Bukefalos 28 år!

Vill lära mig ALLT!

S

Sassa_S

Hej alla forumister!
Jag är en tjej på 30 år som precis har tagit itu med min barndomsdröm och börjat rida! Innan jag fick barn red jag en termin på islandshästar, men nu har jag fått hoppa in i en nybörjargrupp på en ridskola här uppe.
Jag var på första lektionen i fredags och det var ju hur kul som helst! ADRENALINET FLÖDADE! *S*

Nu vill jag lära mig allt, så fort som möjligt. Tyvärr har jag lektion bara en gång i veckan, så det kommer inte att bli så mycket ridet som jag skulle önska. I brist på timmar på hästryggen vill jag roa mig med annat hästrelaterat. Vad finns det för böcker, filmer, magazin, websidor osv som en kunskapstörstande nybörjare borde ta till sig?

Jag är väldigt tacksam för alla tips från er vana hästexperter!

Vänliga hälsningar,
Sassa
 
Sv: Vill lära mig ALLT!

Hej Sassa! Va kul att du har hittat till hästarna! Visst är dom underbara? :love:
Varför inte åka till biblioteket och låna böcker? Eller till nån ridsportbutik och köpa nån bok eller DVD?
Du kan ju alltid höra med din ridskola om de har en plats över så får du möjlighet att rida två dar i veckan?
Vad vill du med din ridning? Vill du öka den, utveckla den, bli medryttare eller kanske tom ägare till en egen häst?
 
Sv: Vill lära mig ALLT!

Sassa_S skrev:
Hej alla forumister!
Jag är en tjej på 30 år som precis har tagit itu med min barndomsdröm och börjat rida! Innan jag fick barn red jag en termin på islandshästar, men nu har jag fått hoppa in i en nybörjargrupp på en ridskola här uppe.
Jag var på första lektionen i fredags och det var ju hur kul som helst! ADRENALINET FLÖDADE! *S*

Nu vill jag lära mig allt, så fort som möjligt. Tyvärr har jag lektion bara en gång i veckan, så det kommer inte att bli så mycket ridet som jag skulle önska. I brist på timmar på hästryggen vill jag roa mig med annat hästrelaterat. Vad finns det för böcker, filmer, magazin, websidor osv som en kunskapstörstande nybörjare borde ta till sig?

Jag är väldigt tacksam för alla tips från er vana hästexperter!

Vänliga hälsningar,
Sassa


Välkommen då!

Jag skulle råda dej att redan från början läsa runt på tex sits trådar så du får en uppfattning om hur sitsen ska vara redan från start. Det är lätt att få ovanor annars. Det kommer att krävas mycket blod svett och tårar innnan du känner att du kan sitta ner i trav så försök att redan nu kämpa för att få det korrekt.
Det finns också sidor på nätet och bra böcker som kan vara till hjälp.
 
Sv: Vill lära mig ALLT!

Åh, vad härligt! Den där kunskapstörsten och ambitionen känner vi alla, även vi som nyss inte börjat rida.

När jag började med islandshästar efter att ha ridit halvblod i 9 år kände jag samma sak. Jag lånade en miljon böcker om islandshästar :D

Gå till bibblan, så kommer du säkert hitta många riktigt bra böcker. Böcker är suveränt för att i lugn och ro befästa sina kunskaper innan man sätter in dem i teorin! Och här på Buke finns ju massor med länkar och kunniga medlemmar:)

Välkommen till hästvärlden - har du en gång hittat hit kommer du aldrig härifrån :rofl:
 
Sv: Vill lära mig ALLT!

Grattis! Hoppas allt fortsätter vara lika roligt :) Känner igen din kunskapstörst, jag känner mig som en tvättsvamp så fort min ridlärare är i närheten. Öronen blir stora som kastrull-lock :D

Jag har två favoriter när det gäller häst-läsning, en på internet och en bok. www.sustainabledressage.com är en jättetrevlig sajt som en här på buke har knåpat ihop o där står det Massor och åter Massor av intressanta saker. Sen finns boken "Ridlära" av Wilhelm Müseler. Den förklarar allt som man kan tänkas vilja veta om sits och inverkan!
 
Sv: Vill lära mig ALLT!

En bok som jag tycker är bra är Hästhållning i praktiken av Mats Mellberg..Helt klart väldigt läsvärd.
 
Sv: Vill lära mig ALLT!

TACK för många kloka svar! :)
Det känns verkligen roligt att få börja med en gammal dröm och lära sig nåt från början.
Jag har sparat länktips och noterat era bokförslag och ska ta mig en till på biblioteket om de finns där.
Jag tycker det här forumet är jättetrevligt och lär mig mycket roligt av att bara läsa era frågor och svar.
Återigen, tack för ett varmt välkomnande och trevliga tips!
/Sassa - hästbiten nybörjare
 
Sv: Vill lära mig ALLT!

Jag måste rekommendera Sally Swifts böcker. De ger en lite annorlunda syn på ridlära, och kommer med många nyttiga tankar.
 

Liknande trådar

Ridning Vad tycker ni att man kan kräva av en ridskola? Där jag bor är det väldigt svårt att hitta en bra. Att få ta privatlektioner på...
2
Svar
29
· Visningar
4 317
Hästmänniskan Jag är ny här på Bukefalos :) skulle behöva veta vad ni tycker, varning för längre ts men känner mig verkligen hjälplös. Har ridit på...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 827
Senast: Cha9
·
K
Ridning Jag började rida när jag var 6 år, nu är jag 24. Jag har ridit regelbundet i stort sett hela mitt liv, med undantag för de två senaste...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 578
Senast: emlem
·
S
Träning Hej! Jag är en 31-årig nybörjare i hästvärlden. Jag har ridit på islandshäst som precis nybörjare (2001) och då red jag två gånger i...
2
Svar
38
· Visningar
2 431
Senast: Sassa_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Kattsnack 10
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp