Status
Stängd för vidare inlägg.
Vår lilla Fia har rätat sig fint i benen. Hon gick på kotorna bak och vred dessutom vänster bak utåt när hon gick. Hon har fått vara inne med mamma 12-14 timmar per dygn och nu är det nästan helt borta. Mamma häst har gått på hö och lite mineraler bara på natten men lyckas ändå se ut som en tunna. Jag har medvetet strypt maten på henne för att hon inte ska driva på fölis ännu mer.
Imorgon kommer hovis och verkar mamman och idag fick de sällskap av lusitanon i sin del av hagen. Jag är hemma så jag kan hålla koll på dem men det är kav lugnt i hagen. Lusitanon har ju levt fritt nästan hela sitt liv och är vansinnigt klok, hon kommer bli ett fantastisk avelssto och efterträdande matriark när min svarta inte finns mer (hemska tanke).

Snart är det dags för ponnyn att föla och nästa fölvak påbörjas. Fia far runt som en dåre i hagen så hon lär uppskatta leksällskapet sen. Även 1-åringen kommer nog leka en del med dem så det lär vara fullt ös i sommar.
 
Här är lilla näpna Brass Lily, som kom den 11 maj :heart (Sannolikt blivande b-ponny)

photoCollageMaker_20220525_074004376.jpg


Fölningen gick fint, förutom att efterbörden inte ville släppa. Hon är en lite försiktig och känslig fröken (som sin mor), men nyfiken och vill vara social även om det är lite läskigt. Högställd och rak och fin i benen :love: Pappan är dubbelgul, så hon är född gulbrun. Men, med tanke på hur mycket vita hår hon redan har, så lär hon nog skimla av rätt kvickt.
 
Senast ändrad:
Calle har sån attityd. Inget är farligt och att följa mamma är för töntar. Ev har jag äntligen hittat ett bete för honom och stoet, jag tror det behövs även om det gör ont i hjärtat att skicka iväg stoet. Men jag har inget gräs knappt där jag är inackorderad. Och på det stället kan Calle vara kvar sen när han ska vänjas av och så kan jag ta hem stoet.
Ska hitta en ponny till fånghästen som kan hålla henne sällskap.
 
Calle har sån attityd. Inget är farligt och att följa mamma är för töntar. Ev har jag äntligen hittat ett bete för honom och stoet, jag tror det behövs även om det gör ont i hjärtat att skicka iväg stoet. Men jag har inget gräs knappt där jag är inackorderad. Och på det stället kan Calle vara kvar sen när han ska vänjas av och så kan jag ta hem stoet.
Ska hitta en ponny till fånghästen som kan hålla henne sällskap.
Låter som ett Badmintonämne!
 
Vårat nya tillskott är på Strömsholm och har opererats akut för rupterad blåsa. Narkosen gick bra och lillsillen hade inte drabbats av sepsis så prognosen framöver är god såvida inga komplikationer tillstöter.

Shima, den svarta, mår däremot prima. En riktig ärta som hellre bockar runt än springer fint. Hon och mamma går tillsammans med storasystern nu men lilla svarta får ännu inte umgås med stora svarta.
 
Visa bifogad fil 91560
Här har också testats gräsmatta. Lattjo lajban!
Gräsmattor är bra skit 😂 Majsan vägrade först följa med in, det började regna så det fick bara vara ute en kort stund. Och Ellan tyckte de var en god idé att springa åt andra hållet så Mamma mu fick ju spelet 🤪 Så vi puttra Fölungen och som tack slog hon bakut på oss 😂 Henne har vi fått för våra synder.
 
Dagens update—hon lever, står och får nu antibiotika direkt i blodet för att bekämpa den begynnande infektion som blev runt den fula naveln.
När hon föddes kom hela efterbörden direkt. När Sillen ställde sig 15 minuter efter födseln så hade navelsträngen inte gått av ännu, och då hon trampade omkring så slets den av kanske något högre upp än normalt, och troligtvis var det då blåsan rupterades. Hon kissade ur rätt hål och mekonium kom ut som det skulle, men något kändes inte riktigt som det skulle ändå. Morgonen efter var hon loj och stod lite väl länge och krystade när hon kissade. så då ringdes veterinär. Diffusa symptom och osäker vet på föl så vi bestämde oss för att åka in akut.
Det är vår första som rupterat blåsan, så detta var en ny och mindre trevlig upplevelse. Förhoppningsvis klarar hon sig och vi blir en dyr erfarenhet visare.

Liten försiktigt hoppfull bildbomb:
46ZMVNg.jpg

UfqmXJ0.jpg

Lilla svarta krokodilen är lite av en linslus också
Ul5eyTu.jpg

Q3X8Oa5.jpg
 
Dagens update—hon lever, står och får nu antibiotika direkt i blodet för att bekämpa den begynnande infektion som blev runt den fula naveln.
När hon föddes kom hela efterbörden direkt. När Sillen ställde sig 15 minuter efter födseln så hade navelsträngen inte gått av ännu, och då hon trampade omkring så slets den av kanske något högre upp än normalt, och troligtvis var det då blåsan rupterades. Hon kissade ur rätt hål och mekonium kom ut som det skulle, men något kändes inte riktigt som det skulle ändå. Morgonen efter var hon loj och stod lite väl länge och krystade när hon kissade. så då ringdes veterinär. Diffusa symptom och osäker vet på föl så vi bestämde oss för att åka in akut.
Det är vår första som rupterat blåsan, så detta var en ny och mindre trevlig upplevelse. Förhoppningsvis klarar hon sig och vi blir en dyr erfarenhet visare.

Liten försiktigt hoppfull bildbomb:
46ZMVNg.jpg

UfqmXJ0.jpg

Lilla svarta krokodilen är lite av en linslus också
Ul5eyTu.jpg

Q3X8Oa5.jpg
Men fy vad hemskt! Håller alla tummar!
 
Det känns som Calle är den fula ankungen 😂 alla andra är så vackra, här kommer älgen med långa kotor, som inte kan gå lös för då sticker han 😂
De fick rasta av sig kort i paddocken imorse, kallt, blåser o halt i hagen. Därför tog jag inte av grimmorna.
Bilden är typisk Calle-pose.
Badminton here we come-vi kan nu galoppera genom vatten.
Ska åka o spela fotboll så de får vara inne.
 

Bifogade filer

  • 03E7C131-3AB0-45C5-8D9B-884CB3641B24.jpeg
    03E7C131-3AB0-45C5-8D9B-884CB3641B24.jpeg
    510,8 KB · Visningar: 253
Det känns som Calle är den fula ankungen 😂 alla andra är så vackra, här kommer älgen med långa kotor, som inte kan gå lös för då sticker han 😂
De fick rasta av sig kort i paddocken imorse, kallt, blåser o halt i hagen. Därför tog jag inte av grimmorna.
Bilden är typisk Calle-pose.
Badminton here we come-vi kan nu galoppera genom vatten.
Ska åka o spela fotboll så de får vara inne.
Han är ju jättesöt! ❤
 
Det känns som Calle är den fula ankungen 😂 alla andra är så vackra, här kommer älgen med långa kotor, som inte kan gå lös för då sticker han 😂
De fick rasta av sig kort i paddocken imorse, kallt, blåser o halt i hagen. Därför tog jag inte av grimmorna.
Bilden är typisk Calle-pose.
Badminton here we come-vi kan nu galoppera genom vatten.
Ska åka o spela fotboll så de får vara inne.
Calle är världens gulligaste kan jag intyga som sett honom live. Han har ju också underbart skön attityd😍😎
 
Det känns som Calle är den fula ankungen 😂 alla andra är så vackra, här kommer älgen med långa kotor, som inte kan gå lös för då sticker han 😂
De fick rasta av sig kort i paddocken imorse, kallt, blåser o halt i hagen. Därför tog jag inte av grimmorna.
Bilden är typisk Calle-pose.
Badminton here we come-vi kan nu galoppera genom vatten.
Ska åka o spela fotboll så de får vara inne.
Calle är inte ensam om att kommer få ha grimma på sig 😂 Ellans grimma åker på idag.

Bra att han övar på vatten redan nu, det kommer löna sig i framtiden 😍
 
Dagens update—hon lever, står och får nu antibiotika direkt i blodet för att bekämpa den begynnande infektion som blev runt den fula naveln.
När hon föddes kom hela efterbörden direkt. När Sillen ställde sig 15 minuter efter födseln så hade navelsträngen inte gått av ännu, och då hon trampade omkring så slets den av kanske något högre upp än normalt, och troligtvis var det då blåsan rupterades. Hon kissade ur rätt hål och mekonium kom ut som det skulle, men något kändes inte riktigt som det skulle ändå. Morgonen efter var hon loj och stod lite väl länge och krystade när hon kissade. så då ringdes veterinär. Diffusa symptom och osäker vet på föl så vi bestämde oss för att åka in akut.
Det är vår första som rupterat blåsan, så detta var en ny och mindre trevlig upplevelse. Förhoppningsvis klarar hon sig och vi blir en dyr erfarenhet visare.

Liten försiktigt hoppfull bildbomb:
46ZMVNg.jpg

UfqmXJ0.jpg

Lilla svarta krokodilen är lite av en linslus också
Ul5eyTu.jpg

Q3X8Oa5.jpg
Underbart söt!
Håller tummarna att allt går bra. Ni upptäckte ju det i tid och åkte in.❤️
En god vän förlorade ett stoföl pga rupterad urinblåsa. Veterinären förstod inte vad som felades. Trodde hon led av förstoppning. Lilla fölet dog hemma i boxen. Det är länge sedan nu men fy fan vad hemskt det var.😢
 
Här är Aria!
E. Tenor du Gue - Acord II - Landadel

Antagligen blir hela namnet Aria d'agilità eller Aria d'abilità... eller något annat tillägg efter Aria. Där har jag inte bestämt mig än. Men vardagsnamnet blir Aria.

Hon föddes på kvällen 23/5 i en rasande fart. Mamma Alure började gnägga och skulle bak till henne när bara benen hade kommit ut, så hon hade inte tid att vänta 😉
Aria hade svårt att hitta spenarna så vi fick nappa två gånger på natten. Vid 6 på morgonen hade hon hittat och diade, men veterinären kom ut senare på dagen och gjorde foalcheck som såg jättebra ut - så det var skönt.
Sen dess tycker jag det mesta rullar på bra, men man är lite nojig med sitt första föl. Tur man kan använda kameran till att bevaka i boxen även efter fölning 😝

Söt är hon iallafall :heart
DSC_0061 (2).JPG
 
Vädret just nu .. Förra året hade vi strålande sol från dag ett nu har det snart regnat i två dagar. Det fick komma ut en stund mellan regnskurarna igår så vi kunde mocka. Får se om vädret tänker ändra sig senare idag, det har fått en liten hage på gräsmattan utanför stallet.
 
Här är Aria!
E. Tenor du Gue - Acord II - Landadel

Antagligen blir hela namnet Aria d'agilità eller Aria d'abilità... eller något annat tillägg efter Aria. Där har jag inte bestämt mig än. Men vardagsnamnet blir Aria.

Hon föddes på kvällen 23/5 i en rasande fart. Mamma Alure började gnägga och skulle bak till henne när bara benen hade kommit ut, så hon hade inte tid att vänta 😉
Aria hade svårt att hitta spenarna så vi fick nappa två gånger på natten. Vid 6 på morgonen hade hon hittat och diade, men veterinären kom ut senare på dagen och gjorde foalcheck som såg jättebra ut - så det var skönt.
Sen dess tycker jag det mesta rullar på bra, men man är lite nojig med sitt första föl. Tur man kan använda kameran till att bevaka i boxen även efter fölning 😝

Söt är hon iallafall :heart
Visa bifogad fil 91574
Alltså ansiktet😍 Så gulligt tösig❤️
Bra jobbat med nappande och sen en fin foalcheck👌👌👌
 
Det känns som Calle är den fula ankungen 😂 alla andra är så vackra, här kommer älgen med långa kotor, som inte kan gå lös för då sticker han 😂
De fick rasta av sig kort i paddocken imorse, kallt, blåser o halt i hagen. Därför tog jag inte av grimmorna.
Bilden är typisk Calle-pose.
Badminton here we come-vi kan nu galoppera genom vatten.
Ska åka o spela fotboll så de får vara inne.

Han är ju jättesöt, vilka öron! :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
768
Senast: Ramona
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
1
· Visningar
416
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
737
Senast: Nikan
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett säkert vårtecken är när årets första föl i russflocken på Lojsta hed, Gotland, kommer till världen. Den 24 april föddes ett litet...
Svar
0
· Visningar
130
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp