Status
Stängd för vidare inlägg.
Älskar öronen!
 

Bifogade filer

  • 0B65AE98-5CCF-475F-B276-779D3FEEDCAF.jpeg
    0B65AE98-5CCF-475F-B276-779D3FEEDCAF.jpeg
    220,1 KB · Visningar: 181
Jag mäter varje månad på alla fölen. För lite statistisk för mig själv genom mäta dem och jämföra med deras blodslinjer osv. Är din redan 135 som 3 månaders blir den nog rätt så stor 😁

Spännande, har du nå statistik och dela med dig av?
Vad har dina legat på kring 3 månader?

😊
 
Spännande, har du nå statistik och dela med dig av?
Vad har dina legat på kring 3 månader?

😊
Vet inte riktigt om det är till ngn ”hjälp” med min statistisk för andra då den är uppförd efter mina sto och stammarna men 3 månaders fölen har legat allt ifrån 120-131 cm. Den som var 131 cm växte sedan 10(!!) cm på en månad. Den är 5 år nu. Röntgad ua överallt och är 172 cm hög. Växer ev ngt litet till 😁
 
Dottern höftade och tyckte Falki såg ut att vara 110cm. Jag är dålig på att höfta men 100-110 nånstans är han väl.

Vi slapp skor! :banana: Vågar nästan säga att vi kan släppa det här med beslag nu. Nu kommer hovis om 2 veckor och raspar lite. Tårna drar iväg litegrann.
Nu väntar jag på hovslagarräkningen. Inte betalt ett nickel än och hovslagaren har varit ute sissodär 200 ggr :nailbiting:
 
Allan blir 15 veckor i helgen. Växer så det knakar han med! Är otroligt trevlig och lättsam, precis som mamman och storebror. Har fått bekräftat att han är bokad och kommer att få flytta till sin storebror efter avvänjning (slutet av september isch). Känns super! :love:

Benen ser fina ut nu. Har haft hovis ute varannan vecka men nu avvaktar vi tre veckor till nästa sväng om det inte sticker åt nåt håll. :)

Är väldigt bra stämning i flocken också, han leker som en tokig med sin kompis och mammahästarna kliar varann och turas om att vara barnvakt. Igår när jag släppte ut Allan när hovis var klar var det tydligt att det var mor och son och han stod länge och snuttade. :love: Tror inte det kommer nåt, är nog mest tröst. Men har märkt att han även snor käk av sin polare när den mamman inte riktigt är med på att det är fel föl som diar. O_o

Har fällt all fölpäls förutom på benen nu, har så magiskt vacker färg. :love:

IMG_20210812_181411.jpg
 
Hej och hå! ;)
Äntligen fungerar mobilen och datorn igen, tappade min mobil i backen för drygt 2,5 vecka sedan och sen dess har jag varit utan mobil och dator (delar mitt internet med mobilen) fram till igår. Så skönt att kunna fungera mer normalt igen.

Blir tyvärr ingen fölvisning imorgon, vart för mycket krångel med att få tag i bil och släp. Håller tummarna för er som ska visa nu snart. :heart

Blir heller inte klok på hur jag ska tänka kring hästarna, vem som ska behållas, hur ska man tänka ;) Blir alltid så velig kring den biten.
 
Allan blir 15 veckor i helgen. Växer så det knakar han med! Är otroligt trevlig och lättsam, precis som mamman och storebror. Har fått bekräftat att han är bokad och kommer att få flytta till sin storebror efter avvänjning (slutet av september isch). Känns super! :love:

Benen ser fina ut nu. Har haft hovis ute varannan vecka men nu avvaktar vi tre veckor till nästa sväng om det inte sticker åt nåt håll. :)

Är väldigt bra stämning i flocken också, han leker som en tokig med sin kompis och mammahästarna kliar varann och turas om att vara barnvakt. Igår när jag släppte ut Allan när hovis var klar var det tydligt att det var mor och son och han stod länge och snuttade. :love: Tror inte det kommer nåt, är nog mest tröst. Men har märkt att han även snor käk av sin polare när den mamman inte riktigt är med på att det är fel föl som diar. O_o

Har fällt all fölpäls förutom på benen nu, har så magiskt vacker färg. :love:

Visa bifogad fil 75257
Jättefin!😍
 
Hur kommer ni hålla era ston och föl i höst och vinter?

Innan Falki föddes var planen att föl+sto skulle bonda hemma nån månad och sen flytta till ett sto och fölbete några mil bort. Tanken var att de sen skulle gå där fram till avvänjningen nästa vår då stoet skulle plockas hem.

I och med Falkis ben har jag ju fått agera annorlunda. I vårt stall går de på bete dagtid och står inne nattetid.
Än är han inte såpass bra att jag vågar ha honom ute dygnet runt med lekkompisar. Han behöver fortfarande vilan han får nattetid.
Men nu velar jag om de ska få gå kvar hemma såhär fram till avvänjning och då skicka iväg honom till hingstflock, eller om jag ska skicka båda till sto+fölflock senare i höst…
 
Hur kommer ni hålla era ston och föl i höst och vinter?

Innan Falki föddes var planen att föl+sto skulle bonda hemma nån månad och sen flytta till ett sto och fölbete några mil bort. Tanken var att de sen skulle gå där fram till avvänjningen nästa vår då stoet skulle plockas hem.

I och med Falkis ben har jag ju fått agera annorlunda. I vårt stall går de på bete dagtid och står inne nattetid.
Än är han inte såpass bra att jag vågar ha honom ute dygnet runt med lekkompisar. Han behöver fortfarande vilan han får nattetid.
Men nu velar jag om de ska få gå kvar hemma såhär fram till avvänjning och då skicka iväg honom till hingstflock, eller om jag ska skicka båda till sto+fölflock senare i höst…
Jag skulle skicka iväg så snart det var möjligt. För mig är det otroligt viktigt med jämnåriga till de små.
 
Hur kommer ni hålla era ston och föl i höst och vinter?

Innan Falki föddes var planen att föl+sto skulle bonda hemma nån månad och sen flytta till ett sto och fölbete några mil bort. Tanken var att de sen skulle gå där fram till avvänjningen nästa vår då stoet skulle plockas hem.

I och med Falkis ben har jag ju fått agera annorlunda. I vårt stall går de på bete dagtid och står inne nattetid.
Än är han inte såpass bra att jag vågar ha honom ute dygnet runt med lekkompisar. Han behöver fortfarande vilan han får nattetid.
Men nu velar jag om de ska få gå kvar hemma såhär fram till avvänjning och då skicka iväg honom till hingstflock, eller om jag ska skicka båda till sto+fölflock senare i höst…
De kommer gå hemma sen på vårkanten åker Maggan på inkörning och bete med jämnåriga över sommaren.
 
@Ajda Min förhoppning är att sto och föl kan gå kvar hos grannen efter betet, tillsammans med hennes sto och föl. Om det blir box på nätterna sen eller lösdrift vet jag inte, hon har både och men lösdrifterna är upptagna egentligen. Tanken är att jag flyttar hem stoet sen vid avvänjning och Bansai antingen går kvar hos grannen med sin kompis eller att vi hittar en lösning för dom tillsammans någon annanstans.
 
Hur kommer ni hålla era ston och föl i höst och vinter?

Innan Falki föddes var planen att föl+sto skulle bonda hemma nån månad och sen flytta till ett sto och fölbete några mil bort. Tanken var att de sen skulle gå där fram till avvänjningen nästa vår då stoet skulle plockas hem.

I och med Falkis ben har jag ju fått agera annorlunda. I vårt stall går de på bete dagtid och står inne nattetid.
Än är han inte såpass bra att jag vågar ha honom ute dygnet runt med lekkompisar. Han behöver fortfarande vilan han får nattetid.
Men nu velar jag om de ska få gå kvar hemma såhär fram till avvänjning och då skicka iväg honom till hingstflock, eller om jag ska skicka båda till sto+fölflock senare i höst…
Gör det som du blir lugnast i magen av.
Absolut att föl helst ska ha lekkamrater, men det blir hästar även av de som går första tiden med bara mamma.

Fölet från 2018 fick också bekymmer med hovböld, lite mer avancerat än Rödluvans. Så han fick inte leka så mycket som liten. Bitig, och man skulle helst inte vända ryggen mot honom. Men han åkte på hingstbete som 7 månader och gick där i ett och ett halvt år. Sen kastrering och hem.
Idag som treåring är han hur go som helst och barnet 8 år hjälper mig att rida in honom :)
 
Jag har faktiskt ingen aning hur jag ska göra, det beror helt på hur länge Harry kommer leva (kan vara allt från en vecka till flera år) och hur snabbt Arielle blir såld.... De har det ju jätteroligt tillsammans så en möjlighet är att ha kvar Harry tills Arielle förhoppningsvis åker till sin nya ägare, och sedan ta bort honom. Annars så kan jag ta hem hennes 2-åriga storasyster, men känns inte som om hon vore lika bra sällskap som ett annat föl... Finns även bekannta till mig som har stoföl som det evt går att ordna så de får gå ihop, men vill inte behöva flytta för mycket runt på mina iom att stona förhoppningsvis fortfarande är dräktiga igen, särskilt om det endast blir för en kortare period.

Känns lite jobbigt att inte ha en spikad plan, det har varit så mycket som gått snett i år så det vore skönt att inte ha ännu ett moment att oroa sig för... men det är oavsett ingen större kris om ena fölisen blir gående på lösdriften hemma med bara storasyster ett tag efter avvänjing. Och om jag har kvar Harry tills han blir könsmogen och måste skiljas från stona så kan han få åka in på valackarnas lösdrift, de är jättesnälla och sociala och lekfulla så skulle nog ta väl hand om honom.
 
Doris och Nemo kommer gå på lösdrift ihop med 4 andra ston och föl som dem känner redan nu, med tillgång till box om det skulle behövas. :)

Här kommer en dagsfärsk bild på "Nemo". Ska få göra en ny signalements-beskrivning på honom, då kontrollanten fyllde i fel, plus ska passa på att ta en kontrollant som är duktig på färger, ev.kan han bli mörkfux, finns fuxgener på både pappas och mammans sida som kan ha kört ihop sig och gjort honom till fux. Ska vänta tills han tappat fölpälsen. ;-)
 

Bifogade filer

  • IMG_20210814_192145_425.jpg
    IMG_20210814_192145_425.jpg
    291 KB · Visningar: 147
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
234
Senast: Görel
·
Småbarn Lång historia kort men vi har ett barn fött nov 2021 som sovit dåligt sen han föddes. Han har utretts för alla möjliga saker men det...
2
Svar
24
· Visningar
1 820
Senast: Lingon
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
1
· Visningar
432
  • Artikel
Hästnyheter Det lilla hingstfölet i Skåne föddes på nyårsnatten och är antagligen årets första föl. Här berättar hästägaren mer om den oplanerade...
Svar
0
· Visningar
554
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp