Status
Stängd för vidare inlägg.
Har börjat slappna av lite mer men nu är det nästa grej. Igår höll vi på hela dagen och fixade med deras hage. Dags att släppa ut på bete. O jag tycker ju att jag ser grejer överallt som hon kan skada sig på. 😳 Fattar hon tex att hon ska hoppa över stockar som ligger i hagen? Kommer hon göra sig illa om de går in i skogsdelen? Den lilla bäcken som rinner genom hagen, hur farlig!?😰 Ja..plus lite annat..🙈

Herregud..hon är helt bedårande den lilla fuxen och så social, busig och go men som sagt..hur orkar man hålla på med detta år efter år?😅💕💕
Heddan älskar iaf att vara mamma och är helt fantastisk med sin bebis..💕
Två dygn
Fem dygn
 
@Hedwig För att svara på din fråga får man mindre psykbryt 😂 Pratade med min mamma här om dagen ( de föder upp i mellanskala skulle man väl kunna säga nu ) och hon höll på att få psykbryt. Årets gäng är jätte fina allihopa och de flesta ska ut på auktion nästa år som 1 åringar. Men ändå man hinner få 17 psykbryt tills dess 😂


Efter lunch ska vi hämta hem Maggan 😍 Så nyfiken hur stor hon blivit!
 
IMG_20210730_155232918.jpg

När man hör mamma häst gnägga inne i stallet för att hon hörde våra röster 😭❣️ Maggan låg och sov gott när vi hämtade dem. Tar på krafterna och gå på bete i 5 veckor med andra fölisar. Mamma mu är åter dräktig på 35 dygn. Men nu är de hemma nöjda och glada.
Maggan har vuxit massor 😅 Och vilken man och svans hon fått 😂 Misstänker att de är ett arv från hennes pappa. Hon vägrar denna gång också lägga sig i transporten så hon stod i 1 timme och 10 minuter hem framför bommen fram. Gissar att hon kommer vara trött ikväll.
 
Min lilla hingst på snart 3 månader är en envis liten buse! Helt orädd sedan dag 1 och snäll att leda, MEN. Han har bara bestämt sig för att han aldrig ska gå tillbaka till hagen från stallet. Överallt annars går bra att gå. Till hagen från andra ställen, bort från gården... bort från hagen Men just stall -> hage vägrar han. Jag vill ju inte dra i nacken på honom men han sliter bakåt eller växer fast, så när han vägrar gör jag som jag lärde mig på hästjobbet jag hade, att lägga grimskaftet runt rumpan. I början gick det dugligt... nu lägger han sig, leker rodeo eller sätter sig. :bump: :meh: Mutor funkar inte heller, tränat lite NH - han ignorerar. Så fort vi är i hagen igen är allt över och han slutar vara envis. Jag tror att han testar mig mest och jag vill inte bli frustrerad men efter några veckor börjar jag bli less haha.

Har ni tips på hur jag lär honom att ha framåtbjudning till hagen från stallet på samma vis som överallt annars? Han trivs i hagen och springer nästan dit om vi kommer från ett annat håll, och att gå till stallet älskar han. Han hängde förr på om jag travade med mamma men nu har han lärt sig att det innebär hage så han vägrar. Han har gjort det till en grej. Jag känner att jag måste lära honom nu för stallägaren kommer inte våga ta honom sen, även om han är en liten shettis.

Han är också totalt ointresserad om mamma försvinner, och hon är coollugn och ropar sällan på honom. Idag släppte min syster ut mamman och hagkompisen i hagen, vi tänkte att han skulle följa efter när de kom ur sikte, långt bort. Men nej. Han ville åt andra hållet. Att ha honom lös går inte för han drar - och det långt bort.

Jag som haft ston i flera år, är det en hingstsak? Eller är han bara för envis för sitt eget bästa? O_o:D Jag älskar verkligen honom för hans orädda personlighet, men envisheten... haha jag är bortskämd med att mamman är otroligt snäll.

Någon sa till mig att man kan binda fölet vid mamman. Men jag har lärt mig att man inte ska binda fast föl så unga. Men om man kan, hur gör man? Vart binder jag i mamman? I halsring? Tänkte om hon kan hjälpa mig fösa med honom?
 
@Twihard Jag har bundit fölet i öglan för tömmen i en tömkörningsgjord/sele med säkerhetsknut. Kort så de inte kan få någon större kraft i ev kast. Sen lite längre snöre när de lärt sig. Gjorde mycket så på Island och det fungerade väldigt bra, ynglingarna var mycket följsamma när de hakades fast i en äldre, obrydd häst.
 
@Twihard Jag har bundit fölet i öglan för tömmen i en tömkörningsgjord/sele med säkerhetsknut. Kort så de inte kan få någon större kraft i ev kast. Sen lite längre snöre när de lärt sig. Gjorde mycket så på Island och det fungerade väldigt bra, ynglingarna var mycket följsamma när de hakades fast i en äldre, obrydd häst.

Tack för tips, då ska jag testa det. :)
 
Falki har blivit mycket bättre i sina ben. Är 8 veckor idag. Nu går han med sin mamma på bete dagtid och box på nätterna.
Idag hade han lyckats hamna i angränsande hage och blivit jagad av flocken där. Suck! Våra staket är så under all kritik. Tråden lappad och korsad hej vilt. Var rädd för att detta skulle hända men det verkar ha gått bra. Tack och lov.
Nu har vi fixat staketet mellan hagarna (igen) och där är det el på. Ena stoet i hagen bredvid brunstar nu och är inte sig själv. Tror det var hon som säkert slagit med benet mot tråden. Jag vet inte. Hon är väldigt intresserad av Falki i allafall.
Såfort benen är helt bra åker de på sto/fölbete.
0C4A10D5-96F1-4491-A1B4-204604922C58.jpeg
 
Fölvisning igår och jag visade 2 föl. En hopp och en dressyr.. hoppfölet som fortfarande är namnlös E : Cujo var mer intresserad av omgivningen och oengagerad ,även inne i en växt-fas så där fick vi 75% 8-7-7,5-6,5-7,5
Dressyr fölet Chilliwip af Hagby E: Dalwhinnie fick 81,7% 8-8-8-8-8,5 så hon kvalade till fölchampionatet.
Exteriör Väl sammansatt Vriden v fram(det vet i och jobbar med.)
skritt Rörlig
trav Spänstig, lätt
galopp Väl undersatt, god balans
Allmänt intryck Föl med stor potential och jämna gångarter :banana:
Jag är självklart nöjd med båda fölen och självklart extra glad att hon fick så bra poäng hon är ju bara 6 veckor :love:
 
Här har vi haft en lite tråkig helg, Raudhetta är halt på höger fram. Kan inte hitta någon svullnad eller värmeökning i benet. Emellanåt går hon som vanligt och sen hoppar hon till några steg. Verkar inte påverkad för övrigt, fått gå själv med mamma två dagar och blev terrorist direkt. Hade ett föl med hovböld för ett par år sedan som var liknande, så hovslagaren ska få titta först.
Apropå på färg så undrar jag lite var alla dessa vita hår kom ifrån?
20210802_121213.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Görel
·
Småbarn Lång historia kort men vi har ett barn fött nov 2021 som sovit dåligt sen han föddes. Han har utretts för alla möjliga saker men det...
2
Svar
24
· Visningar
1 799
Senast: Lingon
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
1
· Visningar
391
Senast: Hedwig
·
  • Artikel
Hästnyheter Det lilla hingstfölet i Skåne föddes på nyårsnatten och är antagligen årets första föl. Här berättar hästägaren mer om den oplanerade...
Svar
0
· Visningar
549
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp