Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu hoppas jag verkligen att jag lyckats boka ID-koll av Leia. Det är helt hopplöst i Uppland, tror att jag snart kontaktat alla på SH:s lista. De flesta svarar inte ens, de som svarar jobbar inte längre. :arghh:

Jag vill ju ha passet klart innan hon ska vaccineras, får se om jag lyckas med det. Konstigt att det ska vara så svårt, när jag bodde uppe i norr kontaktade jag en enda ID-kontrollant och hen kom ut till mig både 2013 och 2016 utan minsta krångel.
 
Nu hoppas jag verkligen att jag lyckats boka ID-koll av Leia. Det är helt hopplöst i Uppland, tror att jag snart kontaktat alla på SH:s lista. De flesta svarar inte ens, de som svarar jobbar inte längre. :arghh:

Jag vill ju ha passet klart innan hon ska vaccineras, får se om jag lyckas med det. Konstigt att det ska vara så svårt, när jag bodde uppe i norr kontaktade jag en enda ID-kontrollant och hen kom ut till mig både 2013 och 2016 utan minsta krångel.
Det är rätt skönt med travhästar faktiskt, det får en tid hemskickad elr så ringer det och säger till att det ska göra pass på dem i just vårt område då det samlar ihop alla föl 😅 Tror det brukar komma i September/Oktober till oss.
 
Gäller att ha stora öron så man hör upploppsklockan ringa om sidsådär 2 och halvt år eller så 🥰
DSC_0016 (10).jpg
 
Kom på en fråga så här mitt i natten 😅
Flugspray till mamma häst -vilket märke kan man köpa ?.

Mamma häst fick träffa hovslagaren igår 👍 Välbehövligt och hovslagaren kollade också benställningen på Marvin, inget att anmärka på där inte ✅

Tydligen så är mamma häst betydligt vaktigare över sitt kraftfoder i år, så hon hade måttat ganska duktigt åt honom. Nämnde för dem som har ansvaret över lösdriften och som ger kraften att han kanske ska ha lite pellets i en egen hink,en bit ifrån mamma häst.

Har inte fått någon feedback på det förslaget 😅🙃

Annars får man väl hoppas att han lärde sig 😏

Bild från i helgen 👋
 

Bifogade filer

  • F7920641-BC02-401E-8A3C-2A07EAAB5904.jpeg
    F7920641-BC02-401E-8A3C-2A07EAAB5904.jpeg
    268,4 KB · Visningar: 55
Kom på en fråga så här mitt i natten 😅
Flugspray till mamma häst -vilket märke kan man köpa ?.

Mamma häst fick träffa hovslagaren igår 👍 Välbehövligt och hovslagaren kollade också benställningen på Marvin, inget att anmärka på där inte ✅

Tydligen så är mamma häst betydligt vaktigare över sitt kraftfoder i år, så hon hade måttat ganska duktigt åt honom. Nämnde för dem som har ansvaret över lösdriften och som ger kraften att han kanske ska ha lite pellets i en egen hink,en bit ifrån mamma häst.

Har inte fått någon feedback på det förslaget 😅🙃

Annars får man väl hoppas att han lärde sig 😏

Bild från i helgen 👋

Bättre om man kan undvika helt att fölen får i sig krafftfoder, det kan ställa till med problem i deras tarmar då de inte kan smälta stärkelse såhär tidigt. Så om mamman jagar undan honom är det jättebra - jag brukar annars ta stona ut ur hagen för att ge kraftfoder (om de ens behöver det).

Flugspray - gröna Absorbine, Centaura, eller den från Renons som bara heter "flugmedel" (inte "mygg och fästing") använder jag.
 
Kom på en fråga så här mitt i natten 😅
Flugspray till mamma häst -vilket märke kan man köpa ?.

Mamma häst fick träffa hovslagaren igår 👍 Välbehövligt och hovslagaren kollade också benställningen på Marvin, inget att anmärka på där inte ✅

Tydligen så är mamma häst betydligt vaktigare över sitt kraftfoder i år, så hon hade måttat ganska duktigt åt honom. Nämnde för dem som har ansvaret över lösdriften och som ger kraften att han kanske ska ha lite pellets i en egen hink,en bit ifrån mamma häst.

Har inte fått någon feedback på det förslaget 😅🙃

Annars får man väl hoppas att han lärde sig 😏

Bild från i helgen 👋
Ella försöker gräva i krubban men mamma mu skickar undan henne. Så Mamsen sköter det där bra själv, hon släpper inte en fram henne längre.
 
Bättre om man kan undvika helt att fölen får i sig krafftfoder, det kan ställa till med problem i deras tarmar då de inte kan smälta stärkelse såhär tidigt. Så om mamman jagar undan honom är det jättebra - jag brukar annars ta stona ut ur hagen för att ge kraftfoder (om de ens behöver det).

Flugspray - gröna Absorbine, Centaura, eller den från Renons som bara heter "flugmedel" (inte "mygg och fästing") använder jag.
Varför inte mygg o fästing?
Jag googlade och den har samma verksamma substans som Centaura och samma koncentration. Icaridin 20%. Men den är lite billigare.
Eller är det något annat i den som inte är bra? 😅 den ”vanliga” renons är också med Icaridin fast med lägre koncentration.
 
Varför inte mygg o fästing?
Jag googlade och den har samma verksamma substans som Centaura och samma koncentration. Icaridin 20%. Men den är lite billigare.
Eller är det något annat i den som inte är bra? 😅 den ”vanliga” renons är också med Icaridin fast med lägre koncentration.
Vi kör iaf mygg och fästing på Mamma Mu, ända som hyfsat hjälper om man vi inte använder US vilket vi aldrig gör när hon har föl vid sidan om.
 
Varför inte mygg o fästing?
Jag googlade och den har samma verksamma substans som Centaura och samma koncentration. Icaridin 20%. Men den är lite billigare.
Eller är det något annat i den som inte är bra? 😅 den ”vanliga” renons är också med Icaridin fast med lägre koncentration.

Hmm, de kanske har ändrat innehållet, var några år sedan jag kollade upp det. Om den är samma koncentration som Centaura borde det ju vara okej.
 
Kom på en fråga så här mitt i natten 😅
Flugspray till mamma häst -vilket märke kan man köpa ?.

Mamma häst fick träffa hovslagaren igår 👍 Välbehövligt och hovslagaren kollade också benställningen på Marvin, inget att anmärka på där inte ✅

Tydligen så är mamma häst betydligt vaktigare över sitt kraftfoder i år, så hon hade måttat ganska duktigt åt honom. Nämnde för dem som har ansvaret över lösdriften och som ger kraften att han kanske ska ha lite pellets i en egen hink,en bit ifrån mamma häst.

Har inte fått någon feedback på det förslaget 😅🙃

Annars får man väl hoppas att han lärde sig 😏

Bild från i helgen 👋
Calle äter ur mammas krubba, han ställer sig helt sonika framför henne så hon inte får plats...Nu är det bara uppblött grönpelletts för hon får sitt kraftfoder av mig (måste stå och hålla det för annars kommer Calle direkt) i annan hink. Han äter också hö så han får "egen" hög (nej det är ingen hög men ni fattar, annars lägger han ju sig i mammas hö-hög).

Jag vet inte vilket flugspray, Ultrashiled ska ju inte användas, provat Centaura och Trikem Flug och Fästing och båda funkar i max 30 min. Helt värdelösa.
 
Har beställt hem den gröna Absorbine nu 👍
Provat Trikem för något år sedan och den var så där, ska bli intressant att se hur den gröna Absorbine är 🍀
 
Calle äter ur mammas krubba, han ställer sig helt sonika framför henne så hon inte får plats...Nu är det bara uppblött grönpelletts för hon får sitt kraftfoder av mig (måste stå och hålla det för annars kommer Calle direkt) i annan hink. Han äter också hö så han får "egen" hög (nej det är ingen hög men ni fattar, annars lägger han ju sig i mammas hö-hög).

Jag vet inte vilket flugspray, Ultrashiled ska ju inte användas, provat Centaura och Trikem Flug och Fästing och båda funkar i max 30 min. Helt värdelösa.
Är lite orolig över flugsituationen faktiskt. Haflingern är inte överdrivet utsatt men det är extremt med broms här. Hon är inte biten som sin kamrat men hon är dränkt i US.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
747
Senast: Ramona
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
236
Senast: Görel
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
715
Senast: Nikan
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
1
· Visningar
434

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp