Status
Stängd för vidare inlägg.
Min är snart en vecka gammal. Hon var rätt krokig i benen när hon föddes, bland annat vred hon vänster bak i kombination med att hon var vek där, men rätt upprätad fram. Bak har hon rättat sig jättefint tycker jag, fram står hon på hela hoven och har "svikt" i kotorna, men hänger en del i knäna.
Hon är inne ungefär 14 timmar och ute resten medan jag jobbar. Jag tror frambenen kommer räta ut sig när fronten kommer ikapp de enormt långa bakbenen, hon är stor och är vinklad som en hare i bakbenen. Märren mjölkar ju som en ko så där har jag dragit in allt utom gräset dagtid och hö på nätterna för att inte driva på mer, hon är ändå tjock (hur fasen det nu är möjligt...).
Vi ska försöka få till en film i rörelse och skicka till hovis imorgon bitti och sen är tanken skoning och koll av fölis i kommande vecka så får vi se vad han säger.
Hon gör matte vansinnig för jag har inte vågat ha elen på när inte jag är hemma då jag haft föl som glidit in i staketet. Nu har hon insett att det är superkul att köra bungyjump med staketbanden... Jag har bra staket så inget syns på fölis men i helgen är det el på så hon lär sig att man inte leker med staketet...
 
Calle föddes strax innan midnatt mot fredag (på Skorpans födelsedag!)
Som tur var fick jag hjälp, jag hade aldrig klarat detta själv. Det va en hemsk upplevelse även om de som va med sa att det va en normal födsel.
De fick hjälpa att dra ut honom men han låg rätt osv. Navelsträngen var kvar ganska länge. De sa att han hade långa framben.
Men Calle ville inte stå. Inte dia. När vi hjälpte honom att stå så vinglade han bara runt, han snuttade på fingret så han hade den reflexen delvis iaf. Vi fick mjölka ur och nappa honom men han förstod inte riktigt det heller, det va precis som han trodde att bara han var den i munnen så skulle det rinna. Han ville liksom inte snutta eller "ta" i något. Efter några timmar, tur jag hade min höbonde på plats, ringde vi veterinären. De kom vid 04 och undersökte honom (och stoet) och sedan kämpade vi med att få upp honom och till rätt plats. O snutta. Vi tog en tidig foalcheck när han var runt 6 timmar, hon sa att den kan visa fel då men ville göra det iallafall pga Skorpan läckt så mycket. Den va under 400 så veterinären åkte för att hämta plasma. Under tiden fick jag försöka leda honom till juvret, för hellre det än att börja nappa hela tiden.

På förmiddagen började han komma upp själv delvis. Han började också snutta och hitta juvret. Han fick plasma, 1 liter.
Han är så otroligt snäll och stoet är helt fantastiskt! Igårkväll var han piggade och kom upp de flesta gångerna och diar nu utan problem.

Han har dock extremt veka kotor på alla 4, han går på kotorna.
Vi ska göra en ny foalcheck idag o sen börja gå lite på stallgången enligt veterinär för att se om kotorna rätar upp sig.

Skorpan är en sån fantastisk mamma så detta är verkligen hennes grej! Men nej, jag ska aldrig betäcka mer, detta va alldeles för jobbigt.
Så skönt att han kom till sist och att det har gått bra ❤️. Tur att ni höll så bra koll trots att du fått vaka så länge. Han ser helt klart ut som en liten Badmintonvinnare tycker jag 🥰
 
Heeeej Calle!
Jag trodde fasiken aldrig du tänkte komma ut alltså! Kul ändå att du bestämde dig för det till slut (mellan dig och mig Calle så tror jag inte din matte pallat att vänta så himla mycket längre så det var bra av dig att ta tag i saken❤️)

Calle är mycket gullig😍
Jag tror inte samhället skulle kunna vänta så mycket längre, terapi-kostnaderna hade sänkt statskassan.
 
Hej alla! Ny i tråden. Jag fick ett hingstföl inatt (nsv bruks) och allt har gått fint förutom att han har någon form av knas i fram. Han kan inte sätta ner hoven i trakten utan går som på tå och vickar över framåt. Hö fram har blivit märkbart bättre under dagen men vä är rätt illa. Vet ni vad jag menar? Nån som vet vad det är för något?

BB1EED7C-4867-4144-8504-81E76FAB5F4C.jpeg
 
Hej alla! Ny i tråden. Jag fick ett hingstföl inatt (nsv bruks) och allt har gått fint förutom att han har någon form av knas i fram. Han kan inte sätta ner hoven i trakten utan går som på tå och vickar över framåt. Hö fram har blivit märkbart bättre under dagen men vä är rätt illa. Vet ni vad jag menar? Nån som vet vad det är för något?

Visa bifogad fil 91365
Ett föl med ballerinasyndrom står på , om fölets föds med denna benställning kan den behöva hjälp att länga senan redan första levnadsdygnet. Med verkning och specialbeslag kan man länga senan successivt tills att hoven till slut kommer ner i marken på ett normalt sätt
 
Ett föl med ballerinasyndrom står på , om fölets föds med denna benställning kan den behöva hjälp att länga senan redan första levnadsdygnet. Med verkning och specialbeslag kan man länga senan successivt tills att hoven till slut kommer ner i marken på ett normalt sätt
Tack för svar! Jag har pratat med vet. De kommer ut imorgon bitti. Baserat på min beskrivning tyckte de att det lät som ett lindrigt fall. Alltid något.
 
Hej alla! Ny i tråden. Jag fick ett hingstföl inatt (nsv bruks) och allt har gått fint förutom att han har någon form av knas i fram. Han kan inte sätta ner hoven i trakten utan går som på tå och vickar över framåt. Hö fram har blivit märkbart bättre under dagen men vä är rätt illa. Vet ni vad jag menar? Nån som vet vad det är för något?

Visa bifogad fil 91365
Vet att Min mamma fick en sådan hingst förra året. Dock ganska illa båda fram så han fick både medicin och sen massera det och stretcha benen redan från start. Tror han han hade skor också en period. Men han är jätte fin i benen nu som 1 åring och det syns ingenting idag.
 
Vet att Min mamma fick en sådan hingst förra året. Dock ganska illa båda fram så han fick både medicin och sen massera det och stretcha benen redan från start. Tror han han hade skor också en period. Men han är jätte fin i benen nu som 1 åring och det syns ingenting idag.
Tack snälla för lugnande svar! Får se vad de säger imorgon.
 
Hej alla! Ny i tråden. Jag fick ett hingstföl inatt (nsv bruks) och allt har gått fint förutom att han har någon form av knas i fram. Han kan inte sätta ner hoven i trakten utan går som på tå och vickar över framåt. Hö fram har blivit märkbart bättre under dagen men vä är rätt illa. Vet ni vad jag menar? Nån som vet vad det är för något?

Visa bifogad fil 91365
Grattis till fölis!
Förutom det som redan nämnts kan man försiktigt stretcha framkotan/hovleden, gärna när fölet ligger ned. Det är viktigt att fölet vilar mycket och har riktigt mycket strö i boxen så det är mjukt. De är känsliga för överansträngning.
Vi har haft flera som varit strama/ballerinor, de flesta har blivit bra med vila, stretching och specialhovvård. En behövde opereras som fyramånaders, då skär man ligamentet som sedan växer ihop igen. En annan var så illa vid födseln (kunde ej stå) att den fick tetracyklini i två omgångar. Det är en sorts antibiotika som på små föl har en avslappnande effekt på ligament.
 
Hej alla! Ny i tråden. Jag fick ett hingstföl inatt (nsv bruks) och allt har gått fint förutom att han har någon form av knas i fram. Han kan inte sätta ner hoven i trakten utan går som på tå och vickar över framåt. Hö fram har blivit märkbart bättre under dagen men vä är rätt illa. Vet ni vad jag menar? Nån som vet vad det är för något?

Visa bifogad fil 91365
Vilka öron! :love::love:
 
Calle behöver en annan grimma. Han har också varit ute en stund igår men han slutade inte galoppera så han fick gå in o vila, han var så trött! Idag ska de få gå ut i den riktiga hagen en stund så mammahäst också kan få beta lite. Lite orolig för vad de andra hästarna ska säga, de går i hagen bredvid o jag kan inte lösa det på annat sätt som inackorderad. Men nån gång ska det ju ändå ske så.

Calle har fått smak för livet utanför boxen så han försökte galoppera ut när jag öppnade dörren… Jag hann fånga honom.

Fram har rätat upp sig bra men bak är segare.
F343426E-C9AB-4E85-8DB3-8DDD0578D83D.jpeg
 
Calle behöver en annan grimma. Han har också varit ute en stund igår men han slutade inte galoppera så han fick gå in o vila, han var så trött! Idag ska de få gå ut i den riktiga hagen en stund så mammahäst också kan få beta lite. Lite orolig för vad de andra hästarna ska säga, de går i hagen bredvid o jag kan inte lösa det på annat sätt som inackorderad. Men nån gång ska det ju ändå ske så.

Calle har fått smak för livet utanför boxen så han försökte galoppera ut när jag öppnade dörren… Jag hann fånga honom.

Fram har rätat upp sig bra men bak är segare. Visa bifogad fil 91392

Hur ser han ut i sina kotor bak? Jag hade ett föl med veka kotor på alla fyra förra året.
PMa om du känner att du behöver ventilera. Jag själv hade stort behov av det när jag var uppe i det.
 
Calle behöver en annan grimma. Han har också varit ute en stund igår men han slutade inte galoppera så han fick gå in o vila, han var så trött! Idag ska de få gå ut i den riktiga hagen en stund så mammahäst också kan få beta lite. Lite orolig för vad de andra hästarna ska säga, de går i hagen bredvid o jag kan inte lösa det på annat sätt som inackorderad. Men nån gång ska det ju ändå ske så.

Calle har fått smak för livet utanför boxen så han försökte galoppera ut när jag öppnade dörren… Jag hann fånga honom.

Fram har rätat upp sig bra men bak är segare. Visa bifogad fil 91392
Så härligt att han är pigg och igång! ❤️ Håller tummarna att det bara blir lättare för er framgent.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
733
Senast: Ramona
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Görel
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
706
Senast: Nikan
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
1
· Visningar
396
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp