Fölpellets

Sv: Fölpellets

förlorade mitt sto förra året då fölet var två månader. detta föl är idag en mysig ettåring, men hon vägrade att äta mjölkersättning och fick gå över på kraftfoder istället. Vi använde oss då utav kraffts fölpellets som precis kom ut i den vevan. O ja deras fölpellet är groov 90/ 125 men i mindre format, utan mjölk i, det var vad de meddelade mig. Men det fodret fungerade bra hon fick fri tillgång från början och hon tutade nog i sig upp mot 3 kg per dag. När mamma försvann försökte vi även hitta en kompis men ingen fanns i hennes ålder vi hade dock ett mycket snällt sto som ville ta hand om henne, men när vi flyttade ut dessa två i stora flocken bytte fölet ut sin "nya mamma" mot sin stora syster som då var ett år, och är än bästa kompisar!
Lycka till!
 
Sv: Fölpellets

Usch vad tråkigt att förlora sitt sto. Jag har ju tur som har mamman kvar. Hon börjar också bli piggare och har mer juver igen så har vi tur kommer mjölken igång ordentligt igen. Mitt föl dricker med glädje sin mjölkersättning men nu sista dagarna märks det att hon inte alltid är lika hungrig. Stoet har också fått mer aptit och gnäggar när vi kommer med mat och även när vi går förbi med mat till andra! :laugh:
Ska avvakta någon vecka till innan jag beställer fölpellets för att se hur det verkar för mamman.
Fölet gillar att ha fått en kompis att leka och klia med så blir det pellets får vi lösa det då hur vi ska göra till dess får de ha sällskap.
 

Liknande trådar

Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
2 726
Senast: Karro-Lina
·
Foder & Strö Hej har ett sto son har ett föl vid sin sida fölet är ca:10 veckor men mår prima. Stoet behöver mera vitaminer och för att kunna orka...
Svar
11
· Visningar
1 592
Senast: annie_cool
·
Avel Jag vet inte om denna tråd ska ligga här eller under hästvård? Flytta gärna om den ligger fel. Mitt sto kastade sitt föl i förrgår...
2
Svar
20
· Visningar
3 833
Senast: Kellie
·
Avel Jag sitter här och funderar och behöver bollplank! Förra året fick mitt sto ett sto föl på dygn 332, allt enligt skolboken - att stoet...
2
Svar
22
· Visningar
2 958
Senast: QuickStar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp