Bukefalos 28 år!

Föl ute i regn?

sassiball

Trådstartare
Det har vräkt ner nu i flera dagar och jag har mitt snart 4 veckors föl inne med mamma såklart på nätterna, på dagarna går de ute och betar gräs från 7.00 till 17.00. Stoet är väl inte jättenöjd med att stå inne så mycket men jag anser att fölet måste kunna ligga ner och vila ordentligt. Det blir tillräckligt många timmar i regn ändå...

Hur gör ni andra?
 
Sv: Föl ute i regn?

Vi tar också in ungarna. Men ösregnar det en hel dag så kommer dom in efter bara några timmars utevistelse. För trots att det är gräshagar så blir allt soppsurt.
(i vanliga fall med sommarväder/värme så är 30 dagarsungar ute dygnet runt)

Problemet nu, är ju också att det är kallt om nätterna.
Vi har mellan 4 och 8 grader på morgonen. Har det då regnat på natten och ungarna är ute så får vi säkert köpa Penovet i literflaskor.

Bara att bita ihop och mocka skit ;)
Man sover gott om nätterna då man vet att småkottarna ligger i halmen inne.

AM
 
Sv: Föl ute i regn?

Våra fick regntäcke på om det var sånt där iskallt heldagsregn och så gick de in på nätterna.
 
Sv: Föl ute i regn?

Min får komma in om det är kallt eller regnigt. Känns onödigt att hon ska dra på sig något, små föl är känsliga. Men snart är det sommar och varmt har jag bestämt! Så dom kan vara ute i hagen jämt!
 
Sv: Föl ute i regn?

Tack för svar! Ja jag mockar gärna åt dem, det är bara kul :)

Hoppas också på bättre väder snart..
 
Sv: Föl ute i regn?

Det är just det som Sassiball gör ;)

För hur det än är, har inte ungen en plats i hagen som är torr så är det inte bra.
Dom orkar ju inte stå en hel dag. :crazy:

AM
 
Sv: Föl ute i regn?

Lustigt att det blivit så olika ton i dessa två trådar som handlar om samma sak, den andra ligger på hästverksamhet för den som är nyfiken.

Personligen har jag hellre fölen ute med tillgång till vindskydd, naturligt eller spikat, eftersom det är under sina första 6 månader som de grundlägger styrkan i ben, muskler och senor. Ju mer då kan röra på sig desto starkare blir de.

Men det är också självklart att de inte ska må dåligt, och har man inget annat att välja på så får man ju ta in dem.
 
Sv: Föl ute i regn?

Nog hinner de vara ute nog under 6 mån trots att du tar in vid ihållande regn när de är nyanlända. Det är ju inte säkert att stoet är så klokt att hon står invid skyddet och låter de små sova, hon kan lika gärna dra ut på betet och då följer fölet.
 
Sv: Föl ute i regn?

Fölen hos oss går på bete med sina mammor. Men alla de små har fått fodrade täcken på sig.
Små fina täcken som dras över huvudet och som eg. är till Grand Danois.
 
Sv: Föl ute i regn?

Borde det inte finnas ganska stor risk att de fastnar i täckena när de leker med varandra?
 
Sv: Föl ute i regn?

Hittills har det inte hänt något.
Täckena måste ju sitta åt ordentligt och passa fölen.
Men visst finns alltid risken att hästar kan fastna i täckena. Även hos vuxna hästar.
 
Sv: Föl ute i regn?

*kl*
Ska bara tillägga att det är Fullblodsföl och att 10 veckorsfölet har strl. 90
 
Sv: Föl ute i regn?

ja sydde mitt egna regn täcke till min 6vecker föl .. av en vaxduk o en flece filt funkar skit bra när de är som blötast ...
 
Sv: Föl ute i regn?

Om man har hästarna hemma så kan man ju ta in dem ett par-tre timmar på dagen för att sova och torka och sedan ha dem ute lite längre på kvällen. Då kanske mammahäst blir lite nöjdare:)
 
Sv: Föl ute i regn?

Min fölhingst är fem veckor nu. Han hatar att vara ute i regn. Så nu när det har regnat så har han vart ute max två timmar i regn, anser att dom måste vänjas vid det också.
Stoet gillar inte att vara inne men fölisen är hel nöjd med det, han springer in själv och bryr sig inte om stoet kommer eller inte.
Men att han skulle få gå ute en hel dag i regn hade jag inte velat ha på mitt samvete, han vill ju ligga ner ibland och d¨å blir det så kallt.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
675
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 249
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 321
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 631
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp