För sent att börja rida seriöst

doris321123

Trådstartare
Hej! Jag har ridit i hela mitt liv, men aldrig haft egen häst eller tävlat, dessutom tog jag ett avbrott under gymnasieåren. Nu, vid 20 års ålder, har jag hittat tillbaka till ridningen och har börjat tänka på att skaffa egen häst. Dock är jag osäker för jag hade velat testa att börja tävla, men känns lite hopplöst eftersom de flesta börjar tävla i ung ålder med deras egna häst. När är för sent för att börja rida mer seriöst?
Jag tänker dock inte livnära mig på ridning, men bara ta del av barndomsdrömmen.
 
Vi har flera mammor i klubben som både ridit som små och de som inte ridit alls som börjar när barnen hållit på något år. Av dessa är det flera som tagit grönt kort och gjort några starter ett par år senare. Det är inte för sent för dig att börja tävla heller, kör på, det är ju jättekul 😊
 
Det är aldrig för sent. Du är 20!! Rena barnet! Hitta en häst du kan lära dig på, som tävlat och som är väl utbildad (inte bara välutbildad utan VÄL utbildad). Stalla upp i syall med bra hjälp och folk du har förtroende för. Ha en tränare som kan både träna från marken och hjälpa till att rida hästen så utbildningen håller i sig.

Massa pepp och lycka till!
 
Du är verkligen inte för gammal!
Jag passerade precis 50 och tävlade i augusti i dressyr, inte för första gången, utan för andra.

Gången innan det begav sig var när jag fyllt 22 år.

Tävlade i hoppning gjorde jag innan jag fyllt 20, sedan var det ett långt uppehåll. Jag med på en pay and jump strax innan 50-årsdagen, men om det ens kan räknas som tävling, vet jag inte.... :angel:

Heja heja! Pepp från mig, det är bara att komma igång!

:bow:
 
Du är jätteung, inga problem alls! Jag och många jag känner har ju inte haft egen häst som barn. Det är först när vi varit vuxna och färdigutbildade vi kunnat skaffa häst. Jag köpte min första häst i examenspresent till mig själv vid 25 års ålder. Jag började tävla Lätt B och hennes sista start var i St Georg. Nu är jag över 50 och rider, tränar och tävlar fortfarande och tänker hålla på bra många år till.
 
Hej! Jag har ridit i hela mitt liv, men aldrig haft egen häst eller tävlat, dessutom tog jag ett avbrott under gymnasieåren. Nu, vid 20 års ålder, har jag hittat tillbaka till ridningen och har börjat tänka på att skaffa egen häst. Dock är jag osäker för jag hade velat testa att börja tävla, men känns lite hopplöst eftersom de flesta börjar tävla i ung ålder med deras egna häst. När är för sent för att börja rida mer seriöst?
Jag tänker dock inte livnära mig på ridning, men bara ta del av barndomsdrömmen.
Jag är trettio, vill nu ta paus ifrån ridningen under en längre tid, men har vag plan på att köpa mig en bra häst igen om typ 10-15 år. Det är väl aldrig för sent, det är väl en av de fina sakerna med hästsporten.
 
Det är aldrig för sent. Du är 20!! Rena barnet! Hitta en häst du kan lära dig på, som tävlat och som är väl utbildad (inte bara välutbildad utan VÄL utbildad). Stalla upp i syall med bra hjälp och folk du har förtroende för. Ha en tränare som kan både träna från marken och hjälpa till att rida hästen så utbildningen håller i sig.

Massa pepp och lycka till!
Har du tips på hur man hittar tränare? Jag kan vara lite kinkig med det då jag behöver någon som är snäll men ändå sträng. Klarar inte av sura lärare som bara klagar.
 
@doris321123

Leta upp en ryttare där du tilltalas av ridningen. Kolla vilken tränare hen rider för, åk och titta på träningar! Om du inte har kontaktnät med ryttare runt dig så skapa ett konto i tävlingsdatabasen (tdb.ridsport.se). Där finns alla licensierade tränare och du kan kolla vilka som finns i din närhet.
 
Hej! Jag har ridit i hela mitt liv, men aldrig haft egen häst eller tävlat, dessutom tog jag ett avbrott under gymnasieåren. Nu, vid 20 års ålder, har jag hittat tillbaka till ridningen och har börjat tänka på att skaffa egen häst. Dock är jag osäker för jag hade velat testa att börja tävla, men känns lite hopplöst eftersom de flesta börjar tävla i ung ålder med deras egna häst. När är för sent för att börja rida mer seriöst?
Jag tänker dock inte livnära mig på ridning, men bara ta del av barndomsdrömmen.
20 år är ingenting! Jag har haft elever som börjat rida då de var dubbla din ålder utan att någonsin hållit på med hästar.

Ang hitta tränare rekommenderar jag att kolla på träningar. Du kan kika lite på nätet och sedan se om du kan få komma och kika på träningar. Då kan du se om filosofin och personen känns rätt för dig.

Lycka till nu!
 
Absolut inga problem, alla föräldrar har inte råd att köpa ponny till sina barn, så då kan inte barnen börja tävla förens dem är vuxna och tjänar egna pengar, inga ovanligt :)
 
Jag har suttit på häst i 30 år, haft egen i 17 år men lärde mig rida på riktigt för två år sedan. Så nej, du är definitivt inte för sent ute. Var bara ödmjuk mot kunskap (med prio på vbr helst) så kommer du gå långt ❤️
 
Handlar nog mest om de egna förväntningarna. Att göra en OS-satsning sent i livet kan ju innebära en lång väg att bygga upp både kunskap, kontaktnät och sponsorer.

Att ha roligt och njuta av att utvecklas hoppas jag verkligen inte att jag blir för gammal för - någonsin.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 888
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 030
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 767
Senast: Solstig
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 112
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp