Status
Stängd för vidare inlägg.
Det känns som att mitt sto aldrig kommer tycka det är dags. Bansai biter i haserna och hänger i svansen och hon blir bara yttepytte sur. Jag hoppas hon kommer bli lättad när det är dags!
Så olika det kan vara mellan ston. I vårt fall handlar de nog mest om att Mamma mu vill ha tillbaka sin box. Vet att förra dräktigheten låg hon mycket inne och sov på nätterna men det är svårt med en snart 8 månaders klumpeduns som också ska dela på boxen. Nog för att Klumpen är söt och snäll men bäst och lyssna på Mamma mu ❤️ De kommer få stå brevid varandra men ändå ha sina egna ytor på nätterna, vilket jag tror blir bra. Vi har ju låtit dem få vara med varandra så länge de fått plats i sin nuvarande box så att säga för att Majsan själv ska tala om när de börjar bli nog. Förr har vi varit snabbare med att de har börjat sova i egen box, i år har vi låtit tiden ha sin gilla gång. Hade vi haft lösdrift hade vi nog iaf väntat tills efter nyår iaf.

Tycker överlag de är svårt, vi har frågat mer erfarna uppfödare osv hur de gör och ofta så säras de vid 6-7 månader och åker in på ny lösdrift med jämnåriga. Vi har ju inte de alternativet att tillgå även om Maggan åker så tidigt som möjligen under våren för att leka med jämnåriga. Vi försöker göra de bästa utifrån situationen och så har vi nog blivit mer överbeskyddande av Maggan pga av allt som hänt.
 
Så olika det kan vara mellan ston. I vårt fall handlar de nog mest om att Mamma mu vill ha tillbaka sin box. Vet att förra dräktigheten låg hon mycket inne och sov på nätterna men det är svårt med en snart 8 månaders klumpeduns som också ska dela på boxen. Nog för att Klumpen är söt och snäll men bäst och lyssna på Mamma mu ❤️ De kommer få stå brevid varandra men ändå ha sina egna ytor på nätterna, vilket jag tror blir bra. Vi har ju låtit dem få vara med varandra så länge de fått plats i sin nuvarande box så att säga för att Majsan själv ska tala om när de börjar bli nog. Förr har vi varit snabbare med att de har börjat sova i egen box, i år har vi låtit tiden ha sin gilla gång. Hade vi haft lösdrift hade vi nog iaf väntat tills efter nyår iaf.

Tycker överlag de är svårt, vi har frågat mer erfarna uppfödare osv hur de gör och ofta så säras de vid 6-7 månader och åker in på ny lösdrift med jämnåriga. Vi har ju inte de alternativet att tillgå även om Maggan åker så tidigt som möjligen under våren för att leka med jämnåriga. Vi försöker göra de bästa utifrån situationen och så har vi nog blivit mer överbeskyddande av Maggan pga av allt som hänt.
Det blir säkert bra för Maggan! Jag har också fått kompromissa med mina önskemål men man gör ju så gott man kan utifrån sina förutsättningar.

Med facit i hand är jag ändå glad att jag fick flytta hem mina, och att de får längre tid ihop. Läste forskningen om avvänjning som kom nu och för min del känns det skönt att det inte blev separation när han var 6 månader. Jag kommer nog börja nu i jul att utöka en timme i taget på natten i egen box. Det blir lite som fölvak fast tvärt om 😆
 
Mina fölisar är 7 månader nu, och de är rätt tydliga på att de INTE är redo att släppa sina mammor. De har fått stå i egen box upp till 2-2,5 timme i taget, men direkt de ser mig så börjar de humma och vilja gå tillbaks till mammorna.

Harrys mamma släpper honom knappt utom synhåll överhuvudtaget, vilket är extra jobbigt eftersom han måste tas bort inom kort. :heart Medan Arielle's mamma är betydligt mindre engagerad i sin unge och nog skulle vilja vara i fred lite mera.
 
Mina fölisar är 7 månader nu, och de är rätt tydliga på att de INTE är redo att släppa sina mammor. De har fått stå i egen box upp till 2-2,5 timme i taget, men direkt de ser mig så börjar de humma och vilja gå tillbaks till mammorna.

Harrys mamma släpper honom knappt utom synhåll överhuvudtaget, vilket är extra jobbigt eftersom han måste tas bort inom kort. :heart Medan Arielle's mamma är betydligt mindre engagerad i sin unge och nog skulle vilja vara i fred lite mera.

Åh vad tråkigt med Harry 🥺
 
Icarus har flyttat idag
Gick bra lasta,köra osv.
Hade med mamma mu eftersom jag inte vågar köra han själv.

Hon fick stå i en box inne och det gick bra.
Han skrek/sprang lite och var lite stressad i början och var inte särskilt intresserad av dom andra hästarna.
En 1 åring och en 4 åring, som är supersnälla så blir nog bra bara han glömmer sin mamma.

Mamma mu obrydd men ropade lite i hagen när vi kom hem igen.
 
Mina fölisar är 7 månader nu, och de är rätt tydliga på att de INTE är redo att släppa sina mammor. De har fått stå i egen box upp till 2-2,5 timme i taget, men direkt de ser mig så börjar de humma och vilja gå tillbaks till mammorna.

Harrys mamma släpper honom knappt utom synhåll överhuvudtaget, vilket är extra jobbigt eftersom han måste tas bort inom kort. :heart Medan Arielle's mamma är betydligt mindre engagerad i sin unge och nog skulle vilja vara i fred lite mera.

Beklagar, har hållit en tumme för Harry. :heart
 
Busen hade rymt imorse 🤦‍♀️
Letade nog efter mamma ..
Var lite små orolig när jag var där men det ger sig nog hoppas jag.
Men äter och fattade hur man dricker ur kopp direkt och traskar in i ligghallen utan problem med kåldridåer.
Så får ge det lite tid.


20211218_114419.jpg
 
Mina fölisar är 7 månader nu, och de är rätt tydliga på att de INTE är redo att släppa sina mammor. De har fått stå i egen box upp till 2-2,5 timme i taget, men direkt de ser mig så börjar de humma och vilja gå tillbaks till mammorna.

Harrys mamma släpper honom knappt utom synhåll överhuvudtaget, vilket är extra jobbigt eftersom han måste tas bort inom kort. :heart Medan Arielle's mamma är betydligt mindre engagerad i sin unge och nog skulle vilja vara i fred lite mera.

Så sorgligt med Harry :( :heart
 
Idag hälsade jag på Falki och Lif i deras lösdrift.

A154254F-3D01-47F2-A8B7-B716DC811218.jpeg


Falki har vuxit. Han var social men ändå inte gå-påig. Fick höra att han skötte sig bra och hade trevligt lynne. Väldigt skönt att höra med tanke på hur mycket hanterad han blev i somras. Fanns stor risk för att han skulle bli en odräglig knähund.

Mamma Lif har chanserat litegrann. Inte på de här två månaderna, utan så man kan förvänta sig av en häst som vilat 1,5 år. Stor mage, lite mer svängd över ryggen mot tidigare. Långhårig (såklart). Reagerat på silaget så dålig i magen. Det blir hon ofta vintertid.
De fick ju en förkylning för nån månad sen och hon har egentligen mått kliniskt bra, men varit snorig och hostig. Hostan satt i än. Om en månad ska han vänjas av och hon ska tas hem. Är hon fortfarande lite hostig kom vi överens om att avvakta lite.
Falki har inga rester kvar efter förkylningen, men då mådde ju han sämre när han väl var sjuk. Feber och hängig.
 
Min lilla buse har lugnat sig nu och kommit till freds i lösdriften utan mamma.
Lika snäll och go som innan.
Dragit på en rejäl växtspurt och är rejält hög bak igen.
Trodde han skulle gå ner lite av flytten/stressen men han har snarare gått upp i vikt, vilket han behövde.
Satt en rejäl päls och ser mer ut som en mammut för tillfället 😆🦣
 
Nu har jag hållit på en vecka att utöka tiden isär under natten. Jag flyttar ihop dom vid 04 nu och då droppar det om henne! Det kanske är normalt? Jag är så himla rädd för mjölkstockning och juverinflammation igen. Känns som jag måste stanna på dom timmarna ett tag nu och fortsätta vara sömnlös 😴

Jag har tagit bort allt kraftfoder, dragit ner lite på grovfodret (men bara det hon får på kvällen eftersom dom annars får gemensamt och Bansai måste ju äta ordentligt). Bansai får mycket mat när han står själv, med förhoppning om att han ska dia mindre. Har börjat motionera mamma lite lätt också.

Finns det något mer jag kan göra? Bansai är 7 månader nu. Fattar inte att hon producerar så mycket mjölk fortfarande. Men det kanske som sagt är normalt..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
1
· Visningar
368
Småbarn Lång historia kort men vi har ett barn fött nov 2021 som sovit dåligt sen han föddes. Han har utretts för alla möjliga saker men det...
2
Svar
24
· Visningar
1 829
Senast: Lingon
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
1
· Visningar
443
Senast: Hedwig
·
  • Artikel
Hästnyheter Det lilla hingstfölet i Skåne föddes på nyårsnatten och är antagligen årets första föl. Här berättar hästägaren mer om den oplanerade...
Svar
0
· Visningar
554
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp