Status
Stängd för vidare inlägg.
Jaha idag skulle då Cayenne ha besiktats men tyvärr har han vrickat sig, eller så har han blivit sparkad/klämd av sin syster/kusin i boxen dom delar på nätterna. Han visar ingen tydlig hälta i skritt och veterinären har känt igenom benet så inget är av, men han är svullen. Blir såklart skit-orolig eftersom planen är att han ska åka på söndag. Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till just nu, känner mig lite maktlös och han är så långt borta :(
Hur går det ?❤
 
Nu har vi tränat ett tag på att stå uppbunden i boxen och idag provade jag stallgången en kort stund! Jag älskar den här fölungen ❤️

Vad duktiga dom är ❤
Skulle din också åka iväg, eller har du kvar honom hemma ?



Ska ta tag i lastningen i veckan
Han går inte in frivilligt trots att mamma står lugnt där inne och väntar.
Så vi ska titta på den lite i lugn och ro utan att vi ska någonstans med tidspress.
 
Pluttens mamma gick igenom sin besiktning i veckan så nu står han på egna ben hemma i hagen. Vi har börjat smyga in ett nytt foder på honom som förberedelse inför flytten till lösdriften i början på Januari :) Enda (eller ja, hovis också) orosmomentet nu är att deras grovfoder inte är riktigt så kraftigt som jag kunde önska, då mamman och hans bror var riktiga staket i 1-årsåldern men vi provar och försöker kompensera med lite stärkelsefritt koncentrat i krubban och får väl leta annat om det inte fungerar i längden.
 
Vad duktiga dom är ❤
Skulle din också åka iväg, eller har du kvar honom hemma ?



Ska ta tag i lastningen i veckan
Han går inte in frivilligt trots att mamma står lugnt där inne och väntar.
Så vi ska titta på den lite i lugn och ro utan att vi ska någonstans med tidspress.
Ja han ska tillbaka till grannen är planen. Där får han gå med jämnårig kompis och en äldre valack, så det blir säkert jättebra. Men nu när jag vant mig vid att ha honom hemma och sköta allt själv så tar det emot. Det finns många fördelar med att ha honom hemma men just jämnårig kompis kan jag inte ge honom här så han får flytta. Men det är några grejer där som jag måste säkerställa först för att det ska kännas helt bra (mycket utevistelse och grovfoder).

Men jag har ingen stress. Veterinären sa att jag åtminstone skulle vänta till jul/nyår med att börja avvänjningen efter juverinflammationen. Och att den sen får ta tid. Nu står dom i olika boxar några timmar på kvällen men det är mest för att de ska äta ifred och lite mental träning. Men jag har ännu inte gjort något för att dra ner hennes mjölkproduktion.

När skulle din flytta? Och blir det långt bort? För den är inte såld väl?
 
Hur går det ?❤

Han är bättre! Svullnaden har gått ner typ helt och han är inte halt så han får åka imorn. Pratade med vet och det rör sig högst troligt om en lätt vrickning. Har varit så nojig att han ska springa och busa och ev skada sig när han väl kommer hit, men hade inte räknat med att han skulle göra det precis innan avresa 😛

Väntar nu med spänning på att transportfirman ska höra av sig med morgondagens tidsschema, så vet man lite mer hur man ska lägga upp dagen.
 
Ekhamras Cayenne aka ”Kaj” har flyttat in 😁
 

Bifogade filer

  • D519AB7E-BE23-4D2C-92EC-74807F6BE55A.jpeg
    D519AB7E-BE23-4D2C-92EC-74807F6BE55A.jpeg
    289,1 KB · Visningar: 91
Maggan spurtar i rumpan medan framdelen inte riktigt hängt med :angel: Hon ser ut precis som sin mor och mormor i den åldern. Men Mamsen räta ut sig rätt bra till slut, mormor var en aning högre bak.

Världens Björne päls och så fascinerad av snö! Hon har lekt varenda dag sen de ynka flingorna kom ned. Tyvärr smälter de bort igen, men men får hoppas på mer snö vad det lider. Hon lever mår gott, äter som en riktigt häst och växer. De får man vara nöjd med efter allt hon varit med om ❤️🙏
 
Hur lång tid innan avvänjning tar ni bort kraftfodret för stoet? Mina står i olika boxar 2-3 h per kväll men ska snart börja sära på dom på nätterna.
 
Hur lång tid innan avvänjning tar ni bort kraftfodret för stoet? Mina står i olika boxar 2-3 h per kväll men ska snart börja sära på dom på nätterna.

Samma dag om det inte är ett sto som lakterar väldigt mycket eller haft problem tidigare. Då kan de vara bra att skära med någon dag i förväg, och ev. begränsa grovfodergivan något också. Ibland är det lite jobbigare för dem om sto och föl gnäggar väldigt till varandra eftersom det får mjölken att strömma till.
 
Samma dag om det inte är ett sto som lakterar väldigt mycket eller haft problem tidigare. Då kan de vara bra att skära med någon dag i förväg, och ev. begränsa grovfodergivan något också. Ibland är det lite jobbigare för dem om sto och föl gnäggar väldigt till varandra eftersom det får mjölken att strömma till.
Tack! När vi särade dom en natt i november (när vi eg skulle skilja av) tog jag bort kraften samma dag och det gick inte så bra så jag funderade på om det behövs typ en vecka innan. Men ett par dagar bör ju räcka då!
Min veterinär sa samma som du, att jag ev måste dra ner på grovfodret också. Det tar emot eftersom hon är lite tunn men hellre det än att hon bli sjuk igen såklart. Hon har inte stort juver men efter några timmar isär är hon ganska spänd så uppenbarligen producerar hon nog bra.
 
Tack! När vi särade dom en natt i november (när vi eg skulle skilja av) tog jag bort kraften samma dag och det gick inte så bra så jag funderade på om det behövs typ en vecka innan. Men ett par dagar bör ju räcka då!
Min veterinär sa samma som du, att jag ev måste dra ner på grovfodret också. Det tar emot eftersom hon är lite tunn men hellre det än att hon bli sjuk igen såklart. Hon har inte stort juver men efter några timmar isär är hon ganska spänd så uppenbarligen producerar hon nog bra.

Om du börjat sära på dom några timmar i taget så skulle jag ta bort, eller åtminstonde dra ner på, kraften redan nu iom den tidigare problematiken.

Hon lär klara en vecka eller två med för lite grovfoder, att vara smal är dessutom mycket mindre hälsoskadligt än att vara tjock. De ska vara rejält underernärda innan det börjar bli farligt, så oroa dig inte för det. :heart
 
Tack! När vi särade dom en natt i november (när vi eg skulle skilja av) tog jag bort kraften samma dag och det gick inte så bra så jag funderade på om det behövs typ en vecka innan. Men ett par dagar bör ju räcka då!
Min veterinär sa samma som du, att jag ev måste dra ner på grovfodret också. Det tar emot eftersom hon är lite tunn men hellre det än att hon bli sjuk igen såklart. Hon har inte stort juver men efter några timmar isär är hon ganska spänd så uppenbarligen producerar hon nog bra.
Eftersom hon fick känningar sist så kanske tre dagar innan? Och minska successivt grovfodret med något/några kilo. Det är ju ganska kortvarigt och så fort hon inte diar fölungen kommer hon börja gå upp igen så just i det läget är jag inte bekymrad om de bara är lite låga i hull :) Hoppas det går bättre för henne den här gången :heart
 
Hur lång tid innan avvänjning tar ni bort kraftfodret för stoet? Mina står i olika boxar 2-3 h per kväll men ska snart börja sära på dom på nätterna.

Icarus åker i helgen.
Dom äter bara lucern, så tar bort det samma dag tror jag. För lill busen behöver det.

Får hålla koll på mamma mu och försöka röra lite på henne kommande vecka.

Ska till veterinären imorgon får se om hon får en ok stämpel för igångsättning.
Känns lite oroligt faktiskt..
 
Om du börjat sära på dom några timmar i taget så skulle jag ta bort, eller åtminstonde dra ner på, kraften redan nu iom den tidigare problematiken.

Hon lär klara en vecka eller två med för lite grovfoder, att vara smal är dessutom mycket mindre hälsoskadligt än att vara tjock. De ska vara rejält underernärda innan det börjar bli farligt, så oroa dig inte för det. :heart
Tack ❤️ Jag räknar iofs med att avvänjningen tar längre tid än ett par veckor men det är nog klokt att dra ner på grovfodret ändå. Och redan nu dra ner på kraftfodret.
 
Eftersom hon fick känningar sist så kanske tre dagar innan? Och minska successivt grovfodret med något/några kilo. Det är ju ganska kortvarigt och så fort hon inte diar fölungen kommer hon börja gå upp igen så just i det läget är jag inte bekymrad om de bara är lite låga i hull :) Hoppas det går bättre för henne den här gången :heart
Jag hoppas det med ❤️ Tack för tipsen, guld värt!
 
Kaj är nu ihopsläppt med flocken och det har varit hyfsat odramatiskt måste jag ändå säga. Han känns som en väldigt ”sund individ” eller hur man ska säga, stressar inte upp sig i onödan och är rätt smart. Första natten fick han stå inne med en gammal farbror som sällskap så naturligt tydde han sig till honom sen när dom släpptes ut på morgonen, denna farbror var dock trött på att agera barnvakt och markerade detta ganska tydligt 😜 Kaj fattade läget och hittade snabbt en lämplig ”adoptivfarsa” som har tagit honom under sina vingar.

Det går två hingstar födda -20 i flocken också och dom kan nog bli kul lekkamrater när Kaj har blivit lite mer varm i kläderna. Just nu tyr han sig väldigt mycket till den här fullblodsvalacken som verkar ha tagit på sig rollen som fadder med stort ansvar.

Bild på dom två 😁
 

Bifogade filer

  • 0439788F-AA68-4DA7-A2D3-ACDAF87C8A5F.jpeg
    0439788F-AA68-4DA7-A2D3-ACDAF87C8A5F.jpeg
    273,5 KB · Visningar: 63
Vi har försökt sära sto och föl lite då och då men det har nästan triggat mer diande från föl och endel gnäggande av sto.
Stoet har inte fått någon kraft alls men fri tillgång till grovfoder.
4 december flyttade stoet och än så länge har de gått bra *peppar peppar
Stort juver första dagarna men minskat nu. Ingen feber och rört på henne varje dag. Nu har hon inte fri tillgång till grovfoder och får ingen kraft.
 

Bifogade filer

  • 025A4952-EC8D-4DF7-8BE0-7A84771457C3.jpeg
    025A4952-EC8D-4DF7-8BE0-7A84771457C3.jpeg
    554 KB · Visningar: 83
Forsätter bildbomba här i tråden 🙈 Meeen han är för ljuvlig denna lilla ponny. Oh, så lycklig han gör mig med att blott existera. Han har, enligt mig, perfekt lynne. Mild, nyfiken, kavat, robust. Han har dessutom mottagits väl av flocken, vilket känns otroligt skönt. Vilken spännande resa vi har framför oss!
 

Bifogade filer

  • E641EB94-13AB-42E9-830A-3EB1A2C94C06.jpeg
    E641EB94-13AB-42E9-830A-3EB1A2C94C06.jpeg
    307,5 KB · Visningar: 52
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
228
Senast: Görel
·
Småbarn Lång historia kort men vi har ett barn fött nov 2021 som sovit dåligt sen han föddes. Han har utretts för alla möjliga saker men det...
2
Svar
24
· Visningar
1 814
Senast: Lingon
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
1
· Visningar
430
  • Artikel
Hästnyheter Det lilla hingstfölet i Skåne föddes på nyårsnatten och är antagligen årets första föl. Här berättar hästägaren mer om den oplanerade...
Svar
0
· Visningar
554
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp