För hög Ca/P-kvot

F

FTW

Med de fodermedel jag vill ge blir Ca/P kvoterna för höga (uppåt 2). Jag kan ju sätta till vetekli, men på nå't sätt blir det antingen för hög Ca/P-kvot eller helt enkelt för mycket mat.

Vad händer i hästen när man har en olämplig Ca/P-kvot?
Ska man ge fosfor för att kompensera, men då kanske hästen får för mycket av både Ca och P.
Ööhh :confused:
 
2 är inte alls särskillt högt om det inte är så högt för att du ger mineralfoder. Bara behovet av fosfor är täckt är det lugnt!
 
Jag hade för mig att kvoten helst ska vara ca 1,5.

Gör det alltså inget om man har alldeles för mycket Ca?
Enligt den bok jag har skulle då P tas från skelettet, men vad händer då?
 
IDEALET är ju att hålla en lägre kvot, men det är ju inte alltid det funkar. Det har gjorts försök med kvoter upp till 6 utan att forskarna hittat några negativa effekter, så länge fosforbehovet täcks behöver kroppen inte ta från några reserver.

Mina kompisars hö ligger Ca på 8,4 och P på 1,8... de får nästan bara hö (bra energi och protein) så deras kvoter hamnar på runt 4, och då får de endast fosforbalans som mineralfoder för att täcka upp fosforbehovet.
 
Jag har hört på ett foderföredrag att en kvot på upp till 3 är helt OK. Som sagt, se till att fosforbehovet är täckt så är det lugnt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 039
Senast: Indiana
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 147
Senast: Sandora
·
Foder & Strö Ett helt nytt problem har uppdagats och jag vet inte hur jag ska tänka. Häst nr 1 (endast grovfoder) Foderstaten innehåller för lite...
Svar
4
· Visningar
522
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp