Bukefalos 28 år!

För något år sen skrev jag en tråd...

Tassetass

Trådstartare
... och frågade om rasen Berner Sennen. Nu gör jag det igen ;) Funderade på att skaffa en sådan (eller en golden, men den rasen har jag uteslutit nu) men det blev inte av eftersom jag insåg att jag hade alldeles nog med mig själv.

Men nu kan jag nog klassas som stabil och kanske redo att skaffa djur igen :p Jag bor nu i en lägenhet där man inte får ha djur, därför blir det till sommaren som jag ska köpa valp.

Jag fastnade för berner sennen eftersom den har allt jag vill ha i en hund, allt från rätt storlek till rätt temperamentet (i alla fall om jag ser till de BS jag träffat hittills).

Jag är ingalunda så kunnig på hundar, men har folk som kan hjälpa mig och jag är villig att lära. Vill dessutom inbilla mig att de kunskaper jag från hästarna iaf kan hjälpa litegrann :angel: Om inte annat kanske tålamodet och envisheten kommer till pass :devil:

Men... Ja... Är det någon här som har en berner sennen, som vill berätta mer? Fördelar och nackdelar med rasen? Kanske tipsa om bra uppfödare?

Vore väldigt tacksam för tips och råd till en total novis :D

/Jenny
 
Sv: För något år sen skrev jag en tråd...

Tassetass skrev:
... och frågade om rasen Berner Sennen. Nu gör jag det igen ;) Funderade på att skaffa en sådan (eller en golden, men den rasen har jag uteslutit nu) men det blev inte av eftersom jag insåg att jag hade alldeles nog med mig själv.

Men nu kan jag nog klassas som stabil och kanske redo att skaffa djur igen :p Jag bor nu i en lägenhet där man inte får ha djur, därför blir det till sommaren som jag ska köpa valp.

Jag fastnade för berner sennen eftersom den har allt jag vill ha i en hund, allt från rätt storlek till rätt temperamentet (i alla fall om jag ser till de BS jag träffat hittills).

Jag är ingalunda så kunnig på hundar, men har folk som kan hjälpa mig och jag är villig att lära. Vill dessutom inbilla mig att de kunskaper jag från hästarna iaf kan hjälpa litegrann :angel: Om inte annat kanske tålamodet och envisheten kommer till pass :devil:

Men... Ja... Är det någon här som har en berner sennen, som vill berätta mer? Fördelar och nackdelar med rasen? Kanske tipsa om bra uppfödare?

Vore väldigt tacksam för tips och råd till en total novis :D

/Jenny

Min första tanke när jag hör Berner Sennen = otroligt snygga hundar men ovanligt sjuka tyvärr. Så var noga med detta, vet inte mer tyvärr. Nån här har säkert bättre koll på detta med sjukdomarna!
 
Sv: För något år sen skrev jag en tråd...

Det är därför jag uteslutit golden, för att så gott som alla goldenhundar jag träffar har haft ett eller annat problem. Dock har det 10-15-talet BS jag träffat varit väldigt friska, trots att vissa varit uppemot 10-11 år.

Hoppas någon vet mer, för när du säger sådär skräms du ju ;)
 
Sv: För något år sen skrev jag en tråd...

Låter som ett bra val med BS istället för GR. Hoppas att du hittar rätt i djungeln ;)
 
Sv: För något år sen skrev jag en tråd...

Och sicken djungel det är! :D Att hitta häst har som aldrig varit nåt problem, det har alltid varit hästen som sagt "KÖP MIG!". Hundar däremot... De brukar bara säga "Klappa mig!" ;)
 
Sv: För något år sen skrev jag en tråd...

Tassetass skrev:
Dock har det 10-15-talet BS jag träffat varit väldigt friska, trots att vissa varit uppemot 10-11 år.

Oj då har du haft tur, för det ÄR en drabbad ras :crazy: . Mååånga är sjuka - tyvärr, för det är en otroligt trevlig hund.

Jag avråder dig inte att köpa rasen, utan ger dig bara en liten varning. Kolla upp den den hund du är intresserad av noga så slipper du överraskningar.
 
Sv: För något år sen skrev jag en tråd...

Du borde prata med min syster. Efter månader på veterinärklinik vet hon ganska väl vilka raser som är vanligt förekommande där. ;)
I övrigt måste jag säga att jag är lite partisk för golden retriever, våran tös blev 13 år och var helt fräsch hela sitt liv tills det att vi var tvugna att ta bort henne. Och mysigare hund är svårt att hitta, Julie är den enda jag mött. :angel: *partisk igen*
Det enda som är med hundar med mycket päls är ju att du får räkna med att städa till förbannelse. :D
 
Sv: För något år sen skrev jag en tråd...

Vi har en Bernersenner som vi har haft i strax över 3 år. OCh det har inte vartit några som helst problem med han. Om du ska skaffa dig en Bernis kom då ihåg att skaffa en från en GODKÄND kennel, dom har strikta direktiv om uppfördningen. Ända sedan Wilma på TV4 kom upp i rutan så blev det en rusning efter bernisar, och ett tag var dom NÄSTAN "sönderavlade", men nu sägs det att dom börjat få rasen på fötter igen. Men det är LÅNG väntetid på en bernisvalp, så ska ni ha en var då ute i GOD tid. :smirk:
Här är Svenska sennerklubbens hemsida och på den kan du hitta godkända kennlar. http://www.sshk.a.se/
Våran kommer från "Bernerdalens" kennel.
Nog om det. Du ska vara på det klara att Bernersenner, även kallad smiling dog ;) , är en draghund. Och dom blir väldigt starka. Men jag måste även säga att dom är fruktansvärt lyhörda och lättlärda. Men Bernisar är även kända för att inte tycka om hårda ord. Skulle en man nysa eller hosta i närheten av Virus, som våran bernis kallas, så går han inte i närheten av den människan på ett tag och "ryar" man i åt man så behöver man inte säga mycke innan man "blir liten".
En helt underbar hundras :love: , har du frågor eller funderingar så får du gärna PM:a mig.
Bilder på sötnosen:
http://groups.msn.com/BlondisStajna/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=7
http://groups.msn.com/BlondisStajna/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=8
http://groups.msn.com/BlondisStajna/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=19
http://groups.msn.com/BlondisStajna/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=20
Hoppas ni får en bra hund!! :bump:
 
Sv: För något år sen skrev jag en tråd...

Det sägs även att Bernisar KAN fungera även åt allergiker. Berodende på vilken sorts allergi man har. Och det är ju bra. Sen luktar Bernisar inte "hund" som många andra raser gör. Och är han blöt så stinker det inte hund i hela huset. Och en sak till dom dreglar INTE!!! ;)
 
Sv: För något år sen skrev jag en tråd...

Aningsfull skrev:
Du borde prata med min syster. Efter månader på veterinärklinik vet hon ganska väl vilka raser som är vanligt förekommande där. ;)
I övrigt måste jag säga att jag är lite partisk för golden retriever, våran tös blev 13 år och var helt fräsch hela sitt liv tills det att vi var tvugna att ta bort henne. Och mysigare hund är svårt att hitta, Julie är den enda jag mött. :angel: *partisk igen*
Det enda som är med hundar med mycket päls är ju att du får räkna med att städa till förbannelse. :D

Och jag är avig mot golden, eftersom jag inte träffat mer än en-två goldens som levt friskt och länge - trots mycket bra hem. Vår goldentik som vi hade för många år sen hade ett medfött hjärtfel och blev bara sex år :( Dessutom; golden känns inte som jag.
 
Sv: För något år sen skrev jag en tråd...

Hur kollar man upp en kennel? Att den ska vara godkänd är självklart, kan man kräva referenser, dvs nummer till folk som köpt valp av dem..?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 960
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 265
Senast: inverterad
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 503
Senast: Fiorano
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 942
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp