Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag hållit på en vecka att utöka tiden isär under natten. Jag flyttar ihop dom vid 04 nu och då droppar det om henne! Det kanske är normalt? Jag är så himla rädd för mjölkstockning och juverinflammation igen. Känns som jag måste stanna på dom timmarna ett tag nu och fortsätta vara sömnlös 😴

Jag har tagit bort allt kraftfoder, dragit ner lite på grovfodret (men bara det hon får på kvällen eftersom dom annars får gemensamt och Bansai måste ju äta ordentligt). Bansai får mycket mat när han står själv, med förhoppning om att han ska dia mindre. Har börjat motionera mamma lite lätt också.

Finns det något mer jag kan göra? Bansai är 7 månader nu. Fattar inte att hon producerar så mycket mjölk fortfarande. Men det kanske som sagt är normalt..
"Problemet" är ju också att så länge fölet diar så hålls produktionen igång så att säga. Är stoet dräktigt på nytt? Förstår du är rädd för ny juverinflammtion. Vad säger din veterinär?
Jag hade nog inte gått upp på natten och flyttat ihop dom utan kanske låtit honom dia sista gången runt 22-23 och sen direkt tidigt på morgonen runt 06-07 istället. Då får du också sova lite mer sammanhållet. :)
 
Blir intressant nu när vi våra ska flytta isär, ser inte ut som Mamsen fyller på jätte mycket längre men de kommer ju visa sig när de ska sova i varsin box. De kommer gå ihop ute ett tag till men kommer som sagt stå brevid varandra på nätterna inne men i varsin box.
 
"Problemet" är ju också att så länge fölet diar så hålls produktionen igång så att säga. Är stoet dräktigt på nytt? Förstår du är rädd för ny juverinflammtion. Vad säger din veterinär?
Jag hade nog inte gått upp på natten och flyttat ihop dom utan kanske låtit honom dia sista gången runt 22-23 och sen direkt tidigt på morgonen runt 06-07 istället. Då får du också sova lite mer sammanhållet. :)
Nej stoet är inte dräktigt. Så det är väl egentligen ingen stress, mer än att planen var att han inte skulle vara hemma alls (men mina stallägare har varit schyssta så förhoppningsvis gör det inget om det dröjer).

Veterinären har sagt att jag inte ska börja avvänjningen förrän tidigast jul, och ta det i etapper. Minska fodret, även grovfoder om det krävs. Och ge honom mycket mat så att han så mätt som möjligt.

Antar att tiden gör att han diar mindre och mindre så hennes produktion går ner men hur lång tid rör det sig om i så fall?

Kanske ska göra som du föreslår på natten. Dom har ändå stått typ 7-8 h ifrån varandra nu.
 
Blir intressant nu när vi våra ska flytta isär, ser inte ut som Mamsen fyller på jätte mycket längre men de kommer ju visa sig när de ska sova i varsin box. De kommer gå ihop ute ett tag till men kommer som sagt stå brevid varandra på nätterna inne men i varsin box.
Jag har tyckt att mitt sto har så litet juver men det märks nu när de är separerade att hon säkert producerat mycket hela tiden men att han käkar massor 😆
 
Nej stoet är inte dräktigt. Så det är väl egentligen ingen stress, mer än att planen var att han inte skulle vara hemma alls (men mina stallägare har varit schyssta så förhoppningsvis gör det inget om det dröjer).

Veterinären har sagt att jag inte ska börja avvänjningen förrän tidigast jul, och ta det i etapper. Minska fodret, även grovfoder om det krävs. Och ge honom mycket mat så att han så mätt som möjligt.

Antar att tiden gör att han diar mindre och mindre så hennes produktion går ner men hur lång tid rör det sig om i så fall?

Kanske ska göra som du föreslår på natten. Dom har ändå stått typ 7-8 h ifrån varandra nu.
Detta är ju absolut en "giltlig" anledning till att det dröjer iaf :)
Låter vettigt. ju äldre han blir desto mer egen mat kommer han att äta men behovet att snutta brukar sitta kvar längre. Svårt att säga om tid men mina brukar det märkas att det finns mindre efter drygt 2 veckor och det brukar även minska i juverstrl efter ett par dagar på morgonen. I början har dom alltid nästan sprängfyllda juver på morgonen.
Tänkte det kanske är lite bättre för dig också så du slipper sova i pass och bli helt slut på kuppen?
 
Nej stoet är inte dräktigt. Så det är väl egentligen ingen stress, mer än att planen var att han inte skulle vara hemma alls (men mina stallägare har varit schyssta så förhoppningsvis gör det inget om det dröjer).

Veterinären har sagt att jag inte ska börja avvänjningen förrän tidigast jul, och ta det i etapper. Minska fodret, även grovfoder om det krävs. Och ge honom mycket mat så att han så mätt som möjligt.

Antar att tiden gör att han diar mindre och mindre så hennes produktion går ner men hur lång tid rör det sig om i så fall?

Kanske ska göra som du föreslår på natten. Dom har ändå stått typ 7-8 h ifrån varandra nu.

Det börjar ju finnas en liten risk att han betäcker sin mamma med, om hon inte är dräktig... Sällsynt, men det KAN hända. Lite extra meck med hingstföl av den anledningen tycker jag. Stofölen låter jag bara gå med sina mammor tills de är runt ett år, senaste tog jag ifrån mamman vid 1,5 års ålder och då diade hon fortfarande rätt så ofta....

Du har inte möjlighet att ha honom ihop med någon snäll valack (som går utan skor/broddar..!) på dagtid, och bara låta honom dricka morgon och kväll, alt. var 8. timme om det är vad ni är uppe i nu?
 
Detta är ju absolut en "giltlig" anledning till att det dröjer iaf :)
Låter vettigt. ju äldre han blir desto mer egen mat kommer han att äta men behovet att snutta brukar sitta kvar längre. Svårt att säga om tid men mina brukar det märkas att det finns mindre efter drygt 2 veckor och det brukar även minska i juverstrl efter ett par dagar på morgonen. I början har dom alltid nästan sprängfyllda juver på morgonen.
Tänkte det kanske är lite bättre för dig också så du slipper sova i pass och bli helt slut på kuppen?
Det börjar ju finnas en liten risk att han betäcker sin mamma med, om hon inte är dräktig... Sällsynt, men det KAN hända. Lite extra meck med hingstföl av den anledningen tycker jag. Stofölen låter jag bara gå med sina mammor tills de är runt ett år, senaste tog jag ifrån mamman vid 1,5 års ålder och då diade hon fortfarande rätt så ofta....

Du har inte möjlighet att ha honom ihop med någon snäll valack (som går utan skor/broddar..!) på dagtid, och bara låta honom dricka morgon och kväll, alt. var 8. timme om det är vad ni är uppe i nu?

Vad skönt att låta naturen ha sin gång och avvänja så som du gör med stofölen @sorbifolia! Det hade jag gärna gjort med. Men ja, du har ju en poäng angående att han är hingst.. Tyvärr har vi bara några oskodda ston i stallet, ingen valack. Han skulle säkert ha skitkul med sin morbror som går i hagen bredvid, men han är skodd, busig och närmre 1.80 så det är en dålig idé 😁

Jag tänker nog om angående nätterna och gör som @Freazer föreslog nu i första steget iaf. Sen kommer det ju bli abrupt ändå när han väl åker eftersom jag har svårt att separata dom dagtid men då kanske produktionen minskat lite iaf..

Tack för kloka råd ❤️
 
Jag har tyckt att mitt sto har så litet juver men det märks nu när de är separerade att hon säkert producerat mycket hela tiden men att han käkar massor 😆
Maggan får inte tutta så mycket längre de har mamma mu satt stopp för 😅 Men som sagt blir intressant nu. Maggan äter ju massa mat själv och gjort sedan de kom hem från betet i somras. Numera är de mest social tuttning misstänker jag.
 
Maggan får inte tutta så mycket längre de har mamma mu satt stopp för 😅 Men som sagt blir intressant nu. Maggan äter ju massa mat själv och gjort sedan de kom hem från betet i somras. Numera är de mest social tuttning misstänker jag.
Vad skönt med ett sto som säger stopp 😁 Hoppas det går smidigt för er!
 
Idag förtjänar den kloka lilla tjejen Maggan så många guldstjärnor. Hennes husse har varit rädd för att hon blivit för lite hanterad sedan hon föddes. Dels för att de var borta i flera veckor från att hon var 1 månad då Mamsen var på betäckning och där gick på bete förutom de få gånger Mamma mu var inne för koll.
Sen hemma ja har de blivit lite periodvis med hanteringen, ibland har hon fått mer ( pga av skadan hon ådrog sig ) och nu inte värst mycket mer en lite gos på kvällarna. Idag har hon för första gången i sitt liv gått själv från sin hage till andra stallet vilket är cirka 600 meter. Husse tog longerlina ,massa morötter och tålamod med sig. Hon vart först rädd för grinden men när hon väl var förbi den så följde hon med utan större ståhej, när vi kom fram till andra stallet blev hon misstänksam. Och hennes mamma ja hon blir ju inte upprörd i onödan 😂 Hon blev upprörd när hon till slut blev instängd i boxen då kunde hon tänka sig börja ropa på Maggan. Innan dess hade hon fullständigt gett tusan i om Maggan var med eller inte, hon älga på hem till stallet. Men vi tog ut Mamma mu i gången parkerade henne och då kom Maggan med in ❤️ Sen med lite Putt på rumpa gick hon in i sin egen box och mamsen sin brevid.

Lite upprörda vart de båda två men när väl alla hästar var intagna och på plats så la sig lugnet och både Mamma mu och Maggan åt upp sitt kraftfoder och Mamma mu började tugga hö. Maggan hade inte riktigt tid för hö utan undersökte boxen både högt och lågt med sin långa näsa. Men när vi lämna stallet en timme efter de hade gått in var alla lugna. Husse skulle gå ut några gånger och titta till dem. Men alltså den där hästen ❤️❤️❤️
 
Maggan har överlevt natten och till och med legat ned såg det ut som 🙏🐻 Lilla björnhästen. Hennes mamma har också legat ned så tror båda tyckte de var lite skönt att ha egen plats i boxen. Tror de blir glada nu när de ska gå ut ihop om en stund ❤️
Vad skönt!

Bansai ligger gärna i boxen även när han är själv, sålänge mamma är i boxen bredvid. Det han är mest missnöjd med nu är när jag tar ut och motionerar mamma. Då blir han bajsig och lös.

Natten har gått bra här också! Han fick dia vid midnatt och sen sov dom separat. Diade igen vid 7. Juvret var okej så ikväll kanske sista diandet blir vid 23!
 
Fire har fått ha gjord på sig för första gången. Det blev några bocksprång utanför stalldörren när han märkte att det var något som satt kvar runt magen. Gick en liten promenad med den sen på. Första gången han fick gå iväg själv. Det var lite spännande men han var duktig 😊

Är sjukt nojig för att han ska hinna bli könsmogen innan jag hunnit kastrera honom 😱 Har lyckats känna en kula hittills bara. Ska ta ut veterinären i januari så får se om den andra kan ramla ner om han får lugnande.

20211228_151242.jpg
 
Jag måste väl skryta lite om vår lille också. Han har tagit separationen från mamma oväntat bra och är lite mer framåt nu än tidigare. Nu har han stått uppbunden och ätit sitt krubbfoder och jag har lyckats lyfta både fram och bakhoven på höger sida medan vi står fastsatta vid foderhäcken i hagen, med endast en slitning och en omkulläggning i bagaget. Han slet dig när jag skulle klappa vid armbågen, alltså typiskt ställe där hingstar nyper varandra och där han är känslig. Och när jag försökte lyfta höger bak förstod han inte först utan la sig ned när han inte "kunde stå" på det benet. Vi säger lite skämtsamt att han är en sån där fainting goat. Sist fick hovis ta en bakfot, och sen gav vi upp på den andra så hovis fick hålla honom medan jag lyfte bak, och så tog medhjälpare över så fick hovis kolla på hoven medan jag höll. Han har väldigt fina och välformade hovar som tur är, men vi ska definitivt sedera de första gångerna på nya stället så de får ta i honom.
 
Har verkligen sista två dagarna insett värdet att ha ett klokt fölsto som inte hetsar upp sig onödan. De har verkligen smittat av sig på hennes avkomma. Två dagar och barnet går snällt i lina förutom ett par vackra bocksprång i morse. Hon var uppladdad efter ha sovit ordentligt en hel natt :angel: Trodde inte hon skulle vilja komma nu idag för ingång men hon var först fram även om man måste muta henne lite för att få koppla på linan med ett par bitar morötter. Men ja psyket på den här är något extra och jag tror inte hon blir svårsåld den dagen vi bestämmer oss för de (om vi bestämmer oss för de vill säga .. :cautious: )
 
En liten nyårshälsning från Kaj! Han verkar trivas med flocklivet men kommer ändå alltid glatt stegandes när han ser oss 😁 Fick ett litet sår när det var som geggigast i hagen vilket vi framgångsrikt behandlade med laser. Nu är där istället skridskobana på sina ställen, hoppas verkligen att detta smälter bort snart 🤞 Sonen halkade på ändan när vi var därute och bröt armen 😬

Hur tänker ni andra om nyår? Vi har en skjutbana i närheten av lösdriften så pangande borde inte vara helt främmande för honom, däremot vet man ju aldrig på förhand hur mycket det blir. Ligger ett villaområde någon/ett par kilometer bort och där kan ju finnas skjutglada typer. Ligger iofs en ridskola där så dom håller sig kanske lugna för hästarnas skull, men man vet ju aldrig.
 

Bifogade filer

  • CB8C698C-CBD4-463F-B10B-B19906326E45.png
    CB8C698C-CBD4-463F-B10B-B19906326E45.png
    624,8 KB · Visningar: 39
@miumiu Våra kommer som vanligt vara inne, få ha alla lampor tända plus radio och extra mycket hö. De brukar ta de lugnt då om det får vara tänt i stallet. Det flesta av våra grannar skjuter inte raketer men finns ett hus där vi inte riktigt vet om det kommer skjuta eller inte :meh: Som sagt de flesta av våra grannar har respekt för djuren som bor i området.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
4
· Visningar
842
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett säkert vårtecken är när årets första föl i russflocken på Lojsta hed, Gotland, kommer till världen. Den 24 april föddes ett litet...
Svar
0
· Visningar
136
Senast: Gunnar
·
Småbarn Lång historia kort men vi har ett barn fött nov 2021 som sovit dåligt sen han föddes. Han har utretts för alla möjliga saker men det...
2
Svar
24
· Visningar
1 925
Senast: Lingon
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
8
· Visningar
973
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp