ni andra som har längre erfarenhet av föl och deras päls?

Stoet är skimmel.

Visa bifogad fil 74290

Eftersom den har en skimmelförälder så säger jag skimmel.
Framförallt för den mättad färgen och de bruna istf fölcamo färgade benen
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
1
· Visningar
416
Småbarn Lång historia kort men vi har ett barn fött nov 2021 som sovit dåligt sen han föddes. Han har utretts för alla möjliga saker men det...
2
Svar
24
· Visningar
1 841
Senast: Lingon
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
8
· Visningar
918
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Hästnyheter Det lilla hingstfölet i Skåne föddes på nyårsnatten och är antagligen årets första föl. Här berättar hästägaren mer om den oplanerade...
Svar
0
· Visningar
561
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp