fölning kommer ej igång

icansson

Trådstartare
hej skulle behöva lite tips råd o erfarenheter.
jag har ett shetlandssto som är dräktig. Hon brunstade kraftigt o smet in till avelshingsten den 11 mars.
Jag såg betäckningen och såg inte någon ombrunst senare men visst jag kan ha missat för nu börjar jag bli osäker.
den 27 onde februari fick stoet "koliksymptom" hon la sig ofta o rullade sig och bet sig på magen den 28onde slutade äta både hö o pellets. under natten hade hon inte druckit så jag ringde ut veterinären.
på morgonen kom veterinären och gjorde en rek undersökning han sa att hon börjat öppna sig och att fölet låg i förlossningsläge. strax innan vet kom hade hon börjat dricka o äta igen

hon fick en förebyggande spruta mot koliksymptomen och veterinären trodde hon skulle föla inom ett dygn.

Dagen efter veterinär varit här va hon sitt vanliga jag äter dricker o pigg o vaken men inget föl kom och inget föl har kommit pratade med veterinären igen och han säger att jag ska ha is i magen o vänta.

Stoet i fråga får sitt fjärde föl hos mig och hon sätter aldrig vaxproppar fyller sitt juver väldigt lite de går aldrig få ut mjölk utan de kommer precis vid fölning. för snart två veckor sen kände jag änd lite klippig genomskinlig mjölk. och för tre dagar sen satt en gul liten skorpa på ena spenan och igår så satt de en liten vit prick på spenorna.

jag har känt att fölet sparkar enormt mycket och känner att det inte är nån fara så länge jag känner fölet lever o stoet mår bra.
men jag har aldrig hört att fölet ligger i förlossningsläge o att stoet börja öppna sig så tidigt de sker väl timmarna innan? hon va öppen så han fick in ett finger.

vet pratade om ev igångsättning men jag är väldigt skeptisk
 
om fölungen är klar så är det ju bättre för både sto och föl att sätta i gång stoet, Ett av mina miniatyrsto satte vi i gång och det gick kanon bra :-) Litar du på din vet och hens omdömme så skulle jag helt klart göra detta , Men se till så att vet är mede hela tiden
 
om fölungen är klar så är det ju bättre för både sto och föl att sätta i gång stoet, Ett av mina miniatyrsto satte vi i gång och det gick kanon bra :-) Litar du på din vet och hens omdömme så skulle jag helt klart göra detta , Men se till så att vet är mede hela tiden

Har aldrig hört eller varit med om att man sätter igång ett sto .
Det finns ston som gått flera månader över tiden och fått friska föl.
Man väntar till den bakade kakan är klar .
Vill gärna ha mer referenser på igångsättning av ston eftersom jag alltid hört av folk att de blivit nekade pga av risker ?
 
Jag vet ett sto som satts igång men det gick inte bra. Fölet var inte färdigt och dog.
 
Har aldrig hört eller varit med om att man sätter igång ett sto .
Det finns ston som gått flera månader över tiden och fått friska föl.
Man väntar till den bakade kakan är klar .
Vill gärna ha mer referenser på igångsättning av ston eftersom jag alltid hört av folk att de blivit nekade pga av risker ?

Oj, är det sant? Aldrig hört att hästar kan gå så lång tid över tiden?
 
Hittade detta

"Prolonged gestation, up to 390 days, is not an indication for induction. Mares going over a years gestation are not that uncommon and not associated with problems."

Googlar man så anges på flera ställen att det faktum att stoet gått över tiden INTE är en anledning att sätta igång. Under när det används, vilket är sällsynt, är det för man förväntar sig problem vid förlossningen och vill kunna se till att ha all tillgänglig hjälp och alla resurser där. Och att det då ska vara större risk om stoet försöker föla utan ett helt team på plats än riskerna med igångsättning. Nån stans påpekades att så lite som tre dagar för tidig (för tidigt mot när föl och sto är redo) och man förlorar oftast fölet.

Många veterinärer avråder helt, och ston som i ex ovan som behöver ha all tillgänglig hjälp får man vaka på 24 h per dygn på klinik på hellre än sätta igång.


Men det låter knepigt att stoet var öppen när vet kollade.. Det låter väldigt konstigt?

En av flera nyttiga länkar
http://www.vetnext.com/search.php?s=onderwerp&id=73064881453 92
 
Senast ändrad:
Jag har aldrig hört talas om att man har satt igång ett sto, oavsett hur lång tid det tar innan fölet föds. Fölningen sätter igång när fölet är klart helt enkelt. Den längsta dräktighet vi har haft här var exakt ett år, men jag har hört talas om många som har gått betydligt längre än så.
En veterinär som föreslog igångsättning av sto skulle jag bli rätt tveksam till när det gäller kompetensen inom hästavel faktiskt.
 
Det varierar mellan vettarna vad de tycker om igångsättning. Några ston i närheten har satts igång och allt har gått bra (de hade gått 5-6 v över) men vi har aldrig gjort det.
Hade en maidensto som gick 6 veckor över tiden, långt vak blev det... Det var semin så vi hade datum att gå efter.
Hon hade lite koliksymtom mot slutet men till slut kom det ut ett normalstort hingstföl. Låt naturen ha sin gång men kolla henne ordentligt är mitt råd - och ha god kontakt med veterinär! Lycka till!
 
Fast tråden känns lite troll , har aldrig hört eller varit med om att en veterinär går in och känner att stoet är "öppet"
Som man gör hos människor ?
Pga av infektion , vetten kanske kliade bebben på mulen också .
och var tog TS själv vägen " efterlyser TS "
Finns det någon som varit med om att vetten gått in i stoet för att kolla om hon är redo och öppen ?
 
Jag har varit med om det. Liknande scenario, stoet "började" men sen blev det inget. Misstänkte livmoderomvridning.

Men efter nåt dygn fölade hon som vanligt.
 
Men kan ett sto endera sluta sig igen, eller gå öppen lång så lång tid som TS sto?

Det känns knepigt, det borde bli infektion om stoet går öppen men inte fölar inom närmsta dagarna?
 
Jag tvivlar på att någon kan veta det. Man går ju normalt sett inte in och känner. Men visst känns infektionsrisken stor.
 
Jag har också varit med om det,och det stoet höll sig 1cm öppen från dag 360 tills hon fick avlivas med fölet kvar i magen på dag 383. (felläge på fölet som dött)
 
Jag har också varit med om det,och det stoet höll sig 1cm öppen från dag 360 tills hon fick avlivas med fölet kvar i magen på dag 383. (felläge på fölet som dött)


Sa veterinären något där vid dag 360 om risker osv? Alltså med att hon var öppen men ingen utdrivningsfas?

Beklagar att du förlorade båda två.
 
Ja hon var noga med att berätta att man oftast förlorade någon av parterna vid igångsättning,av den anledningen valde jag att vänta o hoppas på att naturen skulle sköta sitt.
Att hon var öppen var inget problem så länge man lät bli att vara där o grotta runt.
 
Ja hon var noga med att berätta att man oftast förlorade någon av parterna vid igångsättning,av den anledningen valde jag att vänta o hoppas på att naturen skulle sköta sitt.
Att hon var öppen var inget problem så länge man lät bli att vara där o grotta runt.

Ah, men just vara öppen var inget problem eller något som oroade?
 
Fast tråden känns lite troll , har aldrig hört eller varit med om att en veterinär går in och känner att stoet är "öppet"
Som man gör hos människor ?
Pga av infektion , vetten kanske kliade bebben på mulen också .
och var tog TS själv vägen " efterlyser TS "
Finns det någon som varit med om att vetten gått in i stoet för att kolla om hon är redo och öppen ?
Jag är bekant med TS, hon är inget troll...
 
Det normala är väl att man går in rektalt? Och då är det väl svårt att känna om hon är öppen?

Jag har heller inte hört talas om igångsättning av fölning men väl bekant med fenomenet att ston bär längre.
Hade ett sto som i princip alltid gick närmare 12 månader. Det blev fina föl och aldrig att det var något bekymmer med ungarna. Tror att de helt enklet behövde tiden för att "gå klart"

Förr sa "gamla gubbar" att ston bär föl 10 till 12 månader ;)
 

Liknande trådar

Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 192
Senast: Teilani
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 630
Senast: Sirap
·
Avel Jag har ju lånat ut mitt ena avelssto till en tjej som tagit föl på henne i år. Ursprungligen så skulle stoet stå hos mig och att hon...
Svar
14
· Visningar
2 233
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp