Fölproblem!

C

ccc

Har sen nån vecka grannens sto med föl hemma hos mig därför att grannen ska jobba utomlands några månader. Det här är ett stoföl som är ca 4 mån. Hon är inte hanterad alls så hon är förstås skygg för människan. Jag har lovat att pyssla lite med fölet medan ägaren är borta. Nu har jag börjat sätta på henne grimma i samband med att jag tar in dem för stödutfodring. Men jag har aldrig träffat på en sån illvillig fölunge! De första dagarna nöjde jag mig med att bara försöka komma henne nära och klappa lite på henne och det gick ganska bra. Första dagarna grimman skulle på gick också ganska bra efter några turer runt i boxen. Efter att grimman blivit påsatt får hon äta sin mat i lugn och ro tillsammans med modern.

Igår när de hade ätit klart och jag skulle ta av henne grimman, kom hon snällt fram och nosade på min hand, men så plötsligt tog hon ett jämnfotahopp framåt med öronen bakåt och försökte hugga mig i ansiktet! Jag gjorde inte så stor affär av det eftersom hon är så pass skygg, utan plockade bara av henne grimman. Idag hann jag dock bara in i boxen så kom hon emot mig med bakåtstrukna och försökta hugga. När jag fyade åt henne vände hon snabbt baken till och försökte slå!

Hur sjutton gör man? Jag förmodar att det kan vara rädsla som ligger till grund för hennes beteende. Hon kan ju känna sig trängd i boxen, men jag kan ju ändå inte acceptera att att hon gör så här. Är det någon som har goda råd att dela med sig av? Ska man låta henne vara ett tag och tro att det växer bort? Med risk för att det ev blir värre när hon blir större och starkare? Eller ska jag fortsätta att "tvinga mig på" henne?

Det här verkar trots allt vara en tuff unge, mycket självständig som gladeligen vandrar iväg med unghästarna utom synhåll från sin mor. Hon kör för övrigt med samma taktik mot dem, flyger på med öppen mun och öronen slickade efter halsen för att sen tvärvända och slå. Det är mest därför som det känns angeläget att klargöra för henne att det inte går an att behandla människan på samma sätt som kompisarna.

Jag har haft egna föl som gått ohanterade hela sommaren och varit mer eller mindre förvildade vid installning, men aldrig stött på nåt liknande! Det brukar gå bra så fort man börjar hantera dem.

Tilläggas kan också att av ägaren får jag ingen support. Hon har inte några åsikter alls, utan säger bara gör det som du tror blir bäst...


Hur skulle ni göra???
 
Bind upp henne så har du bättre koll på henne. Jag skulle sätta på henne grimman först och binda upp henne i gången innan maten för att sedan ta av grimman när du släpper in i boxen. Då blir det en belöning för att hon är duktig och du behöver inte jobba med henne i boxen utan ta bara stoet sedan och släpp ut dem när de har ätit klart och låtsas inte om henne. Är det trassligt att sätta på grimman ute så låt henne ha grimman på även ute.
 
Hon vet ju inte hur hon ska bete sig med människor och kör samma stil som med andra hästar. Svårt jobb, men du måste visa att det inte är accepterat. Några förslag hur har jag tyvärr inte såhär direkt...
 
Du måste klargöra för fölungen på ett bestämmt sätt att det är du som bestämmer! :)
Men ta inte i för mycket!
Visar du inte redan nu vem som är ledaren så kommer hon till att fortsätta att vara "bossig!"
Och ju äldre dest svårare.....oftast växer det inte bort. Hon går ju med andra hästar så det är ju säkert inte som hon har ett dåligt hästspråk!(pga, hennes "dåliga" uppförande mot dig i boxen)
Det har hon säkert klart för sig.
Börja även med led övningar, gärna runt om modern om hon är snäll.(annars så kan du börja i närheten av boxen i stallgången,ex:framför modern så att hon inte blir stirrig ) Det är ju ett litet sätt att få bukt på de små...
Men kom ihåg. Hon ska gå när du vill att hon ska gå och stå still när du ber henne!
Fölungars kontakt med människan är viktig redan från början.
Dom ska ju acceptera redan nu att man tar på dom, annars så kan det bli jobbigt som större unghästar! ;)
Jag har själv haft rättså många ohanterade unghästar att ta hand om och att rida in. :bump:
Och så har jag mycket vana med föl. :love:
Men det ska helst läras i tid......och utan våld!
Lycka till!!! :rofl:
 
Du måste klippa till, det skulle stoet ha gjort. Rappt och snabbt. ha ett litet spö eller grimmskaft när det händer klipp snabbt till, sedan är det bra man är vänlig direkt.
Så gör stoen själva snabb bestraffning sedan är det bra.
Hästar förstår inte fy sju gånger utan du måste visa att du står över henne i flocken hon ska fjäska för dig, pyssla med mamman istället för fölet. Hon kommer säkert att bli nyfiken vad du är för någon och modern är inte arg eller rädd då kommer inte heller fölet att vara arg eller rädd men det kan ta lite tid.
Men acceptera aldrig något från fölet det blir livsfarligt när dom är vuxna hästar måste veta sin plats det mår alla bäst av.
 
Hmmm...stona är ganska dåliga på att uppfostra sina egna telingar faktiskt. De har ganska hög toleransnivå.

MEN, visst tillrättavisar de sina avkommor, men de VARNAR först!

Att gå in till fölet, och när det gör ett utfall rappa till det med ett spö blir ganska förvirrande för fölis, den har INGEN aning om orsak och verkan, bara att "människan kom in, jag fick ont, det är otäckt", och kommer nästa gång ta det osäkra för det osäkra och göra än värre utfall. Alternativ bli rädd/are.

Titta på hästarna, både stona och andra äldre hästar som går med föl. De VARNAR först. (Och oftast räcker det).

Så, ska man bestraffa ska det vara med varning på hästspråk först!

Dessutom, ska man bestraffa ett beteende som bottnar i osäkerhet och "okunskap"? Fölet har ingen större erfarenhet av människan, och har ingen aning om hur man beter sig varken mot människor eller unghästarna i hagen t ex. Att bestraffa det som du beskrev är ungefär som att slå ungar för de inte kan läsa..

Sen så måste man ju få bukt med det eftersom det är ett både oönskat och farligt beteende.

Sen har man ett till problem med bestraffning. Dels att fölet inte direkt blir välvillig inställd till människan, och dels att om de är tillräckligt kaxiga så kan de försöka "ge igen", och då blir det inte kul...

Nyfikna frågor till trådskrivarna:

Vad har fölis för kompisar i hagen (jämnåriga)? Vad går det för andra vuxna hästar där utom stoet och unghästarna? Hur reagerar unghästarna när fölis gör utfall mot dem?

Det bästa är om andra HÄSTAR kan lära dem att "Sådär gör man banne mig inte!!!", därför jag undrar om sällskap och så?

Hur är fölet om du STRUNTAr i grimma och grejer och så pysslar du med stoet i boxen (utan att det finns kraftfoder i boxen) och klappar lite på fölis sådär emellanåt och låter fölis själv ta kontakt och komma fram. Och väntar med grimman i ett par veckor?
 
Jag har en fölunge som visar humör i boxen när hon står tillsammans med sin mamma. Om jag ställer henne i egen box när jag vill greja med henne är hon som ett lamm. Så hon får äta kraftfoder i egen box och jag borstar bara när hon antingen står själv eller är uppbunden i gången. Det märks också att hon gillar kontakten när man har henne för sig själv.
Så jag tänker inte bråka med henne i mammans box eftersom hon ändå snart ska flytta därifrån och då är det dumt att skapa en tråkig relation bara för att jag vill vinna över henne, så där låter jag henne vara helt ifred.
Mitt tips är alltså att du provar att ha den lilla illbattingen i egen box när du vill handskas med henne. På min fungerar det bra, men hon har inte gjort några direkta utfall som din, men är lite sur i allmänhet.
 
En sådan hade vi i våras... två dagar gammal.
Hade flera serier med blåmärken efter den lille.
Enda sättet att få tag på honom var överasskningsmomentet.
(vilket INTE är att rekommendera till föl igentligen)
Vänta ut och smygöppna boxdörren.
När han var som minst beredd så fick man kasta sig in i boxen och ta in honom i ett hörn.
Var man inte snabb nog så slutade med ytterligare ett blåmärke.

Denna unge är nu ( föddes i mars) lika stor som mamma.
Han har en enda gång till försökt med sina fasoner men fick en stor spark i häcken av mig.
Han är inte ett dugg rädd för mig men har så pass stor respekt att han ställer sig i hörnet när man går in.

Annars är det mer stoföl som kan visa griniga tendenser.
Men det kan man snabbt ta ur dom om man bara ger sig f-n på det.

Dom kan få vara hur tjuriga som helst men absolut inte vara fräcka.
minsta tendens på att dom tänker dumma sig så är det bara att kliva över dom.
Slår dom får man slå tillbaka.
Oftast behövs det enbart en enda gång för att dom skall komma ihåg resten av sitt liv.

Börjar man backa eller fjompa med en liten så straffar det sig i framtiden.
En unge som vill vara dum åt folk, är dum inte rädd.

Så.. oavsett om dom är små eller stora så träd in i rollen som, gammal, vrång, och tjurig märr så löser sig alla problem.

Lycka till

AM
 
dom kan ju hamna i en slags "trotsålder" i den åldern, dom försöker prova sina vingar och är det nån som blir rädd så gillar dom läget :devil:
jag hade oxå ett sånt sto, men hon var i grunden jättego o snäll, men kom in i en sån period vid 3-4 mån ålder...2 dagar var hon sån , sen var hon snäll igen :)
Jag tog helt sonika och vände mig, slog ut och "märrskrek" :rofl: :rofl:stod hon för nära så blev hon träffad av en bakspark av mig(fast det blev hon inte) man får inte acceptera att dom anfaller bara för att dom är små eller rädda, en rädd fölunge som är normal i huvudet anfaller INTE...det är konstigt ändå med hanteringen av dom, det kvittar eg vad man gör med dom så blir dom inte rädda iallafall(nu tänker jag på fasthållning mm vid t ex sårvård)så jag tror inte att denna hästen kommer att bli "räddare" än vad den är för dig bara för att den får en tillsägelse...en del är "född rädda" det är bara att acceptera, och dom blir INTE bättre av att man försöker närma sig sakta......
 
Aldrig i livet att man går in i boxen med ett spö!!!???
De ggr jag haft 'knepiga' föl (rädda el. tuffa) så gäller det att 'snabbt o okomplicerat' få tag i den samt 'lägga ner den' i bädden med mig ovanpå... (med min kroppshydda =no problemas) o få på grimman + grimskaft, sen ligger vi där o väntar - väntar - väntar... tills fölis somnar helt avslappnad, då kan man släppa taget till viss del och börja smeka överallt med försiktiga rörelser, jag lovar att det funkar!!! Då fölis inte reagerar med ryckningar (för smekningarna) efter ca 5-10 min, så reser jag mig upp, men behåller taget om grimskaftet, sen får jag nästan BE fölis att resa sig upp.. därefter är det ytterst få återfall, o i så fall ger den sig på '2 röda'!!!!
I de fall jag haft 'bitiga' hingstungar, då biter jag snabbt tillbaka med min 'nypa' (tumme o pekfinger) var som helst där jag kommer åt.. så är den bitleken snart ur världen!
Detta kan låta enkelt, men det handlar om 'timing' för att lyckas, man måste vara lyhörd till 100%!!!

Mvh Bia
 
:Dursäkta ...men att "bita" tillbaka har aldrig funkat för mig...föl biter ju varandra dagarna i ända..och jag har haft en hel del hingstföl...en del är bitiga, andra inte.
 
Då kanske din 'nypa' är lika effektiv som min :D!?
Av 28 hingstföl födda hos mig, så är det garanterat 28 hingstföl som slutat omg. att bita på mig ... dom har sedan bitit på kompisarna i hagen istället, vilket ju är fullt tillåtet!!! Dom kan faktiskt lära sig att skilja på folk & fä ;)!

Mvh /Bia
 
Vem har sagt att man ska gå in i boxen med ett spö!!!???
Hur fostrar ni era föl med fy?
Naturligtvis ska man vara beredd, men vad ska man göra om fölet vänder ändan till och sparka? vända andra sidan till.
Jag har ett antal avelsston samtliga biter ifrån direkt, mina föl är lätthanterliga går att leda och man kan borsta och sköta stoet i boxen. Men dom föds inte såna, ingen av fölen är rädda för mig alla kommer fram i hagen kelar och följer efter, men efter många blåmärken och sparkar vet jag exakt var och när man ska slå till tyst och effektivt.
Leder du ett föl som helt plötsligt kastar sig över dig, har du då ett spö ett snabb rapp på bogen sedan lugnt och bara fortsätt att gå, jag lovar fölet fogar sig. Jag har vuxna hingstar och ganska många föl som jag arbetar heltid med alla är trevliga, men ibland får vi in unghästar på vår lösdrift som inte har den respekt man kan begära av en ettåring då är det jobbigt inte hjälper fy.
 
Att knäppa till på nosen brukar fungera ganska bra med, såvida man knäpper tillräckligt hårt.

Nu finns det säkert (som i allt annat) ett antal obstinata fölisar som struntar i det, men jag har det som första sätt att försöka avstyra bitighet och ÄN så har det fungerat på samtliga exemplar *peppar peppar*

Brotta ner en häst i spånet..hmm...förutom att jag inte tycker om den metoden, så KAN jag helt enkelt inte. Är man tre äpplen hög och väger som en fodersäck så ;) (Annars hade jag gärna lagt ner ett stycke fölis som inte ville bli sprutad :crazy:)
 
Smäcka till går bra, men att brotta ned ett föl, mitt 3,5 månader gamla hbl föl är 1,35 hög hur får jag omkull det?
Nej kolla in stona, använd samma taktik, ofta räcker det att ligga steget före knäpp till när du märker att det är på gång så hårt som situationen tilllåter.
Men inte har jag någonsin sett ett sto slå omkull sitt föl och läxa upp det?
Nej ett rapp med ett spö på bogen utan att fölet hinner uppfatta vad det var, naturligtvis inte jaga runt det i boxen med spö. Brukar fölet sparka när du släpper det var beredd det är bättre att förekomma än att förekommas.
 
Har ett hingstföl som är mkt. social, en riktig kelgris.Som blir avundsjuk när jag kelar med mamma. Står alldeles stilla när man borstar mm.
Men när han skulle ledas plockade han fram hingstfasonerna. Han reste sig, inte kul med hovar i huvudhöjd.
Jag plockade fram spö och la grimskaftet över nosen. Spöet användes till framåtdrivnig och färdriktnig framåt. Han blev skitsur rent ut sagt men reste sig gjorde han inte mer.
Nu leds han som vanligt och lika go som innan. :)
Aldrig att han ska bestämma, det blir livsfarligt.
 
Var det där svaret verkligen till mig? Mitt föl varken bits elelr sparkas. Sålänge det inte är sprutor inblandade är hon lika väluppfostrad som de vuxna hästarna.

Jag har heller ingen aning om hur man brottar ner ett föl, så där kan jag inte hjälpa dig heller =)
 
Nej Alexandra det svaret kom nog fel med att brotta ned föl, har aldrig hört på maken! Men jag går absolut inte med spö i boxen, utan när fölet hanteras, och om det har visat tecken på att j-s då måste man vara beredd. För ett par år sedan blev vi alla illa sparkade av ett av våra föl, särskilt när hon släpptes i hagen, vi var beredda och när benen flög upp slog vi till och hon har aldrig sparkat efter oss igen, en annan skulle stegra sig på mig när vi ledde henne men då fick hon en smäll på bogen och vips var det borta.. har fungerat bra vid olika tillfällen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 914
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 040
Senast: AbCdE
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 356

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp