Bukefalos 28 år!

För gammal och för talanglös? ;)

S

Sassa_S

Hej!
Jag är en 31-årig nybörjare i hästvärlden. Jag har ridit på islandshäst som precis nybörjare (2001) och då red jag två gånger i veckan under cirka nio månader. (Detta var privat hos en kvinna med många islandshästar.)
Sedan hade jag ett femårigt uppehåll med småbarn och hund som tog all min tid och nu har jag börjat om igen. Nu rider jag på ridskola en gång i veckan och har gjort det sedan i mars.
Min fundering är om det är för sent för att lära sig rida hyfsat med bara en gång i veckan? Det känns som att jag hinner glömma allt mellan gångerna. *S* *hur var det nu man fattar galoppen liksom*
Problemet är också att jag inte har råd att rida mer än en gång i veckan då jag har små barn och inte arbetar mer än 75 procent. *låg inkomst*
Hur ska jag göra för att utvecklas trots att jag har väldigt lite tid på hästryggen? Kan jag _plugga_in viktiga kunskaper genom att läsa på?
Med vänliga hälsningar,
Sassa
 
Sv: För gammal och för talanglös? ;)

Ja, det kan du säkert, det funkade utmärkt för en av mina kompisar. Hon började rida tre år senare än mej men tack vare att hon kunde så mycket teoretiskt innan så hann hon nästan ikapp mej på mindre än en termin.
Hoppas det funkar för dej också.

Lycka till!
 
Sv: För gammal och för talanglös? ;)

:) Men din kompis kanske var en talang också? Själv känner jag mig nästan obildbar. *s*
Har du nåt tips på vad din kompis läste? Böcker? Forum? Filmer?
Tack för ditt svar förresten, och tack för lyckönskningen. Den kan behövas. :)
/Sassa
 
Sv: För gammal och för talanglös? ;)

Jag tyckte att en gång i veckan var för lite, två gav mycket mer än dubbelt.
Vissa kunskaper går att läsa in, men timmarna på hästryggen är viktigast. I alla fall för mig.
 
Sv: För gammal och för talanglös? ;)

du kan ju försöka hitta en häst att rida 1-2 dagar utöver lektionen? någon som bara behöver hjälp med motionering eller något sådant - som inte har något emot om du över på vad ni gjort på lektionerna osv ...:)
 
Sv: För gammal och för talanglös? ;)

jag håller med Tindra. Försök hitta en häst som du kan hjälpa till att röra på. Inget stirrigt dressyrmonster, utan en skogsmulle. Typ snäll fjording, eller ngt av cob-typ (Ursäkta generaliseringen). Det är ju inte meningen du ska utföra stordåd, utan mer komma in i känslan. Jag hade en tjej som skrittade min högdräktiga märr de sista 3 månaderna före fölning, och det gav tjejen jättemycket sa hon. Hon behövde inte spendera halva ridlektionen med att känna in sadeln och stiglädrens längd, sin balans och så. Utan hon bara gled ner i sadeln och kunde börja rida på en gång. Det bara av att skritta barbacka i skogen i veckorna.
 
Sv: För gammal och för talanglös? ;)

att läsa böcker och tex här på buke kan ge väldigt mycket.
att titta på filmer, träningar och lektioner ger ännu mer.

men det som faktiskt verkligen krävs är just mer tid i sadeln. tyvärr. :p
 
Sv: För gammal och för talanglös? ;)

Om det gick att läsa sig till att bli bra ryttare skulla jag vara på GP nivå:rofl:
 
Sv: För gammal och för talanglös? ;)

Hej!
Jag är en 31-årig nybörjare i hästvärlden. Jag har ridit på islandshäst som precis nybörjare (2001) och då red jag två gånger i veckan under cirka nio månader. (Detta var privat hos en kvinna med många islandshästar.)
Sedan hade jag ett femårigt uppehåll med småbarn och hund som tog all min tid och nu har jag börjat om igen. Nu rider jag på ridskola en gång i veckan och har gjort det sedan i mars.
Min fundering är om det är för sent för att lära sig rida hyfsat med bara en gång i veckan? Det känns som att jag hinner glömma allt mellan gångerna. *S* *hur var det nu man fattar galoppen liksom*
Problemet är också att jag inte har råd att rida mer än en gång i veckan då jag har små barn och inte arbetar mer än 75 procent. *låg inkomst*
Hur ska jag göra för att utvecklas trots att jag har väldigt lite tid på hästryggen? Kan jag _plugga_in viktiga kunskaper genom att läsa på?
Med vänliga hälsningar,
Sassa

Vad roligt att diu kommit igång igen :D
Man kan alltid läsa och få idéer och infall som man sedan testar på lektionerna.
Var bor du någonstans? En medryttarhäst vore kanske en idé :idea: Någon som vill ha någon som 'skogsmullar' hästen en gång i veckan eller varannan. Det utvecklar en massor !! Bor du i norra stockholm får du gärna PM:a mig :angel:
 
Sv: För gammal och för talanglös? ;)

Måste bara säga - absolut INTE för gammal! Min sambo började för 1,5 år sedan och har lärt sig allt han kan på min nordis. Nu är hon hans :love: Och han är världens bästa hästmänniska !
 
Sv: För gammal och för talanglös? ;)

Grattis till ett klokt beslut - dvs. att börja rida! Det är verkligen otroligt roligt.

Varför ha så bråttom? Man blir ju bättre och bättre och det spelar väl inte så stor roll hur lång tid det tar? Om man har bråttom kan det dock vara en idé att försöka hitta en häst man kan rida lite mellan varven... för med takten en lektion i veckan tar det förstås tid.

Själv är jag nöjd med att vara en tämligen medioker nybörjare som njuter av att få rida!
 
Sv: För gammal och för talanglös? ;)

Jag håller med schelin! Skit i att du känner dig som en medioker ryttare och passa på att njuta ordentligt av denna trevliga hobby. Självklart vill man utvecklas och bli en bättre ryttare, men jag tycker att drivkraften ska komma av eget intresse och inte för att man är rädd för att "alla andra är så mycket bättre".

Man kan göra en massa saker för att förbättre sitt kunnande om hästar och ridning utan att ta ridlektioner. Läs böcker, se på film, åk till ridskolan en timme tidigare och titta på lektionen innan, var mycket i stalle och pyssla. Engagera dig i klubben, var med som funktionär på tävlingar, gå med i någon kommitte, gå på föreläsningar...
 
Sv: För gammal och för talanglös? ;)

Ja jag har faktiskt funderat i dom banorna och kollar lite annonser då och då. Tyvärr har jag inte hittat nåt än men jag letar vidare. :)
 
Sv: För gammal och för talanglös? ;)

Tack Kira för svar.
Det är precis nåt sånt jag skulle vilja ha som komplement till ridskolan. Jag kanske ska leta mer och annonsera själv att jag finns.
:)
 
Sv: För gammal och för talanglös? ;)

Mitten!
Tack för ditt generösa erbjudande. Tyvärr bor jag ju en hel världsdel från norra Sthlm, nämligen i Skellefteå, men annars hade jag PM:at direkt. :) Tack för din peppning och vad roligt att din sambo också har börjat som "gamling". *S*
 
Sv: För gammal och för talanglös? ;)

Hej Schelin_J!
Jag antar att det är kunskapstörst som gör att jag känner att jag vill lära mig mer. Som det är nu känns det som att jag knappt går framåt alls. Jag får koncentrera mig för att komma ihåg vad som sas på förra lektionen och kommer inte igång förrän i slutet på lektionen. *S*
Jag ska försöka få lite mer ridtid på nåt vis. Tack för ditt svar! :)
 
Sv: För gammal och för talanglös? ;)

Hej Luleå!
Visst är ridningen en underbar hobby. *håller med* Jag är inte rädd för att andra ska vara bättre än jag, för det är de flesta, *S* jag är bara less på att det tar halva lektionen innan jag känner mig som att jag håller balansen, har koll på tyglarna och mig själv inte minst. Jag glömmer från gång till gång och skulle vilja ha med mig mer från varje lektion.
Dina tips var jättebra. Jag ska hänga mer i stallet och prata med folk där och alltid lär man sig nåt. Funktionär på tävling låter inte så dumt heller...
Tack för svar!

Jag håller med schelin! Skit i att du känner dig som en medioker ryttare och passa på att njuta ordentligt av denna trevliga hobby. Självklart vill man utvecklas och bli en bättre ryttare, men jag tycker att drivkraften ska komma av eget intresse och inte för att man är rädd för att "alla andra är så mycket bättre".

Man kan göra en massa saker för att förbättre sitt kunnande om hästar och ridning utan att ta ridlektioner. Läs böcker, se på film, åk till ridskolan en timme tidigare och titta på lektionen innan, var mycket i stalle och pyssla. Engagera dig i klubben, var med som funktionär på tävlingar, gå med i någon kommitte, gå på föreläsningar...
 
Sv: För gammal och för talanglös? ;)

Du kan kanske testa någon annan typ av träning (om du har tid och råd, förstås!) som ökar balansen och kroppskontrollen. Yoga, eller något? Jag har själv länge tänkt att jag ska pröva eftersom jag också blir rätt less på min usla kroppskontroll, men det har aldrig blivit av.
 
Sv: För gammal och för talanglös? ;)

Ja det var ju en idé! Undrar om Pilates funkar i det avseendet? *sneglar åt nyinförskaffat Pilatesvideoband*
Tack för tipset Luleå!
/Sassa

Du kan kanske testa någon annan typ av träning (om du har tid och råd, förstås!) som ökar balansen och kroppskontrollen. Yoga, eller något? Jag har själv länge tänkt att jag ska pröva eftersom jag också blir rätt less på min usla kroppskontroll, men det har aldrig blivit av.
 
Sv: För gammal och för talanglös? ;)

Du är definitivt inte för gammal. Vi är många som började rida på allvar när vi var mycket äldre än du är nu. Däremot är det svårt att komma vidare när man rider på ridskola en gång per vecka. Jag red i 8 år på ridskola och utvecklades inte mycket under de åren. De sista ridskoleåren var jag också medryttare på en häst och det gav en hel del, genom att jag fick fler timmar i sadeln. Nu har jag haft egen häst i 6 år. Det är inte lätt att lära sig rida som vuxen, men alla kan utvecklas med genom teori och praktik.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 109
Senast: iNHALE
·
Islandshäst Jag har ridit islandshäst i över 20 år (med uppehåll på nåt år då och då). Visst kan jag rida. Teoretiskt kan jag en hel massa, och jag...
Svar
10
· Visningar
2 179
B
Träning Hej! Jag är en 24årig tjej som efter nio års uppehåll nu i augusti återupptagit min ridning. Jag var väl ingen expert när jag...
Svar
17
· Visningar
2 727
Senast: Ingela_S
·
S
Träning Hej alla forumister! Jag är en tjej på 30 år som precis har tagit itu med min barndomsdröm och börjat rida! Innan jag fick barn red...
Svar
7
· Visningar
1 151

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst med eksem
  • Födda 2022
  • Böjprovsreaktion vid hovböld?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp