För & nackdelar med att jobba hemifrån (utbruten från Covid-19 del 6)

Jag tror att det är många elever som har svårt för distansstudier. Min ena son är en av dem. Alldeles nyss sa han, vi pratade om skolarbete och vikten att sköta den bättre i höst, att han vill ha papper och penna, inte dator. Datorn är förenad med så mycket mer än just den uppgiften han ska göra då, så papper och penna, alltså att läraren skriver ut uppgifterna på papper och han får lämna in det så också, gör att han kan fokusera enbart på det, koncentrationen är enbart där just den stunden han gör uppgiften. Det finns inget annat som lockar och pockar på uppmärksamhet, inget som stör i det undermedvetna, inget som är "i närheten" utan det är han, penna, en bok och så hans uppgift på ett papper. Han är 18 år och går byggprogrammet, har dyslexi och har alltid haft ofantliga svårigheter i skolan. Men herregud vad jag förstår min unge att han har lättare för att lära när han fysiskt skriver med penna och läser i en bok eller på ett papper än på en dator! Det är stor skillnad! Jag är gammal nog till att förstå lite av hur han menar utan att ha de problemen.


Upp med handen alla ni på buke som fortfarande har en fysisk papperskalender att skriva era alla möten och kalaser och tandläkarbesök i! JAg är nog inte den enda som är från istiden vad gäller en papperskalender, det känns totalt annorlunda att skriva i en sådan än i en telefon. Det är lite samma sak för honom, bara lite mer.

Jag vet för övrigt flera elever med liknande problematik som honom. Han är inte ensam. Vanligare bland pojkar också.
Jag har en papperskalrnder. Jag skriver upp i mobilen med påminnelse också men jag behöver ha ett papper att bläddra i också för varje gång jag tar upp mobilen så känner jag ett tvång att kolla de notiser som tänts sedan förra gången jag tittade på den. Det är en inre stress att göra det men det är också en stress att inte se vad det var för notiser så därför mår jag bättre om jag inte hela tiden tar fram mobilen och gör allt med den. Jag är mycket strsskänslig sedan en lång utbrändhet.
 
Jag tror att det är många elever som har svårt för distansstudier. Min ena son är en av dem. Alldeles nyss sa han, vi pratade om skolarbete och vikten att sköta den bättre i höst, att han vill ha papper och penna, inte dator. Datorn är förenad med så mycket mer än just den uppgiften han ska göra då, så papper och penna, alltså att läraren skriver ut uppgifterna på papper och han får lämna in det så också, gör att han kan fokusera enbart på det, koncentrationen är enbart där just den stunden han gör uppgiften. Det finns inget annat som lockar och pockar på uppmärksamhet, inget som stör i det undermedvetna, inget som är "i närheten" utan det är han, penna, en bok och så hans uppgift på ett papper. Han är 18 år och går byggprogrammet, har dyslexi och har alltid haft ofantliga svårigheter i skolan. Men herregud vad jag förstår min unge att han har lättare för att lära när han fysiskt skriver med penna och läser i en bok eller på ett papper än på en dator! Det är stor skillnad! Jag är gammal nog till att förstå lite av hur han menar utan att ha de problemen.


Upp med handen alla ni på buke som fortfarande har en fysisk papperskalender att skriva era alla möten och kalaser och tandläkarbesök i! JAg är nog inte den enda som är från istiden vad gäller en papperskalender, det känns totalt annorlunda att skriva i en sådan än i en telefon. Det är lite samma sak för honom, bara lite mer.

Jag vet för övrigt flera elever med liknande problematik som honom. Han är inte ensam. Vanligare bland pojkar också.
Det kan vara bra för sonen att veta att likaväl som dyslektiker har rätt att använda dator mer än andra elever så har de som vill rätt att göra mycket på papper om de hellre vill det. Ibland måste det vara maskinskrivet men mycket får också skrivas för hand om man föredrar det. Särskilt om det finns svårigheter att läsa på skärm etc.
 
Det går att stänga av allt på datorn som stör så att den i princip blir en skrivmaskin. Sen är det bra att kunna kombinera dator och papper och penna. Ja jag har en analog kalender, men påminnelser digitalt.
Ja man kan stänga av det men det är många som har ett tvångsmässigt förhållande till sin telefon numera. Ett exempel; hur många får panik när man sitter i bilen på väg till sommarstuga/skidresa/annat och upptäcker att man glömt mobilen men har kamera, familj och husdjur med sig?
Får man panik i den situationen så har man problem att släppa mobilen. De som har problem med det har ofta problem att låta bli sociala medier osv. Det blir som en drog för hjärnan och den drogen är utbredd. Man vill se vad som händer och stänger man av notiser sitter man och undrar vad man missar.
 
Det kan vara bra för sonen att veta att likaväl som dyslektiker har rätt att använda dator mer än andra elever så har de som vill rätt att göra mycket på papper om de hellre vill det. Ibland måste det vara maskinskrivet men mycket får också skrivas för hand om man föredrar det. Särskilt om det finns svårigheter att läsa på skärm etc.
Det är bra att få veta, tack!
Ja han har svårt att koppla ihop allt han läser på skärmen, är lättare att läsa på ett papper. Jag vet egentligen inte skillnaden, och han kan inte förklara, men för honom är det lättare att få uppgifter på ett papper och läsa dem där och skriva för hand. Förutom att koppla bort själva datorn alltså. Så det är flera vinster med det.
 
Men kan vara så, att så snart "datorn finns där", blir det för lätt att "följa minsta motståndets lag", och "låta sig bli distraherad"?

Sitter man med datorn framför sig, så är det ju väldigt lätt att besöka sociala medier en stund, kolla lite på några roliga klipp, chatta med en kompis...
Att stänga ner diverse fönster/appar är nog inte så svårt, det kan ju handla om att inte falla för frestelsen att öppna några igen, när det egentliga skolarbetet "går trögt"?

Jag tolkar @Enya :s beskrivning, att det är just sådant som sonen behöver slippa hantera?
Du har helt rätt i det du säger. Han har problem med detta också, det är svårt att släppa datorn och fokusera. Att använda penna och papper får honom att fokusera långt bättre än med dator, där han glider i väg så lätt. Är något motigt är det lätt att glida i väg jämfört med när datorn ligger någon helt annanstans och han sitter och trummar med en penna mot pappret när det blir lite svårt.
 
Ja, dessutom får man inte glömma att många har svårt med självdisciplinen också, det är så lätt att kolla Netflix en stund, sova lite längre, fixa tvätten lite snabbt om uppkopplingen var seg etc. Visserligen kan det vara svårt på jobbet också men det är nog många som har ännu svårare på hemmaplan. Jag tror att jag själv skulle vara en av dem. :o
Det kan jag tänka mig! Jag kan sitta på jobbet och tänka att jag skulle vilja göra andra saker samtidigt som jag gör jobbet, precis som jag gör hemma- flera saker på en gång. Hemma fungerar det väl eftersom det är hemma, men på arbetet är det ju inte optimalt! Men ibland är det svårt att skaka av mig känslan av att "jag ska bara kolla lite snabbt" eller liknande....
 
Jag har en papperskalrnder. Jag skriver upp i mobilen med påminnelse också men jag behöver ha ett papper att bläddra i också för varje gång jag tar upp mobilen så känner jag ett tvång att kolla de notiser som tänts sedan förra gången jag tittade på den. Det är en inre stress att göra det men det är också en stress att inte se vad det var för notiser så därför mår jag bättre om jag inte hela tiden tar fram mobilen och gör allt med den. Jag är mycket strsskänslig sedan en lång utbrändhet.

Jag har stängt av alla notiser från appar som är viktiga. T.ex. Instagram och liknande. Jag vill däremot ha notiser från Messenger för det är där jag och mina vänner kommunicerar. Men övriga appar kan jag kolla av när jag känner för det. De behöver inte plinga och ge notiser.
 
Ja man kan stänga av det men det är många som har ett tvångsmässigt förhållande till sin telefon numera. Ett exempel; hur många får panik när man sitter i bilen på väg till sommarstuga/skidresa/annat och upptäcker att man glömt mobilen men har kamera, familj och husdjur med sig?
Får man panik i den situationen så har man problem att släppa mobilen. De som har problem med det har ofta problem att låta bli sociala medier osv. Det blir som en drog för hjärnan och den drogen är utbredd. Man vill se vad som händer och stänger man av notiser sitter man och undrar vad man missar.

Jag hade fått panik (inte riktig panik men blivit orolig) om jag glömt mobilen när jag skulle resa bort. Men det är för att vill kunna bli nådd om något händer t.ex. nån blir allvarligt sjuk, huset brinner osv. Sen är ju mobilen min enda kamera så jag hade blivit ledsen om jag glömt kameran så jag inte kunnat ta bilder på min semester.
 
Men kan vara så, att så snart "datorn finns där", blir det för lätt att "följa minsta motståndets lag", och "låta sig bli distraherad"?

Sitter man med datorn framför sig, så är det ju väldigt lätt att besöka sociala medier en stund, kolla lite på några roliga klipp, chatta med en kompis...
Att stänga ner diverse fönster/appar är nog inte så svårt, det kan ju handla om att inte falla för frestelsen att öppna några igen, när det egentliga skolarbetet "går trögt"?

Jag tolkar @Enya :s beskrivning, att det är just sådant som sonen behöver slippa hantera?
Man kan ställa med tidslås, dvs två h framåt är det enbart de här programmet som är tillgängligt. Visst det går att lösa upp men det är krångligt och det tar tid, alltså är det enklare att låta bli. Svårigheten är när man behöver söka efter saker på nätet, då är det svårt att anpassa. Sonens skola försökte begränsa vad de kunde söka efter men det blev problematiskt. Tidningar kan dels vara viktiga för skolarbetet men även en flykt ifrån det.
 
Ja man kan stänga av det men det är många som har ett tvångsmässigt förhållande till sin telefon numera. Ett exempel; hur många får panik när man sitter i bilen på väg till sommarstuga/skidresa/annat och upptäcker att man glömt mobilen men har kamera, familj och husdjur med sig?
Får man panik i den situationen så har man problem att släppa mobilen. De som har problem med det har ofta problem att låta bli sociala medier osv. Det blir som en drog för hjärnan och den drogen är utbredd. Man vill se vad som händer och stänger man av notiser sitter man och undrar vad man missar.
Jag skulle snarare få panik på att om jag hade glömt min mobil så hade jag även glömt bankkort och kommer därmed inte åt några pengar alls under semester. Vi har semestrar på många ställen utan någon täckning för surf, fungerar utmärkt.
 
Jag skulle snarare få panik på att om jag hade glömt min mobil så hade jag även glömt bankkort och kommer därmed inte åt några pengar alls under semester. Vi har semestrar på många ställen utan någon täckning för surf, fungerar utmärkt.

Ljudböckerna och kameran... inte för surfen eller Facebook. Utan för att jag då inte skulle kunna ta några bilder eller lyssna på ljudbok.
 
Nej!

Delar av jobben kanske, men långt ifrån allt.

Försök att sätta i en sladd i server på distans, det är inte så lätt.

Så snart det finns fysiska objekt eller verkliga människor med i bilden, så är det ett antal saker som inte går att göra på distans.

Ja, "ett antal saker" ligger väl inom en uppskattning om 70-90%. De mesta IT jobb handlar ju mer om mjukvarustöd/jobb snarare än hårdvara. Typ all vår IT personal (från help desk till de som jobbar med att bygga/installera nya system) kan jobba hemifrån.
 
Jag skulle snarare få panik på att om jag hade glömt min mobil så hade jag även glömt bankkort och kommer därmed inte åt några pengar alls under semester. Vi har semestrar på många ställen utan någon täckning för surf, fungerar utmärkt.
Skönt att inte alla har det problemet. 😎
En gång hade jag två kompisar som skulle hälsa på i stugan. Jag hade städat o handlat o planerat. Sedan kom de och slängde sig i varsitt soffhörn och pladdrade med panik i rösten om hur dålig mottagning det var i vårt hus i bohusbergen vid havet. Kände mig så besviken för det var tydligen inte så viktigt att prata med mig som Facebook. 🤦‍♀️
 
Skönt att inte alla har det problemet. 😎
En gång hade jag två kompisar som skulle hälsa på i stugan. Jag hade städat o handlat o planerat. Sedan kom de och slängde sig i varsitt soffhörn och pladdrade med panik i rösten om hur dålig mottagning det var i vårt hus i bohusbergen vid havet. Kände mig så besviken för det var tydligen inte så viktigt att prata med mig som Facebook. 🤦‍♀️
😁 Är kanske härdad ifrån att Wifi inne hemma inte fungerar i alla rum. Men vi är ofta ute på ställen där det är viktigt att ha mobil om något skulle inträffa vilket även innebär att det är viktigt att spara på mobilen. I år när vi har lagt all semester på renovering blir det dock mer mobil, framförallt ljudböcker. :)
 
Jag har kommit på en nackdel!

Jag sitter i vardagsrummet innanför ytterdörren, med dörren öppen. Jag sitter i mycket samtal.

Det händer att tuppen ställer sig precis utanför dörren och gal. Det måste ändå räknas som ett arbetsmiljöproblem.

:laugh:
 
Jag har kommit på en nackdel!

Jag sitter i vardagsrummet innanför ytterdörren, med dörren öppen. Jag sitter i mycket samtal.

Det händer att tuppen ställer sig precis utanför dörren och gal. Det måste ändå räknas som ett arbetsmiljöproblem.

:laugh:

Det finns fler än du som har sådana problem! Har under den här hemarbetesperioden upplevt en hel del av kollegors och kunders mer privata sidor - skällande hundar, barn som fäller välfunna (ibland olämpliga) kommentarer, diverse vardagliga katastrofer som skrubbsår, bråkande syskon osv. Lite charmigt på nåt vis, liksom din tupp! :D
 
Det finns fler än du som har sådana problem! Har under den här hemarbetesperioden upplevt en hel del av kollegors och kunders mer privata sidor - skällande hundar, barn som fäller välfunna (ibland olämpliga) kommentarer, diverse vardagliga katastrofer som skrubbsår, bråkande syskon osv. Lite charmigt på nåt vis, liksom din tupp! :D

Alla i bolaget jag jobbar i jobbar hemifrån. En del av oss har möte via skype varje måndag och ena kollegan brukar hänga tvätt under tiden och i måndags var det ett jäkla väsen när en annan kollegas valp lekte med en PETflaska 😂 Men detta är inget konstigt för oss, hemmajobbandet är inget tillfälligt utan det är så vårt bolag är uppbyggt helt enkelt, så vi är vana haha.
 
Jag kan tom tänka mig framtidens hotell där du har en touchscreen där någon hälsar dig välkommen och du sedan trycker ut ditt rumsnyckelkort själv. Alt som det redan finns på offentliga toaletter, du får en kod som du sedan använder för att öppna rummet första gången och där ligger nyckelkortet.

Jag har stött på själv-check in flera gånger på hotell, men brukar oftast välja att checka in hos en riktig person. Att hotellvärdar är på väg att arbeta mer digitalt ser jag inte i första hand som att personalen ska ges möjlighet att distansarbeta, utan som att deras arbete kommer att ersättas och det är något helt annat. Där är jag inte helt positiv till att allt fler serviceyrken försvinner för att ersättas av skärmar/robotar, inte minst för att vi behöver en mångfald av arbeten på arbetsmarknaden för att alla ska kunna ha en plats där just de kan bidra på ett arbete.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 357
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 846
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 616
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 094
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp