Bukefalos 28 år!

för mycket energi

Så lite knas som möjligt :D Ger du tillräckligt med protein men för mycket energi blir ju hästen både pigg och tjock, och det är ju rätt tråkigt och onödigt.

Neråt (under 6) har JAG personligen en spärr som säger ifrån. Det är så pass få hästar som funkat på det av de jag träffat.
 
Höt har 7.4 MJ
23 g smb protein
3.1 g Ca
1.8 g P
1.0 g Mg
11.2 g K

Häst som rids 6-7 dagar i veckan och tränas. Ingen luffarhäst. Väger ca 550 kg. Arab.

Jag ger nu lusernhack för att få tillräckligt protein men då hamnar jag snett med energin...

Ger Spillers Herbal Mix som kraftfoder och det passar dåligt till detta hö.
 
Vad innehåller kraftfodret? Hittar inte på nätet. OM du skulle ge havre skulle det funka att ge:
8 kg hö
1 kg lusern (Kraffts)
300g soja
1 kg havre
 
den enda info som jag har om värdena är:
olja 3.0%
protein 10.0 %
fiber 18.0 %

Vit A 10000 iu/kg
vit D3 1500 iu/kg
vit E 100 iu/kg

Jag har kontaktat den svenska återförsäljaren för utförligare innehållsanalys.
 
Här e ett annat förslag då:
8 kg hö
1 kg lucernhack(eller lucernpellets då det e samma värde)
0,8 kg kornkross
350 g soja
2 mått fosforbalans
1 mått biomag(magnesiumtillskott)
Ger:
80,9 mj, 486,8 smrp, 39,1 ca, 25,6 p och 13,6 mg.
smrp/mj kvot: 6,0
ca/p kvot: 1,5
ca/mg kvot: 2,9
 
Jättebra förslag Bucus, men från en liten fågel som viskat vet jag att alazzi vill ha så ENKEL foderstat som möjligt, inget massa duttande...
 
Aha då har jag ett annat förslag som är så lite pytsande som möjligt(har inget bättre för mig nu när jag e sjukskriven :D )

9 kg hö
1,4 kg Krafft Breed

Ger 80,6 mj, 487 smrp, 55,9 ca, 30,2 p och 20,2 mg
Smrp/mj kvot: 6,0
ca/p kvot: 1,8
ca/mg kvot: 2,8
 
Vad snällt Bucus att du räknade åt mig!
Jag tycker det är knepigt att sitta och räkna så jag är tacksam för dina förslag!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 609
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 225
Senast: SiZo
·
Övr. Hund Har haft en riktig skitdag och behöver lite skratt :) Har ni några roliga/knasiga historier om era hundar?
2
Svar
33
· Visningar
2 485
Senast: tanten
·
Kläder & Bli fin Hittar aldrig jeans som sitter bra. Har provat många olika modeller. Provat strech och de glider alltid ner. Har nu vanliga jeans men de...
2
Svar
21
· Visningar
1 578
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp