Bukefalos 28 år!

För och emot Betfor

O

Olinda

Varför ger du din häst betfor eller varför ger du inte din häst betfor?
 
Sv: För och emot Betfor

Anser att det inte behövs betfor i min foderstat, därför onödigt med tanke på jobbet att lägga till den bara för att.
 
Sv: För och emot Betfor

Olika för olika hästar.
Vissa av mina hästar har blivit helt galna på bara några nävar betfor.
Och det går ju inte att hantera.
Andra har i stället fått litet extra gnista av betfor.
Och då så blir det ju bra att fodra med det när den gnistan behövs.
Jag har också använt betfor i förebyggande syfte mot förstoppning.
 
Sv: För och emot Betfor

ANvänder inte betfor mer än kankse nångång inför en tävling så brukar jag ge lite betfor. Jag vet inte om det har någon effekt att dom får den lilla extra energin eller inte, men jag inbillar mig det i alla fall.
 
Sv: För och emot Betfor

Jag ger gärna mina betfor både för att de gillar samt att det är bra mot förstoppning och tarmarna får ju jobba.
 
Sv: För och emot Betfor

betfor gör inte att hästen blir piggare inför tävling... däremot gör det så att de lättare får mjölksyra...
 
Sv: För och emot Betfor

jag gav min ponny betfor mest för att det var gott, men jag slutade ge det för hon vart nog lte allergisk mot det, hon började klia näsan en massa, speciellt våldsamt precis efter att hon ätit betfor, så när jag slutade ge det slutade hennes näsa att klia. Jag inbillar mig därför att hon är allergisk mot betfor, därför får hon ej det längre.
 
Sv: För och emot Betfor

Kung Bob skrev:
betfor gör inte att hästen blir piggare inför tävling... däremot gör det så att de lättare får mjölksyra...
Betfor har mindre andel lättlösliga kolhydrater o större andel av energin från fiber o därför blir snarast mjölksyranivåerna lägre.

Forskning vid SLU har visat att utnyttjandet av glykogen i muskel hos häst kan modifieras med fodrets sammansättning och påverka produktionen av mjölksyra i muskulaturen. I dessa studier har innehållet av mjölksyra i blod och muskel sjunkit och utnyttjandet av muskelglykogen varit lägre under arbete när havre delvis ersattes med växtfiber plus socker (betfor). Andra studier visar att en ökad sockerandel i foderstaten (på bekostnad av stärkelse) minskade utnyttjandet av muskelglykogen vid arbete. Resultaten
antyder att arbetande hästar effektivt kan utnyttja de energisubstrat som finns i t. ex. vallfoder
(växtfiber och socker) och kanske kan prestationsförmågan
hos arbetande hästar förbättras om kraftfoder ersattes med vallfoder.

saxat från http://www2.slu.se/hippocampus/2005/hippocampusdagarna05.pdf
PL
 
Senast ändrad:
Sv: För och emot Betfor

Skulle just säga att det har jag hört..
 
Sv: För och emot Betfor

Jag ger min häst betfor för att jag tycker det är ett bra foder. Det ger snabb energi, eftersom man blöter så får hästen i sig vatten, hästarna tycker det är jätte gott, det är lätt att blanda i ev medicin och det minskar mjölksyran...
 
Sv: För och emot Betfor

Jag har försökt att tråckla in betfor till mitt sto då hon är lite dammkänslig, verkar funka bra på henne..
 
Sv: För och emot Betfor

Förnärvarande ger jag inte min häst betfor, för han behöver det inte. Men förra året fick han det för att han tyckte det var gott, att blanda ner mineralerna i och för att han höll hullet bra på det.
 
Sv: För och emot Betfor

Jag ger det som godis samt att de innerhåller energi och dels för jag måste blötlägga allt foder till min hosthäst!
 
Sv: För och emot Betfor

jag ger inte betfor till min häst eftersom han får 'onödiga' gallor på kotsenskidan båda bak! varför vet jag inte!? men något där i betforn är det som han på något sätt inte 'tål'!
 
Sv: För och emot Betfor

Mina pållar får inte betfor, därför att dom helt enkelt inte behöver det. Däremot har jag något som heter Hestekraft som tilläggsfoder vid behov, och den innehåller bl a melass så i princip blir det samma sak.
 
Sv: För och emot Betfor

Jag ger mina lite betfor (2-4 dl ca) bla. för att fukta den andra maten de får (pellets och soja), och för att de tycker att det är gott.
 
Sv: För och emot Betfor

Jag ger inte betfor. Dels för att det inte behövs i min foderstat och dels för att hästen får gallor av den.
 
Sv: För och emot Betfor

Ger mina betfor dels för magen skull samt för att de ska få i sig energi då vi har mkt protein i grovfodret.
 
Sv: För och emot Betfor

dessutom är inte betfor bra för tänderna... ganska sött ju, så behövs det inte, så känns det ju ganska onödigt.

Är i alla fall en duktig foderrådgivare som har sagt att hästen INTE får någon extra energi (inför tävling) av betfor... Men det finns väl olika teorier om det som med allt annat.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. En fundering nu när sommarvärmen kommit. Hur löser ni det med salt till era hästar som har betesreducerare? Min ponny får nu salt...
Svar
8
· Visningar
1 377
Senast: Roheryn
·
Svar
2
· Visningar
505
Senast: nullo-modo
·
Foder & Strö Helt plötsligt ratar min häst sin "mat" och jag får inte i henne alla tillskott. Brukar ge henne 1dl glyx mash, 1 dl lucernpellets...
Svar
9
· Visningar
784
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag hamnade i en INTÄRNÄTT-diskussion på en annan (amerikansk) sajt om faran med att ge hästar hela äpplen och morötter! Tydligen kan...
2
Svar
33
· Visningar
2 839
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp