För mycket bete - hacka eller vad?

R

Raggsocksponny

Har ca 4 hektar naturbete. Problemet är att de är alldeles för mycket bete för mina lättfödda hästar. Hela sommaren har de gått i en liten del av hagen för att hejda viktuppgången.

Jag vill bli av med betet dels för att jag vill ha hästarna på större ytor nu i sommar redan dels för att jag vill ha bort det till hösten eftersom jag inte vill att hästarna äter fruset gräs på vinterhalvåret.

Hacka kan man väl knappast inte göra för då ligger ju gräset kvar i marken och då finns det risk att de får i sig arter (tex smörblommor, johannesört) som de inte skulle äta annars.

Lätt att vara efterklok, men hade vi hade ju kunnat försökt få tag på någon som slagit det åt oss och gjort hösilage. Nu antar jag att det är för sent för hösilage?

Tar tacksamt emot råd och förslag.
 
Sv: För mycket bete - hacka eller vad?

Men om det växer smörblommor och johanneört är det väl inte lämpligt att göra hösilage av det?

En rejäl trimmer eller lie är till stor hjälp, men du bör samla upp det du slår antingen för hand eller med gräsklippare och uppsamlare.

Jag har fått tillgång till nya hagar som legat i träda i flera år så jag jobbar hårt med trimmer, räfsa och gräsklippare just nu. Det kommer inte fram några större maskiner till dessa ängar och jag vågar inte släppa hästarna utan att veta hur det ser ut under allt gammalt gräs. Dels har vildsvinen bökat massa hålor att snubbla i, dels kan det ligga taggtråd eller annat gammalt skräp där.
 
Sv: För mycket bete - hacka eller vad?

Finns det ingen bonde i närheten som kan släppa dit lite kvigor eller sinekor? Vi har lånat kossor som betar före hästarna så att det inte blir tjockt med mat till pållarna när de ska beta. Kossorna tar det gottigaste och lämnar kvar bra gnagmat till mina hästar.
Även om du slår betet så kommer det som växer upp igen att vara kraftigare än det gamla gräset som du slagit av. Gräs tappar näring när det blommor och är som kraftigast när det växer. Ibland kan de se ut som om det är mycket mat men den kanske inte är så stark när det är gammalt långt gräs?
 
Sv: För mycket bete - hacka eller vad?

Fast när gräset är högt och de mest bara äter av frökapslarna blir de inte särskilt tjocka. Våra fyra går på 5-6 ha naturbete och är alla lättfödda, men har inte gått upp särskilt mycket utan hållt sig riktigt fina i hull. Jag tror det blir värre om du slår och de sen äter av tillväxten, DET lär det vara mycket näring i!
 

Liknande trådar

Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 581
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 867
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag ska sätta upp en ny hage och har ett halvt hektar som inte slagits eller betats på hela säsongen. Gräset är därför mycket långt och...
Svar
3
· Visningar
913
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Ja, det är väl inte höst än. Men snart så! Då flyttar mina hästar till vinterlösdriften och börjar fodras med hösilage. Jag tycker det...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 920

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp