Status
Stängd för vidare inlägg.
Här har vi ju kört tvärtom metoden med Ella i jämförelse med Syster som är 1 år äldre. Men syster hade också bekymmer som vi var tvugna till att hantera henne en hel del. Det ända Ella hanteras just nu är ut och in från hagen, hon ska gå snällt i grimskaft helt enkelt. Resten överlämnar vi åt Förskolan dit hon ska under våren.
Ella har dock kommit på en ny grej man kan göra, man kan försöka ta grimskaftet i munnen och sen försöka dra sin kos. Inte att hon bara drar utan hon hugger tag i grimskaftet först. Men husse blev så chockad så Ella vågade inte göra om det sen 😂 Jäkla knas häst, för mycket franskt säger jag .. Tur jag valt en amerikanare åt Mamma mu i år som partner 😆
 
På fredag åker mamma häst till fodervärd! Känns lite trist men jag hinner inte med och hon känns som hon vill ha en uppgift och så är det lite för ekonomin . Dom har varit helt åtskiljda sen lördag och det går jättebra utom första morgonen när han var och letade i skapet på valacken :rofl:!
Han fick reda på att han tänkte fel..
Jag gör inget med min helller men han tas ju in och ut. Får iof gå själv om inte jag får gå och hämta honom i stallet. Varje morgon är stallplanen en ny utmaning att kliva ut på tycker han..
Ibland känns han inte så smart :angel:
Syrran var mycket mer reaktiv ( lite för ) men Berra är verkligen som långben.
Lerbadad och fin:heart
 

Bifogade filer

  • E0349752-E68F-4DF2-8947-7C554F0F54BD.jpeg
    E0349752-E68F-4DF2-8947-7C554F0F54BD.jpeg
    515,3 KB · Visningar: 98
Hur länge brukar ni ha sto och föregående föl separata när ni avvänjer? Har mamma häst på utbildning en månad (stor anledning att hon är där är just för att slippa att fölungen dränerar stoet på allt hull). Räcker det eller bör jag försöka ordna så att de kan stå i separata hagar sen? Vill helst ha alla tillsammans om det skulle gå.
 
Hur länge brukar ni ha sto och föregående föl separata när ni avvänjer? Har mamma häst på utbildning en månad (stor anledning att hon är där är just för att slippa att fölungen dränerar stoet på allt hull). Räcker det eller bör jag försöka ordna så att de kan stå i separata hagar sen? Vill helst ha alla tillsammans om det skulle gå.
Vi hade isär en vända över hela sommaren (drygt 3 månader )ändå snuttade 1 åringen så fort mamma kom hem .. Drf släpper vi aldrig ihop dem med mamma igen efter det flyttat isär. Skulle 2 åringen komma hem får hon inte gå i mammas hage utan får nöja sig med vallacken.

För vissa fungerar de bra att släppa tillbaka avkommorna igen men för oss har det aldrig blivit bra utan det har åter upptagit mamma dotter roll ( vi får bara stoföl av någon anledning 😂 )
 
Hur länge brukar ni ha sto och föregående föl separata när ni avvänjer? Har mamma häst på utbildning en månad (stor anledning att hon är där är just för att slippa att fölungen dränerar stoet på allt hull). Räcker det eller bör jag försöka ordna så att de kan stå i separata hagar sen? Vill helst ha alla tillsammans om det skulle gå.

Habina och Hampus var isär 4 månader. Då hade iaf mjölkproduktionen slutat. Dock var Hampus två år när jag särade på dem, så det var nog inte så mycket mjölk han fick på slutet ändå.
 
Nu behöver jag lite tankar från er erfarna!

Vi har en utomordentligt trevlig åring, som jag gärna behållit av nostalgiska skäl, såväl som känslomässiga. Han är en riktigt bra häst med ett bra psyke.

Men, ledtider till att han blir ridbar och "rolig" för mina barn är så lång, att yngsta kommer att vara redo att flytta hemifrån när han kan nyttjas som en vuxen häst.

Behovet nu, för ungdomarna hemma, är att lära sig rida och ha kul med sin redan utbildade häst.

Samtidigt kan vi inte hålla oss med unghästar lite vid sidan om, det fungerar inte varken ekonomiskt eller tidsmässigt.

Så beslutet är taget, vår fina åring finns därför till försäljning.

Jag tycker det är fruktansvärt jobbigt att sälja, men det är ett måste, och han kommer givetvis att glädja någon annan också.

Så, sagt och gjort, annonsen ligger ute.

Min otåliga läggning är inte ett bra personlighetsdrag i detta, då jag givetvis tycker att jag borde fått flera intressanta kontakter redan.

För så är det inte. EN person har hört av sig och vill se mer film. Det fick denne med vändade post.

Sedan blev jag ghostad.

Så, kära erfarna kompisar här i detta forum.

Hur säljer man en åring?

(Jag har sålt en till en bekant, utan annonsering eller olika intressenter, så det räknas inte som någon erfarenhet)

Finns det ens ett intresse?

Jag har fö lagt mig på ett pris som inte är en fantasisumma, eller ett "slumpas bort"-pris.

Hur gör ni som har vana av att sälja unghästar?
 
Nu behöver jag lite tankar från er erfarna!

Vi har en utomordentligt trevlig åring, som jag gärna behållit av nostalgiska skäl, såväl som känslomässiga. Han är en riktigt bra häst med ett bra psyke.

Men, ledtider till att han blir ridbar och "rolig" för mina barn är så lång, att yngsta kommer att vara redo att flytta hemifrån när han kan nyttjas som en vuxen häst.

Behovet nu, för ungdomarna hemma, är att lära sig rida och ha kul med sin redan utbildade häst.

Samtidigt kan vi inte hålla oss med unghästar lite vid sidan om, det fungerar inte varken ekonomiskt eller tidsmässigt.

Så beslutet är taget, vår fina åring finns därför till försäljning.

Jag tycker det är fruktansvärt jobbigt att sälja, men det är ett måste, och han kommer givetvis att glädja någon annan också.

Så, sagt och gjort, annonsen ligger ute.

Min otåliga läggning är inte ett bra personlighetsdrag i detta, då jag givetvis tycker att jag borde fått flera intressanta kontakter redan.

För så är det inte. EN person har hört av sig och vill se mer film. Det fick denne med vändade post.

Sedan blev jag ghostad.

Så, kära erfarna kompisar här i detta forum.

Hur säljer man en åring?

(Jag har sålt en till en bekant, utan annonsering eller olika intressenter, så det räknas inte som någon erfarenhet)

Finns det ens ett intresse?

Jag har fö lagt mig på ett pris som inte är en fantasisumma, eller ett "slumpas bort"-pris.

Hur gör ni som har vana av att sälja unghästar?
Sälja åringar är en mardröm. Sorry, det kanske inte var så upplyftande 😂 Ingen vill köpa dem för vad de är värda om deras mamma inte heter Weihegold, typ. Och det är svårt för en köpare att åka och titta på en åring och se någon slags potential, så jag förstår dem också. Skall man köpa en åring får man se på det material dom fanns från föl, kolla personkemi och sedan hoppas på det bästa. De åringar vi har sålt har varit till underpris till bekanta som känner till stoet och gillade personligheten på hästen. I övrigt är det väl ungefär samma som gäller när man säljer föl, ta riktigt bra bilder där man ser hästens exteriör och som är smickrande för den, ha bra filmer av vettig kvalitet som visat exteriör, gångarter och/eller lös-skuttning om man gjort det någon gång, se till att hästen har bra ben och hovar om någon skulle vara intresserad och utfodra den/ge utevistelse och kamrater så den är i ett bra skick. Beskriv temperamentet utan att göra egna värderingar. Be till högre makter. Vi brukar vänta tills de är 2-4 år med att sälja om de inte sålts som föl just för att det är svårt att få den köpare man vill ha...
 
Leia har nu charmat alla i nya stallet. Hon gnäggar så fort hon ser nån och gosar tills hennes (svartsjuka) bästis kommer och flyttar på människan. :heart

Förhoppningsvis lugnar sig dock alla så hon får bli lite mer vildhäst. Vattenkoppen klurade hon iaf ut direkt, himla skönt.

D4C92F88-6F8D-4D3B-B2A6-022491187DB0.jpeg
 
Här händer inte så mycket just nu. Nopreza går mest och skrotar i hagen men när man väl grejar med henne är hon väldigt smidig i all hantering.
Hon fäller som bara den just nu, ska bli kul att se hur hon ser ut under all päls.😂

Hon har även fått ställa upp på bild till Evidensias affisch om föl och fölning. Lite kul att bli tillfrågad. 😉
 
Nu behöver jag lite tankar från er erfarna!

Vi har en utomordentligt trevlig åring, som jag gärna behållit av nostalgiska skäl, såväl som känslomässiga. Han är en riktigt bra häst med ett bra psyke.

Men, ledtider till att han blir ridbar och "rolig" för mina barn är så lång, att yngsta kommer att vara redo att flytta hemifrån när han kan nyttjas som en vuxen häst.

Behovet nu, för ungdomarna hemma, är att lära sig rida och ha kul med sin redan utbildade häst.

Samtidigt kan vi inte hålla oss med unghästar lite vid sidan om, det fungerar inte varken ekonomiskt eller tidsmässigt.

Så beslutet är taget, vår fina åring finns därför till försäljning.

Jag tycker det är fruktansvärt jobbigt att sälja, men det är ett måste, och han kommer givetvis att glädja någon annan också.

Så, sagt och gjort, annonsen ligger ute.

Min otåliga läggning är inte ett bra personlighetsdrag i detta, då jag givetvis tycker att jag borde fått flera intressanta kontakter redan.

För så är det inte. EN person har hört av sig och vill se mer film. Det fick denne med vändade post.

Sedan blev jag ghostad.

Så, kära erfarna kompisar här i detta forum.

Hur säljer man en åring?

(Jag har sålt en till en bekant, utan annonsering eller olika intressenter, så det räknas inte som någon erfarenhet)

Finns det ens ett intresse?

Jag har fö lagt mig på ett pris som inte är en fantasisumma, eller ett "slumpas bort"-pris.

Hur gör ni som har vana av att sälja unghästar?
Kajans jämngamla halvsyster såldes förra året (då hon var ett) efter att ha legat ute på annons ett bra tag. Uppfödaren hade heller inte bråttom att bli av med henne utan ville handplocka ett hem där hon skulle få så bra förutsättningar som möjligt, men tror inte hon blev nerringd precis.

Till slut hörde iaf en intressant spekulant av sig och hon bor nu sedan en tid tillbaka hos en hästfamilj i Skåne. Verkar ha det toppen! Men dom hittade iaf varandra genom att uppfödaren var lite aktiv i sociala kanaler och ”marknadsförde” hästen i fråga den vägen. Kanske värt att prova? Finns ju massa olika unghästgrupper på fb.

Tycker för övrigt att Quest är så fin, övertygad om att ni kommer hitta ett femstjärnigt hem åt honom! 💛
 
@Hippocampus jag håller alla tummar det går bra :heart !

Hm, min har jag hittat två små knölar, ca en och en halv cm och lite upphöjd ! Den ena under buken en bit framför skapet och den andra mitt på sidan.
Undrar vad är det är .. ink känns väl konstigt eller ??
B027BAC2-F155-4018-83D9-26E203D7DC91.jpeg
 
@Hippocampus jag håller alla tummar det går bra :heart !

Hm, min har jag hittat två små knölar, ca en och en halv cm och lite upphöjd ! Den ena under buken en bit framför skapet och den andra mitt på sidan.
Undrar vad är det är .. ink känns väl konstigt eller ??
Visa bifogad fil 113695
Tycker det ser ut som en ink på bilden, men den är lite mörk. Hade det på min ena unghäst vid örat. Den påverkade honom inte så jag lät den vara. 😊
 
Tycker det ser ut som en ink på bilden, men den är lite mörk. Hade det på min ena unghäst vid örat. Den påverkade honom inte så jag lät den vara. 😊
Hmm.. men liksom vart från ? Trodde det behövde finnas någon annan med inkar ?
Ja ja.. dom två små knortar jag kännt än sitter ju inte heller dumt till så .
 
Vem är Sveriges bästa 9.5 mån hingst? Calle! Hans temperament är to die for. Wow säger jag bara! Min lilla hobbyhäst! Om inget händer behövs inga fler återbesök, men koll på hoven och benet och verkning runt var 4e vecka.
Idag var veterinären plötsligt jättetrevlig? Kom lite sent så han kom ut till transporten och jag tänkte nu det blir skäll. ”Men vilken fin transport!” Ehhhh…va? ”Ja sa jag, har lånat den, svinbra för man slipper bommar, dörrar istället på båda håll…både fram o bak.
”oj, ja, det är ju superbra”.
Jag lastade ut båda hästarna (min hjälpreda var på toa) och gick med Calle o hans mamma i varsin hand på parkeringen mot hovslageriet.
”Alltså det här ser ju skitbra ut!”
Ehh…. Vem har tagit över veterinärens kropp??

Dock inte kastrering då han drar upp ena kulan fortfarande. Men stod helt stilla när veterinären kände. Helt stilla, fast det stod okända hästar i boxar precis där vi stod. Helt stilla när de verkade honom och jag klappade honom i pannan.. Vill ha fler sådana här med detta temperament.

Sen fick de åka hem och matfokuserad som sin matte började han äta direkt.

Nu måste jag fundera på vidare hur jag ska göra. Han får inte leka med andra ännu. Han har också bott ensam i box en natt nu.
77950CB8-AA8A-47EF-8D29-61F162699577.jpeg
 
Vem är Sveriges bästa 9.5 mån hingst? Calle! Hans temperament är to die for. Wow säger jag bara! Min lilla hobbyhäst! Om inget händer behövs inga fler återbesök, men koll på hoven och benet och verkning runt var 4e vecka.
Idag var veterinären plötsligt jättetrevlig? Kom lite sent så han kom ut till transporten och jag tänkte nu det blir skäll. ”Men vilken fin transport!” Ehhhh…va? ”Ja sa jag, har lånat den, svinbra för man slipper bommar, dörrar istället på båda håll…både fram o bak.
”oj, ja, det är ju superbra”.
Jag lastade ut båda hästarna (min hjälpreda var på toa) och gick med Calle o hans mamma i varsin hand på parkeringen mot hovslageriet.
”Alltså det här ser ju skitbra ut!”
Ehh…. Vem har tagit över veterinärens kropp??

Dock inte kastrering då han drar upp ena kulan fortfarande. Men stod helt stilla när veterinären kände. Helt stilla, fast det stod okända hästar i boxar precis där vi stod. Helt stilla när de verkade honom och jag klappade honom i pannan.. Vill ha fler sådana här med detta temperament.

Sen fick de åka hem och matfokuserad som sin matte började han äta direkt.

Nu måste jag fundera på vidare hur jag ska göra. Han får inte leka med andra ännu. Han har också bott ensam i box en natt nu. Visa bifogad fil 113734
Så härligt med lite nya positiva besked!!

Det var på tiden. Hoppas att allt vänder nu. :heart

Och väldigt roligt att han har så fint temperament. Vilken "mammas gosse med gå-bort-skjorta och vattenkammat hår".

Snutten.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
769
Senast: Ramona
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
1
· Visningar
428
Senast: Roheryn
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
745
Senast: Nikan
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett säkert vårtecken är när årets första föl i russflocken på Lojsta hed, Gotland, kommer till världen. Den 24 april föddes ett litet...
Svar
0
· Visningar
131
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp