Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
mina nordsvensk föl växer och frodas. Fick ett mycket roligt besked från animal genetics om att min gula hingstunge är vitblack. Det är mkt ovanligt och han är den enda i rasen just nu.
PSX_20210627_063116.jpg
 
En fråga om fölvisning. Man ska ange registreringsnummer på fölet, har man fått det på Språngrulla eller måste man hinna id-märka och få passet innan anmälan?
 
En fråga om fölvisning. Man ska ange registreringsnummer på fölet, har man fått det på Språngrulla eller måste man hinna id-märka och få passet innan anmälan?
Det finns något som heter Regansökansnr som man skriver om man inte hunnit registrera. Det står på registreringspapperna i Språngrulla.
 
IMG_20210719_173228.jpg

Allan har hunnit bli 11 veckor och växer så det knakar! Märks att det är en växtfas just nu, rumpan drar iväg och han har varit rätt trött. Har börjat släppa fölpälsen och blir sååååå fin färg! :love: Hanterar minimalt men han sköter sig bra när det väl ska göras nånting. Har haft ett par hovslagarbesök som gått jättebra. Vi håller efter ena framfoten för jag tyckte han blev lite sned i från kotan. Han står alltid med höger fram bakåt när han ska beta så det ser nästan ut som att hoven och kotan format sig efter det. Så vi håller efter varannan vecka nu. Blir märkbar skillnad när hovis raspat några drag.

Funkar jättebra med fölkompisen nu! Stona går ihop och fölen leker och sover tillsammans. Underbart att se! :love: Det är så vansinnigt skönt att han får en riktig uppväxt trots strulig start. :)
 
Händer inte så mycket här, han har träffat hovslagaren och samlat gott uppförande stjärnor 🤗
I övrigt väldigt snäll och trevlig, inte för på eller särskilt nafsig.
Bryr sig inte så mycket i vart mamma är så länge man har annat sällskap.
Hela 2 månader, och helt sjukt vad tiden gått fort 🙈


20210719_192140.jpg
 
Mitt ena föl har stått på Ultuna sen i lördags och har rotavirus. Som tur är så upptäcktes det mycket snabbt och han har ingen annan infektion och nu är han normal igen, vi hämtar imorgon. Pust. Vilken oro men samtidigt trygghet att kunna köra honom dit. Han har tyvärr pungbråck som ev kommer behöva opereras eller så går det tillbaka av sig själv.
 
@Narcissa , grattis till försäljningen 👌
@cirkus , usch, vad jobbigt 😩 hoppas allt flyter på framöver utan komplikationer. 🙏

Idag har Nemos mamma blivit konstaterad fortsatt dräktig på 31 d. (Om jag räkna rätt , dubbel-checka, så stämmer säkert 😂😇)

Nemo själv har fått träffa ID-kontrollanten, så nu är han chippad och avritad , så nu är det bara att lägga på posten ,för att få hans pass. 👍
Fyller exakt 2 månader idag, dags för Axilur-avmaskningen nu i veckan ✅.

Har sån beslutsångest om vem jag ska behålla 🤯, lite väl tajt att stå med 3 hästar om 1år 😅.

Vet att det kan vara svårt att få en sån här chans igen med ett hingstföl som kan vara värt att spara och satsa på.

Fick för några år sedan ett annat fint ponnyföl , e.Del Piero, med Nemos mormor som mamma, det fölet fick 8-9-9 på gången som föl och rekommenderades att satsa på som hingst av en rutinerad domare , men då hade jag ingen möjlighet, så nu när Nemo kom , så kanske man ska ta chansen?.

Sen vet jag att det är en lång väg och allt kan hända.

Men då går jag kanske miste om en framtida ridhäst från hans mamma 🤔

Har tänkt att visa han på fölbedömning i augusti oavsett 🥰
 

Bifogade filer

  • D4E3A0F5-B237-4E9A-8864-C85E1C9CE0B8.jpeg
    D4E3A0F5-B237-4E9A-8864-C85E1C9CE0B8.jpeg
    295,2 KB · Visningar: 68
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
4
· Visningar
855
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett säkert vårtecken är när årets första föl i russflocken på Lojsta hed, Gotland, kommer till världen. Den 24 april föddes ett litet...
Svar
0
· Visningar
136
Senast: Gunnar
·
Småbarn Lång historia kort men vi har ett barn fött nov 2021 som sovit dåligt sen han föddes. Han har utretts för alla möjliga saker men det...
2
Svar
24
· Visningar
1 929
Senast: Lingon
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
8
· Visningar
975
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp