Föl som "kotar över" Senkontraktur

G

globox

Jag fick ett härligt stoföl i Lördags kl 09.00. Stoet gick 317 dagar och jag misstänkte ingen fölning men tack och lov såg gods ägaren att det "var något vitt där bak på stoet" och ringde mig i ilfart körde jag till stallet från jobbet och mycket riktigt där stog och vinglade ett "stort" föl. Hon var på benen men framkotorna kunde hon inte räta upp. Hon kotade över på båda fram. Till en början var jag ganska lugn och tänkte hon rätar nog upp sig ganska snart men efter några timmar började jag bli orolig hon åt bra och kom upp ganska lätt på benen men hon lade sig ner snabbt efter hon ätit och ville inte alls gå "vilket är förståligt måste göra hemskt ont" Jag ringde Helsingborg som tyckte vi kunde ge henne tetacyctin och ha henne på box och avvakta någon dag. Jag ringde distrikt veterinären som kom ut och sprutade henne intravenöst med tetacyctinet även han tyckte vi skulle avvakta till dagen därpå men tyckte hon kunde vara ute.
Hem kom jag och ringde runt till olika djursjukhus och rådfrågade och fick bara mer och mer frågetecken i huvudet ??? :confused:
Hon var ute den natten till Söndag. På morgonen var hon inte bättre och jag bestämde mig för att hon måste upp till stallet. Hästarna går nere i en dal och det går inte att ta transport hela vägen ner dit och jag förstog direkt att hon inte skulle kunna gå hem till stallet.
Jag ringde tidigt min bästa väninna som bor i Borås hon satte sig i bilen med sina två barn och kom på momangen:love:ca 15mil...
Väl där...hur gör vi...? Vi klippte upp en tröja som vi fick in frambenen i och lyfte henne i framdelen det gick en liten bit sen bara la hon sig...vi väntade hon upp igen gick en liten bit sen la hon sig igen och så höll vi på...Sen gav fölungen upp...hon bara låg..Anna hämtade bilen backade in bland buskar och snår vi fällde baksätet och jag in i bilen med fölungen i famnen Jag håller även stoet. Anna sätter sig framför ratten och styr mot stallet.
Stoet travar snällt bakom bilen som om hon förstår att vi vill hjälpa..
Hela vägen upp till stallet ligger fölungen blixt stilla det guppar och far och hon rör inte en min Tack och lov!!!!!;)
Väl framme, in i boxen hon ligger ner och vi lindar henne med bomull och skälvhäftande linda kapar ett avloppsrör och spjälar henne på baksidan och fäster med silvertejp ÄLSKAR silvertejp! bra till mycket!
"nästan lika bra som balaband":p. Hon har stått på box över natten och är ute ca 30 min om dagen.Stretchar så mycket jag kan och hinner och i går fick hon vara ute i 2 timmar har bytt bandage varje dag pga blött och masseras och stretchas IDAG var det den stora dagen jag tog av bandaget och hon var helt OK!! Helt super på vänster ben. Höger var värst från början och hon är lite bockhovad där men Hon går som en HÄST!!!Tack till Buke för iden om avloppsröret har jag fått här!!!:banana:
 
Sv: Föl som "kotar över" Senkontraktur

Vilken liten solskenhistoria till slut!
 
Sv: Föl som "kotar över" Senkontraktur

Hoppas nu att det ordnar sig riktigt bra med din lilla princessa, jag håller tummarna. Jag kommer gärna och tittar på henne sedan.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 441
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 153
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
9 971
Senast: Sel
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 175
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp