Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag fyller Leia tio månader. Hon skötte sig jättebra när jag klippte manen, däremot är det fortfarande dötrist att fotas. ;) Tycker att hon ser så vuxen ut redan, precis som sin mor vid samma ålder.

127 cm idag, dvs krympt 2 cm. Så kanske blir hon ”bara” 150 cm. Jag är tacksam oavsett, hon är helt ljuvlig att umgås med. :love:

Visa bifogad fil 112934

Nu när jag för ovanlighetens skull sitter vid min dator så måste jag såklart lägga upp en bild på Leias mamma vid samma ålder som Leia är nu. Likt?
10 Ariel.jpg
 
Mina två går numera utan sina mammor. Lillhingsten rörde inte ett öra när mamma flyttade men stoet, vars mamma åkte på 1 månads utbildning igår, har gnäggat hela natten😢
De går ju dock tryggt i den flock som de känt sen 2 månaders ålder så eg är jag inte orolig😀
 

Bifogade filer

  • 20230219_112940.jpg
    20230219_112940.jpg
    293,7 KB · Visningar: 45
Min fölunge är dom ett a-barn! Så otroligt trevlig och lätt att hantera. Jag törs knappt skriva det, jag tror att han antingen kommer bli ligist som tonåring eller skada sig, för så här okomplicerad häst kan väl jag inte ha?
 

Bifogade filer

  • IMG_20230218_133857.jpg
    IMG_20230218_133857.jpg
    406,3 KB · Visningar: 47
Notera foderbunken i bakgrunden... Först ska man slå ut all mat ur den, sen ska man krafsa ut den lite till och äta i leran... Den vanliga fölpelletsen är restad så jag köpte en annan, snordyr sort. Första gången det gavs trodde jag Fia hade kolik för hon åt ingenting. Sen insåg jag att det var den nya maten som inte dög så nu får hon proteinkoncentrat kombinerat med högenergi musli som mamman, det äter hon. Jag tar in dem och fodrar med jämna mellanrum, men det är knivigt att få till när jag har alla 3 barnen varannan vecka.
20230225_122942.jpg
 
Nu har Leia flyttat. Hon fick gå bredvid sin mamma som kördes. 3,55 km så rekord för henne. Skötte sig superbra hela tiden, rörde inte ens på öronen när bussen körde förbi.

Ihopsläppet gick också bra, det är lite mesiga hästar enligt Leia, så hon kunde t.o.m. flytta på en av dem. Hon kommer bli kaxig på kuppen. ;)

Här träffar hon shettisen. :love:

53E58E82-AE7B-48EF-83C2-901D18FD05AB.jpeg
 
Tack! Hon har vuxit väldigt jämnt i kroppen hittills :)
Tänkte också på det, atthon såg vuxen ut! Min ser fortfarande ut som ett föl och är jättehög bak! Han påminner väldigt mycket om sin moster som också såg helt överväxt ut bak hela första året. Jag hoppas att det ger med sig sen, jobbigt att ha en häst i extrem framvikt 😂
 
Tänkte också på det, atthon såg vuxen ut! Min ser fortfarande ut som ett föl och är jättehög bak! Han påminner väldigt mycket om sin moster som också såg helt överväxt ut bak hela första året. Jag hoppas att det ger med sig sen, jobbigt att ha en häst i extrem framvikt 😂
Ja det är så olika. Min welsh partbred som nu är fyra såg ut som tre olika ihopklippta hästar tills han var närmare två. Den här har rätt mycket fullblod i sig, tänker att det spelar in också.
 
Ja det är så olika. Min welsh partbred som nu är fyra såg ut som tre olika ihopklippta hästar tills han var närmare två. Den här har rätt mycket fullblod i sig, tänker att det spelar in också.
Det är ju så, och det spelar ingen roll hur de ser ut innan de är färdiga. Sen tycker jag att det är ganska roligt att jämföra med de andra som jag fött upp, bland annat Bobs mamma. De har alla varit ganska sena, trots fullblod, så jag är helt övertygad om att han kommer i kapp.
 
Lite miss i planeringen igår, så Leia fick sin soja (0,5 hg eftersom det bara ska göra att mineralerna slinker ned) samtidigt som middagshöet. Sojan blev totaldissad av fröken, frökens mor och frökens bästis. Tydligen är höet mycket godare än soja med mineraler. Får ta och dubbla sojan idag och se om det duger då. ;)

Från nu och fram tills Leia är ett år kommer hon få vara helt i fred i hagen. Jag tar kanske in henne nån gång i veckan för pyssel (och päls drar jag av varje dag), men inte mer än så. Tror verkligen att hon kommer att må bra av att få vara lite vildhäst innan vi börjar med grundutbildningen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
769
Senast: Ramona
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
1
· Visningar
428
Senast: Roheryn
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
745
Senast: Nikan
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett säkert vårtecken är när årets första föl i russflocken på Lojsta hed, Gotland, kommer till världen. Den 24 april föddes ett litet...
Svar
0
· Visningar
131
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp