Fölpellets

fruma

Trådstartare
Jag har ett sto som blivit sjukt och inte ger fölet tillräckligt med mjölk.
Den veterinära biten pågår hela tiden och sto mår bättre men ger dåligt med mjölk ännu.
Fölet har kommit igång bra och dricker nu Kr**fts milk. Har läst i gamla trådar om deras Grow inte är bra till föl men såg på deras hemsida att de numera också har fölpellets.
Så min fråga är är denna fölpellets lika bra som den från annat företag?
Har nog lättare att få tag på den..
Fölet smakar gärna på mammas H.Alfa det är den sorten jag alltid har hemma.
 
Sv: Fölpellets

Jag kan inte svaret men relevant information är ju hur gammalt fölet är ?;)'

Hoppaas mamman kryar på sig .

Mia
 
Sv: Fölpellets

Förra året när jag hade föl så läste jag på den säcken och blev inte imponerad. Den enda anpassning till föl jag kunde se var att pelletsen var mindre än normalt. Den innehöll bla vetekli och vad en fölunge ska med vetekli (lågvärdigt protein) till vet jag inte och ingen mjök så långt ögat nådde. Som tur var slapp jag fundera vidare eftersom de problem jag oroade mig för aldrig uppstod.
Att fölet gärna äter av mammas foder betyder inte att den kan tillgodogöra sig maten utan endast att den tränar på att äta samma mat som en vuxen häst.
 
Sv: Fölpellets

Fölet är nu två månader.
Jag är mest ute efter att vara förberedd om det blir aktuellt med pellets och vill inte beställa något jag inte tror blir bra. Jag blev också tveksam av det jag läste på deras hemsida.
Är medveten om att fölet inte tillgodogör sig mammas pellets tänkte mest på att hon är lite van vid pellets som foderform.
Mamma är piggare men har fortfarande dålig aptit. Det hon är mest sugen på är fölets mjölk!
Ursäkta om mina inlägg blir lite virriga! Även jag är febrig och sjuk så lite svårt att hålla ordning på orden.
 
Sv: Fölpellets

Dynavenas Foely (stavning) Innehåller allt vad en bäbis behöver inklusive pelleterad stomjölk,Kolla deras hemsida

Tesora
 
Sv: Fölpellets

Tack det ska jag genast kolla upp!

Tack även Celu kollar där med!!

Så skönt att kunna få tips och råd här!
 
Sv: Fölpellets

Dynavenas Foely (stavning) Innehåller allt vad en bäbis behöver inklusive pelleterad stomjölk,Kolla deras hemsida

Tesora

Jag såg inget om att det var stomjölk. Bara mjölk. Om det är stomjölk som ingår vill jag gärna veta hur de fått fram den, och på vilket sätt.
 
Sv: Fölpellets

Jag har inget föl längre men min åring får fortfarande Krafft Föl då det är mycket lättare att smälta än annat foder (hon var smal) och det har blivit bra.
 
Sv: Fölpellets

Fråga dom som tillverkar fodret ! Jag varken tillverkar eller säljer det !! Utan vet folk som har använt detta till föl som mist sin mamma , Så finns säkert en mailadress på deras hemsida som du kan fråga på :-)
Tesora
 
Sv: Fölpellets

Jaha. Jag trodde du hade koll, eftersom du skrev att det var stomjölk i.
 
Sv: Fölpellets

Mitt föl förlorade sin mamma några dygn efter födseln och han äter kraffts mjölkersättning. Han är 2 månader nu och äter fortfarande det och kommer att få göra det så länge han behöver. Han äter gräs och hö men får den mängden ersättning han ska ha ändå.
Jag skulle nog rekommendera att du kompletterar med mjölkersättning om stoets mjölk inte räcker till och försöka gå över mer till foal creep först om nån/några månader.
 
Sv: Fölpellets

Jadå min lilla fröken får också Krafft Milk. Vill bara vara förberedd för att kunna kolla upp hur jag ska få tag i pellets när så börjar bli dags och att det blir en bra sort!
Har fått jaga runt bara för att få tag i mjölkersättning.
Tror tyvärr inte mitt sto kommer att producera mjölk så det räcker men får vara glad att hon verkar återhämta sig och bli frisk igen. Och att hon för övrigt är en bra mamma!
 
Sv: Fölpellets

Känner igen det där med jagande. Vi fick ringa runt och även åka till andra städer innan vi fick ordning på regelbunden leverans av Milk.
Kommer bli väldigt skönt när man är framme vid den tidpunkten när det bara är hö och kanske bara något kompletteringsfoder som gäller.
 
Sv: Fölpellets

Prcis så har vi det. 14 mil i onsdags för att fixa mat.. Nu ska vi ha en säck 12-13 mil bort åt andra hållet men innan har vi bara fått tag i hinkar och lååång leveranstid på säck. Men nu hoppas jag det blir lite lugnare och inte fullt så långt att åka.
 
Sv: Fölpellets

Det du ska leta efter är fölpellets med så högt mjölkinnehåll som möjligt, för att fölet ska kunna tillgodogöra sig det på bästa sätt.
När jag har haft moderlösa föl har de fått Dodson & Horrells "foal creep pellets", det har funkat bra här och det är också vettigt pris på dem. Första fölet fick Salvanas fölpellets och de var hur dyra som helst! :eek:

börja ge lite av fölpelletsen när fölet själv intresserar sig för att äta av dem. det tar rätt lång tid innan de äter några större mängder, så räkna med att ge mjölk ett bra tag till.
 
Sv: Fölpellets

Ska kolla upp leveranstider och var jag kan få tag på pellets. Har nu fått tag i mjölkersättning för ett bra tag. :)
Hur länge ska man räkna med att ge dem mjölkersättning 4-6månader eller mera?
Trots många födda föl är detta första gånge vi får gå in och "hjälpa till" så har ingen vana på det området. Vill ju att det ska bli så optimalt som möjligt.
Har inte heller gett upp helt att mamma kommer att kunna ge en viss mängd mjölk.
Ni som varit med om liknande, kan stoet få tillbaka en bra mjölkproduktion? Mitt sto mår mycket bättre men har fortfarande inte någon jätteaptit. Det är det gröna gräset som lockar. Bara lite kraftfoder (men kan nog bli 1kg och lite till ett bra dygn) och hö ratar hon när de måste stå inne.
 
Sv: Fölpellets

Det är nog inte alls omöjligt att stoet kan få igång mjölkproduktionen igen. Du har ju ändå fördelen av att ha mamman kvar, det underlättar ju oerhört.
Ge stoet det hon gärna äter av, så att hon får den energi hon behöver. Kan du slå lite färskt gräs åt henne och ge inne så är det nog ingen nackdel.

Jag har varit dålig på att anteckna hur länge jag gett mjölk till mina moderlösa föl, men det har nog i alla fall varit över 4 månader. Det senaste fölet (shettisföl, som hade en fostermamma av halvblodsras :love: ) hade en egen liten hörna med fri tillgång till fölpellets frånj ganska ung ålder, men det gick inte åt särskilt mycket av det. Först när hon började stoppa i sig större mängder av det tog jag bort mjölken.
 
Sv: Fölpellets

Åh, det känner jag igen. Såg det underbara paret då! :love: Det är så härligt när det blir ett bra slut!
Hur gör du/ni med "fölkompisar"?
Jag har släppt ihop mor och dotter med ett sto som fick föl för snart två veckor sedan. Tänkte att en kompis kan ju vara kul och så blir det fler hästar och mindre fokus på mig som kommer med maten. Så länge det bara är mjölk är det ju inga problem den slurpar hon ju i sig direkt..;)
Tycker det är synd om jag ska behöva ha dem själva?
 

Liknande trådar

Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
2 726
Senast: Karro-Lina
·
Foder & Strö Hej har ett sto son har ett föl vid sin sida fölet är ca:10 veckor men mår prima. Stoet behöver mera vitaminer och för att kunna orka...
Svar
11
· Visningar
1 592
Senast: annie_cool
·
Avel Jag vet inte om denna tråd ska ligga här eller under hästvård? Flytta gärna om den ligger fel. Mitt sto kastade sitt föl i förrgår...
2
Svar
20
· Visningar
3 833
Senast: Kellie
·
Avel Jag sitter här och funderar och behöver bollplank! Förra året fick mitt sto ett sto föl på dygn 332, allt enligt skolboken - att stoet...
2
Svar
22
· Visningar
2 958
Senast: QuickStar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp