För gammal och för talanglös? ;)

Sv: För gammal och för talanglös? ;)

Mmm *nickar instämmande* Det är ju precis så. Det är så långt mellan varje lektionstillfälle att jag hinner glömma mycket mellan gångerna. :crazy: Hur många års ridvana hade du när du tog steget och skaffade egen häst? Var det efter åtta år på ridskola? Själv funderar jag på att skaffa egen häst (och ta hjälp av medryttare och tränare) om cirka ett och ett halvt år. Då har jag ridit i tre år. Är det för vågat tror du? Behöver man mer tid på sig än så?
/Sassa_S


Du är definitivt inte för gammal. Vi är många som började rida på allvar när vi var mycket äldre än du är nu. Däremot är det svårt att komma vidare när man rider på ridskola en gång per vecka. Jag red i 8 år på ridskola och utvecklades inte mycket under de åren. De sista ridskoleåren var jag också medryttare på en häst och det gav en hel del, genom att jag fick fler timmar i sadeln. Nu har jag haft egen häst i 6 år. Det är inte lätt att lära sig rida som vuxen, men alla kan utvecklas med genom teori och praktik.
 
Sv: För gammal och för talanglös? ;)

Mmm *nickar instämmande* Det är ju precis så. Det är så långt mellan varje lektionstillfälle att jag hinner glömma mycket mellan gångerna. :crazy: Hur många års ridvana hade du när du tog steget och skaffade egen häst? Var det efter åtta år på ridskola? Själv funderar jag på att skaffa egen häst (och ta hjälp av medryttare och tränare) om cirka ett och ett halvt år. Då har jag ridit i tre år. Är det för vågat tror du? Behöver man mer tid på sig än så?
/Sassa_S


Om du passar ihop med hästen, så är det väl inte så vågat! Du får känna efter! Jag red lite si så där, red ca 1 år på ridskola där jag inte utväcklade mig inte så mycket. Kunde typ hålla balansen i trav och galopp och lite grunder bara.:p

Jag bestämmde mig att köpa en läromästare, trots bara 1 år ridskola, och väldigt få uteritter!
Men jag hittade min läromästare! Många tyckte det var fel av mig för vågat, men jag klarade det!:)

Lärde mig otroligt mycket bara på några månader! Så för mig var det bästa vad jag kunde har gjort, att köpa en egen!:banana:
 
Sv: För gammal och för talanglös? ;)

Gå till biblioteket och låna lite böcker om ridning, teorin tycker jag är lika viktig som praktiken! Jag tycker att t.ex. George H Morris har gett ut flera bra böcker. Om ridskolan någon gång ger kurser utöver ridskolan så försök vara med på dessa om du har tid/råd, en heldagskurs tycker jag ger massor när det är både minst två ridpass och teori, det är intensivt och ger fler timmar i sadeln plus att teorin är bra. Precis som andra rekommenderat, om du känner dig redo så försök hitta en medryttarhäst, det är ett bra sätt att få mer timmar i sadeln! Grattis till att ha börjat rida igen, det är en underbar sysselsättning som ger otroligt mycket!:banana: Jag tror aldrig man är för gammal för att börja, själv började jag visserligen som barn men har ett 13 år långt uppehåll bakom mig. Dock har mycket kommit tillbaka snabbt.
 
Sv: För gammal och för talanglös? ;)

Mmm *nickar instämmande* Det är ju precis så. Det är så långt mellan varje lektionstillfälle att jag hinner glömma mycket mellan gångerna. :crazy: Hur många års ridvana hade du när du tog steget och skaffade egen häst? Var det efter åtta år på ridskola? Själv funderar jag på att skaffa egen häst (och ta hjälp av medryttare och tränare) om cirka ett och ett halvt år. Då har jag ridit i tre år. Är det för vågat tror du? Behöver man mer tid på sig än så?
/Sassa_S

Jag hade ridit 8 år på ridskola inklusive ca ett år som medryttare, när jag köpte häst. Det är svårt att säga hur mycket tid man behöver, vi utvecklas ju olika snabbt. Vad som kan gå tokigt är väl om hästen börjar testa sin nya ägare i hanteringen och vid ridning på ett sätt som gör ägaren rädd/osäker.
Jag hade tur på så sätt att min häst aldrig gjorde mig rädd. Däremot lärde sig min häst snabbt att här var en ny sämre ryttare som man inte behövde anstränga sig för. Hon blev efterhand mer svårriden (i dressyren) trots att jag red för tränare. Så vi har fått kämpa oss upp från ett läge när hon inte alls ville arbeta. Nu går det bättre och bättre. Jag trodde att när man köper en läromästare så kan man bara dra nytta av den nivå hästen är på. Så enkelt är det tyvärr inte alltid.
Så mitt svar är att man får vara beredd på vissa svårigheter när man inte är så erfaren. Har man kunnigt folk omkring sig går dock det mesta att lösa.
Lycka till med hästköp den dagen du känner dig mogen.
 
Sv: För gammal och för talanglös? ;)

Du är inte för gammal. Själv hade jag ett uppehåll på, jag vet inte hur många år. och det kändes som att allt var borta. Jag var rätt duktig att rida när jag var yngre och var ute o tävlade lite. Men första gången jag red, på alla dessa år, så kändes det som jag var totalt värdelös, jag skumpade runt i sadeln o hade noll balans. Men efter ett par ggr så föll allt på plats. Försök hitta en medryttarhäst, för det är träning till häst som gäller.:banana:
 
Sv: För gammal och för talanglös? ;)

men inget va ju borta ;) du är jätte duktig vännen :love:
 
Sv: För gammal och för talanglös? ;)

ja, jag har inte trillat av nyhästen än,,,,men, men det är bara för att jag är rädd för fallhöjden:rofl:
 
Sv: För gammal och för talanglös? ;)

Pilates är jättebra, nästan som gjord för ryttare.
Sen låt det ta tid. Jag var själv i din sits för ett par år sen.
Kändes som jag inte kom någonstans.
Men den här terminen lossade allt. Nu är det tillock med så att jag funderar på att ställa upp på nästa klubbdressyr :p
 
Sv: För gammal och för talanglös? ;)

:) Det låter bra! Då ska jag börja köra mitt pilatesband här hemma och öva på. Jag behöver verkligen öva upp styrka, smidigheten och kroppskontrollen. *känner mig som en säck potatis* ;)
Tack för ditt svar. Vad roligt att höra att det har lossnat för dig. Klart du ska ställa upp i klubbdressyren. :) Lycka till!

Pilates är jättebra, nästan som gjord för ryttare.
Sen låt det ta tid. Jag var själv i din sits för ett par år sen.
Kändes som jag inte kom någonstans.
Men den här terminen lossade allt. Nu är det tillock med så att jag funderar på att ställa upp på nästa klubbdressyr :p
 
Sv: För gammal och för talanglös? ;)

Måste bara säga - absolut INTE för gammal! Min sambo började för 1,5 år sedan och har lärt sig allt han kan på min nordis. Nu är hon hans :love: Och han är världens bästa hästmänniska !

Ingen dålig konkurrent du har fått då mao! ;)
 
Sv: För gammal och för talanglös? ;)

Mmm *nickar instämmande* Det är ju precis så. Det är så långt mellan varje lektionstillfälle att jag hinner glömma mycket mellan gångerna. :crazy: Hur många års ridvana hade du när du tog steget och skaffade egen häst? Var det efter åtta år på ridskola? Själv funderar jag på att skaffa egen häst (och ta hjälp av medryttare och tränare) om cirka ett och ett halvt år. Då har jag ridit i tre år. Är det för vågat tror du? Behöver man mer tid på sig än så?
/Sassa_S

Tyvärr är det mycket mycket mer än att bara kunna rida som krävs för att ha egen häst!
Jag skulle börja bli medryttare först och främst (många gör ju det t.o.m. gratis), sedan ha en på foder/prov innan man tog steget och köpte egen.

Lycka till iallafall, vad du än beslutar! :)
 
Sv: För gammal och för talanglös? ;)

Sassa_s vart bor du ?
 
Sv: För gammal och för talanglös? ;)

En billig balansplatta för ett par hundra är ett bra sätt att träna upp balansen på.
 
Sv: För gammal och för talanglös? ;)

Åldern spelar ingen roll även om folk säger att barn lär sig fortare.

Att kunna rida bra är egentligen det minst viktiga bara du skaffar dig en snäll häst. Rekommenderar verkligen (precis som folk här ovan) att du provar att vara medryttare innan du skaffar en egen häst, då märker man var man har luckor vad gäller "runtomkringarbetet". Du måste ju lära dig om foder etc, enklare sjukvård osv.

Har man inte råd att rida så mycket tycker jag det bästa är att titta på ridning! Inte tävlingar på TV, utan när andra rider för intreuktör. Då ser man vad folk gör och vilka instuktioner de får.
Kan nog vara svårt att hinna med om du har barn, men har du lite tid över så : )

En liten tanke bara, om du inte har råd med mer än en lektion i veckan, hur ska du ha råd med en häst? Man räknar med att en häst kostar ca 50 000 om året med stallhyra etc. Hästar kan skada sig och det är ju inte ok att inte ha råd med veterinär etc. Skoning kostar 600kr var 6:e vecka osv..
 
Sv: För gammal och för talanglös? ;)

En superbra bok är förresten "Hästhållning i praktiken" av Mats Mellberg, tar upp det mesta man behöver veta (det säger jag inte bara för att han var ridskolechef på min gamla ridskola: )
 
Sv: För gammal och för talanglös? ;)

Bra fråga! Jo det är därför jag inte planerar häst förrän om typ två år. Då har vi flyttat (har dyyyyra pendlingskostnader nu) och jag har gått upp till heltid igen. Då räknar jag med att få ut typ 4000 kronor mer i månaden.
Tack för väldigt bra tips. Medryttare är självklart första steget.
/Sassa

Åldern spelar ingen roll även om folk säger att barn lär sig fortare.

Att kunna rida bra är egentligen det minst viktiga bara du skaffar dig en snäll häst. Rekommenderar verkligen (precis som folk här ovan) att du provar att vara medryttare innan du skaffar en egen häst, då märker man var man har luckor vad gäller "runtomkringarbetet". Du måste ju lära dig om foder etc, enklare sjukvård osv.

Har man inte råd att rida så mycket tycker jag det bästa är att titta på ridning! Inte tävlingar på TV, utan när andra rider för intreuktör. Då ser man vad folk gör och vilka instuktioner de får.
Kan nog vara svårt att hinna med om du har barn, men har du lite tid över så : )

En liten tanke bara, om du inte har råd med mer än en lektion i veckan, hur ska du ha råd med en häst? Man räknar med att en häst kostar ca 50 000 om året med stallhyra etc. Hästar kan skada sig och det är ju inte ok att inte ha råd med veterinär etc. Skoning kostar 600kr var 6:e vecka osv..
 

Liknande trådar

Islandshäst Jag har ridit islandshäst i över 20 år (med uppehåll på nåt år då och då). Visst kan jag rida. Teoretiskt kan jag en hel massa, och jag...
Svar
10
· Visningar
2 179
B
Träning Hej! Jag är en 24årig tjej som efter nio års uppehåll nu i augusti återupptagit min ridning. Jag var väl ingen expert när jag...
Svar
17
· Visningar
2 727
Senast: Ingela_S
·
S
Träning Hej alla forumister! Jag är en tjej på 30 år som precis har tagit itu med min barndomsdröm och börjat rida! Innan jag fick barn red...
Svar
7
· Visningar
1 151

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp