Status
Stängd för vidare inlägg.
Han slutade andas och blev helt lealös i kroppen, ingen reaktion när man lyfte huvudet på honom . 🤔
Hur länge slutade han andas skulle du uppskatta?

Att jag frågar är för att föl kan göra något som vi på jobbet brukar kalla för ”koma-sova”. De försvinner fullständigt, går ej att väcka utan försöker man lyfta i nån kroppsdel så känner man att den väger bly och är helt lealös.
Ju mer man försöker väcka dem ju djupare ner i sömn verkar de falla, ögonen är ofta öppna eller rullande som om de har någon typ av anfall. De kan ha ganska långa andningsuppehåll under tiden och det ser otroligt obehagligt ut. Allt för att plötsligt vakna och vara precis som vanligt.
 
Hur länge slutade han andas skulle du uppskatta?

Att jag frågar är för att föl kan göra något som vi på jobbet brukar kalla för ”koma-sova”. De försvinner fullständigt, går ej att väcka utan försöker man lyfta i nån kroppsdel så känner man att den väger bly och är helt lealös.
Ju mer man försöker väcka dem ju djupare ner i sömn verkar de falla, ögonen är ofta öppna eller rullande som om de har någon typ av anfall. De kan ha ganska långa andningsuppehåll under tiden och det ser otroligt obehagligt ut. Allt för att plötsligt vakna och vara precis som vanligt.


Vill tillägga att det absolut inte går att väcka ett föl som sover på detta vis. Det är helt ofarligt och vi har gissat lite på att det har att göra med de hormoner som produceras i fölis hjärna i slutet av dräktigheten som gör att de ligger så stilla som de gör i livmodern och på vägen ut under födseln.
 
Vill tillägga att det absolut inte går att väcka ett föl som sover på detta vis. Det är helt ofarligt och vi har gissat lite på att det har att göra med de hormoner som produceras i fölis hjärna i slutet av dräktigheten som gör att de ligger så stilla som de gör i livmodern och på vägen ut under födseln.
Tillägg

Det är för övrigt dessa hormoner som orsakar Dummy foal syndrome eller mer korrekt, när produktionen av dessa inte avstannar så ligger det bakom Dummyfölens slöa och lite sederade uttryck.
Det tryck över bröstkorg och buk som fölet upplever under sin väg ut genom förlossningskanalen är signalen till hjärnan att sluta producera dessa hormoner, behovet att ligga stilla och sova 24/7 finns ju inte när man lever utanför mammans mage utan denna funktion ”stängs av” på vägen ut.

I vissa fall, ofta efter onormalt snabba förlossningar, så uteblir signalen till fölets hjärna och den fortsätter att producera ”sov och ligg stilla-hormoner”, varpå de uppvisar ett Dummybetéende.
Ett sätt att behandla Dummyföl är Madigan foal squeeze. Man återskapar helt enkelt det tryck över buk/bröstkorg (med hjälp av rep) som fölet upplever under förlossningen, i hopp om att detta skall stänga av hormonproduktionen och fölet skall ”vakna” och bli mer aktivt.
 
Vill tillägga att det absolut inte går att väcka ett föl som sover på detta vis. Det är helt ofarligt och vi har gissat lite på att det har att göra med de hormoner som produceras i fölis hjärna i slutet av dräktigheten som gör att de ligger så stilla som de gör i livmodern och på vägen ut under födseln.
Det var väl iaf.en halv minut-1 min.som han försvann innan vi fick igång honom (kändes längre 😖)

Och han liksom lät som en pip-leksak till hundar när man började med kompressionerna. Riktigt obehagligt 😩.

Om det inte va ”koma-sova”, kan det tex.vara för att fölets kropp i samband fölningen inte har hunnit ställa om sig till att andas med lungorna? Eller att det hände något med blodtrycket?. 🤔

Tack för alla kloka svar @Karro-Lina 🙏😇💐
 
Det var väl iaf.en halv minut-1 min.som han försvann innan vi fick igång honom (kändes längre 😖)

Och han liksom lät som en pip-leksak till hundar när man började med kompressionerna. Riktigt obehagligt 😩.

Om det inte va ”koma-sova”, kan det tex.vara för att fölets kropp i samband fölningen inte har hunnit ställa om sig till att andas med lungorna? Eller att det hände något med blodtrycket?. 🤔

Tack för alla kloka svar @Karro-Lina 🙏😇💐

Tänkte tillägga att de ofta piper/skriker när man försöker väcka dem. Låter väldigt mycket som att det var en djup, djup sömn. Vissa föl är mer benägna att göra det så det är inte alls omöjligt att han kommer att göra det igen.

Vi brukar gå därifrån och komma tillbaka en kort stund senare. Att väcka dem är som sagt svårt och brukar resultera i en skrikande, irriterad fölunge.


Andningen brukar komma igång fint i samma sekund som hela fölet krystas ut vid fölningen. Jag har iaf aldrig varit med om att ett föl får problem nån timma efter att den är född. Därmed inte sagt att det inte kan ske något typ av blodtrycksfall eller så som du skriver.
Det du beskriver låter dock exakt som ett litet koma-sovande föl❤️ Positivt är ju att det är helt ofarligt.
 
Hur länge slutade han andas skulle du uppskatta?

Att jag frågar är för att föl kan göra något som vi på jobbet brukar kalla för ”koma-sova”. De försvinner fullständigt, går ej att väcka utan försöker man lyfta i nån kroppsdel så känner man att den väger bly och är helt lealös.
Ju mer man försöker väcka dem ju djupare ner i sömn verkar de falla, ögonen är ofta öppna eller rullande som om de har någon typ av anfall. De kan ha ganska långa andningsuppehåll under tiden och det ser otroligt obehagligt ut. Allt för att plötsligt vakna och vara precis som vanligt.
Så intressant! Händer detta direkt efter fölet föds? Med tanke på att du skrev att du aldrig sett ett föl få det en timme efteråt.
 
Så intressant! Händer detta direkt efter fölet föds? Med tanke på att du skrev att du aldrig sett ett föl få det en timme efteråt.
Att de somnar såhär djupt menar du? Det händer lite när som helst. Även äldre föl kan sova så djupt att man ej kan väcka dem.

Kanske uttryckte mig otydligt men det jag menar att jag aldrig upplevt är att ett föl kommer igång att andas fint för att sedan, efter nån timma få problem med andning eller cirkulation.

De som har jobbigt med sin andning, kanske efter en utdragen fölning tex, brukar ha det jobbigt precis i början för att sedan successivt bli bättre och bättre.
 
Att de somnar såhär djupt menar du? Det händer lite när som helst. Även äldre föl kan sova så djupt att man ej kan väcka dem.

Kanske uttryckte mig otydligt men det jag menar att jag aldrig upplevt är att ett föl kommer igång att andas fint för att sedan, efter nån timma få problem med andning eller cirkulation.

De som har jobbigt med sin andning, kanske efter en utdragen fölning tex, brukar ha det jobbigt precis i början för att sedan successivt bli bättre och bättre.
Aha okej :idea: tack för förklaringen!
 
Calle föddes strax innan midnatt mot fredag (på Skorpans födelsedag!)
Som tur var fick jag hjälp, jag hade aldrig klarat detta själv. Det va en hemsk upplevelse även om de som va med sa att det va en normal födsel.
De fick hjälpa att dra ut honom men han låg rätt osv. Navelsträngen var kvar ganska länge. De sa att han hade långa framben.
Men Calle ville inte stå. Inte dia. När vi hjälpte honom att stå så vinglade han bara runt, han snuttade på fingret så han hade den reflexen delvis iaf. Vi fick mjölka ur och nappa honom men han förstod inte riktigt det heller, det va precis som han trodde att bara han var den i munnen så skulle det rinna. Han ville liksom inte snutta eller "ta" i något. Efter några timmar, tur jag hade min höbonde på plats, ringde vi veterinären. De kom vid 04 och undersökte honom (och stoet) och sedan kämpade vi med att få upp honom och till rätt plats. O snutta. Vi tog en tidig foalcheck när han var runt 6 timmar, hon sa att den kan visa fel då men ville göra det iallafall pga Skorpan läckt så mycket. Den va under 400 så veterinären åkte för att hämta plasma. Under tiden fick jag försöka leda honom till juvret, för hellre det än att börja nappa hela tiden.

På förmiddagen började han komma upp själv delvis. Han började också snutta och hitta juvret. Han fick plasma, 1 liter.
Han är så otroligt snäll och stoet är helt fantastiskt! Igårkväll var han piggade och kom upp de flesta gångerna och diar nu utan problem.

Han har dock extremt veka kotor på alla 4, han går på kotorna.
Vi ska göra en ny foalcheck idag o sen börja gå lite på stallgången enligt veterinär för att se om kotorna rätar upp sig.

Skorpan är en sån fantastisk mamma så detta är verkligen hennes grej! Men nej, jag ska aldrig betäcka mer, detta va alldeles för jobbigt.
 
Senast ändrad:
Här är Calle
C90F4C27-FAEE-41A4-A804-0E5F66E91892.jpeg
 
@Karro-Lina tack för svar, kan ju ha varit så 😊 han va som slow från början , minns inte om hjärtat slutade slå samtidigt eller hur det var, vi var iaf tvungna att göra kompressioner på honom.

Nu är han som vanligt och far runt , ska man ha extra koll på något? 😇

Fått vara nere en sväng i ridhuset nu på morgonen och få röra sig , regnat mycket inatt.
 

Bifogade filer

  • 8BB17E59-50EF-4DEF-BF16-D5C8594755C0.jpeg
    8BB17E59-50EF-4DEF-BF16-D5C8594755C0.jpeg
    132,9 KB · Visningar: 78
@Karro-Lina tack för svar, kan ju ha varit så 😊 han va som slow från början , minns inte om hjärtat slutade slå samtidigt eller hur det var, vi var iaf tvungna att göra kompressioner på honom.

Nu är han som vanligt och far runt , ska man ha extra koll på något? 😇

Fått vara nere en sväng i ridhuset nu på morgonen och få röra sig , regnat mycket inatt.
Ja alltså det vaknar ju till slut av att man hanterar dem lite hårdhänt, vilket man ju gör om man gör hjärtkompressioner. Men ibland tar det flera minuter innan de vaknar trots att man är lite vårdslös och tex nyper över ryggen på dem. Skrik och pip brukar vara den enda respons man får. Jag ska leta lite i min kamerarulle, tror jag har nån filmsnutt på nåt koma-föl❤️

Tycker inte du behöver ha extra koll på något. Men det är ju av den anledningen att jag är tämligen övertygad om att det var sov han gjorde. Har sett ett antal föl avlida tyvärr och det är en markant skillnad i hur de känns i kroppen. Typiskt för koma-sömnen är en lealöshet i kroppen som knappt går att föreställa sig om man inte upplevt det.

Det är en obehaglig upplevelse första gången. Är som sagt risk att han gör om det men då är det inte fullt lika otäckt för er. Det ser som sagt ut som att de är livlösa men vaknar av sig själva efter ett tag och är som vanligt.
 
@Karro-Lina tack för svar, kan ju ha varit så 😊 han va som slow från början , minns inte om hjärtat slutade slå samtidigt eller hur det var, vi var iaf tvungna att göra kompressioner på honom.

Nu är han som vanligt och far runt , ska man ha extra koll på något? 😇

Fått vara nere en sväng i ridhuset nu på morgonen och få röra sig , regnat mycket inatt.
Så fin han är❤️ En del föl är lite slow. Sover lite hårdare och är allmänt lite mindre reaktiva. Det behöver inte betyda något alls men ha lite koll så han diar som han ska, inte får feber eller verkar allmänt sjuk
 
Tillägg

Det är för övrigt dessa hormoner som orsakar Dummy foal syndrome eller mer korrekt, när produktionen av dessa inte avstannar så ligger det bakom Dummyfölens slöa och lite sederade uttryck.
Tack för att du delar med dig av din stora erfarenhet 🙏 Helt nytt för mig och väldigt intressant
 
Så fin han är❤️ En del föl är lite slow. Sover lite hårdare och är allmänt lite mindre reaktiva. Det behöver inte betyda något alls men ha lite koll så han diar som han ska, inte får feber eller verkar allmänt sjuk
Du får gärna skicka/dela en video om du har det på ett koma-föl. 😇

Han verkar helt vanlig nu iaf.
Tack för svar på frågor och intressant att ha med till ev.kommande fölningar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
748
Senast: Ramona
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
238
Senast: Görel
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
716
Senast: Nikan
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
1
· Visningar
434

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp